Insider ikväll

Sv: Insider ikväll

Dagens ros till Veterinär förbundet som tar sig en ton mot denna sk avel som är godkänd av SKK! Nu kanske, kanske, det blir hundar som kan gå utan problem o andas själv! :bow:
 
Sv: Insider ikväll

KL:

jag är ju pro-hund,alltså oavset t ras.dockkan jag tycka att en dle blandraser tar liksom priset,för tat inte tala omd era penninggalna uppfödare...

just nu har jag 2 individer som är dual purpose och en individ som enl mina kriterier är byggd stabilt,håller för dte mesta o det somd en rasen dras med(sköldkörtel)testas o båda föräldrarna testades o avlades-sent-på just för att an skulle se så de inte bar på anlaget.

vi ser ju inom frieserrasen vad inavel ställer till med,rasen är på inget sätt frisk,och jag har väl underbyggda fakta för det.

å andra sidan har jag en "olycka" med 12% inavel,o han verkar pigg än så länge.

jag tyckeratt aschberg lite diskret kudn epetat fram bassetbilden tll uddman när han pratad eom att de inte premierar sjuka hundar..

kenneln de intervjuar bor jag väldigt nära,tillräckligt nära för att ha betydligt mer fakta än insider uppenbarligen.där sjönk deras trovärdighet...man behöver bara kolla demmed polisen(oprovocerade anfall från hundarna s sida,flera ggr),hälsovårdsmyndigheten,grannar o kommunen så inser man rätt snabbt att de kanske skulle valt en annan uppfödare.

sjuka hundar-oavsett ras-är inget vi villha.
men inte heller rasism och mobbing
 
Sv: Insider ikväll

Hahaha ja precis! dom visste nog Inte vad dom gav sig in på,då dom satt där som dåliga hundar och kollde upp i taket näe "dom" blev konfronterade..*suck vilka rötägg*
 
Sv: Insider ikväll

:crazy: Varför ändras inte det då?
Varför kan man inte bara enas om att avla mot så friska hundar som det bara går?
 
Sv: Insider ikväll

man lär sig nått nytt varje dag.. det där med staffen hade jag ingen aningen om! jag trodde de var rätt friska!:confused:
 
Sv: Insider ikväll

Hade lite kul om exemplet han tog upp om att rashundar får ränneskita när man byter foder på dem å inte blandrashundar.. Vad va det för fakta på det? Jag vet många som det är tvärtom på..hehe..

Fast det är ju sant..det finns så jäkla många "fina renrashundar" som är helt kassa i buken! (har en sådan själv tyvärr...dock är han adopterad så jag valde inte kennel) Byter man foder eller ger ngt från "människo bordet" så flyger skiten åt alla håll...nu säger jag Inte att det är så på Alla renrasiga hundar för det är det inte,men Oftast så är det tyvärr så....tror att det är ett problem som sällan finns hos blandraser faktikst...Jag kan nog tänka mig att majoriteten bland renrasen är dåliga i buken faktiskt...
 
Sv: Insider ikväll

Jag vet också lite andra uppgifter om kenneln än vad som visades i programmet :crazy:.
 
Sv: Insider ikväll

Nä det är fashinerande hur hundar kan ändras utan att någon vet eller vill erkänna varför.

Nej, det kan ju säkert vara lite känsligt att erkänna att hans hund skulle vara deformerad;)

hehe ja precis...bara Det visar vart man "har dem"..Man kan ju knappast säga att dom var nåt bra exemplar som skulle förespråka åt Skk...
sen ang. erkännandet av att ens egen hund är deformerad-visst hårda bud,men va fan öppna ögonen och GÖR ngt åt saken.
 
Sv: Insider ikväll

ja vad säger ni,ni som tittat/tittar på det?

helt plötsligt så förändrades min uppfattning om SKK väldigt mkt...:cool:

mm för mej med ska ni veta!
faaaan! blir så jävla ARG! :mad: :mad: :mad: (ursäkta mitt språk )
 
Sv: Insider ikväll

Det vi ska kämpa för friska hundar, både mentalt och fysiskt. It's that simple!

Givetvis är det så..men ditt inlägg var lite mer detaljerat om vad som Ska göras för att få en förbättrad avel där det enbart finns friska hundar.
 
Sv: Insider ikväll

Hur kan man rakryggat ens försvara hundar som inte kan andas, springa eller röra sig som en frisk hund ska kunna? Vore kul att fråga människorna som avlar fram dessa "snygga" bassethundarna om deras hundavel är sund.

Fick en chock när min väninna forskade lite kring Engelsk Staff. Typ 85% av hundarna som är röntgade har minst C-höfter. Plus att mängder är oröntgade. När hon frågade en uppfödare om varje hon avlade på C och D-höfter blev svaret; "Staffen har ju problem med höfterna så.." Är det inte då man ska minska avelsbasen?! Importera in friska individer och nytt blod?!

Kan bara hålla med. Det är helt sjuk! Hur kan dessa domare låta detta djurplågeri få hålla på, har dom inget sunt förnuft för fem öre!!! Alla vetrinärer tog starkt avstånd till hur vissa hunduppfödare sönderavlade raserna medans dom där förbannade hemska människorna som avlar fram och köper dessa bara går på utsidan och bryr sej mer om att borsta på hunden var och varanan stund istället för att verkligen använda hunden. Tycker polisen och försvaret har gjort en jättebra satsning i att få fram FRISKA schäfer hundar istället för ett djur som knappt kan springa pga nåt jävla skönhetsideal. JAG BLIR SÅ ARG OCH LEDSEN! Hur kan man säga att man är djurvän och födda fram djur som lider, en del hela livstiden. GHHA! :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
 
Sv: Insider ikväll

språket ursäktat;)
jag förstår precis vad du känner..samma här-det är så himla frustrerande över vilka Idioter som sitter och driver SKK...
 
Sv: Insider ikväll

Min åsikt efter programmet blev följande:

- Att avla så att hunden får grova problem att "vara hund" är fel coh ska stoppas. Ta tag ordentligt i domarna och uppfödare, förklara att det inte accepteras och försök att långsiktigt gå till att skapa en sundare ras. Utställningar är en stor del och därför måste exemplen sättas där. Kontrollera vilka som blir champions och fråntag sjuka hundar titeln samt ge domaren en varning för att ha ge klartecken åt felaktig avel.

- Det är fel att man inte får bedriva avel av renrasiga hundar bara för att man har blandras.

-Stamtavlor borde gå att få dels via SKK, dels via jordbruksverket.Då kan de som av någon anledning valt att gå ur SKK förfarande kunna sälja hundar om hundarna är bra, sunda och bevisat renrasiga.

- Blandrasaveln är ett alternativ om man väljer att avla på sunda och friska individer och genom att avla så att raserna kompliterar varandra på ett harmoniskt sätt. Amstaff/papillon är kanske ingen höjdare. Dessutom ska uppfödare av blandisar ta ansvar, kunna registera kennel, och uppfylla alla krav som SKK i övrigt ställer på kennlar. Blandrasavel ska var för att få fram en hund som gynnar "hundlivet", inte för att få pengar.


Säger som någon anna sa. :bow: :bow: :bow:
du tog orden ur munnen på mig.. :P


Jag tykte att insider var väl och bra vinklat och har inga motsättningar i aschbergs beteende.
men stackars skk. dom komer nog få liiite problem med auktoriteten i framtiden.
Jag tyckte att han var bara för PINSAM!
och han snubben från schäferkluben var ett typexempel på snubben som skaffar schäfer för att det är tufft men inte har en aaaning om vad det handlar om.
(nu menar jag definitivt inte att jag har det.!)
Det finns fler raser och rasbundna problem som jag gärna hade sett, men inom en tidsrymd av en timme med en massa dumma reklam pauser kan man bara få med ett visst innehåll.
skulle mer än gärna vilja se en uppföljning av detta program om en vecka. (men det lär ju inte hända.. )


länge leve friska hundar oavsett bakgrund!
 
Sv: Insider ikväll

språket ursäktat;)
jag förstår precis vad du känner..samma här-det är så himla frustrerande över vilka Idioter som sitter och driver SKK...


ja PRECIS!
ja menar ja trodde dom visste vad dom håller på med för ja vissja dom e juh lixom störst, å ja som planerar att köpa en hund tänkte att ja skulle köpa genom en kennel som e registrerade där.. men vette fan om ja gör det nu...:mad:

ja ska ha en blandras som kan andas ordentligt å kan springa å inte en med den ryggen som schäffern hade :cry:
 
Sv: Insider ikväll

Oj! Såg inte den här tråden utan skrev i den gamla. Well, här kommer det också. :)

Allmänt!

Håller med Martha från den andra tråden. Programmet var slätstruket. Den kände programledaren var oengagerad och uppenbarligen dåligt påläst samt ställde inte dom självklara frågorna.
T ex- hur kan en SKK-höjdare stå som domare och bre ut sig över schäferns perfekta kropp, när alla kunde se missfostret? Varför pressades inte SKK-representanten på (bl a) den punkten, när han om och om igen påstod att dom jobbar för sunda och friska hundar?

Vore intressant med ett längre program där aveln av, och motiven för, dom defekta avarterna ifrågasätts på ett kunnigare sätt. Här fick inte veterinären komma till tals fullt ut, som det kändes.

LIA
 
Sv: Insider ikväll

jag tycker att det är kanon bra att polisen/försvaret börjat med egen uppfödning av schäfrar där man får en hund som Är en hund,en hund som är frisk på alla sätt och vis och som mår bra,och framför allt-att den får göra DET som den ursprungligen är framavlad för att göra,jobba inom polisen/försvaret och dyl.

schäfern är en helt underbar ras på alla sätt och vis tycker jag,en ras som Ska få arbetas både fysikt och psykiskt,och inte fan springa runt i en Utställningsring med deformerade ryggar/bakben!
jäkligt sorgligt tycker jag...

för att inte tala om dom stackars Shar Pei och chow chow hundarna som ser helt MONGOLOIDA ut! :eek: (givetvis dom andra raserna som lider av sånna fel ockå!)
 
Sv: Insider ikväll

Oj! Såg inte den här tråden utan skrev i den gamla. Well, här kommer det också. :)

Allmänt!

Håller med Martha från den andra tråden. Programmet var slätstruket. Den kände programledaren var oengagerad och uppenbarligen dåligt påläst samt ställde inte dom självklara frågorna.
T ex- hur kan en SKK-höjdare stå som domare och bre ut sig över schäferns perfekta kropp, när alla kunde se missfostret? Varför pressades inte SKK-representanten på (bl a) den punkten, när han om och om igen påstod att dom jobbar för sunda och friska hundar?

Vore intressant med ett längre program där aveln av, och motiven för, dom defekta avarterna ifrågasätts på ett kunnigare sätt. Här fick inte veterinären komma till tals fullt ut, som det kändes.

LIA


kommer nog bli en het debatt om hundar nu framöver skulle jag tro och hoppas jag på med!
 
Sv: Insider ikväll

Jag är inte för blandrasavel. Särskillt inte den som bedrivs till största del av folk som inte har nån aning om vad dom pysslar med. Och jag tyckte inte den där kenneln med egna stamtavlor kändes något seriös. Jag hade köpt en renras idag om jag fått välja (har ingen hund) men Skk schabblade verkligen till det för sig på programmet. Att dessutom ha som ursäkt att det är en växande klubb med många anhängare som litar på dom vet jag inte hur man kan tolka som positivt.

Dom tar då in nya "litande" personer som tror att skk vet bäst och visa dessa sjuka sönderavlade hundar?
 
Senast ändrad:
Sv: Insider ikväll

skulle ju vara vetrinärer som bedömde vilka hundar som har bäst hälsa och pyske som skulle vara bedömmare.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 411
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 654
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 474
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp