Inte bara nätdejting - del fyra

Status
Stängd för vidare inlägg.
Får jag påtala att den ende härinne som faktiskt fått det här mailet tolkar den i samma härad som jag.

Så i just detta fall så är det inte jag som nyanserar @Syrran!s reaktion, utan det är ni andra som onyanserar vad hon ska tycka.
Syrran? Mailet? Du läste inte den länkade artikeln alltså.

Får jag påtala att den ende härinne som faktiskt fått det här mailet tolkar den i samma härad som jag.

Så i just detta fall så är det inte jag som nyanserar @Syrran!s reaktion, utan det är ni andra som onyanserar vad hon ska tycka.
I denna tråden får alla tycka och ha åsikter. Det är dessutom ingen som sagt att @Syrran! måste tolka det på ett eller annat sätt. Utan alla berättar hur just de tolkat det.
@Syrran! Har dessutom skrivit att om man analyserar texten så är den obehaglig. Men att hen tror att användaren som skickat den inte har koll.
Om jag tolkat dig rätt @Syrran!

Syrran? Mailet? Du läste inte den länkade artikeln alltså.
Jo, jag har läst den länkade artikeln, men inte förstått kopplingen till det vi pratade om. Se'n inbillade jag mig att du försökte förklara den kopplingen för mig, eftersom jag efterfrågade det.
Finns det ingen koppling har jag missförstått, och då kan du bortse från mitt sista inlägg.

Nej jag skrev min åsikt och argumenterade inte mot någon alls jag argumenterade bara mot systemet som säger att det alltid går att ursäkta män

Tyvärr är det så att beskrivet beteende inte är ett explicit manligt beteende, utan ett mänskligt sådant. Även kvinnor med bokstavskombinationer utan social kompetens gör tafatta kontaktförsök, som överanalyserade kan bli riktigt obehagliga.

Ska vi beskriva också dem på samma sätt som du gör nu?
"Hysch hysch inte prata om män och könsroller och sånt" är inte heller nytt

Vad jag inte fattar med den här artikeln är

men det fanns en period när pojkar jag kände tryckte in mig i hörn, mot väggar och ner på marken och tog på mig varje dag. De jagade mig, fångade mig och tog mig på rumpan, innanför tröjan, och sen släppte de. För att kunna börja jaga igen. Och jag var med på det. Jag tyckte att det var kul. Jag ville att det skulle hända, ville bli jagad – det innebar att jag var populär. Det var mellanstadiet.

VARFÖR ifrågasätter hon då det killarna gjorde ?
OM hon inte tyckt det var kul och hade sagt ifrån vad tror hon hade hänt då ?
I mitt fall hände aldrig det här, i min skola såg jag aldrig det här..
Men OM det hade hänt och någon hade sagt ifrån så visst hade de blivit "tråk" från andras håll men vill ändå inte tro att det hållt i längre än till nästa grej att "ge tråk" för...
Jag förstår att killarna "backar", varför ska de bli anklagade för nåt som de gjorde DÅ som dessutom enligt hennes citat ovan tom uppskattades ?
HUR ska killar veta om de gör fel om de uppmuntras att göra det ?
Skilj på att göra fel och få skit för det (=lär er av era misstag och gör inte om det) eller gör rätt men få skit för det sen för det visade sej i efterhand att det visst va fel (men ändå rätt :confused: för man va ju populär)

Det är ungefär som att säga till en tjej som ligger runt att "nä du är en hora" men om HON vill ligga runt ska hon FÅ det... Varför ska andra va moraltanter åt henne ? Trodde vi kommit längre än så..
Eller va de det hon kom på ? Att man kan ju bli kallad "lätt" för att man gillade att bli jagad och tafsad på av killarna ? Så nu inser hon att hon borde blivit kränkt ?

Herregud PKmaffian slog till igen men på helt fel sätt ...

men det fanns en period när pojkar jag kände tryckte in mig i hörn, mot väggar och ner på marken och tog på mig varje dag. De jagade mig, fångade mig och tog mig på rumpan, innanför tröjan, och sen släppte de. För att kunna börja jaga igen. Och jag var med på det. Jag tyckte att det var kul. Jag ville att det skulle hända, ville bli jagad – det innebar att jag var populär. Det var mellanstadiet.

Men OM det hade hänt och någon hade sagt ifrån så visst hade de blivit "tråk" från andras håll men vill ändå inte tro att det hållt i längre än till nästa grej att "ge tråk" för...
Jag förstår att killarna "backar", varför ska de bli anklagade för nåt som de gjorde DÅ som dessutom enligt hennes citat ovan tom uppskattades ?
Skilj på att göra fel och få skit för det (=lär er av era misstag och gör inte om det) eller gör rätt men få skit för det sen för det visade sej i efterhand att det visst va fel (men ändå rätt :confused: för man va ju populär)

Det är ungefär som att säga till en tjej som ligger runt att "nä du är en hora" men om HON vill ligga runt ska hon FÅ det... Varför ska andra va moraltanter åt henne ? Trodde vi kommit längre än så..
Eller va de det hon kom på ? Att man kan ju bli kallad "lätt" för att man gillade att bli jagad och tafsad på av killarna ? Så nu inser hon att hon borde blivit kränkt ?

För att hon ser annorlunda på det i efterhand? Att det inte känns okej idag?
För att det är skruvat att man blir poppis som tjej om man gör så?
För att man kanske i den åldern inte ens vet vad sexuella trakasserier är?
Och massa annat..

Har du verkligen läst? Hon anklagar inte killarna för vad de gjorde, lika lite som hon anklagar sig själv för att ha varit med på det. Hon är intresserad av att få höra hur de ser tillbaka på det, deras egen roll och strukturerna (i stort och smått) som låg bakom, nu när de är vuxna. Jag förstår inte hur du läser texten...

Jo, jag har läst den länkade artikeln, men inte förstått kopplingen till det vi pratade om. Se'n inbillade jag mig att du försökte förklara den kopplingen för mig, eftersom jag efterfrågade det.
Finns det ingen koppling har jag missförstått, och då kan du bortse från mitt sista inlägg.
Nej, som jag redan tidigare har skrivit försöker jag inte förklara något alls för dig, på grund av bristfälligt förtroende.

För att hon ser annorlunda på det i efterhand? Att det inte känns okej idag?
För att det är skruvat att man blir poppis som tjej om man gör så?
För att man kanske i den åldern inte ens vet vad sexuella trakasserier är?
Och massa annat..

Så om man ligger med nån och det är okej från bägge ska man då kunna ändra sej sen å säga "våldtäkt" ?
Vilken värld lever ni i ? Stå för de ni gör så slipper man ångra sej i efterhand...
Nu förstår jag varför alla är så lättkränkta... När människor inte kan stå för det de gör ....

Så om man ligger med nån och det är okej från bägge ska man då kunna ändra sej sen å säga "våldtäkt" ?
Vilken värld lever ni i ? Stå för de ni gör så slipper man ångra sej i efterhand...
Nu förstår jag varför alla är så lättkränkta... När människor inte kan stå för det de gör ....
Fast hon anklagar ju inte nån på det sättet.
Hon funderar kring hur det var och varför. Hon är intresserad över hur det var.
Jag tycker det var ett intressant samtal med killen som svarade på frågorna

Och hon gör sig inte till offer. Hon konstaterande att hon var med på det

Tycker du idag att det var ok att din popularitet bevisades av att pojkar tafsade på dig? Eller ser du ett stort jäkla problem med det? Jag hoppas svaret är det sistnämnda.

Flickorna skulle naturligtvis ha stöttas av vuxna i att deras kropp är DERAS och att ingen har rätt att ta på den utan medgivande. Samtidigt gäller det barn, dvs vuxna ska gå in och bryta när det går över styr.

Att reta/mobba någon för att den säger ifrån när någon tafsar och att det inte finns någon vuxen som ser och stoppar det gör mig illamående. Dvs "jag låter dem tafsa annars blir jag retad" :yuck:

Jag undrar också vart de vuxna fanns, dvs var det ingen som såg?
När jag gick i högstadiet pratade vi aldrig om dessa frågor tex rätten til din egen kropp. Varför gjorde vi inte det?

Varför fick jag som snäll tjej alltid sitta bredvid de högljudda stökiga killarna? Varför fanns ingen respekt för mig eller min arbetsmiljö i skolan

När jag gick i högstadiet pratade vi aldrig om dessa frågor tex rätten til din egen kropp. Varför gjorde vi inte det?

Varför fick jag som snäll tjej alltid sitta bredvid de högljudda stökiga killarna? Varför fanns ingen respekt för mig eller min arbetsmiljö i skolan

Det var likadant när jag gick i skolan (började 1:an 1980). Jag hoppas det blivit bättre.

Det är intressant. Ett enormt problem som är helt osynliggjort!

Jag minns tex när en kille i skolan tog en tjejs mössa och trampade ner den i snöslasket. Och läraren sa " Kärlek börjar med bråk"!

Undra på att vi ser så många trådar där kvinnor beskriver hopplösa relationer med hopplösa män när man från början får lära sig att kärlek är ungefär som att någon trampar ner ens mössa i snöslasket.

Och undra på att män tycker att de ska komma undan med hur mycket dryghet som helst. De fick ju lära sig som barn att deras dryghet är ett tecken på kärlek.

Tycker du idag att det var ok att din popularitet bevisades av att pojkar tafsade på dig? Eller ser du ett stort jäkla problem med det? Jag hoppas svaret är det sistnämnda.

Flickorna skulle naturligtvis ha stöttas av vuxna i att deras kropp är DERAS och att ingen har rätt att ta på den utan medgivande. Samtidigt gäller det barn, dvs vuxna ska gå in och bryta när det går över styr.

Att reta/mobba någon för att den säger ifrån när någon tafsar och att det inte finns någon vuxen som ser och stoppar det gör mig illamående. Dvs "jag låter dem tafsa annars blir jag retad" :yuck:

Jag sa ifrån i skolan oavsett vad de gällde... Så jag ångrar inget från min skolgång...
Vad andra gör eller inte gör får ju stå för dem... Men tycker det är synd att läsa om tex Dressyrtjejen (97 ? ) som råkar ut för det dagligen som inte får nåt gehör för sina nej... Det är jättehemskt ... Men det är inte jättehemskt om hon hade uppskattat det... som den i artikeln skrev att hon ändå gjorde...

Ni tycker jag läser artikeln konstigt... Jag tycker artikeln ÄR konstig... Den blandar ju äpplen och morötter och får coca cola med stege typ...

Jag sa ifrån i skolan oavsett vad de gällde... Så jag ångrar inget från min skolgång...
Vad andra gör eller inte gör får ju stå för dem... Men tycker det är synd att läsa om tex Dressyrtjejen (97 ? ) som råkar ut för det dagligen som inte får nåt gehör för sina nej... Det är jättehemskt ... Men det är inte jättehemskt om hon hade uppskattat det... som den i artikeln skrev att hon ändå gjorde...

Ni tycker jag läser artikeln konstigt... Jag tycker artikeln ÄR konstig... Den blandar ju äpplen och morötter och får coca cola med stege typ...

I min klass tillbringades mycket tid på toaletten, det var där vi bytte om för att slippa killar som tittade genom ventilationen ovanför dörren och gymnastikläraren som öppnade "för att kontrollera att det inte förekom mobbing".
Vi pratade med vår klassföreståndare om problemet med den gubbsjuka läraren vilket resulterade i att vi fick honom i matematik också FÖR ATT SKAPA FÖRTROENDE.
Helt sjukt.
Jag lyckades med bedriften att inte deltaga på en enda gymnastiklektion på 3 år på grund av honom.

Faktum är att det är en tillåtande attityd mot pojkar som beter sig så, och det skapar män med problem med gränser. Inte för alla, men för en del.

Det finns givetvis tjejer som ber sig likadant, men de är faktiskt inte lika många.

Varför tre punkter efter varje mening? Är det något du utelämnar eller vill ha sagt med dem? Jag vet inte riktigt hur jag ska läsa ditt inlägg.

Men ser du inte ett systemfel när den gällande normen är att pojkar anses ha rätten att tafsa på flickor för att de vill, för att de tycker om dem osv? Visst, just du kanske var ok med det och kunde säga ifrån om du inte tyckte om det men lilla Lisa kanske inte vågade säga ifrån? Eller ännu värre, Lisa insåg inte att hon hade all rätt i världen att säga nej till att någon annan tog på henne?

Det är inte något man ska hantera på individnivå, det är ett större strukturproblem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 599
Senast: Palermo
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 251
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 264
Senast: gullviva
·
Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
11 892
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka