Haha! Vilken charmör
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jahopp, idag är det visst en sån dag igen...
Jättetrevlig jobbfest igår, sen blir kvällen lite senare och man ska hemåt, och "alla andra" har någon att gå hem till. Och jag fattar inte att det ska vara så jobbigt. Och jag fattar inte att jag hela tiden känner det som att jag inte duger pga det, att jag inte är värd något som person för att jag inte har någon. När jag VET att det inte är en korrelation. Ändå känns det som att jag är "ingen". Väldigt frustrerande att inte kunna styra över känslor.
Det är inte ensam om att känna sådär och det har inget med dig att göra. Det är samhällets tvåsamhetsnorm som hela tiden finns där. Även om folk inte säger det rakt ut finns den där, pressen att man bör hitta någon och det så fort som möjligt. Är många i min bekantskapskrets som hela tiden ska ge partnerförslag till mig. T.ex. var jag ute på fest igår och då skulle en kompis börja göra reklam för hans killkompisar. "De är så bra killar, han och han och varför inte han..."
Varför kan vi inte duga som vi är? Vi är inte halvor som springer runt och letar efter den andra hälften. Jag är faktiskt så glad att vara singel! Jag är fri! Har mycket tid att umgås med vänner och lära känna nytt folk. Jag behöver inte ta ansvar för någon annans känslor, vara orolig för att jag gjort något fel, för att bli sårad eller såra etc.
@Myblackcat - jo men nu är det ju faktiskt så att jag gärna VILL träffa någon, tvåsamhetsnorm eller inte.
Jag duger alldeles utmärkt som jag är, men det hindrar ju inte att jag ändå vill träffa någon att dela saker med på ett annat sätt än vad man gör med vänner. Jag är faktiskt inte så glad över att vara singel.
Och även som del i en relation har jag mycket tid att umgås med vänner och göra det jag vill, och det där med att ta ansvar för andras känslor etc, tycker jag inte har något specifikt med partnerskap att göra, sådana saker tycker jag uppkommer i alla typer av relationer med människor.
Men som sagt, oavsett varifrån känslan uppstår så hjälper det ju inte att man vet när man ändå krockar med sig själv![]()
Jag är faktiskt så glad att vara singel! Jag är fri!
Kul för dig, men inte alla trivs alltid med eller är glada över att vara singel.
Kunde inte bry mig mindre om nån "tvåsamhetsnorm" och "samhället säger". JAG personligen trivs inte med att vara singel, att vara ensam, att inte ha någon sån där speciell att dela livet med och det är jag inte ensam om och att man då ibland har svackor och känner att man "inte duger" även om man vet tt det gör man visst, är inget konstigt. Alls.
Min intention med svaret till dig var att peppa dig genom att ge det lite perspektiv. Varför känner jag såhär? D
Jag kanske inte var tydlig i mitt inlägg - jag vet ju exakt varför jag känner som jag gör, och jag vet ju också att känslan av att inte duga inte är en verklighet.
Det är DET som var min poäng: att det suger att veta en sak och känna en annan. Det är frustrerande när man krockar med sig själv.
Men när jag läser resten av ditt inlägg förstår jag att du är i den där "woop woop-singel!!"-fasen och då är man lätt frälst![]()
Man hamnar lätt utanför om man är singel och inte har barn.
Tvåsamhetsnormen och barnpressen är stark i Sverige
jag tror att Sverige inte är så familjeorienterat utan väldigt individorienterat och det är det som är problemet. I begreppet familj i Sverige är det oftast bara en ganska liten grupp, ofta bara de som lever under samma tak, men den gruppen är väldigt tajt. Jag upplever att begreppet familj är vidare i många andra länder och Man har generellt mer kontakt och umgås mer med sin familj också, även om man inte bor hemma längre och har egna barn och det hjälper tycker jag att känna sig mindre ensam när man känner en större tillhörighet. Dock har det sina problem också såklart och det finns ju alltid individer. Jag tror alltså inte att det är tvåsamhetsnormen som är orsaken till att svenskar tillhör världens ensammaste folk, utan snarare behovet av att vara frigjord från sin familj och satsning på den egna individen är en större bov.Jag har inte påstått att det är något konstigt i det och jag känner också att det kan kännas tomt ibland att vara ensam.
Sedan tror jag att vi mår sämre av att i det här fallet Sverige är så familjeorienterat. Man hamnar lätt utanför om man är singel och inte har barn. Samhället är uppbyggt så. Paren går hem till sig vid ett visst klockslag och kanske umgås med sina familjer på lördagar eller vad det nu är. När kompisar umgås med respektives familjer på helgerna så inkluderas inte kompisarna, inte heller på skidsemestern, julen osv.
Tvåsamhetsnormen och barnpressen är stark i Sverige om man jämför med vissa andra länder och det får en att må extra dåligt som singel. När detta delvis exkluderar oss och gör att vi känner oss annorlunda och utanför.
jag tror att Sverige inte är så familjeorienterat utan väldigt individorienterat och det är det som är problemet. I begreppet familj i Sverige är det oftast bara en ganska liten grupp, ofta bara de som lever under samma tak, men den gruppen är väldigt tajt. Jag upplever att begreppet familj är vidare i många andra länder och Man har generellt mer kontakt och umgås mer med sin familj också, även om man inte bor hemma längre och har egna barn och det hjälper tycker jag att känna sig mindre ensam när man känner en större tillhörighet. Dock har det sina problem också såklart och det finns ju alltid individer. Jag tror alltså inte att det är tvåsamhetsnormen som är orsaken till att svenskar tillhör världens ensammaste folk, utan snarare behovet av att vara frigjord från sin familj och satsning på den egna individen är en större bov.
Nja, det är nog inte jag, men jag känner helt klart igen problemet, om än mest åldersmässigt iom att jag inte ens brukar svara.@gul_zebra
Var det du som kände dig som avelsko?
Kom på att jag också har gjort det ibland. Jag fick ofta mail från betydligt äldre män. Ibland frågade jag om varför de bara ville träffa en kvinna som vag betydligt yngre. Då var ofta svaret att de ville träffa någon som är i ålder för att föda barn eller "nu vill jag ha barn"
Jag är lite splittrad till det. Det är väl bra att tala om vad man vill ha samtidigt som det ibland kändes lite konstigt.
Eller så känns det konstigt för mig för jag tycker det är så orättvist där. Dvs en kvinna på 55+ kan inte tänka att nu ska jag träffa någon och skaffa barn med.