Sv: Insider ikväll
skulle ju vara vetrinärer som bedömde vilka hundar som har bäst hälsa och pyske som skulle vara bedömmare.
Veterinärer är inte heller mer än människor, bra och dåliga där också alltså.
Resten är ett inlägg i den allmänna debatten.
Problemet som jag ser det med bedömning i ringen är inte okunskap egentligen, utan tycke och smak.
Problemet med aveln i stort tycker jag handlar mycket om att avelsdjuren inte används till annat än avel och "struttning". Om alla hundar var tvungen att ha andra meriter än bara utställnings, så skulle mycket av avarterna försvinna.
Jag tycker att det finns en mycket positiv utveckling idag. Informationen om registrerade hundar blir bättre och bättre. Man kan som valpköpare av renrasiga hundar själv lätt hitta historik om både hälsoundersökningar och tävling. MEN, det kräver en engagerad valpköpare. Man kan inte bara köpa valp på samma sätt som man köper TV - i närmaste billga affär.
Uppfödningen styrs av efterfrågan. Om jag inte kan sälja mina valpar så ger jag f-n i att ta fler kullar, men så länge det finns folk som gillar mina hundar och min filosofi har jag möjlighet att fortsätta.
Jag tycker inte att man bara kan stå vid sidan av och ondgöra sig över SKK. Det är en medlemsorganisation, och nya krafter behövs alltid i arbetet. Engagera er i styrelserna runt om i landet. Var med och påverka! Tycker man att arbetet bedrivs fel så kan man faktiskt sätta igång och själv arbeta för en förändring. Det finns en stor tendens att knyta näven i fickan eller bara ta avstånd, istället för att själv försöka förändra.