Insider ikväll

Sv: Insider ikväll

Men de sjuka stackars raserna är ju renrasiga och helt i sin ordning enligt folk och SKK...Var det inte det vi såg nyss ??

Kan inte folk få ha sin blandisutställning trots att folk inte fattar hur man bedömer dom ?
 
Sv: Insider ikväll

Haha.. så är det ju Alltid.. Aschberg (stavning?) har ingen aning om vad debatt innebär, han tror att han ska klanka ner den sida han har fördomar emot, istället för att reflektera över sina fördomar med hjälp av deras argument..
 
Sv: Insider ikväll

Nochalant var rätt ord! dessutom tycker jag det är konstigt att man sitter och säger att man inte vill att hundarna ska vara osunda men inte säger ett ljud om tex basseten som vetrinären hade på bild.

Varken "det där är fel!"
eller "det där tycker vi den ska se ut!"

säg nåt, stå iaf för det ni gör!

:bow: :bow:

ohh jag e så frustrerad att jag inte vet vad jag ska säga nu...:devil: :angel:
 
Sv: Insider ikväll

Nochalant var rätt ord! dessutom tycker jag det är konstigt att man sitter och säger att man inte vill att hundarna ska vara osunda men inte säger ett ljud om tex basseten som vetrinären hade på bild.

Varken "det där är fel!"
eller "det där tycker vi den ska se ut!"

säg nåt, stå iaf för det ni gör!

Och den basseten som var på bild kom från samma kennel som dom andra två som visades och det var uppfödaren dom pratade med, Sveriges mesta bassetuppfödare.:angel:
 
Sv: Insider ikväll

Min åsikt efter programmet blev följande:

- Att avla så att hunden får grova problem att "vara hund" är fel coh ska stoppas. Ta tag ordentligt i domarna och uppfödare, förklara att det inte accepteras och försök att långsiktigt gå till att skapa en sundare ras. Utställningar är en stor del och därför måste exemplen sättas där. Kontrollera vilka som blir champions och fråntag sjuka hundar titeln samt ge domaren en varning för att ha ge klartecken åt felaktig avel.

- Det är fel att man inte får bedriva avel av renrasiga hundar bara för att man har blandras.

-Stamtavlor borde gå att få dels via SKK, dels via jordbruksverket.Då kan de som av någon anledning valt att gå ur SKK förfarande kunna sälja hundar om hundarna är bra, sunda och bevisat renrasiga.

- Blandrasaveln är ett alternativ om man väljer att avla på sunda och friska individer och genom att avla så att raserna kompliterar varandra på ett harmoniskt sätt. Amstaff/papillon är kanske ingen höjdare. Dessutom ska uppfödare av blandisar ta ansvar, kunna registera kennel, och uppfylla alla krav som SKK i övrigt ställer på kennlar. Blandrasavel ska var för att få fram en hund som gynnar "hundlivet", inte för att få pengar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Insider ikväll

Ja jag blev helt tom när jag satt där, det var nästan sorgligt ju! Tycker inte heller att SKK hade några vettiga argument över hur hundarna ser ut som dom gör! :mad:
 
Sv: Insider ikväll

:smirk: Jag är emot avel med sjuka hundar. Blandras eller renras.
 
Sv: Insider ikväll

Haha.. så är det ju Alltid.. Aschberg (stavning?) har ingen aning om vad debatt innebär, han tror att han ska klanka ner den sida han har fördomar emot, istället för att reflektera över sina fördomar med hjälp av deras argument..

Fast denna gången höll jag med Aschberg helt och hållet. Jag anser att det finns inga argument som håller med tanke på hur visa raser ser ut nu.
 
Sv: Insider ikväll

skulle Insider snacka med uppfödare som följer rasstandarden för dom sjuka raserna så är det ju självklart att dom skulle försvara det på på alla sätt och vis,dom vill ju Inte framstå i dåliga dagar och isynnerlighet inte i ett Tv program där dom blir ställda mot väggen..

visserligen kan jag hålla med dig om ang. blandras utsällningarna..

Hur kan man rakryggat ens försvara hundar som inte kan andas, springa eller röra sig som en frisk hund ska kunna? Vore kul att fråga människorna som avlar fram dessa "snygga" bassethundarna om deras hundavel är sund.

Fick en chock när min väninna forskade lite kring Engelsk Staff. Typ 85% av hundarna som är röntgade har minst C-höfter. Plus att mängder är oröntgade. När hon frågade en uppfödare om varje hon avlade på C och D-höfter blev svaret; "Staffen har ju problem med höfterna så.." Är det inte då man ska minska avelsbasen?! Importera in friska individer och nytt blod?!
 
Sv: Insider ikväll

Jag kan egentligen inte säga något om SKK eftersom jag absolut inte är insatt i ämnen, men för mig som helt utomstående så kändes det som smutskastning på SKK från Insider.

Angående dom idealen det är på hundarna nu är det så sjukt! Ibland undrar jag vad folk tänker på. En hund som släpar magen i marken kan ju inte ha något liv alls?
Och en schäfer med så böjd rygg och bakben?

Jag tycker att mot slutet när dom diskuterade i studion blev dom ju helt nertryckta dom från SKK och Schäfermänniskan. Det kändes som att dom inte kunde svara på något alls, speciellt inte när dom kom in på pratet om hur schäfern ser ut idag!

Dom hade helt enkelt inte mkt att säga till om VARFÖR aveln är om den är..spc hos schäfern..den har ju knappt ändrast dom senaste 100 åren men hur fasen kommer det sig att den ändå utvecklats till det stadiet den nu är på? katastrofalt-dom verkar ju inte veta vad dom sysslar med känns det om..

Dom vet ju att det är så pass illa-men om jag inte minns fel så vann väl Fredrik Steen's schäfer Hund2005..?? klart som fan att han inte kommer att erkänna att hans hund är helt deformerad!
 
Sv: Insider ikväll

Tycker det är sjukt att man kan avla fram fel och sjukdomar och fortsätta med det. Klart vi ska ha så friska hundar som möjligt.
 
Sv: Insider ikväll

Jag har Schäfer, en fin, frisk och sund hund som INTE är registrerad i SKK men som jag valde att köpa, varför? jo för jag har alltid ogillat SKK och det de står för (om de stod för det de skrev hade det varit en annan femma men de kringgår ju sina egna regler). Jag tycker inte att de står för en sund rasavel och jag är mer intresserad av en frisk och bra hund än att den ska ha ett bestämt utseende. Nu drar jag inte alla över en kam utan det finns jättebra hunduppfödare av respektive renrasig och blandras likväl som det finns riktigt dåliga inom vardera kategorierna men vad jag vill mena på så behövs det en klubb (eller gärna fler) som står för en sund avelsinställning.

Pratade så sent som igår med en SKK-uppfödare som själv stod och berättade hur dålig aveln var inom den rasen hon hade, att det fanns för mycker inavel som förstörde rasen och det var alltså innan vi ens visste om att Insider hade repotage om det så det var ganska lustigt.
 
Sv: Insider ikväll

Min åsikt efter programmet blev följande:

- Att avla så att hunden får grova problem att "vara hund" är fel coh ska stoppas. Ta tag ordentligt i domarna och uppfödare, förklara att det inte accepteras och försök att långsiktigt gå till att skapa en sundare ras. Utställningar är en stor del och därför måste exemplen sättas där. Kontrollera vilka som blir champions och fråntag sjuka hundar titeln samt ge domaren en varning för att ha ge klartecken åt felaktig avel.

- Det är fel att man inte får bedriva avel av renrasiga hundar bara för att man har blandras.

-Stamtavlor borde gå att få dels via SKK, dels via jordbruksverket.Då kan de som av någon anledning valt att gå ur SKK förfarande kunna sälja hundar om hundarna är bra, sunda och bevisat renrasiga.

- Blandrasaveln är ett alternativ om man väljer att avla på sunda och friska individer och genom att avla så att raserna kompliterar varandra på ett harmoniskt sätt. Amstaff/papillon är kanske ingen höjdare. Dessutom ska uppfödare av blandisar ta ansvar, kunna registera kennel, och uppfylla alla krav som SKK i övrigt ställer på kennlar. Blandrasavel ska var för att få fram en hund som gynnar "hundlivet", inte för att få pengar.
FY fan vad Bra skrivet! DU har så rätt! du satte orden i min mun helt enkelt:bow:
 
Sv: Insider ikväll

Tycker det är sjukt att man kan avla fram fel och sjukdomar och fortsätta med det. Klart vi ska ha så friska hundar som möjligt.

Det fula med just Staffen är att SKK inte har några som helst regler mot aveln här. Du får ha din kennel, para individer med hemska höfter. Plus AD. Osv.
 
Sv: Insider ikväll

:bow: :bow:

ohh jag e så frustrerad att jag inte vet vad jag ska säga nu...:devil: :angel:


Japp! hade dom åtminstone sagt, "men det där är ju snyggt!" så hade jag kunnat avfärda dom som dumma i huvet. Nu undrar mest hur man kan låtsas som ingenting och sen säga att man inte vill ha osunda hundar.. båda killarna från skk körde med samma taktik. Vilket för mig betyder antingen

1. Dom har trott att det skulle bli en lätt match
eller
2. Dom har inte en aning om vad dom står för, eller bör stå för
 
Sv: Insider ikväll

Ja jag förstår dig jag skulle aldrig köpa en hund av de raserna de pratade om i programmet så som de ser ut idag.
 
Sv: Insider ikväll

Haha.. så är det ju Alltid.. Aschberg (stavning?) har ingen aning om vad debatt innebär, han tror att han ska klanka ner den sida han har fördomar emot, istället för att reflektera över sina fördomar med hjälp av deras argument..


Hade lite kul om exemplet han tog upp om att rashundar får ränneskita när man byter foder på dem å inte blandrashundar.. Vad va det för fakta på det? Jag vet många som det är tvärtom på..hehe..lilla Achberg..han har inte rätt någonstans..
Fast jag är inte någon SKK förespråkare nu,tvärtom.
 
Sv: Insider ikväll

Dom hade helt enkelt inte mkt att säga till om VARFÖR aveln är om den är..spc hos schäfern..den har ju knappt ändrast dom senaste 100 åren men hur fasen kommer det sig att den ändå utvecklats till det stadiet den nu är på? katastrofalt-dom verkar ju inte veta vad dom sysslar med känns det om..

Dom vet ju att det är så pass illa-men om jag inte minns fel så vann väl Fredrik Steen's schäfer Hund2005..?? klart som fan att han inte kommer att erkänna att hans hund är helt deformerad!

Nä det är fashinerande hur hundar kan ändras utan att någon vet eller vill erkänna varför.

Nej, det kan ju säkert vara lite känsligt att erkänna att hans hund skulle vara deformerad;)
 
Sv: Insider ikväll

VA?!:eek: herregud säger jag bara!
det är rent ut sagt hemskt,oansvarigt och j*vligt egoistiskt att avla på sånna djur!:mad:
hundarna kan långt ifrån leva ett normalt hundliv med dom defekterna dom avlats fram med..det är Så hemskt att jag nästan blir gråt färdig...

jag köper mig helldre en välframavlad blandras där hälsan,psyket,mentaliteten mm går i första hand än att köpa mig en renras där man enbart går efter utseendet och slutresultatet blir Grimm,basseten med släpmage mfl...
 
Sv: Insider ikväll

Hade lite kul om exemplet han tog upp om att rashundar får ränneskita när man byter foder på dem å inte blandrashundar.. Vad va det för fakta på det? Jag vet många som det är tvärtom på..hehe..lilla Achberg..han har inte rätt någonstans..
Fast jag är inte någon SKK förespråkare nu,tvärtom.
¨

Haha jag skrattade åt det uttalandet! Min blandis får ränneskita så fort vi byter torrfoder till henne:p
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 411
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 654
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 474
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp