Icke-konfrontationen håller SD vid liv

Sv: Icke-konfrontationen håller SD vid liv

Jag har rätt när jag säger att du bortser från mannens ansvar att uppfostra barnen.

Du tar ställning när du köper patriarkatets antagande att kvinnor ska ta hand om barnen och männen inte ska ha något ansvar alls i det.

Hade du sett mannens ansvar hade du frågat dig varför mannen sitter på arslet och accepterar att kvinnan uppfostrar barnen. Att han sitter på arslet beror ju på patriarkatet, på samma sätt som du menar att kvinnors uppfostring av barn beror på patriarkatet.

Har lbb skrivit allt det då?

Skriver han något om att det är rätt att det oftast är kvinnor som uppfostrar barn? Eller patriarkets roll i det?

Har lbb skrivit allt det då?

Skriver han något om att det är rätt att det oftast är kvinnor som uppfostrar barn? Eller patriarkets roll i det?
Han har ignorerat mannens roll i barnens uppfostran helt, ja.

I och med det har han indirekt accepterat de premisser som patriarkatet presenterar, eftersom han i sin slutsats om vem som i första hand för vidare patriarkatet till kommande generationer helt bortser från männens ansvar.

Hans konstaterande att kvinnor tar hand om barnen är neutralt, men hans slutsats att det därför är enbart de som för vidare patriarkatets värderingar till barnet i det unga skedet är inte neutralt. Mannen har ett lika stort ansvar i sin frånvaro, själva frånvaron är för mannen att gå i patriarkatets ledband.

Både kvinnor och män för väl ojämställdheten vidare. Det är liksom inte bara vi män som är konservativa och gärna håller kvar vid gamla normer.

Det är ju fakta att kvinnor oftare än män tar hand om barnen. Det är ju ett exempel på att samhället inte är jämställt.

Ja?

Problemet är att lbb som jag sagt förut inte utvecklar och analyserar (eller visar på vedertagna källor och studier) vidare utan skriver:

Vi lever i ett ojämställt samhälle, Kvinnor föder och tar hand om barnen, de ger således barnen sina grundläggande värderingar o normer, så....:sneaky:

Frågan är mycket mer komplex, men återigen tar lbb o isolerar ett litet korn och säger: Ha! Jag hade rätt! Ni andra är helt okunniga och har slut på argument....

Det är så jävla tråkigt

Du gör en alldeles för snäll läsning av lbb här. Lbb är tydlig med att det är kvinnornas (mödrarnas) som bär skulden för att patriarkatet inte kullkastats.

Men varför är då "Samhället är ett rasistiskt patriarkat"?

Den absoluta majoriteten av alla barn inkluderande pojkar uppfostras av kvinnor..så?
De utan jämförelse flesta barn här i världen uppfostras av kvinnor.
Kvinnor som för över sina värderingar till barnen.
[...]
Är det verkligen män som uppfostrar fler barn?
Så tydlig hen kan vara utan att bokstavera ut det.

Ingen har påstått att kvinnor inte bidrar till att upprätthålla patriarkatet. Lbb vill vrida det till att eftersom kvinnor står för uppfostran och därför är ansvariga för kommande generationers värdegrund så är de vi som är ansvariga för patriarkatets fortlevnad.

Jag förstår inte hur du lyckas missa det.

Jag ser bara att han skriver att det är ett faktum att kvinnor till större delen uppfostrar barn.

Jag ser bara att han skriver att det är ett faktum att kvinnor till större delen uppfostrar barn.
Men hans slutsats är ju att det därför är:

"Alltså är det primärt kvinnor som göder det patriarkala samhället.."

Och det är ju hans slutsats som kritiseras, inte hans konstaterande att kvinnor oftast uppfostrar barn.

Alltså är det primärt kvinnor som göder det patriarkala samhället..

Men varför är då "Samhället är ett rasistiskt patriarkat"?

Den absoluta majoriteten av alla barn inkluderande pojkar uppfostras av kvinnor..så?

Skulle barnens närmaste vuxna istället för att lära barnen konservativa värderingar lära dem feministiska skulle ju omställningen ske på mindre än en generation...min tolkning..

Det som diskuteras är hans grova förenkling av vem som har ansvar för patriarkatet. Dvs han menar på att om kvinnor skärper till sig och tar sitt ansvar och uppfostrar barnen rätt så skulle det gå att bli av med det på mindre än en generation, och mannen reflekterar han inte över utan han existerar någonstans i bakgrunden som en möbel eller en annan dekorativ inredning.

Senast ändrad av en moderator:

Hade han varit ironisk hade han inte drivit sin ståndpunkt gång på gång, i olika trådar, att allt är kvinnans ansvar.

Fast det där ser inte jag. Vi tolkar lbb på helt olika sätt. Jag är väldigt mycket feminist men har aldrig läst in att han resonerar som du/ni tror.

Slå upp ordet "ironi"?

Menar du att landsbygdsbo ironiserar?

I inlägg efter inlägg efter inlägg i tråd efter tråd efter tråd? Ironiserar?

Och när den ironin uppenbarligen mycket sällan uppfattas som ironi, av svaren att döma, så är han en sådan lustigkurre att han oförtrutet ironiserar vidare?

Fast det där ser inte jag. Vi tolkar lbb på helt olika sätt. Jag är väldigt mycket feminist men har aldrig läst in att han resonerar som du/ni tror.

Nu blev jag ju jätteintresserad över hur du tolkar lbb och hans inlägg?

Då ser vi det olika. Jag ser inte ironi i det han skriver.

Han menar på största allvar att kvinnan är den som primärt göder patriarkatet, när han skriver det.

Eller landsbygdsbo, är du ironisk? Menar du egentligen inte det du skriver om kvinnor som de som primärt göder patriarkatet?

Vi är idel öra.

Sitter med telefonen nu så orkar inte skriva en lång utläggning. Men kort sagt, jag tolkar lbb som en jordnära och allmänbildad person med bestämda åsikter, med ett stort mått av människoinsikt men kanske lite mindre självinsikt. Han raljerar gärna och gillar att retas. Han trivs som fisken i vattnet på buke där han får igång så många hela tiden. Men i grund och botten är hans åsikter mycket sunda enligt min mening. Vi tänker ganska lika faktiskt.

Sitter med telefonen nu så orkar inte skriva en lång utläggning. Men kort sagt, jag tolkar lbb som en jordnära och allmänbildad person med bestämda åsikter, med ett stort mått av människoinsikt men kanske lite mindre självinsikt. Han raljerar gärna och gillar att retas. Han trivs som fisken i vattnet på buke där han får igång så många hela tiden. Men i grund och botten är hans åsikter mycket sunda enligt min mening. Vi tänker ganska lika faktiskt.

Jo att han gillar att retas är ju uppenbart, men normalt så kan man även föra en seriös diskussion trots dett

Mitt problem med lbb inlägg är väl bristen på fakta, bristen att ta in ny information, halmdockor etc etc

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 113
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 290
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 724
Senast: fixi
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 964
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar