Jag delar med mig av en sak, som jag fått lära mig den hårda vägen här på internet:
Det är av en tysk psykolog (Friede Schulz von Thun) och det kallas 4 sidor/delar av ett meddelande. Det säger att ett meddelande kan ha 4 olika tolkningar. Det är "objektivt budskap", "vädjan", "självinsikt " och "relation".
Det finns ett standard exempel som jag kommer att dela med dig på denna punkt:
Man och hustru åker i en bil, kvinnan kör. De kommer till en korsning med trafikljus, som växlar från rött till grönt. Som ett resultat säger mannen: "det är grönt."
Låt oss försöka analysera detta banala budskap:
* Objektiv budksap: "lamporna är gröna"
* Självinsikt: "Jag är stressad /har bråttom / ..."
* Vädjan: " Gasa! / Kör snabbare!
* Relation: "titta, jag märkte att lamporna är gröna och jag är smartare än du och bättre på att köra"
(Dessa är bara möjligheter)
Modellen säger att sättet ett meddelande kan ha en av dessa 4 tolkningar, mottagaren kan höra det på 4 olika öron; kan höra objektivt budskap, en vädjan, en självinsikt eller meddelandet i ett relation sammanhang.
Och låt oss säga att mannen i vårt exempel ville bara objektivt konstatera att lamporna är gröna och hustrun hör "relation" delen ... "Va fan, varför berättar du för mig lamporna är gröna. Du tror jag är för dum eller vad? Ett annat ord och du kan gå! "
https://en.wikipedia.org/wiki/Four-sides_model