Insider ikväll

Sv: Insider ikväll

Jag blir inte klok på det här. Å ena sidan styr SKK alldeles för lite över sina medlemmar (uppfödare & domare), å andra sidan har de "storebror mentalitet".

Jag får spunk på att folk tror att allt kan detaljstyras "ovanifrån", och sedan blir sura när det inte funkar. Speciellt inte som dom vill.... utan att engagera sig....

Varför är det så utbrett att Någon Annan ska få skulden för hur saker och ting är och blir? Och Någon Annan ska fixa det? Och om det inte är fallet så ska en ny organisation byggas, istället för att ta tillvara på all den goda grund som finns idag och jobba på de delar man är missnöjd med? Varför?

Leker man med tanken att starta en ny organisation så upptäcker man snart att samma problem som finns inom SKK skulle uppenbara sig. Dvs, många viljor, olika åsikter och endast ett fåtal som verkligen engagerar sig. Resten sitter som fågelungar och vill bli matade respektive tycker att klubben suger.

Är det någon mer än jag som kommer ihåg klorblekningen av toapapper? För företagen var det billigt och bra, för miljön var det varken billigt eller bra. När konsumenterna slutade köpa klorblekt försvann det, och istället kom alternativ.

Hade man stängt fabrikerna som gjorde pappret hade vi stått utan dasspapper, istället ströps efterfrågan och tillverkarna fick ändra taktik. På samma vis borde konsumenterna bli medvetna om vad som är en sund hund, och bara köpa det. Jobba på de detaljerna i rasernas extiör och mentalitet som är viktiga för att de ska ha bra liv. I vissa fall är det säker så att korsningsavel är nödvändig, men det ska ske med eftertanke. Bara för att man korsar raser lite hipp som happ försvinner inte problem, utan har man tur (eller otur -det beror på hur man ser det...) döljs det någon/några generationer.

Opinionsbildning för medvetnare hundkonsumenter och engagemang för de enskilda raserna hävdar jag envist är vägen att gå.
 
Sv: Insider ikväll

Knapplån

Något som jag länge reagerat över (inte bara efter programmet) är att en basset med magen släpandes i marken är champion för att den är vacker. Hur är det med arbetsförmågan??? Såvitt jag vet är basseten en jakthund och jag kan inte tänka mig att någon jakthund skulle kunna jaga när magen släpar i marken.
 
Sv: Insider ikväll

På samma vis borde konsumenterna bli medvetna om vad som är en sund hund, och bara köpa det.

Jag håller med dig, men problemet är väl ofta att dessa (läs; förstagångshundägare, "hobbyhundägare" etc) inte vet vad de olika "särdragen" hos raserna innebär och hur de påverkar hunden fysiskt och psykiskt. Även om de försöker läsa in sig på den ras som de är intresserade av, så tror jag att det är svårt att kräva att de ska få lika stor insikt i hela "apparaten" som de som har utbildning alt. ett oerhört stort engagemang. (plus att det de läser ofta är reklam om rasen)
 
Sv: Insider ikväll

de jag reagera på att han på skk sa att en domare inte ska ge pris till dom hundarna som ser överdrivna ut. men de e dom hundarna som är champion. såg ni inte den basseten som släpade magen i marken men den var ändå champion och dom stackars shäfrarna som nästan gick på hasorna och det var dom mest extrema som anses vara fina enligt domarna. USCH säger jag bara!! Hur kan människor bara avla fram hundar för att dom ska se fina ut ? tänk hur dom mår, det kan inte va så kul för en hund att släpa magen i marken eller ha en sån rygg som shäfer har fått...
 
Sv: Insider ikväll

Det handlar inte om att det finns 250 raser att välja på om alla raserna är kass.... (säger inte att alla är det) Om du sorterar bort alla osunda så finns det inte så många kvar.
Men vad är det som är fel med att avla på två sunda hundar från olika ras om man gör det med framtida valpars väl i tanken?
Många är så insnöade på antiblandrasavel och ser inte möjligheterna. Jag är också mot oseriös blandrasavel men inte all blandrasavel.

Vad ska blandas då? De fåtal raser som är sunda, utan tanke på om de är kompatibla? Eller alla huller om buller, med fingrarna korsade för att det ska bli bra? Eller bara individer som har oklanderlig hälsa och temprament 10 led bakåt (fast det kan vi ju inte veta eftersom SKKs registrering och meritering inte är något värd), och av kompatibla raser?

En sund och långsiktig avel kräver registrering och uppföljning. Om jag förstått saken rätt är din egen hund en blandras. Vad vet du om föräldrarnas hälsa och mentalitet även bakåt i släkten? Vad fick dig att välja just den hunden? Fick du tag på bättre information om blandrasen än vad du har fått om renrasiga? Är de ingående raserna sunda enligt dig? Om inte; varför? Om ja; varför inte en renrasig? Ser du din hund som ett gott avelsarbete?

Det här är inget påhopp på dig och din hund, utan jag är genuint intresserad av hur du resonerar, och dina argument för just ditt val av hund.

Själv kan jag ju tala om att jag föder upp cocker och engagerar mig i rasen. Jag ser problem, men också tillgångar väl värda att ta vara på. Anledningen till att jag överhuvud taget började med avel är att jag vill leva med cocker minst 40 år till, och för att det ska vara möjligt anser jag att rasen måste skifta fokus. Från utseende tillbaka till funktionalitet.
 
Sv: Insider ikväll

Jag kan inte säga annat än att jag tyckte det var en rätt dålig dokumentär, med en mycket oproffsig programledare. Tyckte de hade tagit dit bra folk, exemplevis Fredde Steen som är en mycket kunnig schäfermänniska, men att det inte kom till sin rätt eftersom diskussionen var usel, och programledaren hela tiden avbröt med egna inflikningar som sa rätt mycket om hans dåliga förberedelser och låga kunskaper om ämnet!

Tyckte just att den dära fredde var helt borta med vinden...Och nu talar jag inte enbart pga av den "dåliga program ledaren" utan han hade INGET att komma med när veterinären,SBK-medlemmen och Grimm's ägare visade klara bevis på att det är helt SJUKT med hur man kan tillåta sådan skitavel på tex. schäfer och VARFÖR det är som det är!
Han satt å HÅNLOG mot dem och kollade upp i taket...men OJ vilken bra representant för SSK han var då..*NOT*:cool:
snacka om att sakna den lilla gnutta av folkvett och respekt som Varje idiot till människa oftast har-men han var då verkligen one of a kind-då han inte ens hade Det!

Han hade sin chans med att kunna försvara sig,det gäller bara att vara frammåt och snabb i käften och FÅ sig en syl i vädret,men nej då-inte han nej..han satt istället bara där som ett jäkla överklass fån och gjorde Narr av människorna som ville klargöra för dem hur situationen ser ut med denna Sjuka avel med osunda hundar med sin totala frånvaro och navelludds pillande!

Det är Tragiskt,RIKTIGT tragiskt...
 
Senast ändrad:
Sv: Insider ikväll

Jag håller med dig, men problemet är väl ofta att dessa (läs; förstagångshundägare, "hobbyhundägare" etc) inte vet vad de olika "särdragen" hos raserna innebär och hur de påverkar hunden fysiskt och psykiskt. Även om de försöker läsa in sig på den ras som de är intresserade av, så tror jag att det är svårt att kräva att de ska få lika stor insikt i hela "apparaten" som de som har utbildning alt. ett oerhört stort engagemang. (plus att det de läser ofta är reklam om rasen)

Jovisst, är det så. Men samtidigt har ju varje människa ett eget förstånd, och de värsta avarterna (det hundarna lider av) är lätta att se. Rasklubbarna har ofta riktigt bra hälsoproblembeskrivningar som man som oinsatt kan ta del av.
 
Sv: Insider ikväll

Men jag tror ändå att de "mindre insatta" ändå inte förstår helt hur illa det är i vissa fall, utan litar på de som "kan bättre", dvs uppfödarna. SKK har sitt hälsoprogram vilket kanske gör att de därmed invaggas i tron att "allt är som det ska", "de har kontroll på det där".

Det är klart att alla har ett ansvar, men var och en utifrån förmåga.
 
Sv: Insider ikväll

det är därför jag gillar blandraser :smirk:

men det gäller också att ska man ha blandras att inte blanda hur många hundar och vilka hudar som hellst..
och så tycker jag och har alltid tyckt att blandraserna är MYCKE finare...
olika fina märken och vilka personligheter sen då :love:
 
Sv: Insider ikväll

Men jag tror ändå att de "mindre insatta" ändå inte förstår helt hur illa det är i vissa fall, utan litar på de som "kan bättre", dvs uppfödarna. SKK har sitt hälsoprogram vilket kanske gör att de därmed invaggas i tron att "allt är som det ska", "de har kontroll på det där".
Precis så är det!:bow:
 
Sv: Insider ikväll

En sund och långsiktig avel kräver registrering och uppföljning. Om jag förstått saken rätt är din egen hund en blandras. Vad vet du om föräldrarnas hälsa och mentalitet även bakåt i släkten? Vad fick dig att välja just den hunden? Fick du tag på bättre information om blandrasen än vad du har fått om renrasiga? Är de ingående raserna sunda enligt dig? Om inte; varför? Om ja; varför inte en renrasig? Ser du din hund som ett gott avelsarbete?

För det första vill jag säga att om jag skulle köpt hund idag skulle jag gjort annorlunda än vad jag gjorde när jag köpte Enzo. Nu har jag fått en fin hund ändå men det betraktar jag mycket som tur.
Allt jag vet om Enzo är att hans föräldrar var trevliga hundar.

Jag fick tag om bra info om de båda raser som han är korsad av. Internet letade jag på och förhörde mig med folk som haft dessa hundar. Jag trodde helt enkelt att det inte var mer komplicerat, vilket jag nu har lärt mig.

Jag menar att varken B. Sennen eller N. Foundland är helt och hållet sunda raser men ändå sundare än tex. Basset Hound.
Hade jag valt om hade jag gärna valt samma blandning eftersom raserna är ganska lika mentalt och kroppsligt.
Jag hade däremot sett till att veta mycket mer om föräldrarnas hälsostatus osv.

Jag menar att om man korsar en sund renrasig B. Sennen med en sund renrasig N. Foundland så får du bonusen att du vet att genspannet är brett och risken för defekter pga inavel minskar. Återigen så tror jag att det avlas väldigt mycket på de sundaste individerna inom raserna och därmed minskar genspannet.

Jag menar inte att SKK jobb är förkastligt, bara att man kanske skulle öppna ögonen för nya lösningar. Registreringen och de nogranna och dokumenterade kontrollerna är jättebra.
Som Gnist sa så tänker man redan i de banorna med tex. stövarna. Jag undrar varför man inte kan applicera det på fler raser. Sker då detta under SKK:s inflytande, under kontrollerde former borde man väl nå bra resultat?
 
Sv: Insider ikväll

Pissning på SKK

Ja det var väl ett bra ord och jag tycker också att det var bra att de tog upp detta.Då många förstagångs köpare har fått tron om att SKK är det enda och rätta instansen som är att lita på gällande hundköp. Hur ska de förklara att de är så rätta när de tillåter raser där det tydligt framgår missväxter av organ och lemmar.När de tydligt rek om de raser som har stora problem med att andas,valpa själva,knappt kan gå ,får massa följdsjukdomar pga för mycket hud osv...

SKK är i detta sammanhang inte bättre än medvetna blandis uppfödare tvärtom!
 
Sv: Insider ikväll

Vet Insider det att de renrasiga valparna som inte registreras med stamtavla exv. kan ha sjukdomar som gör att uppfödarna väljer att göra så??..

Vilket i min uppfattning är ett av problemen. Föräldrarna till dessa valpar bär ju då på anlagen för dessa sjukdomar, & så även kullsyskonen... Att då bara låta bli att regga de dåliga valparna & sedan fortsätta avla på samma föräldrar & så småningom även på syskonen bidrar ju bara till att sprida de dåliga anlagen ännu mer.
 
Sv: Insider ikväll

Tyckte just att den dära fredde var helt borta med vinden...Och nu talar jag inte enbart pga av den "dåliga program ledaren" utan han hade INGET att komma med när veterinären,SBK-medlemmen och Grimm's ägare visade klara bevis på att det är helt SJUKT med hur man kan tillåta sådan skitavel på tex. schäfer och VARFÖR det är som det är!
Han satt å HÅNLOG mot dem och kollade upp i taket...men OJ vilken bra representant för SSK han var då..*NOT*:cool:
snacka om att sakna den lilla gnutta av folkvett och respekt som Varje idiot till människa oftast har-men han var då verkligen one of a kind-då han inte ens hade Det!

Han hade sin chans med att kunna försvara sig,det gäller bara att vara frammåt och snabb i käften och FÅ sig en syl i vädret,men nej då-inte han nej..han satt istället bara där som ett jäkla överklass fån och gjorde Narr av människorna som ville klargöra för dem hur situationen ser ut med denna Sjuka avel med osunda hundar med sin totala frånvaro och navelludds pillande!

Det är Tragiskt,RIKTIGT tragiskt...

Men herregud, jag måste vara blind för jag såg faktiskt inget av det där överklass/snobberiet/hånet hos Fredde som du tydligen uppmärksammat, och det mycket väl! Att diskutera handlar inte om att försvara sig, det handlar om att argumentera klokt och sakligt för sin sak, vilket jag inte tyckte han eller Ulf från SKK fick chansen till. Jag försvarar inte extremaveln, inte heller domarna, eller utställningarna, eller de uppfödare som tar fram såna hundar som den som var med i studion. TVÄRTOM! Men jag måste fråga; Var jag den enda som reagerade på att hundens pappa faktiskt hade haft samma fel! Vad i helvete tänkte den "seriösa" uppfödaren på när denne tog en sådan hanne i avel??!! Som valpköpare bör man be om att få se både mor och far. Man bör fråga efter sjukdomshistora osv. Att köpa valp ställer även krav på köparen om man vill ha en bra hund.

Jag tycker att det var bra folk med i studion, som båda hade sin syn på saken. Vad jag velat se var en bättre diskussion, hur vi hamnat där vi är idag? Varför? Hur ska vi göra för att motverka detta?
Om båda parter istället slog sig ihop för att motverka problemen skulle det gå fan så mkt snabbare att komma till rätt med dem!! Och då menar jag att det ska komma från bägge sidor. Istället för att motarbeta varandra, samarbeta. Det gäller både Skk och övriga.
 
Sv: Insider ikväll

Jag tycker att SKK såg riktigt löjliga ut faktiskt. De verkade inte ha mer kunskap än vad Insider satt inne med. Egentligen...

Men självklart finns det olika sidor av detta och det går inte att visa allt i ett program. Jag tror inte att det ser likadant ut överallt eller att det inte finns anledningar till varför man gör som man gör. Men nog tycker jag att en del raser skulle kunna klassas som plågeri.

Det bör finnas en gräns för vad som är ok och inte. Och där tycker jag att veterinärer kanske kunde ha mer att säga till om. Så extrema hundar som faktiskt har minskad livskvalité pga av sitt utseende bör inte få delta på utställningar. Men en perfekt värd skulle kosta oss väldigt väldigt mycket. Och det har man inte råd med.

Att man är skeptisk till bladrashundar är inte konstigt med tanke på att det ofta sker utan någon större kunskap om vad det är man faktiskt avlar på. Jag kan dock inte svara på om detta även gäller renrasig avel, det kan mycket väl vara så. Men det betyder inte att blandraser är sämre hundar. Tvärt om tycker jag att blandrashundar i allmänhet - enligt min mycket lilla erfarenhet - är både trevligare och friskare.

Men nu ska man veta att det finns väldigt många hundraser och det är verkligen inte alla som är extrema och lider pga sitt utseende. Det tycker jag att man kunnat nämna på Insider. Att bara visa en sida av någonting ser väldigt oproffisionellt och okunnigt ut, och dessutom ger det en skev bild av saker och ting.
 
Sv: Insider ikväll

*kl*
Jag vill faktiskt försvara SKK lite. När vi för ca 20 år sedan fick vår hund ihjälkörd kontaktade jag SKK:s valpförmedling och bad om hjälp att hitta ny hund fick jag tips om vad jag skulle se upp med när det gällde rasrelaterade sjukdommar + rekommendationer till olika uppfödare. Jösses vad underliga människor jag stötte på när jag ringde på tidningsannonser och frågade om föräldradjuren... :crazy:
 
Sv: Insider ikväll

Men du måste ju faktiskt ha bruksmerit för att få utställningschampionat resp ha utställningsmerit för att få brukschampionat.

Hur kan då den aktuella schäfern, m flera, få chamionatstitlar när de knappt kan gå? Jag var nästan grinfärdig när jag såg vad de gjort med rasen schäfer senast jag var på utställning. Min lilla granntant frågar ibland hur jag tror deras schäfer skulle klara sig på en utställning och jag svarar lika ärligt varje gång: hon skulle få väldigt dåliga poäng för hon ser ut som en schäfer ska och rör sig som en schäfer ska. Det är helt enkelt en för fin och trevlig hund!
 
Sv: Insider ikväll

det är därför jag gillar blandraser :smirk:

men det gäller också att ska man ha blandras att inte blanda hur många hundar och vilka hudar som hellst..
och så tycker jag och har alltid tyckt att blandraserna är MYCKE finare...
olika fina märken och vilka personligheter sen då :love:

Personligheter har väl alla raser. Blandisar har ju inte det bättre än någon annan.
Sen kanske detta redan har sagts, men har inte läst tråden. Vet inte vad ni tror som har blandisar. Ni får ju inte friskare hundar bara för det är blandras. För att bli blandras så måste ni ju blanda med en renrasig. och de hundarna gillar ni ju inte, men ändå är det de ni måste använda för få en blandras.
Är ni blåögda eller?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 411
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 654
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 474
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp