Icke-konfrontationen håller SD vid liv

Sv: Icke-konfrontationen håller SD vid liv

En mer balanserad slutsats vore ju att om hela samhället är indoktrinerat i patriarkala värderingar så har män och kvinnor liknande förutsättningar att utmana patriarkatet
Det här kan man ju dock ifrågasätta och hävda att den förtryckta faktiskt inte har samma förutsättningar att påverka som den som har ett övertag och som i generationer satt spelreglerna.

Samma gäller ju för rasism. Den som är privilegierad har tyvärr ofta ett större inflytande i samhället.

Jag tycker inte ens att vi har samma skyldighet att utmana det rasistiska patriarkatet. Eftersom förutsättningarna är olika (orättvisa) och möjligheterna olika (maktutrymmet) så tycker jag gott att de som är privilegierade har en större skyldighet att ifrågasätta och utmana sin privilegierade position.

Jag tycker inte ens att vi har samma skyldighet att utmana det rasistiska patriarkatet. Eftersom förutsättningarna är olika (orättvisa) och möjligheterna olika (maktutrymmet) så tycker jag gott att de som är privilegierade har en större skyldighet att ifrågasätta och utmana sin privilegierade position.

Håller med.

Jag håller med.

Men vi har väl större motivation, vi som råkar befinna oss i en underdog position.

Privilegierade ids inte alltid bry sig, eller så vill de helt enkelt inte utmana status quo eftersom de inte vill förlora sina privilegier. De har det trots allt relativt bekvämt.

Senast ändrad av en moderator:

Om vi har!

Jag tror att största problemet är att många av de privilegierade inte förmår förstå andras position i förhållande till dem själva. Alltså hur det på riktigt ÄR att vara (t ex) kvinna. Hur det känns, varje dag. Alla de där små detaljerna som gör att man aldrig för en sekund glömmer bort vad omgivningen ser en som.

Nu är det väl inte riktigt det som är kärnan i de patriarkal strukturer vi ser idag kan jag tycka.

Att samhället har ansvar är jag ense med dig om, jag är däremot lite tveksam till att det är just kvinnor som befäster dessa värderingar, har du källa?

På vad?
Att det är just genom barnen man befästningar eller ändrar en inställning i ett samhälle? Nej, men det är ju så uppenbart. Varför skulle annars totalitära regimer vara så intresserade av att kontrollera just den tidiga barnuppfostran medels barnkrubbor, Kindergarten etc etc ja eller nej?

Att det är de vuxna människor som barnen har kontakt med under denna tidiga period som präglar barnens värderingar..det är väl även det klart, eller?
Ja eller nej?
Till slut, av de människorna, vuxna, som har den så betydelsefulla kontakten med barnen så är en klart, mycket klart övervägande majoritet kvinnor.
ja eller nej?

;)

Så du undrar varför männen inte tar sitt ansvar och uppfostrar barnen efter sina eminenta värderingar, eller?

Jag har svårt att se vart du vill komma, utom att du på något sätt vill antyda att det är kvinnornas fel att världen är patriarkal och rasistisk?

Fel?

Jag konstaterar bara hur situationen är.
Kvinnorna här i världen är de som utför det mesta jobbet med barnen, lär dem deras första kunskaper o de tidigaste värderingarna.

Och så länge kvinnorna genom sina konservativa värderingar bibehåller den patriarkala strukturen så.....

Sedan vill jag bara påpeka att en person kan vara feminist och rasists samtidigt som den kan vara antifeminist o antirasists. De två har ingenting med varandra att göra.

Med din logik kan det ju lika gärna vara männen som primärt göder det patriarkala samhället genom att helt enkelt inte ta sitt ansvar och uppfostra sina egna barn. :D

Eller är din poäng att eftersom män inte är "primära vårdnadsgivare" i patriarkatet så har de inget ansvar för sina barn eller för framtiden eller samhället? Män är viljelösa offer när de följer patriarkatets utstakade väg, men när kvinnor gör detsamma "göder de patriarkatet"?

Intressant teori, som förstås är väldigt sexistisk i sin syn på vem som har ansvar.

En mer balanserad slutsats vore ju att om hela samhället är indoktrinerat i patriarkala värderingar så har män och kvinnor liknande förutsättningar att utmana patriarkatet, men du menar att män av naturen är viljelösa offer och därför inte har samma ansvar som kvinnorna att bryta cykeln och påverka.

Jag utmålar ingen, tar inte ställning, konstaterar bara att situationen är just så som jag beskriver.
Kvinnan är den av de två könen som i de allra flesta fall spenderar mest tid med de yngre barnen. Har jag rätt där? Ja eller nej?

Och den som spenderar mest tid med de yngre barnen är den som ger barnen deras grundläggande värderingar !

Och lever kvinnan i ett patriarkalt samhälle där majoriteten är för en patriarkat samhällsform så är det dessa värderingar de flesta vuxna för över till nästa generation via de yngre barnen.

Det är ngt de flesta inte väljer utan växer in i. Att bryta sig ur den allmänna synen på dessa saker kräver mer än de flesta klarar av.

Vilket rasistiska patriarkat?

Majoriteten av svenska män är liksom majoriteten av svenska kvinnor inte rasister. Så mot vilka riktar sig din aggression när du talar om det rasistiska patriarkatet?

På vad?
Att det är just genom barnen man befästningar eller ändrar en inställning i ett samhälle? Nej, men det är ju så uppenbart. Varför skulle annars totalitära regimer vara så intresserade av att kontrollera just den tidiga barnuppfostran medels barnkrubbor, Kindergarten etc etc ja eller nej?

Att det är de vuxna människor som barnen har kontakt med under denna tidiga period som präglar barnens värderingar..det är väl även det klart, eller?
Ja eller nej?
Till slut, av de människorna, vuxna, som har den så betydelsefulla kontakten med barnen så är en klart, mycket klart övervägande majoritet kvinnor.
ja eller nej?

;)

Det är alltså så att det är kvinnorna i världen som egenhändigt bidrar till att de patriarkala strukturerna inte förändras mot ett mer jämställt samhälle?

Det är alltså så att det är kvinnorna i världen som egenhändigt bidrar till att de patriarkala strukturerna inte förändras mot ett mer jämställt samhälle?

Jag nödgas hålla med lbb.

Du skjuter bara budbäraren här. Och bara för att lbb pekar på ett fenomen/problem så innebär det inte nödvändigtvis att han måste eller bör ha en lösning på problemet.

Du argumenterade mycket mot FI men gör det inte mot SD. Ser du alltså hellre SD vid makten än FI vid makten?

SD röstade ju mot Alliansens skattesänkningar. Inte ens det verkar uppröra.

Titta på de fakta jag presenterat,
Om du liksom jag anser att de är med sanningen överensstämmande så kan du ju själv dra en slutsats utifrån dessa.:sneaky:

Jag nödgas hålla med lbb.

Du skjuter bara budbäraren här. Och bara för att lbb pekar på ett fenomen/problem så innebär det inte nödvändigtvis att han måste eller bör ha en lösning på problemet.

Fast nu håller ju inte jag med lbb, och efterfrågar källa på att det är just kvinnor som för ojämställdheten vidare

Fast nu håller ju inte jag med lbb, och efterfrågar källa på att det är just kvinnor som för ojämställdheten vidare

Både kvinnor och män för väl ojämställdheten vidare. Det är liksom inte bara vi män som är konservativa och gärna håller kvar vid gamla normer.

Det är ju fakta att kvinnor oftare än män tar hand om barnen. Det är ju ett exempel på att samhället inte är jämställt.

Fel?

Jag konstaterar bara hur situationen är.
Kvinnorna här i världen är de som utför det mesta jobbet med barnen, lär dem deras första kunskaper o de tidigaste värderingarna.
Du tar visst ställning.

Du tycker att kvinnor i sin inställning till barn ska utmana patriarkatet, men du tycker inte att män i sin inställning till barn ska utmana patriarkatet dvs ta del av uppfostringen av barnet.

Senast ändrad av en moderator:

Jag utmålar ingen, tar inte ställning, konstaterar bara att situationen är just så som jag beskriver.
Kvinnan är den av de två könen som i de allra flesta fall spenderar mest tid med de yngre barnen. Har jag rätt där? Ja eller nej?
Jag har rätt när jag säger att du bortser från mannens ansvar att uppfostra barnen.

Du tar ställning när du köper patriarkatets antagande att kvinnor ska ta hand om barnen och männen inte ska ha något ansvar alls i det.

Hade du sett mannens ansvar hade du frågat dig varför mannen sitter på arslet och accepterar att kvinnan uppfostrar barnen. Att han sitter på arslet beror ju på patriarkatet, på samma sätt som du menar att kvinnors uppfostring av barn beror på patriarkatet.

Både kvinnor och män för väl ojämställdheten vidare. Det är liksom inte bara vi män som är konservativa och gärna håller kvar vid gamla normer.

Är det verkligen någon som inbillar sig något annat?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 113
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 290
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 724
Senast: fixi
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 964
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar