Ignorera samvetet?

Fast jag tror inte att @sjoberga syftade på tillfällen där man planerar det, eller känner nåt allmänt behov av att ligga med någon annan, utan snarare ett scenario där man inte känner till att något sånt intresse finns förrän man är mitt uppe i det. Då finns det liksom inte utrymme att berätta något innan, det är ju inte heller säkert att det finns något att berätta innan? I ditt svar förutsätter du ju att det är en planerad handling och ett behov som finns där, något som jag inte tror var vad sjoberga syftade på.

Nja, så menar jag inte riktigt. Men man snubblar inte och råkar ligga med nån på vägen ner till marken. Man kan faktiskt göra det aktiva valet att ligga med dem eller inte, dvs att inte agera på det och istället dra hem och snacka med sin tjej eller snubbe. Att det "bara händer" och att man inte kan kontrollera det köper jag absolut inte från en vuxen människa. Eller alltså, säg såhär, om det vore det jag fick höra så hade jag vetat direkt att detta är en person jag inte ville vara tillsammans med ändå.

Definition : Man kan inte vara oärlig i retrospekt, därför har du fel.

Om man däremot planerar att vara otrogen så är det oärligt. Om man absolut inte tänkt sig det så är det inte oärligt att berätta om otroheten så fort möjlighet ges efter att den inträffat.

Jag borde tagit rådet från @Gnist . Fan också.

"om man absolut inte tänkt sig det". <-- förklara vad du menar med detta, annars tror jag vi inte kommer komma något längre här.

Så i ert fall skulle det vara smartare att hon höll tyst än berättade om hon ångrar sig.

Det beror ju helt på vad du menar med smartare förstås. Men om du menar att hon ville göra det hon kunde för att förhållandet inte skulle ta slut så ja, såklart. Sen om jag vill kalla det för smart, venne.. Rimligtvis vet hon ju om hur jag ser på saken då, och hur kul är det då att vara kvar i förhållandet för hennes del (i detta exempel)

Spot on. Väl fungerande förhållande? Inte enligt min definition.

Exakt, det blir ett skitförhållande pga att partnern då är otrogen och håller tyst om det.

Om man med hela sin person verkligen inte avser att vara otrogen mot partnern innan det de facto inträffat.

Så man avser verkligen med sin hela person inte att göra det man gör? Hur fungerar det i praktiken tänkte du, blev man då tvingad att ligga med nån? Isåfall har man ju blivit utsatt för nån slags våldtäkt, och då är det förstås något HELT annat vi pratar om.

Vad är problemet att förstå att jag skriver mina åsikter? Jag ser på otrohet med absolut nolltolerans. Jag skulle dumpa personen den sekund jag fick veta det och packa ihop eventuella saker hon hade hemma hos mig samma kväll, ungefär.

Om du anser att du kan förlåta din kille efter han legat med nån kollega på affärsresan och sen gå vidare med erat förhållande så står det dig fritt att göra det enligt mig. Jag är 100% för personlig frihet, och du får då göra dina egna val helt som du vill. Jag tänker inte försöka säga åt dig eller nån annan hur ni ska tycka om detta.

Jag har noll problem med att du skriver dina åsikter. Det jag har problem med är att du har exakt noll förståelse för de som inte delar din åsikt och precis som flera andra blandar in en massa negativa egenskaper och ordval

Nja, så menar jag inte riktigt. Men man snubblar inte och råkar ligga med nån på vägen ner till marken. Man kan faktiskt göra det aktiva valet att ligga med dem eller inte, dvs att inte agera på det och istället dra hem och snacka med sin tjej eller snubbe. Att det "bara händer" och att man inte kan kontrollera det köper jag absolut inte från en vuxen människa. Eller alltså, säg såhär, om det vore det jag fick höra så hade jag vetat direkt att detta är en person jag inte ville vara tillsammans med ändå.
Man snubblar självklart inte. Men alla har inte alltid fantastiskt bra omdöme varje minut i livet och vi har nog alla tagit dåliga beslut någon gång som inte varit ordentligt genomtänkta utan att det nödvändigtvis måste innebära att man snubblar. Jag tänker mig liksom att det finns mellanting mellan att tänka igenom och resonera kring något och att snubbla.

Jag har noll problem med att du skriver dina åsikter. Det jag har problem med är att du har exakt noll förståelse för de som inte delar din åsikt och precis som flera andra blandar in en massa negativa egenskaper och ordval

Vad är det du förväntar dig från mig? Jag har redan sagt att jag är 100% för personlig frihet och din rättighet att göra de val du vill göra, och vill du tex vara tillsammans med din kille efter han har legat med en kollega eller kompis, så har jag inget emot att du ska få göra det valet. Jag skulle inte göra det personligen, men du får göra exakt vad du vill. Du behöver väl inte bekräftelse från mig för att ha egna åsikter eller göra egna val??

Det beror ju helt på vad du menar med smartare förstås. Men om du menar att hon ville göra det hon kunde för att förhållandet inte skulle ta slut så ja, såklart. Sen om jag vill kalla det för smart, venne.. Rimligtvis vet hon ju om hur jag ser på saken då, och hur kul är det då att vara kvar i förhållandet för hennes del (i detta exempel)

Exakt, det blir ett skitförhållande pga att partnern då är otrogen och håller tyst om det.

Nej, för att ena parten inte klarar att ens diskutera det känsliga ämnet, utan att samtidigt packa en väska.

Nej, vi pratar säkert om faktiska omständigheter för runt 10%-20% av de otroheter som sker.

Man snubblar självklart inte. Men alla har inte alltid fantastiskt bra omdöme varje minut i livet och vi har nog alla tagit dåliga beslut någon gång som inte varit ordentligt genomtänkta utan att det nödvändigtvis måste innebära att man snubblar. Jag tänker mig liksom att det finns mellanting mellan att tänka igenom och resonera kring något och att snubbla.

Det vanliga är nog att man är full och kåt. Ja, nog finns det personer som tappar allt omdöme när de är stupfulla. Återigen dock, en person som tappar allt omdöme och inte kan kontrollera sig själv ens så pass mycket att de kan hejda sig från att ligga med nån helt spontant sådär är inte en person jag vill vara tillsammans med. Menar du att jag inte har rätt att tycka så, eller vad är egentligen frågan?

Nej, för att ena parten inte klarar att ens diskutera det känsliga ämnet, utan att samtidigt packa en väska.

Jag har inget behov av att diskutera "det känsliga ämnet" i en sån situation, har jag inte klargjort det med mina typ 10 upprepningar nu? :/

Återigen, du vet mycket väl att det garanterat finns omständigheter där din partner skulle ha gjort någonting som skulle göra att du skulle agera precis som jag beskriver. Dvs göra slut direkt och packa väskan. Så varför är det så svårt att förstå mina tankegångar kring otrohet?

Det beror ju helt på vad du menar med smartare förstås. Men om du menar att hon ville göra det hon kunde för att förhållandet inte skulle ta slut så ja, såklart. Sen om jag vill kalla det för smart, venne.. Rimligtvis vet hon ju om hur jag ser på saken då, och hur kul är det då att vara kvar i förhållandet för hennes del (i detta exempel) ?
Antagligen så hade hon tyckt det varit värt det om hon förstått att det varit lönlöst att försöka prata om det och hon hade velat stanna kvar i det hypotetiska förhållandet.

Nu har det ju aldrig hänt vad vi vet så vi kan lägga ner diskussionen innan någon spräcker ett blodkärl. :) Jag var bara nyfiken. Jag vet ju även att det finns de som är otrogna med flit för att de själva är för ynkliga för att bryta upp från ett förhållande och lägger över inte bara sorgen utan all skit på sin blivande fd partner.

Vad är det du förväntar dig från mig? Jag har redan sagt att jag är 100% för personlig frihet och din rättighet att göra de val du vill göra, och vill du tex vara tillsammans med din kille efter han har legat med en kollega eller kompis, så har jag inget emot att du ska få göra det valet. Jag skulle inte göra det personligen, men du får göra exakt vad du vill. Du behöver väl inte bekräftelse från mig för att ha egna åsikter eller göra egna val??

Du har ingen aning om var jag står. Det jag tycker är problematiskt är alla tillmälen och dåliga egenskaper som tilldelas den som inte är absolut för nolltolerans av otrohet

Antagligen så hade hon tyckt det varit värt det om hon förstått att det varit lönlöst att försöka prata om det och hon hade velat stanna kvar i det hypotetiska förhållandet.

Nu har det ju aldrig hänt vad vi vet så vi kan lägga ner diskussionen innan någon spräcker ett blodkärl. :) Jag var bara nyfiken. Jag vet ju även att det finns de som är otrogna med flit för att de själva är för ynkliga för att bryta upp från ett förhållande och lägger över inte bara sorgen utan all skit på sin blivande fd partner.

Haha, lugnt med blodkärlen för min del! Jag tycker det är jättekul med lite livad diskussion, jag blir riktigt glad av det, även om jag börjar känna mig lite dum som repeterar mig. :)

I denna teoretiska situation hade hon kanske tyckt det varit värt det kanske, ja. Men det ändrar liksom inte på att jag tycker det är fel.

Du har ingen aning om var jag står. Det jag tycker är problematiskt är alla tillmälen och dåliga egenskaper som tilldelas den som inte är absolut för nolltolerans av otrohet

Det är nu du måste citera alla de tillmälen och dåliga egenskaper jag har tilldelat den som inte är absolut för nolltolerans av otrohet. Kör.

Funkar väl perfekt om man har ett öppet förhållande? Har lyssnat på tillräckligt många personer i såna förhållanden för att veta att det ofta går till exakt så där.
När jag har sex med någon som är min partner ringer jag INTE och talar om det. Att jag talar om det efteråt (eller innan om det är en etablerad kk) är nått helt annat.

Det vanliga är nog att man är full och kåt. Ja, nog finns det personer som tappar allt omdöme när de är stupfulla. Återigen dock, en person som tappar allt omdöme och inte kan kontrollera sig själv ens så pass mycket att de kan hejda sig från att ligga med nån helt spontant sådär är inte en person jag vill vara tillsammans med. Menar du att jag inte har rätt att tycka så, eller vad är egentligen frågan?
Absolut inte, du har all rätt att tycka så. Jag försöker förklara vad jag menar med att det inte alltid kan förutsättas att man kan "förvarna" en partner. Det behöver inte handla om att det är antingen något planerat eller att man "snubblade över nån annans könsorgan".

Jag antar att min poäng är att folk är mänskliga och gör misstag och tar dåliga beslut och det är inte alltid man kan styra helt över vad dessa dåliga beslut tas kring (i så fall skulle man ju aldrig behöva ta dåliga beslut alls). Och att det inte behöver vara så att "en gång otrogen, alltid otrogen" eller att man automatiskt är ett svin som inte bryr sig om någon annans känslor.

Jag har själv tidigare i livet sett på otrohet som något svartvitt, helt oacceptabelt och noll tolerans, utan någon som helst förståelse för hur någon kan göra nåt sånt, självklart gör man slut innan. Sen hände det mig och jag insåg att det inte alls var så svartvitt som jag sett det innan och inte så jäkla enkelt... Så jag ser fler nyanser idag. Utan att på något sätt se det som okej eller en liten grej. Och i mitt fall räddade det mig ur ett skitförhållande, så även om jag inte är det minsta intresserad av att göra nåt liknande igen så ångrar jag inte den händelsen.

Det är väl nåt sånt som är min poäng.

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 179
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 849
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 613
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka