Insider ikväll

Sv: Insider ikväll

Jag håller med dig, att kalla det hela ett "debattprogram" blir mer och mer ohållbart!

MEN- det är ändå ett bra initiativ att ta upp ämnet för det är helt åt h*lv*te att aveln får fortgå som den gör.:mad:
 
Sv: Insider ikväll

Det fula med just Staffen är att SKK inte har några som helst regler mot aveln här. Du får ha din kennel, para individer med hemska höfter. Plus AD. Osv.

Fast det är ju faktiskt så att det är rasklubbarna som tar beslut om man vill att sin ras ska ingå i ett bekämpningsprogram mot ex. HD. Det är även rasklubbarna som bestämmer huruvida kravet för att registrera valpar på rasen ser ut.

Exempelvis, så finns det rasklubbar som bestämt att man endast får registrera valpar efter hundar som har A eller B på höfterna.

Sedan finns det rasklubbar som tycker att man visst kan få registrera valpar efter C-höftade föräldrar, men att avkommorna ska beläggas med en avelsspärr.

Och till sist har vi då de rasklubbar som tycker att det räcker med att HD-statusen är känd.
 
Sv: Insider ikväll

Men du måste ju faktiskt ha bruksmerit för att få utställningschampionat resp ha utställningsmerit för att få brukschampionat.
 
Sv: Insider ikväll

skulle ju vara vetrinärer som bedömde vilka hundar som har bäst hälsa och pyske som skulle vara bedömmare.

Veterinärer är inte heller mer än människor, bra och dåliga där också alltså.

Resten är ett inlägg i den allmänna debatten.

Problemet som jag ser det med bedömning i ringen är inte okunskap egentligen, utan tycke och smak.

Problemet med aveln i stort tycker jag handlar mycket om att avelsdjuren inte används till annat än avel och "struttning". Om alla hundar var tvungen att ha andra meriter än bara utställnings, så skulle mycket av avarterna försvinna.

Jag tycker att det finns en mycket positiv utveckling idag. Informationen om registrerade hundar blir bättre och bättre. Man kan som valpköpare av renrasiga hundar själv lätt hitta historik om både hälsoundersökningar och tävling. MEN, det kräver en engagerad valpköpare. Man kan inte bara köpa valp på samma sätt som man köper TV - i närmaste billga affär.

Uppfödningen styrs av efterfrågan. Om jag inte kan sälja mina valpar så ger jag f-n i att ta fler kullar, men så länge det finns folk som gillar mina hundar och min filosofi har jag möjlighet att fortsätta.

Jag tycker inte att man bara kan stå vid sidan av och ondgöra sig över SKK. Det är en medlemsorganisation, och nya krafter behövs alltid i arbetet. Engagera er i styrelserna runt om i landet. Var med och påverka! Tycker man att arbetet bedrivs fel så kan man faktiskt sätta igång och själv arbeta för en förändring. Det finns en stor tendens att knyta näven i fickan eller bara ta avstånd, istället för att själv försöka förändra.
 
Sv: Insider ikväll

Jag har totalt missat denna mobbing här på buke. Trådlänk eller exempel tack!!!
 
Sv: Insider ikväll

Kl av mig själv då jag inte "orkar" gå tillbaka och svara fler enskilt.
Bra att detta tas upp men Aschberg är ingen höjdare att ha som debattledare. En sådan ska ju vara opartisk och det är definitivt inte han!
Och ni som vill att jordbruksverket ska skriva ut stamtavlor, get real!! Vem ska betala för deras extraarbete då? Det skulle helt enkelt inte fungera!
Och att blandisar är friskare än renras-skrattretande!!! För hur många kollar sina hundar före parning tror ni? Hur många valpköpare kollar ögon, höfter m.m på sina hundar då? Finns helt enkelt ingen statistik på hur friska/sjuka de egentligen är. Jag vågar påstå att så värst många seriösa blandisuppfödare finns det inte.

En bra förberedd debatt om detta med fler kennelägare och en "riktig" programledare vore mycket intressant!!
 
Sv: Insider ikväll

Jag skulle gissa att det handlar om tråden om en basset med hälta/ge ipren till hund som numer handlar om kineser istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Insider ikväll

*kl*

Personligen tyckte jag att programmet var uselt.
En dåligt påläst programledare, noll diskussion osv.
Sen att jag inte gillar att man extremavlar på utseende är en sak,
men det kändes inte som ett seriöst program.
Man kunde gjort något bättre av det, hur smart är det att tvinga folk in i försvarsposition? Det blir ju ingen givande diskussion av det.
Det kom ju inte fram något konstruktivt.
 
Sv: Insider ikväll

Vi mobbar inte småhundar, vi tycker itne det är oki med snedvriden avel.
Nu råkade det handla om kineser, men Neoplitansk mastiff fick sig en känga här för ett par månader sen.
Små kan man ju knappast kalla dem
 
Sv: Insider ikväll

För att inte nämna diskussionen med utställning resp jaktgoldens och feta utställningsrottisar.
Men så fort "vissa" är dem som ifrågasätts så är det MOBBING
Utala er fan inte på ett DISKUSSSIONSforum om ni inte vill ha diskussion!
 
Sv: Insider ikväll

jag tänkte ockå på hur hinmla -prydligt-det var där helt plötsligt!

Och inte en enda riesen som var ilsk;)

jaja,om man inte gör research innan man sänder så får man heller ingen riktigt seriös stämpel,vi är väl för många som vet hur det har"fungerat" på den sk kenneln
 
Sv: Insider ikväll

VARFÖR har de inga rekommendationer då det gäller färger? "avlivning eller försäljning bestämmer uppfödaren.." Man kan väl ändå REKOMMENDERA att valpar inte avlivas endast på grund av färg??:eek: :confused:
 
Sv: Insider ikväll

Om SKK inte hade varit så emot blandrasaveln så hade man kanske kunnat utnyttja den till att få fram friska individer? Det finns ju inget som säger att en blandras inte kan ha dokumenterat sunda föräldrar.
På så sätt kan man utöka avelsspannet...
Det måste ju göras ngt drastiskt för att det inte ska fortsätta vara såhär. Det finns ju som det sas i programmet hälsoproblem hos nästan varje ras och det säger sig själv att om man bara avlar på de finaste individerna inom en ras så blir det tillslut defekter pga inavel.
Kan inte säga att jag är insatt i avel men när man kommer utifrån som jag gör så höjer man ibland på ögonbrynen över vissa saker.

Klart att vi som valpköpare har ett ansvar att köpa friska valpar MEN jag tycker ändå att SKK har yttersta ansvaret. Det måste finnas en organisation som man kan vända sig till och få hjälp ang hur man köper en bra valp.
 
Sv: Insider ikväll

Klart att vi som valpköpare har ett ansvar att köpa friska valpar MEN jag tycker ändå att SKK har yttersta ansvaret. Det måste finnas en organisation som man kan vända sig till och få hjälp ang hur man köper en bra valp.

Rasklubben är ju den som "styr" respektive ras mest.

Det finns ju av SKK godkända avelsprogram på tex en av stövarraserna, där man korsat in en annan stövarras och dessa avkommor blir sedan inregistrerade i X-registret och kan efter utvärdering av alla egenskaper, hälsa, menatlitet etc. gå vidare i aveln inom sin ras.
 
Sv: Insider ikväll

OK....
Vet inte riktigt vad du ville säga men....?
Jag menar fortfarande att SKK har yttersta ansvaret när man som förstahundsägare vill ha hjälp att välja valp. Det är ju SKK man känner till om man ej är insatt.
Nu känns det som man får ligga inne med all kunskap själv för att få en bra hund.

Varför använder man inte denna metod på fler raser då? Tex schäfern... (ödmjuk fråga för jag kan som sagt inte nått om avel)
 
Sv: Insider ikväll

Visst får du en uppfödarlista från SKK, men ska du få mer information angående rasen, linjer, uppfödare etc., så är det till rasklubben du ska vända dig..

Rasklubben är den instans som ska ta tillvara sin ras på bästa sätt. Det är de som sätter riktlinjerna för avel etc.

Yttersta ansvaret för den enskillda rasen ligger alltså hos rasklubben och hos uppfödarna av rasen.
 
Senast ändrad:
Sv: Insider ikväll

ett annat exempel är inom vit herdehund där man kan mönstra in vita schäfrar (som annars räknas som blandraser) för att vidga avelsbasen. Nu vet jag tyvärr inte vilka regler som gäller för detta men om det görs på ett bra sätt där man har mycket information om den hund som ska inmönstras så kanske det skulle vara aktuellt inom andra raser också för att få en sundare avel med nytt blod.
 
Sv: Insider ikväll

Då kan man säga att schäferklubben inte har skött sitt jobb då!?
Inte heller rasklubbern för Basset och Chow chow?
 
Sv: Insider ikväll

Är schabrador en ras egentligen? Kom att tänka på det nu...
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 411
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 654
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 474
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp