Insider ikväll

Sv: Insider ikväll

Precis!

Sedan får man ju inte glömma bort att för alla raser utom sveriges egna nationalraser, är det inte SKK/rasklubbarna som sätter standarden..
 
Sv: Insider ikväll

Fick en chock när min väninna forskade lite kring Engelsk Staff. Typ 85% av hundarna som är röntgade har minst C-höfter. Plus att mängder är oröntgade. När hon frågade en uppfödare om varje hon avlade på C och D-höfter blev svaret; "Staffen har ju problem med höfterna så.." Är det inte då man ska minska avelsbasen?! Importera in friska individer och nytt blod?!


Ett utmärkt läge att blanda in en annan ras i stammen, tycker jag.
Som exempel på hur bra det kan bli, har vi ju welshponnyn, som inte alltför många generationer tillbaka blandades upp.
De raser som inte anses som friska, som måste förlösas med kejsarsnitt etc. borde utvecklas åt ett annat håll, om de överhuvudtaget ska bestå.
Det finns bara mänskliga mål i att en ras ska behållas.
 
Sv: Insider ikväll

Jag menar fortfarande att SKK har yttersta ansvaret när man som förstahundsägare vill ha hjälp att välja valp. Det är ju SKK man känner till om man ej är insatt.
Nu känns det som man får ligga inne med all kunskap själv för att få en bra hund.

Här tycker jag är ett allvarligt problem. Att ansvaret att välja valp skulle ligga på någon annan än valpköparen är helt orealistikt. Vad SKK kan hjälpa till med är information av officiella uppgifter. Vad rasklubben kan hjälpa till med är att tala om vad du ska föräkra dig om inom den rasen, och ha hänvisning till de uppfödare som såvitt de vet följer deras hänvisningsregler.

Det du som valpköpare kan göra är att söka all den information som faktiskt finns, och utifrån det göra aktiva val.

Jag tycker att det är beklämmande att så många klankar ner på SKK. Visst har SKK misslyckats i en del saker, men intentionen är trots allt rätt bra, och arbetet fortsätter. De respektive rasklubbarna är de som har det största ansvaret för sin ras. Förhoppningsvis har RASarbetet (rasspecifik avlesstrategi) en positiv inverkan på samtliga raser, eftersom det belyser dem ordentligt och drar upp riktlinjer för framtiden.

Jag är den första att tycka att en hel del av det man ser runtom av hundar inte är särkilt lyckat. Jag tror dock inte att blandraser generellt är rätta vägen att gå. Inte heller att bojkotta SKK. Jag tror att alla måste ta eget ansvar för vad man köper, och att arbetet i rasklubbarna går åt rätt håll. Engagemang helt enkelt. SKK föder inte upp en enda hund, och de skriver inte rasstandarderna heller. De utbildar domare - och gör det riktigt bra dessutom. Att sedan domarna pemierar galna saker är faktiskt upp till de enskilda domarna. Rasklubbarna & utställarna kan stävja där genom att inte anlita/ställa för extremdomarna.
 
Sv: Insider ikväll

Kommer aldrig gå med i SKK efter det programmet:crazy:

Hur ska det då kunna bli bättre? SKK försvinner inte bara för att man inte går med, och det kan inte bli någon ändring om inte folk med annan inställning till hur arbetet ska göras engagerar sig.
 
Sv: Insider ikväll

Hur ska SKK kunna påverka med de kennlar som finns idag reggade hos dom? De är godkända och följer SKKs regler och förordningar.
Titta bara hur många kennlar det finns med de deformerade schäferlinjerna.Det är skam att människan avlar sönder en ras som är så omtyckt. Det är detsamma som att avla fram en hästras som går på hasorna. Tror knappt det går att få bort raserna som är avlade till att se ut som missfoster ,finns för många i världen som sysslar med detta.SKK vill styra hundSverige och är på riktigt god väg genom att ha tillåtit denna förändring som finns nu.
Det är inte många raser som inte har någon form av genetiska fel...
 
Sv: Insider ikväll

De som har "bruksschäfer" får väl engagera sig i rasklubben för att få ordning på rasen. Det är den vägen det ska drivas.

Om alla som har en annan uppfattning än den som nu råder bara knyter näven i fickan blir det aldrig någon ändring. Visst tar styrelsearbete tid, men enda sättet att få en ändring är att faktiskt arbeta för en.

Vad är alternativet? Genetiska defekter förvinner inte bara för att man släpper aveln fri och blandar hej vilt. Den enda vägen att gå är planerad och eftersinnad avel med långsiktiga mål. För att det ska kunna funka behövs det många uppfödare som strävar mot samma mål - rasklubb. De olika rasklubbarna behöver i sin tur en sammanlänkande organisation som kan hjälpa till med kontakter, experter, administration etc. - SKK.

Att bara klanka på SKK och fjärma sig är att kasta ut barnet med badvattnet.
 
Sv: Insider ikväll

Men SKK har ju möjligheten att utesluta medlemmar om dom inte följer jordbruksverkets regler om hur en hund skall avlas fram för att inte djuren skall fara illa....det finns ju bevisligen en hel del kennlar som inte följer den regeln, och vill dom inte förbättra sig, så ut med dom bara :devil:
 
Sv: Insider ikväll

Hur ska det då kunna bli bättre? SKK försvinner inte bara för att man inte går med, och det kan inte bli någon ändring om inte folk med annan inställning till hur arbetet ska göras engagerar sig.
Det borde väl helt enkelt finnas en annan (mer seriös) organisation där man kunde vara medlem och registrera sina valpar? Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att bojkotta SKK och deras "storebrorsmentalitet" om det bara fanns ett alternativ! Fattar ni hur mycket pengar SKK drar in på alla medlemsavgifter, utställnings- och övriga tävlingsanmälningar + alla registreringsavgifter? Om det fanns en organisation som konsekvent vägrar att registrera valpar i raser där ärftliga sjukdomar och extrem exteriör påverkar rasens hälsa, så skulle jag gladeligen gå ur SKK och istället gå med i en organisation som har hundarnas väl och ve som rättesnöre! Idag är man ju faktiskt TVUNGEN att vara med i SKK vare sig man vill eller inte, eftersom det inte finns något alternativ om man vill vara seriös... det är ju inte klokt, egentligen!
Dubbelmoralen hos SKK är skrämmande; Ulf Uddman sitter i TV och säger på fullt allvar att SKK arbetar för att stävja den extrema aveln, SAMTIDIGT som SKK:s "välutbildade" utställningsdomare premierar hundar som knappt kan gå eller andras:mad: Funderar allvarligt på att gå ur denna skitklubb... nån som vet hur man startar en organisation???
 
Sv: Insider ikväll

Jag tycker att programmet var indelat i 3 olika delar:
  • Osund hundavel
  • Pissning på SKK
  • Blandisavel

Visst är det väl så att vissa hundraser är hemskt osunda, och det är just därför SKK har tagit fram avelsrekomendationer om dessa! För att hundarna ska bli friskare. Just därför får man inte avla på en hund med B höfter, och därför måste en Schäfer vara bruksprovs meriterad för att få sitt championat i utställning. Och att Schäfern är uppdelad i 2 olika sorter tycker jag är bra! Dom som vill ha hundar och vänstervarva runt med dom i en utställningsring, fine! Ha det, våra Bruksschäfrar står för den gamla typens Schäfer där vi (Jag skriver vi för att jag är så engagerad i just schäfer) avlat vidare på hundar som skall hålla i arbete och vara friska, sunda och framförallt bra mentalt!

Och att SKK utesluter blandras aveln är helt rätt tycker jag! Vi har 250 raser att välja mellan, och det vore väl himla konstigt om man inte kunde hitta någon ras som passar en själv?! Då kanske det är lika bra att man skaffar sig en porslinshund som man kan sitta hemma och titta på. Den där veterinären som var med och babblade om att blandraser skulle vara friskare än renrasiga är ju ute och cyklar. Varför vissa människor får för sig att blandraser är friskare är för att det inte förs någon statistik över dem. Och just därför verkar det vara så himla mkt friskare än renrasiga hundar.

Och vem var egentligen gubben med Schnauzer & Pudeluppf?!
Han som korsade hejvilt mellan pudel och Schnauzer. Jag vet inte om jag var den enda människan som uppfattade det men jag såg klart och tydligt att i hans hundgård så kom det fram en skällande Schnauzer med lockigt hår (!).. Då kan man ju börja undra, när fick schnauzern ha lockig päls?

Och kvinnan som var med och hade bildat Blandis tycker jag lite synd om. Av 250 raser så kan hon inte hitta sig en ras som passar henne.. Hon måste verkligen ha skyhöga krav!
Och visst var det väl tråkigt att hennes dotter blivit mobbad för att hon hade haft blandras, det ska inte behöva hända!

Det som inte gick fram i detta program är ju allt bra som SKK gör! När dom rekomenderade den där människan som ringde in och frågade om blandras hundar och människan på kansliet svarade att hon tyckte det var fel tyckte jag att hon gjorde henne en tjänst!
I blandras avel eller i en uppfödning för all del finns det inga krav att hunden ska vara vacc. veterinär bes. eller avmaskade och om du köper valp av en SKK reg. uppfödare kan du vara säker på ditt köp, och med det menar jag att du har alltid rätten på din sida om det skulle visa sig att uppfödaren misskött sig eller dyl.

Hojja vad jag blev upprörd av programmet!
 
Sv: Insider ikväll

Jag vet att det är en korsning mellan schäfer och labrador men fick för mig att jag hört någonstans att den blivit en egen ras...

Skitsnack att man inte kan tracka på SKK... När man har så stor makt som de har så tycker jag att det medföljer ett moraliskt ansvar....
Jag tror inte man som förstahundsägare kan inhämta tillräckligt mkt kunskap på egen hand utan att tillfåga mer erfarna och kunniga hundägare. Det lättaste sättet att hitta dessa om man inte tidigare är insatt är att ringa SKK.

Det handlar inte om att det finns 250 raser att välja på om alla raserna är kass.... (säger inte att alla är det) Om du sorterar bort alla osunda så finns det inte så många kvar.
Men vad är det som är fel med att avla på två sunda hundar från olika ras om man gör det med framtida valpars väl i tanken?
Många är så insnöade på antiblandrasavel och ser inte möjligheterna. Jag är också mot oseriös blandrasavel men inte all blandrasavel.
 
Sv: Insider ikväll

Andra delen av inlägget var inte menat åt Nikkis....

Min blandras finns det papper på att han både är vaccinerad, vet.besiktigad och chipmärkt....
 
Sv: Insider ikväll

ja vad säger ni,ni som tittat/tittar på det?

helt plötsligt så förändrades min uppfattning om SKK väldigt mkt...:cool:

Jag kan inte säga annat än att jag tyckte det var en rätt dålig dokumentär, med en mycket oproffsig programledare. Tyckte de hade tagit dit bra folk, exemplevis Fredde Steen som är en mycket kunnig schäfermänniska, men att det inte kom till sin rätt eftersom diskussionen var usel, och programledaren hela tiden avbröt med egna inflikningar som sa rätt mycket om hans dåliga förberedelser och låga kunskaper om ämnet!

SKK har jag stort förtroende för när det gäller det mesta. Finns självklart saker att jobba på, men det tycker jag att de faktiskt försöker göra. Saker kan alltid bli bättre, och det ska de också bli. Det kräver engagemang och kunskaper, från alla håll och kanter. Att bojkotta SKK är inte lösningen på en bättre, sundare avel.

Kul att de filmade på mitt jobb:)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 411
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 654
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 474
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp