Insider ikväll

Sv: Insider ikväll

Det har aldrig varit aktuellt att blandningen mellan schäfer och labrador skulle bli en egen ras. Ordet schabrador är media som hittat på.
 
Sv: Insider ikväll

Jag vet att det är en korsning mellan schäfer och labrador men fick för mig att jag hört någonstans att den blivit en egen ras...
Ett seriöst försök gjordes väl att avla fram Schabradorer(??) Men som jag förstod det så gav de upp eftersom att avelsresultatet blev så ojämt. Det funkar ju inte om man vill ha fram många hundar till ett speciellt ändamål.
 
Senast ändrad:
Sv: Insider ikväll

Jag måste tillägga en sak i debatten. Det är inte lätt att skylla alla ideal på SKK. Det skulle vara konstigt om Sverige hade egna hundar som inte förljer idealen i övriga världen. Det är ju så att det finns hundar även utanför våra gränser... Om hundarna i sverige skiljde sig starkt från övriga raser nationellt (trots att de skulle vara sundare) så skulle det innebära att vi t.ex. inte kunde importera hundar och fråga är då om de verkligen blir sundare? Magen kanske inte släpar i marken, men inaveln blir för hög. Man ska också tänka på att i många andra länder så har man inte samma syn på djur som vi har... Det är väl få länder som har sådan syn på djur som Sverige har... Med andra ord så tror jag att det blir väldigt svårt att påverka internationellt (som skulle vara den enda lösningen)

Men visst skulle jag bli glad om trenden vände...
 
Sv: Insider ikväll

Går det att se programmet på webben? Har inte TV3 men vill gärna se avsnittet. Någon som vet?
 
Sv: Insider ikväll

Har du läst alla inläggen eller???
Det enda jag försöker säga är att man kanske inte ska vara rädd att korsa olika raser. Jag vill fortfarande poängtera att detta ska ske under kontrollerade och väl avvägda former.
Jag har även blivit upplyst om att sådana försök redan gjorts inom SKK på bla. stövare och schäfer (vit herdehund).
Är du blåögd eller? En ras med för få sunda individer ger ett för litet genspann. Blandar du in nya gener så blir det större...
Det är den logiska teorin jag stöttar, men du får gärna rätta mig om jag har fel.
 
Sv: Insider ikväll

Jag skrev att jag inte läst alla inläggen. Men var inte till dig jag skrev, jag skrev till din ang namnet på schabradoren.
 
Sv: Insider ikväll

*kl*

Om man skall kommentera programmet först och börja med basset. klart hunden rör på sig när ägaren drar runt på den i andra änden av kopplet. men jag kan ju inte påstå att den såg ut att tycka det var roligt att röra på sig. När en hund rör sig på det sättet har den ju uppenbarligen ont någonstans.
och schäfer sen. jag har funderat på om min hund har lite för sluttande kors. Det gör jag inte längre. Hur man kan avla fram såna hundar utan att skämmas går över mitt förstånd. och är det verkligen en fin, trevlig och harmonisk hund när den hysteriskt släpar runt sin ägare/handler i utställningsringen med tom, panikslagen blick?
Jag reagerade på att alla utställningshundar över lag hade tomma blickar. De saknade den där pigga, glada framåtandablicken och arbetslusten som brukshundarna visade.

Dessutom kan jag egentligen inte förstå hur skk kan sitta och klanka ner på blandraser när de inte verkar ha nån större koll på hur deras egna medlemmar sköter sin avel. Eller hur deras egna, av de själva utbildade, utställningsdomare dömer på deras egna utställningar. har de inte representanter närvarande?

Jag sitter just och letar efter hund nummer två. Av 250 olika raser har jag hittat några som, enligt rasstandarden, stämmer överens med vad jag letar efter. Vad jag däremot ännu inte hittat är en kennel som stämmer överens med mina krav. Det verkar som att 90% av alla kennlar i Sverige enbart avlar på utseende och totalt struntar i mentalitet och arbetsvilja på hunden.

Jag köper hellre en hund med fel färg eller något skönhetsfel, som inte påverkar hunden negativt, med supermentalitet och arbetsvilja, än en med fin stamtavla och föräldrar med 100 utställningschampionat men med usel mentalitet.

Men även om du har en hund som plockar LP på LP och hur många pinnar som helst i agility, så är den inte vatten värd om det är en blandras eller den är oreggad enligt skk och sbk.

Jag har blandras själv. Hon är super i mentaliteten. Orädd och skottsäker. Inte agressiv mot folk överhuvudtaget. jag planerar att vi skall debutera i lydnad 1 nu i höst/vinter. Hon skulle förmodligen klara en mentaltest bättre än många renrasiga hundar. Jag får jättemycket beröm för hur fin hon är. Jag har fått höra att folk vill ta över henne ifall jag skulle bli tvungen att lämna henne ifrån mig. skulle gärna utbilda henne till att söka efter försvunna barn eftersom hon är liten och då kanske inte så skrämmande som en stor hund kan vara i ett barns ögon. (måste ju få skryta lite oxå :D ;) :D :love: )
och ändå känns det som att folk tittar snett på en när man är på sbk och tränar och helst skall hålla sig från tävlingsbanorna.

Hundar är inte bruksdjur i Sverige idag utan små degklumpar uppfödarna har rätt att forma hur dom vill för att kunna visa upp på freak show- utställningar.
 
Sv: Insider ikväll

*kl*

Dessutom kan jag egentligen inte förstå hur skk kan sitta och klanka ner på blandraser när de inte verkar ha nån större koll på hur deras egna medlemmar sköter sin avel. Eller hur deras egna, av de själva utbildade, utställningsdomare dömer på deras egna utställningar. har de inte representanter närvarande?

Jag sitter just och letar efter hund nummer två. Av 250 olika raser har jag hittat några som, enligt rasstandarden, stämmer överens med vad jag letar efter. Vad jag däremot ännu inte hittat är en kennel som stämmer överens med mina krav. Det verkar som att 90% av alla kennlar i Sverige enbart avlar på utseende och totalt struntar i mentalitet och arbetsvilja på hunden.

Jag köper hellre en hund med fel färg eller något skönhetsfel, som inte påverkar hunden negativt, med supermentalitet och arbetsvilja, än en med fin stamtavla och föräldrar med 100 utställningschampionat men med usel mentalitet.

Hundar är inte bruksdjur i Sverige idag utan små degklumpar uppfödarna har rätt att forma hur dom vill för att kunna visa upp på freak show- utställningar.

Skitbra skrivet - kan inte annat än hålla med! "Freak show" - den var bra:rofl:
 
Sv: Insider ikväll

*kl*

Jag sitter just och letar efter hund nummer två. Av 250 olika raser har jag hittat några som, enligt rasstandarden, stämmer överens med vad jag letar efter. Vad jag däremot ännu inte hittat är en kennel som stämmer överens med mina krav. Det verkar som att 90% av alla kennlar i Sverige enbart avlar på utseende och totalt struntar i mentalitet och arbetsvilja på hunden.

Jag köper hellre en hund med fel färg eller något skönhetsfel, som inte påverkar hunden negativt, med supermentalitet och arbetsvilja, än en med fin stamtavla och föräldrar med 100 utställningschampionat men med usel mentalitet.



.


:bow: :idea:
 
Sv: Insider ikväll

Är det någon som spelade in detta program? :angel:
Jag försöker desperat hitta ett sätt att se det då jag är såååå nyfiken!
(vi har inte 3an här) :mad:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 411
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 654
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 474
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp