Insider ikväll

Sv: Insider ikväll

Jag är inte för blandrasavel. Särskillt inte den som bedrivs till största del av folk som inte har nån aning om vad dom pysslar med. Och jag tyckte inte den där kenneln med egna stamtavlor kändes något seriös. Jag hade köpt en blandras idag om jag fått välja (har ingen hund) men Skk schabblade verkligen till det för sig på programmet. Att dessutom ha som ursäkt att det är en växande klubb med många anhängare som litar på dom vet jag inte hur man kan tolka som positivt.

Dom tar då in nya "litande" personer som tror att skk vet bäst och visa dessa sjuka sönderavlade hundar?

Nej, kenneln med egna stamtavlor tyckte inte jag heller kändes seriös. Det kan ju faktiskt vara så som SKK sa om kenneln, att dom blandra shnauzer och pudel. Det vet ju egentligen inte vi något om.

Jag är också emot viss blandras avel. Jag vet folk som avlar på sina blandras tikar bara för att dom brukar bli lugnare då. Visa av dom tikarna är sådana i lynnet att jag hade inte ens avlat på dom om dom varit renrasiga...
 
Sv: Insider ikväll

söthet brukar också vara en populär orsak att avla på blandraser. Men osundhet är inte heller någon direkt positiv sak att avla på :crazy: tyckte det var hemskt i början där dom visade basseten som sprang med. Och sa att trots att den hade mycket skinn så kunde den ju röra på sig. Inte fasen såg det behagligt ut??? den kunde röra sig. Men hur bra kunde den röra sig?
 
Sv: Insider ikväll

man behöver bara kolla demmed polisen(oprovocerade anfall från hundarna s sida,flera ggr)

Jag tyckte det såg ut som en ganska ung hund-därmed inte så utbildad ännu..så dom dära små "utfallen" den gjorde går säkerligen att träna bort,vilket man Inte kan göra med en deformerad hund och ännu mindre att bygga om en/flera hunds/hundars bakparti för att den ska kunna Gå normalt och Inte ha några problem pga. av "oseriös/ogenomtänkt" avel.

Tiken som gjorde dessa utfall var ju helt perfekt-till utseendet alltså,hon hade en helt annan livssyn och var mkt mer allert (=en RIKTIG ) än de schäfrarna som stog i utställningsringen...såg helt förvirrade ut och visste varken fram eller bak.


sjuka hundar-oavsett ras-är inget vi villha.
Givetvis är det så,men då ska man börja göra ngt åt saken så att det Inte är så längre.

men inte heller rasism och mobbing
rasism och mobbing?? kan du utveckla detta mer ordagrant?

EDIT:tycker inte att det är rasism/mobbing om man nu ifrågesätter SKK's syn på denna hemska avel på dessa raser,isynnerlighet inte när dom själva sitter där och håner mot dom som var emot dem och ifrågesatte deras "system"-satte Svart på vitt helt enkelt,men inte gjorde dom mkt för att försöka försvara sig heller,så det är bara mer än rätt att dom visade sin rätta sida EN gång för alla-så vi Alla vet vad DOM går för!
 
Sv: Insider ikväll

*KL*

Det som jag reagerade på när tjejen i studion gick med hunden och han från Schäferbla bla bla kommenterade att den hunden hade genitiska fel och att det inte var bra osv, men man såg på han att han tyckte hunden var fin, men att han bara sa så för att rädda sitt skinn i själva programmet!! :mad:
 
Sv: Insider ikväll

söthet brukar också vara en populär orsak att avla på blandraser. Men osundhet är inte heller någon direkt positiv sak att avla på :crazy: tyckte det var hemskt i början där dom visade basseten som sprang med. Och sa att trots att den hade mycket skinn så kunde den ju röra på sig. Inte fasen såg det behagligt ut??? den kunde röra sig. Men hur bra kunde den röra sig?

Ahh den komentaren dommaren gav var fan i mig det dummaste jag hört på länge! vad fan är det för inkompetenta j*vlar som bedömmer dessa hundar? Varför inte sätta ner foten en gång för alla och säga ngt i stil med: "NEJ-den hunden är inte frisk,den är långt ifrån ett bra exemplar av rasen och den följer Inte rasstandarden.."
så jävla enkelt egentligen,vad är det som sätter stopp för det egentligen?
*suck,blir så trött på sånt trams*
 
Sv: Insider ikväll

*KL*

Det som jag reagerade på när tjejen i studion gick med hunden och han från Schäferbla bla bla kommenterade att den hunden hade genitiska fel och att det inte var bra osv, men man såg på han att han tyckte hunden var fin, men att han bara sa så för att rädda sitt skinn i själva programmet!! :mad:

svenska schäferhundklubben var han ifrån;) *sorgligt nog*

hur som helst så verkade han inte ha mkt att komma med..han visste knappt vad han skulle säga..Då han själv äger en utställningschäfer som vann HUND2005 så är han nog inte spc emot den aveln..TYVÄR!

Jag vill då ge han en fet käftsmäll och säga ett par av sanningens ord till han.:mad: :devil: :angel:
 
Sv: Insider ikväll

Ja en redig spark i baken så ryggen blir krökt, se hur kul han tycker det är att gå runt med det sedan..:smirk:

Han var aldeles röd i ögonen så man såg att han var pressad..:devil:
 
Sv: Insider ikväll

nja,jag pratar inte om schäfer,pratar om den andra sk kenneln

rasism och mobbing förekommer o har förekommit inom både skk o sbk,vilket är vidrigt.

jag är medlem i båda,tycker fortfarande man skall välkomna folk oavsett vad de har i andra änden av snöret

vi har en unik hundkultur här is verige,dne skal vi vara rädda om!
 
Sv: Insider ikväll

schnauzertorpets blandar inte sina raser, däremot vet jag att det förekom mycket hundar med såväl navelbrock som bettfel etc.
Glad att se att han äntligen rensat upp på gården iaf :/
 
Sv: Insider ikväll

nja,jag pratar inte om schäfer,pratar om den andra sk kenneln

rasism och mobbing förekommer o har förekommit inom både skk o sbk,vilket är vidrigt.

jag är medlem i båda,tycker fortfarande man skall välkomna folk oavsett vad de har i andra änden av snöret

vi har en unik hundkultur här is verige,dne skal vi vara rädda om!

Oki,då missförstog jag ditt tidigare inlägg;)

är själv medlem i både SKK och SBK-rasism och mobbning kommer alltid att finnas kvar,i alla "yrken" och hobbys mm..

Håller med dig ang. "tycker fortfarande man skall välkomna folk oavsett vad de har i andra änden av snöret".

Hund som Hund-lika mkt värda oavsett föräldrar/stamtavla!
 
Sv: Insider ikväll

Vår sbk har inget emot blandisar som tur är, alla hundar är lika värda

**martha med en av varje**

Dom "tog" ju även upp min ras DSG..att dom blivit små pga "inavel"....rasen har ju ökat med över 200% sista ären och där måste nog uppfödarna se upp.

Min egen är stor och har en far som inte är nån champion eller nåt, avlad på att han har ett annorlunda blod ( därför blir ju min hane intressant för avel enl rasansvarig) tilläggas är att han ÄR fin och HD/AD röntgad u.a.Men vi har dåligt med utställningsmeriter :angel: eftersom matte inte är så bevandrad i såna sjåpigheter :D
 
Sv: Insider ikväll

* kl *

Har läst hela tråden och har förstått att ni är alla arga.

Är det någon som spelade in programmet....har tyvärr ej tv 3 och ej några i min närhet som spelade in den.
 
Sv: Insider ikväll

Min åsikt efter programmet blev följande:

- Att avla så att hunden får grova problem att "vara hund" är fel coh ska stoppas. Ta tag ordentligt i domarna och uppfödare, förklara att det inte accepteras och försök att långsiktigt gå till att skapa en sundare ras. Utställningar är en stor del och därför måste exemplen sättas där. Kontrollera vilka som blir champions och fråntag sjuka hundar titeln samt ge domaren en varning för att ha ge klartecken åt felaktig avel.

- Det är fel att man inte får bedriva avel av renrasiga hundar bara för att man har blandras.

-Stamtavlor borde gå att få dels via SKK, dels via jordbruksverket.Då kan de som av någon anledning valt att gå ur SKK förfarande kunna sälja hundar om hundarna är bra, sunda och bevisat renrasiga.

- Blandrasaveln är ett alternativ om man väljer att avla på sunda och friska individer och genom att avla så att raserna kompliterar varandra på ett harmoniskt sätt. Amstaff/papillon är kanske ingen höjdare. Dessutom ska uppfödare av blandisar ta ansvar, kunna registera kennel, och uppfylla alla krav som SKK i övrigt ställer på kennlar. Blandrasavel ska var för att få fram en hund som gynnar "hundlivet", inte för att få pengar.
:bow: Kunde inte ha sagt det bättre själv! Tack!
 
Sv: Insider ikväll

*kl*
Först och främst, nu har jag inte hunnit se programmet själv så jag är inte helt på det klara med vad som togs upp eller inte. För det andra, det är ren bull shit att blandisar skulle vara sundare än rasrena hundar, blandar man skit får man skit helt enkelt. För det tredje så ligger ansvaret inte enbart på uppfödarna utan även på oss valpköpare, köp inte valpar efter osunda djur!

Generellt så tycker jag att man ska börja tillämpa djurskyddslagen hårdare om vad man får och inte får avla på. Det är för övrigt helkorkat att man ska kunna få fram en champion inom bruksraserna, exvis schäfer, som inte har en endaste merit i bruks! Lika illa är det när man tittar på jaktraserna, en labbe, golden, setter, spaniel mm ska inte kunna bli champion utan jaktmeriter osv. Oavsett vilken ras eller inriktning man väljer borde ingen hund kunna bli champion utan godkänd hälsodeklaration där de är kontrollerade med avseende på respektive rasrelaterade sjukdomar och ögon-/ledproblem. :angel:

Alla avelsdjur, oavsett om det är jakt-, bruks-, vall- eller sällskapshundar, borde hälsodeklareras på nätet så man kan gå in och kolla olika linjer. Varför är veterinära anmärkningar frivilliga och inte anmälningspliktiga för registrering på hunddata? :confused: Jag vill kunna läsa röntgenresultat, ögonlysningar, MH, korningar mm. Nu är det många raser som inte har som krav på varesig det ena eller det andra, men hur kan någon människa påstå att deras hund är sund om den inte är undersökt? Vad är det som säger att blandningen är sund om föräldradjuren inte är kollade för respektive rasrelaterade problem? Hur kan någon försvara avel på defekter? :eek:

Vår ena tös hade inte levt idag om hon fötts hos fel uppfödare, hon har nämligen för mkt vitt för att vara godkänd enligt rasstandarden! Hon var dagens bästa hund när hon avlade sitt MH med glans och fick omdömet " det här är en sån hund man vill ha" av beskrivarna. :love: Miniknas tillbringade jag många timmar ute på nätet för att hitta, till slut hamnade jag i Finland då jag inte kunde hitta en enda uppfödare med valpar i Sverige som jag ansåg vara seriös nog i sin avel. :devil: Att jag letade efter en befintlig valp istället för att ställa mig i kö på en planerad parning berodde på att våran äldre tik fick akut tas bort och om det gick ville vi helst få valp snarast möjligt. Hade vi inte hittat den här lilla fröken så hade vi hellre väntat ett par månader tills en parning i Norge gett resultat än köpt någon annanstans.

För övrigt är inte någon hund värd mer än någon annan, oavsett om det är blandis eller rasren, men endast sunda djur bör användas! Ska man para sin söta tik med enda avsikten att man vill ha en valp efter henne så ska man även vara beredd att ta ansvar för resten av kullen, men framförallt se till att få både henne och den tilltänkte hannen veterinärbesiktigad! Man ska inte behöva läsa annonser där folk försöker sälja sin blandisvalp pga ändrade förhållanden, den ska tillbaka till uppfödaren! :mad:
 
Sv: Insider ikväll

Jag har det förhoppningsvis inspelat, ska kolla senare idag när jag hunnit sova några timmar först... *zzzzzzzzzzzzz* Tyvärr har vi det isf enbart på hårddisk och inte på band.
 
Sv: Insider ikväll

*knapplån*


Ja det är ju inte bara folk med blandras som blir mobbade av skk och brukshundklubbar.

Vi med små sällskapsraser lyckas tydligen väcka raseri hos brukshundägarna. Kolla här på dorumet bara vilken mobbning som pågår.:smirk:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 411
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 654
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 474
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp