Icke-konfrontationen håller SD vid liv

Sv: Icke-konfrontationen håller SD vid liv

Sitter med telefonen nu så orkar inte skriva en lång utläggning. Men kort sagt, jag tolkar lbb som en jordnära och allmänbildad person med bestämda åsikter, med ett stort mått av människoinsikt men kanske lite mindre självinsikt. Han raljerar gärna och gillar att retas. Han trivs som fisken i vattnet på buke där han får igång så många hela tiden. Men i grund och botten är hans åsikter mycket sunda enligt min mening. Vi tänker ganska lika faktiskt.
Du menar att han i mångt och mycket är ett troll som egentligen inte står för allt han skriver?

Det vore ju fint om det var så men det finns också de som för den här typen av resonemang på fullaste allvar. Vi får väl se vad han säger, dvs om han ser sig som ironisk och tar tillbaka sina ord eller om han menar allvar.

Ungefär så ja. Ja jag vet att det finns såna människor. Men jag har läst tillräckligt mycket av det lbb skriver för att tro mig förstå hur han tänker.

Men som du säger, låt honom svara själv :-)

Jag var inne på trollspåret i början, men efter våldtäktstråden han trasade sönder fullständigt är jag numera övertygad om att det inte finns ett spår av vare sig ironi eller trollande i hans inlägg. Ett vanligt troll med minsta tillstymmelse till empati hade inte kunnat gå så långt i en tråd där det fanns flera deltagare som hade egen erfarenhet av ett så smärtsamt ämne. Det lbb skriver är det lbb tycker och tänker.

Han har ignorerat mannens roll i barnens uppfostran helt, ja.

I och med det har han indirekt accepterat de premisser som patriarkatet presenterar, eftersom han i sin slutsats om vem som i första hand för vidare patriarkatet till kommande generationer helt bortser från männens ansvar.

Hans konstaterande att kvinnor tar hand om barnen är neutralt, men hans slutsats att det därför är enbart de som för vidare patriarkatets värderingar till barnet i det unga skedet är inte neutralt. Mannen har ett lika stort ansvar i sin frånvaro, själva frånvaron är för mannen att gå i patriarkatets ledband.

Om du redogör för vad du säger och överlåter vad jag säger åt mig så har vi i alla fall återställt ordningen.

Den situation vi har idag är inte den bästa. Olika länder o olika klasser har nått olika långt i jämställdhetsarbetet.
Vad jag beskrivit är inte vad jag önskar. Jag har givit en i mina ögon objektiv beskrivning av dagsläget. Att du inte gillar det kan jag förstå..men hugg inte huvudet av budbäraren, det ändrar ingenting i budskapet.
Har du andra fakta vem som skolar in barnen de första 5 åren så be my guest .......

Om du redogör för vad du säger och överlåter vad jag säger åt mig så har vi i alla fall återställt ordningen.

Den situation vi har idag är inte den bästa. Olika länder o olika klasser har nått olika långt i jämställdhetsarbetet.
Vad jag beskrivit är inte vad jag önskar. Jag har givit en i mina ögon objektiv beskrivning av dagsläget. Att du inte gillar det kan jag förstå..men hugg inte huvudet av budbäraren, det ändrar ingenting i budskapet.
Har du andra fakta vem som skolar in barnen de första 5 åren så be my guest .......

Men igen då......

Ingen har ifrågasatt att kvinnor föder och fostrar barn.

Din tolkning av detta är dock att kvinnor bär störst, kanske eget, ansvar för det ojämställda samhälle vi lever i. <----Källa tack

Jag var inne på trollspåret i början, men efter våldtäktstråden han trasade sönder fullständigt är jag numera övertygad om att det inte finns ett spår av vare sig ironi eller trollande i hans inlägg. Ett vanligt troll med minsta tillstymmelse till empati hade inte kunnat gå så långt i en tråd där det fanns flera deltagare som hade egen erfarenhet av ett så smärtsamt ämne. Det lbb skriver är det lbb tycker och tänker.
Bra poäng, skulle han vara ett troll skulle han ju ändå inte vara något särskilt empatiskt sådant.

Att du inte gillar det kan jag förstå..men hugg inte huvudet av budbäraren, det ändrar ingenting i budskapet.
Du förstår uppenbarligen inte vilken del av ditt påstående jag kritiserar.

Alla vet att kvinnor ofta har ansvar för barnen. Men sedan lägger du en tydlig värdering på det.

Vad du skriver är det här:
Kvinnor bör uppfostra sina barn utan sexistiska värderingar för att ta sitt ansvar att inte göda patriarkatet.

Vad du skiter i att skriva är det här:
Män bör också uppfostra sina barn utan sexistiska värderingar för att ta sitt ansvar att inte göda patriarkatet.

Ser du vad jag syftar på? Jag syftar på att i din slutsats, i din värdering av vem som har ansvar att inte göda patriarkatet på just det här sättet, så skiter du i att övht nämna mannen. För männen har visst exakt samma typ av ansvar för uppfostran och för att inte göda patriarkatet - att de sedan istället göder patriarkatet och inte TAR det ansvaret utan lämnar över allt till kvinnan är en annan sak.

Vad jag beskrivit är inte vad jag önskar. Jag har givit en i mina ögon objektiv beskrivning av dagsläget.
Du har lagt en tydlig värdering i det, men det vill du förstås inte låtsas om.

Du menar att kvinnor är de som primärt göder patriarkatet, men du reflekterar inte över att mannen göder patriarkatet precis lika mycket i det dagsläge som du beskriver. (Som för övrigt inte är en komplett bild av dagsläget, patriarkatet sträcker sig längre än till barnuppfostran.)

Ett dagsläge där du mycket riktigt konstaterar att män inte tar sitt ansvar för barn (och därmed göder patriarkatet, vilket du utelämnar).

Senast ändrad av en moderator:

Men igen då......

Ingen har ifrågasatt att kvinnor föder och fostrar barn.

Din tolkning av detta är dock att kvinnor bär störst, kanske eget, ansvar för det ojämställda samhälle vi lever i. <----Källa tack

Min tolkning kan ju bara ha en källa = jag själv, liksom din tolkning bara kan ha en källa...dig!
Att då efterfråga en källa för min tolkning...:D

Jag har ju bara konstaterat att kvinnor är den grupp som ansvarar för barn upp till 5 år i de absolut flesta fall.
Och du kan inte förneka detta..för det är fakta.

Samma sak med att under dessa första år så lär vi oss sociala koder empati etc.

Alltså bidrar dessa kvinnor, med eller mot sin vilja att konservera gamla värderingar....

Du har lagt en tydlig värdering i det, men det vill du förstås inte låtsas om.

Du menar att kvinnor är de som primärt göder patriarkatet, men du reflekterar inte över att mannen göder patriarkatet precis lika mycket i det dagsläge som du beskriver. (Som för övrigt inte är en komplett bild av dagsläget, patriarkatet sträcker sig längre än till barnuppfostran.)

Ett dagsläge där du mycket riktigt konstaterar att män inte tar sitt ansvar för barn (och därmed göder patriarkatet, vilket du utelämnar).

Om jag konstaterar att det regnar ute så säger det ingenting om vad jag anser om att det regnar.

Den uppdelning vi har för ansvar för barn o hem kan och ska naturligtvis diskuteras. Där anser jag att den största kilen ligger i att vi inte har lika lön för lika arbete och att kvinnorna oftare arbetar inom låglöne sektorer.

När familjen idag väljer att agera utifrån ovanstående fakta medför det att kvinnan drar ner på sin lågt betalda arbetstid för att utföra icke betalt arbete istället för att mannen drar ner på sin bättre betalda för att göra detsamma. Det är ett val som gynnar familjen som grupp.

Men detta ändrar ju inte de fakta jag presenterad vad det gäller vilka som dominerar under barnens första tid som samhällsmedborgare.

och att denna grupp som dominerar är den grupp som konserverar värderingar....oavsett om det görs medvetet eller ej, om det görs frivilligt eller ej!

Du förstår uppenbarligen inte vilken del av ditt påstående jag kritiserar.

Alla vet att kvinnor ofta har ansvar för barnen. Men sedan lägger du en tydlig värdering på det.

Vad du skriver är det här:
Kvinnor bör uppfostra sina barn utan sexistiska värderingar för att ta sitt ansvar att inte göda patriarkatet.

Vad du skiter i att skriva är det här:
Män bör också uppfostra sina barn utan sexistiska värderingar för att ta sitt ansvar att inte göda patriarkatet.

Ser du vad jag syftar på? Jag syftar på att i din slutsats, i din värdering av vem som har ansvar att inte göda patriarkatet på just det här sättet, så skiter du i att övht nämna mannen. För männen har visst exakt samma typ av ansvar för uppfostran och för att inte göda patriarkatet - att de sedan istället göder patriarkatet och inte TAR det ansvaret utan lämnar över allt till kvinnan är en annan sak.

Vad är det som gör att ett samhälle förändras långsamt?
Är det inte så att värderingar förs över från generation till generation?
Om man sedan, som jag gjort, tittat på hur denna överföring görs så ser man att just mödrar är den största och viktigaste kontaktyta en ung människa har.

I ett samhälle där man har stora familjer med intensiv kontakt med varandra så stannar ofta barnen hos kvinnorna upp till en viss ålder innan man tas upp i vuxenvärlden.
Jag lägger ingen värdering i det,. jag konstaterar bara. Det är du som lägger värderingar i mina ord.

Du måste skillja mellan fakta och känslor.
fakta är kall känslolös samling data.

Vad du gör med dessa data är sedan en process där din empati, din kunskap och din politiska inställning tillsammans bygger din åsikt i en fråga.

Många här har åsikter som inte är byggda med fakta som grund utan endast empati o politisk inställning. Fine, men detta håller inte i ett skarpt läge och då blir ofta den som inkluderar fakta betraktad som en känslokall jäkel:meh:

Om jag konstaterar att det regnar ute så säger det ingenting om vad jag anser om att det regnar.
Du säger också att det primärt är kvinnors fel att det regnar. Det är detta jag kritiserar.

Jag lägger ingen värdering i det,. jag konstaterar bara. Det är du som lägger värderingar i mina ord.
Du lägger en väldig massa värderingar i det när du säger att det primärt är kvinnan som göder patriarkatet, trots att i en objektiv analys som inte blint utgår från de sexistiska premisserna så göder männen patriarkatet precis lika mycket i situationen du beskriver.

Du har dina sexistiska skygglappar på, och du skulle inte kunna leverera en objektiv och komplett analys av dagsläget och patriarkatet om så ditt liv hängde på det.

Du måste skillja mellan fakta och känslor.
fakta är kall känslolös samling data.

Vad du gör med dessa data är sedan en process där din empati, din kunskap och din politiska inställning tillsammans bygger din åsikt i en fråga.

Många här har åsikter som inte är byggda med fakta som grund utan endast empati o politisk inställning. Fine, men detta håller inte i ett skarpt läge och då blir ofta den som inkluderar fakta betraktad som en känslokall jäkel:meh:
Nu skönmålar du dig själv igen. Det var ju inte så att du presenterade fakta i den tråden, utan du la återigen fram värderingen att det var kvinnans fel. Och du slätade över männens roll i det hela, ville helst inte prata om våldtäktsmännen alls.

Du betraktar alla dina egna åsikter som fakta, även när de uppenbarligen inte är det. Kommer du ihåg att du målade upp ett scenario av en ångerfull våldtagen kvinna som en del av ditt argument att kvinnan har ett ansvar? På vilket sätt spelade du inte på känslor i det? Det var äckligt rent ut sagt, och det var inte objektivt och inte kalla fakta, det var ren propaganda från din sida.

Vad är skarpt läge om inte en tråd där flera som läser och skriver har blivit våldtagna, dvs där verkligheten är starkt närvarande? Där, i verkligheten, höll uppenbarligen inte dina resonemang. Du presenterade inte alls "kalla fakta", du blev konstant motbevisad av verkligheten, men det hindrar ju inte dig från att fullkomligt svämma över av självgodhet över att din propaganda upprörde människor som faktiskt satt på kalla fakta - som upplevt det du lägger fram patetiska teorier om i verkliga livet.

Att du har mage att försvara ditt uppträdande där säger mycket om din brist på självinsikt.

Våldtäkt och SD i samma tråd. Här kommer lbb trivas som fisken i vattnet.

Kl

Det här sista sidorna är ju ett lysande exempel på hur SD debatterar och varför det kan uppfattas som "ingen tar debatten"

Samma "hål i huvudet" analys gång efter gång, helt oförmögen att ta in information eller vidareutveckla, komma med konkreta realistiska lösningar, trots att argumenten smulas sönder och överbevisas, tillslut finns det inget att tillägga, man kan bara sucka också skaka på huvudet

Då utbrister SD i ett unisont: Ha! Ingen vill tala om problemet! Ingen tar debatten! Vi hade alltså rätt!

Tur att vissa trots allt orkar, och att etablerade partier ändå försöker komma med lösningar för ökad integrering och minskad främlingsfientlighet i samhället

Fine, men detta håller inte i ett skarpt läge och då blir ofta den som inkluderar fakta betraktad som en känslokall jäkel:meh:

Nej, så var det inte. Snarare tvärtom. Du var i den tråden en av dem som tydligast uttryckte känslor. Dina inlägg flödade närmast över av känslosamhet. De flesta, också de som har blivit våldtagna, skrev om våldtäkt på ett betydligt mindre känslospäckat vis än du.

Du visade samtidigt fullständig brist på självinsikt och empati. Men att ha de bristerna, betyder inte alls att man är känslolös. Du visade gott om känslor som till exempel förakt för andra, förakt för kvinnor generellt och självgodhet.

I den här tråden har du inte heller "presenterat fakta" beträffande föräldraskap, patriarkat osv. Vad du har gjort är att du har tagit ut en liten detalj, och sedan grundar du på ditt förment logiska vis hela ditt resonemang på den detaljen.

Om det är oavsiktligt eller om du spelar dum, vet jag inte, men det du gör är helt enkelt att bygga ett slags till synes logiskt resonemang på fullständigt otillräckliga premisser. Och du gör ungefär likadant gång på gång, alltid med en av ett par olika bakomliggande agendor. I det här fallet är det ännu en gång ditt stora kvinnoförakt som styr dig.

Det är inte heller känslokyla, tvärtom, förakt är starka saker.

Våldtäkt och SD i samma tråd. Här kommer lbb trivas som fisken i vattnet.
Ironiskt nog har ju en tråd som handlade om hur man enligt lbb (och många andra) måste konfrontera SD kommit att handla om hur man enligt lbb måste konfrontera kvinnor.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 113
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 290
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 724
Senast: fixi
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 964
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar