Inte bara nätdejting - del fyra

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men ser du inte ett systemfel när den gällande normen är att pojkar anses ha rätten att tafsa på flickor för att de vill, för att de tycker om dem osv? Visst, just du kanske var ok med det och kunde säga ifrån om du inte tyckte om det men lilla Lisa kanske inte vågade säga ifrån? Eller ännu värre, Lisa insåg inte att hon hade all rätt i världen att säga nej till att någon annan tog på henne?

Det är inte något man ska hantera på individnivå, det är ett större strukturproblem.

Jo jag har problem med att killar gör som "de vill".... Men inte när de gör det och det UPPSKATTAS ...
Därav att jag inte fattar varför ni tar upp artikeln som att den skulle belysa ett problem.. Just artikeln är så fel ute den kan bli...

Varför tre punkter efter varje mening? Är det något du utelämnar eller vill ha sagt med dem? Jag vet inte riktigt hur jag ska läsa ditt inlägg.

Nä om det är det är det enda du ser i mina inlägg så förstår jag att du inte fattar nåt...
Och du har ju ändå sett många inlägg av mej ... men just här är det mina punkter du hänger upp dej på..
Säger mer om dej än mej ..

Jo jag har problem med att killar gör som "de vill".... Men inte när de gör det och det UPPSKATTAS ...
Därav att jag inte fattar varför ni tar upp artikeln som att den skulle belysa ett problem.. Just artikeln är så fel ute den kan bli...

Ja, du uppskattade det som ung flicka (vilket för mig är obegripligt, jag gillade inte alls när killarna höll på så) men visar inte det om något hur sjukt det är? Att bli itutad att man är populär för att pojkarna tafsar på en och tom gillar det?!

Jag gillade det inte då och gillar det inte idag heller. Lägger någon en hand på mig oinbjuden ska den vara medveten om risken att (metaforiskt) bli av med den (det kvittar om det är en man eller en kvinna). Jag önskar jag hade haft den insikten som liten och styrkan att driva igenom det.

Nä om det är det är det enda du ser i mina inlägg så förstår jag att du inte fattar nåt...
Och du har ju ändå sett många inlägg av mej ... men just här är det mina punkter du hänger upp dej på..
Säger mer om dej än mej ..

Nej, det jag hänger upp mig på är att du kategoriskt verkar välja att se normer och strukturer som ett påhitt av ultraradikala pk-feminister.

Min fråga om punkterna var en undran eftersom jag inte sett det tidigare och de har en betydelse för mig. För mig säger tre punkter att ett eller flera ord inte skrivs ut/har tagits bort.
Exempel: "Det var en gång en ..."

Ja, du uppskattade det som ung flicka (vilket för mig är obegripligt, jag gillade inte alls när killarna höll på så) men visar inte det om något hur sjukt det är? Att bli itutad att man är populär för att pojkarna tafsar på en och tom gillar det?!

Jag gillade det inte då och gillar det inte idag heller. Lägger någon en hand på mig oinbjuden ska den vara medveten om risken att (metaforiskt) bli av med den (det kvittar om det är en man eller en kvinna). Jag önskar jag hade haft den insikten som liten och styrkan att driva igenom det.

Nu läser du nog mina inlägg helt fel... I vår skola förekom inte fenomenet så vitt JAG såg ... Dvs jag eller någon annan råkade aldrig ut för det (som jag vet)

Men ARTIKELförfattaren uppskattade det... Och om hon gillade det HUR ska killarna veta att det va fel ?

Uppskattas för att man gillar det eller för att man är rädd att bli impopulär/retad/mobbad om man säger ifrån? Många väljer nog att spela med av rädsla för att annars hamna utanför gruppen.

Oavsett är det ju inte ett acceptabelt beteende.

Nu läser du nog mina inlägg helt fel... I vår skola förekom inte fenomenet så vitt JAG såg ... Dvs jag eller någon annan råkade aldrig ut för det (som jag vet)

Men ARTIKELförfattaren uppskattade det... Och om hon gillade det HUR ska killarna veta att det va fel ?

Det är fråga om barn. Dvs vuxna måste ta ansvar och stötta barnen i att de har rätt till sin kropp, dvs våga säga nej. De måste också lära dem att det inte är ok att ta på någon annan oinbjuden.

Det är inte barnen som ska ha ansvar för att ändra normerna, det är de vuxna.

Uppskattas för att man gillar det eller för att man är rädd att bli impopulär/retad/mobbad om man säger ifrån? Många väljer nog att spela med av rädsla för att annars hamna utanför gruppen.

Okej ni fattar inte poängen ... Så länge en person inte står upp för sina egna "gränser" så kommer det alltid finnas problem... Att då skylla på "massan" blir ju väldigt konstigt... Det är ju då det kommer kommentarer som "men jag skulle aldrig" ... Sluta ta på "offerkoftan"..

Vi har ju lysande exempel på föräldrar som tar sin uppgift på allvar tex sextrakasserade barnet i skolan som ett exempel på där flickan säger ifrån och belyser problemet medans skolan tycker "hon ville säkert själv" men NEJ det ville hon ju inte.. Här agerar ju skolan helt fel och massvis undrar vad skolan tänker med...

Men hur tänker de som "inte vågar säga ifrån" ? Äh jag ligger med killen för han blir säkert ledsen om jag säger nej ? Det säger ju faktiskt mer om tjejen än killen.. Det är ju som att pissa på de som faktiskt blir våldtagna på riktigt..
Om fler vågade stå för vad de gör så skulle ju hela mänskligheten få ett upplyft... Vad är det för ursäkt ? Jag va rädd för att bli mobbad så jag lät dem tafsa på mej ? Allvarligt ?
Det är ju det som är hela mobbningsgrejen... "Om jag inte säger ifrån när nån gör fel så slipper jag va den som får skit"... Skulle fler våga stå upp när nån får skit så hoppas å tror jag att mobbningen skulle bli mindre. Men man måste ju stå upp för sej själv.

Okej ni fattar inte poängen ... Så länge en person inte står upp för sina egna "gränser" så kommer det alltid finnas problem... Att då skylla på "massan" blir ju väldigt konstigt... Det är ju då det kommer kommentarer som "men jag skulle aldrig" ... Sluta ta på "offerkoftan"..

Vi har ju lysande exempel på föräldrar som tar sin uppgift på allvar tex sextrakasserade barnet i skolan som ett exempel på där flickan säger ifrån och belyser problemet medans skolan tycker "hon ville säkert själv" men NEJ det ville hon ju inte.. Här agerar ju skolan helt fel och massvis undrar vad skolan tänker med...

Men hur tänker de som "inte vågar säga ifrån" ? Äh jag ligger med killen för han blir säkert ledsen om jag säger nej ? Det säger ju faktiskt mer om tjejen än killen.. Det är ju som att pissa på de som faktiskt blir våldtagna på riktigt..
Om fler vågade stå för vad de gör så skulle ju hela mänskligheten få ett upplyft... Vad är det för ursäkt ? Jag va rädd för att bli mobbad så jag lät dem tafsa på mej ? Allvarligt ?
Det är ju det som är hela mobbningsgrejen... "Om jag inte säger ifrån när nån gör fel så slipper jag va den som får skit"... Skulle fler våga stå upp när nån får skit så hoppas å tror jag att mobbningen skulle bli mindre. Men man måste ju stå upp för sej själv.

Kort sagt så anser du att man får skylla sig själv om man inte vågar säga nej?

Kort sagt så anser du att man får skylla sig själv om man inte vågar säga nej?

Hårddraget JA... Hur svårt är det att säga nej ? OM det är svårt... ÖVA ...
Har du inte visat att du tycker nåt är fel, hur kan då den andra veta att du tycker det är fel ?
Jag säger inte att det är fel på tjejer som blir våldtagna, jag säger att det är fel att dra på sej offerkoftan om du INTE säger nej till saker du inte vill göra. Om du säger nej och det inte respekteras så är det FEL... Alla dagar i veckan. Då har du gjort ditt, om den/de andra inte lyssnar så har du iaf sagt ifrån. Är du inte vid medvetande eller "för full" hamnar vi i en annan frågeställning och då tycker jag TE-videon är lysande... Men här pratar vi väl fortfarande om nyktra och "vanliga" tillfällen som kan ske när som... Även ner på förskolenivå.
Sen när är människor tankeläsare ? Tänk så mkt enklare det skulle va om alla sa vad de tyckte och tänkte i just dessa hänseenden... Som i alla relationstrådar... Kommunikation är en bra grej.

Vill du ha en bulle - Nej
Vill du ha en puss - Nej
Vill du ligga - Nej.

Får jag en bulle - Nej
Får jag en puss - Nej
Får jag ligga med dej - Nej

• Gilla
Reactions: ptr
Hårddraget JA... Hur svårt är det att säga nej ? OM det är svårt... ÖVA ...
Har du inte visat att du tycker nåt är fel, hur kan då den andra veta att du tycker det är fel ?
Jag säger inte att det är fel på tjejer som blir våldtagna, jag säger att det är fel att dra på sej offerkoftan om du INTE säger nej till saker du inte vill göra. Om du säger nej och det inte respekteras så är det FEL... Alla dagar i veckan. Då har du gjort ditt, om den/de andra inte lyssnar så har du iaf sagt ifrån. Är du inte vid medvetande eller "för full" hamnar vi i en annan frågeställning och då tycker jag TE-videon är lysande... Men här pratar vi väl fortfarande om nyktra och "vanliga" tillfällen som kan ske när som... Även ner på förskolenivå.
Sen när är människor tankeläsare ? Tänk så mkt enklare det skulle va om alla sa vad de tyckte och tänkte i just dessa hänseenden... Som i alla relationstrådar... Kommunikation är en bra grej.

Vill du ha en bulle - Nej
Vill du ha en puss - Nej
Vill du ligga - Nej.

Får jag en bulle - Nej
Får jag en puss - Nej
Får jag ligga med dej - Nej
Och om man aldrig fått lära sig att säga nej då? Hur ska man veta att det alternativet finns?
Vuxenvärlden måste prata om detta!

En viktig sak-vuxenvärlden måste prata med killarna!
Tjejer ska inte lära sig att säga nej,
Killarna ska själva förstå att de går över gränsen!
Det är det som är problemet!

Är så trött när diskussionen handlar om att tjejer inte säger nej.

Som sagt, när blev tankeläsning vanligt ?

exempel, du lär din hund att inte tigga, HUR ska den veta det om du inte sagt "nej du får inte tigga - gå å lägg dej" ... Ska du titta på den å undra varför den inte fattar vad du vill ?
Fast det är klart, det förklarar ju en del hundars beteende med...
NÄR du lärt den att du inte vill ha det önskade beteendet räcker det med att titta på den, men den måste ju fortfarande ha blivit lärd beteendet... Så ja såklart vuxna har en stor del i barnens "lekar". Man måste kunna och våga säga nej, OCH lära sej ta nejet.
Dagens barn (läs både flickor och pojkar) curlas ju som få, de vet ju knappt vad ett nej är...

Som sagt, när blev tankeläsning vanligt ?

exempel, du lär din hund att inte tigga, HUR ska den veta det om du inte sagt "nej du får inte tigga - gå å lägg dej" ... Ska du titta på den å undra varför den inte fattar vad du vill ?
Fast det är klart, det förklarar ju en del hundars beteende med...
NÄR du lärt den att du inte vill ha det önskade beteendet räcker det med att titta på den, men den måste ju fortfarande ha blivit lärd beteendet... Så ja såklart vuxna har en stor del i barnens "lekar". Man måste kunna och våga säga nej, OCH lära sej ta nejet.
Dagens barn (läs både flickor och pojkar) curlas ju som få, de vet ju knappt vad ett nej är...

Jämför du pojkar med hundar?
Helt ärligt måste väl pojkar själva kunna fatta att det inte är okej att ta på andra människors kroppar hursomhelst? Det finns ju hur många av manligt kön som helst som faktiskt förstår detta, så det verkar ju inte vara helt omöjligt.

Spelar med på båda sidor, skulle jag tillägga. Killarna följer också en norm, som många av dem säkert inte är så bekväma med (i början i alla fall). Killen i artikeln som beskriver att själva fångandet och tafsandet var "jaha?" säger ju en hel del också. De gör som de "ska", frågan är varför de ska...

På min skola lekte vi pussjagis från 1a klass. Killarna jagade tjejerna, de som blev fångade blev indragna i en lekstuga och pussade (av specifika killar vars "jobb" var att pussa istället för att jaga), idag kan jag inte begripa att det sågs som en lämplig rastaktivitet av de vuxna på skolan. :banghead:

Som jag skrev i mitt inlägg så måste ALLA barn, oavsett kön, lära sig att det är deras kropp och att det inte är ok att ta på någon annan utan att vara inbjuden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 619
Senast: Palermo
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 251
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 268
Senast: gullviva
·
Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
11 896
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka