Inte bara nätdejting next part

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad finns det för synvinkel att "ta in"?

Att medvetet undanhålla något som faktiskt angår en sexpartner (i allra högsta grad). Finns det någon vettig anledning att göra så?

Eftersom herpes är en ofarlig virussjukdom (kan vara jobbig, ja, men helt ofarlig!) och ej går under smittskyddslagen - alltså är ingen skyldig att berätta. Det är inte HIV vi pratar om!

Men jag vet att du och många andra i tråden anser att man absolut ska berätta, det är uppfattat och jag förstår den moraliska aspekten. :)
Nog pratat om detta för mig i den här tråden i af, kanske är tråkigt för dejtingintresserade att läsa en herpesdebatt.

Eftersom herpes är en ofarlig virussjukdom (kan vara jobbig, ja, men helt ofarlig!) och ej går under smittskyddslagen - alltså är ingen skyldig att berätta. Det är inte HIV vi pratar om!

Men jag vet att du och många andra i tråden anser att man absolut ska berätta, det är uppfattat och jag förstår den moraliska aspekten. :)
Nog pratat om detta för mig i den här tråden i af, kanske är tråkigt för dejtingintresserade att läsa en herpesdebatt.
Jag tycker det är en intressant frågeställning kring dejtande :)

Det kan var bra och nyttigt för detingfolk att tänka på, så att dom skyddar sig själva och andra mot könssjukdomar :up:

Nog pratat dock...:)

Det här känns verkligen helt skruvat i min värld. Är det okej att sprida könssjukdomar för att det tar ett tag innan den smittade parten förstår att den är smittad??

Azalea, hur vet du att jag (eller för den delen din potentiella partner) inte är testad fri?
Men alltså, sprida könssjukdomar? Om jag har fattat rätt är det mer troligt att både du och jag har herpes än att vi inte har det, om vi inte har testat oss och därför vet att vi inte har det. Och det är inte särskilt vanligt att man har blivit testad om man inte har symtom. (Vi testar ju inte för alla upptänkliga sjukdomar i tid och otid överhuvudtaget, och herpes är ju långt ifrån det värsta man kan drabbas av.)

Det här har ingenting med tidsaspekten att göra. Det är helt enkelt så att du inte kan bestämma vad andra ska visa av sig själva för dig (utom i de ytterst få frågor där det finns lagstiftning på området).

Du kan så klart fråga varje tilltänkt sexpartner om alla upptänkliga sjukdomar, men jag misstänker att det blir ett ganska långrandigt samtal och jag har all förståelse för om sexpartnern tröttnar redan någonstans vid den 35:e sjukdomen du kommer på att fråga om.

Men alltså, sprida könssjukdomar? Om jag har fattat rätt är det mer troligt att både du och jag har herpes än att vi inte har det, om vi inte har testat oss och därför vet att vi inte har det. Och det är inte särskilt vanligt att man har blivit testad om man inte har symtom. (Vi testar ju inte för alla upptänkliga sjukdomar i tid och otid överhuvudtaget, och herpes är ju långt ifrån det värsta man kan drabbas av.)

Det här har ingenting med tidsaspekten att göra. Det är helt enkelt så att du inte kan bestämma vad andra ska visa av sig själva för dig (utom i de ytterst få frågor där det finns lagstiftning på området).

Du kan så klart fråga varje tilltänkt sexpartner om alla upptänkliga sjukdomar, men jag misstänker att det blir ett ganska långrandigt samtal och jag har all förståelse för om sexpartnern tröttnar redan någonstans vid den 35:e sjukdomen du kommer på att fråga om.
Just därför är det ju bra om den som bär sjukdomen informerar om det innan sex

Jag frågar om en potentiell partner har några könssjukdomar, om svaret är ja vidtas nödvändiga åtgärder för att undvika smitta. Jag är faktiskt jätteförvånad över attityden, om nu herpes är så jäkla oproblematiskt är det väl ännu enklare att vara öppen med det?

Klart jag inte kan bestämma över att andra ska vara ärliga mot mig. Men jag kan ju få vara ganska illa berörd av att det öppet uppmuntras till att inte berätta för en tilltänkt partner hur läget ligger till.

Och bli än mer tacksam över att i det stora hela sakna intresse för både sex och partner...

Klart jag inte kan bestämma över att andra ska vara ärliga mot mig. Men jag kan ju få vara ganska illa berörd av att det öppet uppmuntras till att inte berätta för en tilltänkt partner hur läget ligger till.
Framförallt har du ju all rätt i världen att önska att en tilltänkt partner skulle vara ärlig mot dig. Oavsett vad det gäller liksom.

Framförallt har du ju all rätt i världen att önska att en tilltänkt partner skulle vara ärlig mot dig. Oavsett vad det gäller liksom.
Är då allt man inte säger om sig själv ett slags oärligheter? Att inte säga en sak är ju inte samma sak som att ljuga om den (givet att ingen har frågat, då).

Snacka om att du halmgubbar nu.
Men vad menar du då?

Självklart är det få som tycker att svara nej på en direkt fråga där det sanna svaret är ja, är att rekommendera.

Men sen då? Att inte berätta att man har herpes, hur kan det vara att vara oärlig?

Alltså, jag är smått omskakad av reaktionerna kring det här med herpes. Jag kunde inte i min fantasi föreställa mig så upprörda svar som ditt första till mig, till exempel. Jag har sedan min sexdebut för kanske 35 år sedan inte ägnat herpes en tanke.

Jag frågar om en potentiell partner har några könssjukdomar, om svaret är ja vidtas nödvändiga åtgärder för att undvika smitta. Jag är faktiskt jätteförvånad över attityden, om nu herpes är så jäkla oproblematiskt är det väl ännu enklare att vara öppen med det?

Och bli än mer tacksam över att i det stora hela sakna intresse för både sex och partner...
Det är jättebra att du frågar, om du är orolig! Har man inte ett monogamt förhållande så lägger man ju rätt mycket tankemöda på det där med skydd när man har sex. Och är man orolig så kan man ju mycket väl fråga.

Sedan kan du inte lita till hundra procent på svaret. Den andre kan ljuga eller inte veta om han är smittad. Men då får du väl fatta dina beslut utifrån det.

Det är jättebra att du frågar, om du är orolig! Har man inte ett monogamt förhållande så lägger man ju rätt mycket tankemöda på det där med skydd när man har sex. Och är man orolig så kan man ju mycket väl fråga.

Sedan kan du inte lita till hundra procent på svaret. Den andre kan ljuga eller inte veta om han är smittad. Men då får du väl fatta dina beslut utifrån det.

Ja självklart är det en risk. Det finns en anledning till att min partnerhistorik är väldigt snabbt sammanfattad. ;)

Det jag som sagt blir bestört över är att det här uppmuntras att hålla tyst om något, bara för att en enskild tycker att det är fullständigt oproblematiskt. Jag menar att det är upp till varje person att avgöra efter att ha fått informationen om det. Skulle heller aldrig falla mig in att avsiktligt undanhålla sådan information i syfte att undvika sociala pinsamheter.

Ja självklart är det en risk. Det finns en anledning till att min partnerhistorik är väldigt snabbt sammanfattad. ;)

Det jag som sagt blir bestört över är att det här uppmuntras att hålla tyst om något, bara för att en enskild tycker att det är fullständigt oproblematiskt. Jag menar att det är upp till varje person att avgöra efter att ha fått informationen om det. Skulle heller aldrig falla mig in att avsiktligt undanhålla sådan information i syfte att undvika sociala pinsamheter.
Ok, kort partnershistorik. Men om den inte varit det, kika på detta från vårdguiden:

Herpes i underlivet kallas också genital herpes och orsakas av ett smittsamt virus som heter herpes simplex. Sjukdomen är mycket vanlig, ungefär en tredjedel av alla vuxna har någon gång smittats av viruset. De flesta vet inte om det, eftersom symtomen ofta är lindriga och många inte får några symtom alls. Det är bara ungefär en av fem smittade som har haft tydliga symtom och vet de bär på viruset.

Det är alltså rätt stor sannolikhet att de av er som reagerat så starkt redan haft sex med folk som bär på viruset. Så ni kanske bär på det själva.

Han som sannolikt smittade mig skötte det kass. När jag fått det och frågade honom (hade en till att välja på) fick jag svaret: Ja, jag har haft några blåsor men herpes har jag inte haft. (Smartskalle ...) Men jag tror att många sköter sitt sexliv genom att inte ha sex när de har blåsor. Jag har gifta par i vänkretsen där den ena parten haft viruset i alla år, paren har fått barn, men den andra parten har inte fått några symtom. Om de bär på viruset eller inte vet de mig veterligt inte.

Min besserwisser sida känner ett behov av att påpeka att herpes oftast är en ofarlig (dock kan den vara mycket smärtsam) virussjukdom men inte alltid.

Är då allt man inte säger om sig själv ett slags oärligheter? Att inte säga en sak är ju inte samma sak som att ljuga om den (givet att ingen har frågat, då).
Jag är rädd att du analyserar detta på en nivå som är högt ovanför mitt huvud. Det enda jag säger är ju att givetvis kan @Migo vilja att en partner skulle berätta att den har herpes. Oavsett om hon kan tvinga eller ej, oavsett om hon kan veta eller ej. Det är liksom helt fritt att vilja saker.

Jag har aldrig sagt att man är oärlig om man inte berättar allt. Verkligen inte.

Och jag som har oskyddat sex åtminstone 3/4 ggr :P
Visst jag kan få en massa "otrevliga" sjukdomar varav HIV är den värsta, men naiv som jag är så tror jag inte nån av de jag ligger med har HIV... Och de andra är botningsbara... Och i värsta fall kan upprepade klamydia"ggr" få följden att jag har svårt att få barn, som jag ändå är totalt ointresserad av...
Har testat mej en enda gång i hela mitt liv.. Hade då klamydia. Och det är i år som jag testat mej (41 år gammal) så ... Jag vet inte om jag har herpes eller inte .. Men skulle ju aldrig säga till en kille "är du testad för herpes? Om nej tänker jag inte ha sex med dej för du kan ju ha det utan att veta om det"

Och jag som har oskyddat sex åtminstone 3/4 ggr :P
Visst jag kan få en massa "otrevliga" sjukdomar varav HIV är den värsta, men naiv som jag är så tror jag inte nån av de jag ligger med har HIV... Och de andra är botningsbara... Och i värsta fall kan upprepade klamydia"ggr" få följden att jag har svårt att få barn, som jag ändå är totalt ointresserad av...
Har testat mej en enda gång i hela mitt liv.. Hade då klamydia. Och det är i år som jag testat mej (41 år gammal) så ... Jag vet inte om jag har herpes eller inte .. Men skulle ju aldrig säga till en kille "är du testad för herpes? Om nej tänker jag inte ha sex med dej för du kan ju ha det utan att veta om det"
I mina ögon är det stor skillnad på att avstå för att risken finns, jämfört med att avstå för att partnern har (aktiv) herpes.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 251
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 989
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 735
Senast: Johanna1988
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka