Kan du ge exempel på rasistiskt kink? Ärligt ställd fråga, inte ens med din förklaring kan jag tyvärr föreställa mig vad det kan vara. Och nej jag utsätts inte för rasism, så mycket möjligt jag bara inte ser. Därför jag frågar.
Det är ok att fråga, men nu kommer jag också utveckla vilket jag inte tänkt från början. Det här är verkligen nu mitt sista på ämnet. Jag tänker inte ge några jättegrova exempel, det kan man googla på själv, men kan ge ett par censurerade exempel på sådant som hänt vänner och bekanta.
Män som vill säga n-ordet i olika sammanhang, män som vill ha "lågutbildade, mörka kvinnor", män som vill ha "undergivna, asiatiska kvinnor", män som vill se andra män porträttera den stereotypa "aggressiva, svarta mannen" osv osv.
Problemet är att rasism, dessa stereotyper och andra uttryck som rasismen kan ta, påverkar människor i verkliga livet, utanför kinks och lekar, precis som sexuellt våld inte bara existerar som kinks och som lekar utan som verkliga trauman och hot. Därför måste man visa hänsyn. Jag tycker det finns ett stort, för att inte säga gigantiskt, problem om man inte kan diskutera förhållandet till strukturer som sexuellt våld, sexism och rasism i de här sammanhangen utan att bli anklagad för kinkshaming, om man inte kan diskutera strategier för att undvika att helt i onödan såra andra, i de här scenariona utomstående.
Människor är så extremt måna om att inte bli trampade på tårna i den här frågan att de glatt dansar runt över andras tår, fötter och vader för att undkomma kritik.
Jag har flera gånger sett den fula sidan av människors kinks och jag känner inte för att låtsas som om alla som utövar någon form av kinks är respektfulla individer som vet vad de gör eller att alla som utövar kinks har insikt. Därför bör man som generell regel inte heller häva ur sig alla sina kinks till precis vem som helst som steg nummer ett när man tagit kontakt.
För som sagt, dels är många dåliga på att förmedla sina kinks på ett säkert och respektfullt sätt till okända, dels kan okända komma från ett potentiellt helt annat sammanhang med andra associationer och inget säger att deras spontana reaktion nödvändigtvis är fel för att den är annorlunda. Varför ska din fina upplevelse av dina kinks vara en mer självklar tolkning än exempelvis andras upplevelse av rasism, sexism eller sexuellt våld, när du inte ens vet hur insatt människan är i ditt specifika kink? Det är att sätta människor i en orättvis sits.
Själv tycker jag människor som inte har strategier ger övriga dåligt rykte. Varför ska någon som uppenbarligen helt har misslyckats med att nå fram till en annan människa på en en vaniljsajt ses som ett ok exempel när vi istället kan börja ställa krav? Kommer man hellre med ursäkter än krav sitter vi om 20 år med exakt samma typ av scenarion. Det vill inte jag. Jag vill inte se män (mestadels handlar det ju om män) ursäktas med "han var lite klumpig, men han menar väl", jag ser hellre ansvarstagande och medvetenhet på alla plan.
Omvärlden har också ett visst ansvar att försöka förstå, för även om man inte kan kräva acceptans av någon så kan man kräva att debatten innehåller kunskap och sakliga argument. Det går sådär, det verkar ärligt talat gå väldigt trögt, men just för att vi är så långt från den förståelsen vill jag minimera de problem och missförstånd som kan dyka upp. Förståelse börjar alltid med en själv, vill man inte förstå utomståendes perspektiv kan man inte räkna med att de ska förstå ens eget.
Jag är trött på att människor sträcker sig efter ordet kinkshaming vid minsta kritik och ser hellre att människor utvecklar strategier. Att man åtminstone
försöker hålla en hög standard, samt kan diskutera vad den standarden innebär. Annars gör man allt betydligt svårare än det behöver vara, både för sig själv, för mig och för övriga.
Ursäkta långt, är bara så less på det här. Det här var sista.