Inte bara nätdejting - del fyra

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jag ser när jag läser den texten är en ensam människa som inte har en aning om några sociala koder, för det har han aldrig lärt sig. Han har absolut ingen aning om hur kontakt ska tas, men finner en (i hans ögon) en lagom lång text, som kvinnor tycks gilla.
Så vad kan gå fel, resonerar han, och börjar skicka mail - utan att ha nån egentlig aning om vad han skickar.

Om någon skulle hamna på en dejt med denna person, skulle han svara enstavigt på tilltal, men i övrigt inte säga flaskhals. Han skulle sitta och titta överallt, utom i ögonen på motparten. Mellan 15 och 20 minuter efter dejtstart skulle den andra dejtande skruva lite på sig, och säga att det här var trevligt, men min buss går snart. Så tack och hej, och lycka till.

Men egentligen så ska jag se den Galne Yxmördaren.
Vad är det jag missar?
För min del handlar det inte om att personen som kopierat texten och mailat den är obehaglig, även om han säkert kan vara det, utan att just TEXTEN är obehaglig. Du ser inte på vilket sätt vi kan uppfatta den som det? Just de nedvärderande punkterna om att kvinnan "spelar arg" tex och att det skall bemötas med en puss? Är det någon gång jag velat använda en spysmiley så börjar det närma sig!

Jag tror absolut inte att han är galen yxmördare. Bara en helt vanlig snubbe med lite trist kvinnosyn.
Jag tycker snarare att det är lite obehagligt i sin tur att det är något så udda, ovanligt och skruvat som en galen yxmördare som får stå som exempel på en man som är lite gränslös gentemot kvinnor. Om sådan gränslöshet vore lika ovanlig som galna yxmördare, skulle världen se betydligt bättre ut.

Det jag ser när jag läser den texten är en ensam människa som inte har en aning om några sociala koder, för det har han aldrig lärt sig. Han har absolut ingen aning om hur kontakt ska tas, men finner en (i hans ögon) en lagom lång text, som kvinnor tycks gilla.
Så vad kan gå fel, resonerar han, och börjar skicka mail - utan att ha nån egentlig aning om vad han skickar.

Om någon skulle hamna på en dejt med denna person, skulle han svara enstavigt på tilltal, men i övrigt inte säga flaskhals. Han skulle sitta och titta överallt, utom i ögonen på motparten. Mellan 15 och 20 minuter efter dejtstart skulle den andra dejtande skruva lite på sig, och säga att det här var trevligt, men min buss går snart. Så tack och hej, och lycka till.

Men egentligen så ska jag se den Galne Yxmördaren.
Vad är det jag missar?

Jag ser ungefär detsamma som du ser. Även hans presentation ger bild av att han har dålig koll. Han har skrivit det han tror lockar kvinnor, men det finns ingen tanke bakom det.

Du läser in det i en uppenbart helt kopierad text..?
På vilket sätt känner du av att det ligger tanke och mening bakom varje ord?

Jag läser den här texten precis som jag läser uppenbart kopierad text på Facebook, med ordet "Tänkvärt" adderat över.
"När hon drar sig undan så håller jag henne hårdare"
Ja jag tycker det är obehagligt, vill jag gå så låt mig gå. Håll inte fast mig.
"När hon skäller på mig och spelar tuff så ger jag henne en puss"
Jag skäller inte. Om vi har olika åsikter ska vi prata om det och förminska inte min åsikt genom att tro att jag spelar tuff, och ge mig inte en puss istället för att lyssna.

Bl.a.

Om jag bara för ett enda ögonblick hade trott att du faktiskt undrar det och är intresserad av diskussionen, hade jag kunnat tänka mig att försöka föra den.

Men jag är helt säker på att du, som så ofta, kommer att använda det jag skriver till att försöka trycka till mig, så jag vill inte. Jag har inte förtroende nog för dig för att orka förklara sådant.
Tack, det här var bra skrivet! :)
Det här kommer jag kopiera och använda nån gång i framtiden, när du skriver till mig!

I lågstadiet när lärarna ursäktade pojkarnas jobbiga beteende med "de är kära i er de vet bara inte hur de ska säga det" då visste man inte att vuxna män kunde använda exakt samma ursäkt för jobbigt beteende flera decennier senare

Efter lågstadie mellanstadie högstadie gymnasium och kanske högskola eller universitet och år efter år efter år efter år efter år ända fram till döden faktiskt!!!

Ursäkten består!!

Funkar i alla situationer där män beter sig jobbigt mot kvinnor

Han visste inte bättre!!! Han förstod inte vad han sa eller skrev eller gjorde...... han trodde kvinnor gillade sånt.....

Den perfekta ursäkten som håller hela vägen från vaggan till graven för män när de gör något obehagligt mot kvinnor!! Grattis!! :up:

Alltid lika roligt att se :meh:

I lågstadiet när lärarna ursäktade pojkarnas jobbiga beteende med "de är kära i er de vet bara inte hur de ska säga det" då visste man inte att vuxna män kunde använda exakt samma ursäkt för jobbigt beteende flera decennier senare

Efter lågstadie mellanstadie högstadie gymnasium och kanske högskola eller universitet och år efter år efter år efter år efter år ända fram till döden faktiskt!!!

Ursäkten består!!

Funkar i alla situationer där män beter sig jobbigt mot kvinnor

Han visste inte bättre!!! Han förstod inte vad han sa eller skrev eller gjorde...... han trodde kvinnor gillade sånt.....

Den perfekta ursäkten som håller hela vägen från vaggan till graven för män när de gör något obehagligt mot kvinnor!! Grattis!! :up:

Alltid lika roligt att se :meh:
Tyvärr är det så att beskrivet beteende inte är ett explicit manligt beteende, utan ett mänskligt sådant. Även kvinnor med bokstavskombinationer utan social kompetens gör tafatta kontaktförsök, som överanalyserade kan bli riktigt obehagliga.

Ska vi beskriva också dem på samma sätt som du gör nu?

Tyvärr är det så att beskrivet beteende inte är ett explicit manligt beteende, utan ett mänskligt sådant. Även kvinnor med bokstavskombinationer utan social kompetens gör tafatta kontaktförsök, som överanalyserade kan bli riktigt obehagliga.

Ska vi beskriva också dem på samma sätt som du gör nu?

Konstigt då att endast mina manliga kollegor (givetvis inte alla) tafsat och ofredat och aldrig en enda kvinnlig kollega. Några gånger har det viftats undan med att "är man snygg får man tåla det". Så fräscht.

Den självpåtagna uppgiften - av män - att NYANSERA det hela. Självklart behöver varje kvinna mäns hjälp i det.
Får jag påtala att den ende härinne som faktiskt fått det här mailet tolkar den i samma härad som jag.

Så i just detta fall så är det inte jag som nyanserar @Syrran!s reaktion, utan det är ni andra som onyanserar vad hon ska tycka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 599
Senast: Palermo
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 251
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 264
Senast: gullviva
·
Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
11 892
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka