Icke-konfrontationen håller SD vid liv

Sv: Icke-konfrontationen håller SD vid liv

Och vart vill du komma med din briljanta analys?

1 det är ingen analys, det är kalla fakta, så kalla att tom. du inser att det stämmer:D

2 Min analys,är att majoriteten av vuxna kvinnor delar "patriarkatets" syn på den rådande ordningen och bidrar aktivt till dess fortlevnad genom att inpränta dess värdering i barnen. Vilket jag tror att du får svårt att säga emot, det med:sneaky:....

Majoriteten av vuxna kvinnor har vuxit upp i ett patriakalt samhälle och därmed blivit indoktrinerade av det.

Inget av det är din förtjänst eller "vårt" fel. Samhället är ett rasistiskt patriarkat. Tro fan att det då går bra för ett rasistiskt parti och dåligt för ett feministiskt.
Samhället är du jag och alla andra. Sedan är det demokrati som gäller. Om väljarna (läs kvinnorna) hellre vill rösta in SD än Fi i riksdagen så är det det som gäller. Vad är det för fel på kvinnorna i det här landet? Det finns ju flera miljoner röstberättiga kvinnor och ändå ville dessa inte ha in Fi i riksdagen. Varför? Fi slogs ju för deras rättigheter? Kan den röstberättigade kvinnan idag inte tänka själv eller....

Majoriteten av vuxna kvinnor har vuxit upp i ett patriakalt samhälle och därmed blivit indoktrinerade av det.
Ja varför kan föräldrar inte uppfostra sina barn på ett sådant sätt att deras avkommor tar avstånd från rasistisk syn på sina medmänniskor. Vart är världen på väg :crazy:

Som du själv skriver så är samhället alla. Vi befinner oss alla i, utgör och upprätthåller det rasistiska patriarkat som vi lever i. Att du då frågar vad det är för fel på kvinnorna i det är landet och att lbb försöker hävda att det är kvinnornas fel är ju bara case in point. :meh:

Tänk om alla gjorde sitt bästa för att motverka rasism och sexism istället för att försöka hitta någon annan att skylla på. DÅ kanske vi skulle kunna komma någonvart.

Jag menar, vill inte DU slåss för kvinnors rättigheter? Varför röstade inte DU på Fi då?

Det förnekar jag inte,för det påståendet ger ju mig rätt i det jag säger;)
Men vem är det som "indoktrinerar" barnen om inte deras primära vårdnadsgivare.
Alltså är det primärt kvinnor som göder det patriarkala samhället..

Problemet med nästan alla analyser du gör är ju att du aldrig drar det vidare och utvecklar

Jag är mycket tveksam till att modern har så pass stort inflytande på sin avkomma, ffa i åldern tonår o uppåt, då värderingar sätt. Avkomman gör sig fri och träffar en hel uppsjö av andra individer som formar vem man blir och hur man agerar.

Var det Freud som "skyllde" det mesta på mamman? Men gör det jävligt enkelt för sig....planka på tunnelbanan, krig, misshandel, ekonomisk brottslighet, våldtäkt, spotta ohämmat på gatan,....allt kan härledas till en kvinna

Problemet med nästan alla analyser du gör är ju att du aldrig drar det vidare och utvecklar

Jag är mycket tveksam till att modern har så pass stort inflytande på sin avkomma, ffa i åldern tonår o uppåt, då värderingar sätt. Avkomman gör sig fri och träffar en hel uppsjö av andra individer som formar vem man blir och hur man agerar.
Jag skulle tro att just empati och respekten för andra individer grundas tidigt, före skolåldern och......
Var det Freud som "skyllde" det mesta på mamman? Men gör det jävligt enkelt för sig....planka på tunnelbanan, krig, misshandel, ekonomisk brottslighet, våldtäkt, spotta ohämmat på gatan,....allt kan härledas till en kvinna

Naturligtvis kan man inte skylla på föräldrarna, allt jäkelskap som barnen ställer till med.
Och naturligtvis var det provokativt av mig att konstatera det faktum, som jag beskrev.

Men det går inte att komma ifrån, att många av våra djupaste värderingar kommer från tidig barndom, de om rättvisa o empati. Och ser man på en del av de problem vi idag har pga den sk hederskulturen ser vi att den äldre generationens kvinnor i grupperna är mkt konservativa....

Min egen inställning i frågan är dock tämligen klar.
1 Alla människor ska ha ett lika människovärde, oberoende kön, status o förmögenhet.
2. Alla människor har olika värde i samhället beroende på status, utbildning o förmögenhet.
3 Genom lagstiftning o skatter bygger vi ett samhälle som i görligaste mån ska utjämna även de skillnader som finns i samhällsvärde hos människor. Dvs din klass, etniska tillhörighet, ditt kön etc etc ska inte menligt inverka på dina möjligheter att verka o leva i vårt samhälle.

Senast ändrad:

Naturligtvis kan man inte skylla på föräldrarna, allt jäkelskap som barnen ställer till med.
Och naturligtvis var det provokativt av mig att konstatera det faktum, som jag beskrev.

Men det går inte att komma ifrån, att många av våra djupaste värderingar kommer från tidig barndom, de om rättvisa o empati.

Du konstaterade att kvinnor föder och uppfostrar barn, det är det ingen som ifrågasatt, det är förlängningen som haltar

Har vi källa på sista stycket?
Just empati anses ju vara en typisk kvinnlig egenskap, du menar att kvinnor inte lyckas överföra just den egenskapen till sin avkomma?

Du konstaterade att kvinnor föder och uppfostrar barn, det är det ingen som ifrågasatt, det är förlängningen som haltar

Har vi källa på sista stycket?
Just empati anses ju vara en typisk kvinnlig egenskap, du menar att kvinnor inte lyckas överföra just den egenskapen till sin avkomma?

Människor har de värderingar samhället har där de lever i allra största utsträckning.

Har samhället en patriarkalisk inställning, ex att pojkar är bättre än flickor så har naturligtvis de flesta mödrar det med.

Och med den inställning agerar man mot sina barn, prioriterar pojken före flickan, vilket naturligtvis barnen märker och tar till sig.

Det är självklart inte en enskild kvinnas fel, det ligger hos hela samhället.

Men att blunda inför det faktum att i de flesta fallen är just kvinnor som initialt befäster dessa värderingar är även det naivt.

Människor har de värderingar samhället har där de lever i allra största utsträckning.

Har samhället en patriarkalisk inställning, ex att pojkar är bättre än flickor så har naturligtvis de flesta mödrar det med.

Och med den inställning agerar man mot sina barn, prioriterar pojken före flickan, vilket naturligtvis barnen märker och tar till sig.

Men att blunda inför det faktum att i de flesta fallen är just kvinnor som initialt befäster dessa värderingar är även det naivt.

Nu är det väl inte riktigt det som är kärnan i de patriarkal strukturer vi ser idag kan jag tycka.

Att samhället har ansvar är jag ense med dig om, jag är däremot lite tveksam till att det är just kvinnor som befäster dessa värderingar, har du källa?

Så du undrar varför männen inte tar sitt ansvar och uppfostrar barnen efter sina eminenta värderingar, eller?

Jag har svårt att se vart du vill komma, utom att du på något sätt vill antyda att det är kvinnornas fel att världen är patriarkal och rasistisk?

Med din logik kan det ju lika gärna vara männen som primärt göder det patriarkala samhället genom att helt enkelt inte ta sitt ansvar och uppfostra sina egna barn. :D

Eller är din poäng att eftersom män inte är "primära vårdnadsgivare" i patriarkatet så har de inget ansvar för sina barn eller för framtiden eller samhället? Män är viljelösa offer när de följer patriarkatets utstakade väg, men när kvinnor gör detsamma "göder de patriarkatet"?

Intressant teori, som förstås är väldigt sexistisk i sin syn på vem som har ansvar.

En mer balanserad slutsats vore ju att om hela samhället är indoktrinerat i patriarkala värderingar så har män och kvinnor liknande förutsättningar att utmana patriarkatet, men du menar att män av naturen är viljelösa offer och därför inte har samma ansvar som kvinnorna att bryta cykeln och påverka.

1 Alla människor ska ha ett lika människovärde, oberoende kön, status o förmögenhet.
2. Alla människor har olika värde i samhället beroende på status, utbildning o förmögenhet.
3 Genom lagstiftning o skatter bygger vi ett samhälle som i görligaste mån ska utjämna även de skillnader som finns i samhällsvärde hos människor. Dvs din klass, etniska tillhörighet, ditt kön etc etc ska inte menligt inverka på dina möjligheter att verka o leva i vårt samhälle.
Du glömde

4, Kvinnor har det primära ansvaret att avskaffa patriarkatet. Män har ett mycket mindre ansvar.

Nej givetvis skyller du inte på enskilda kvinnor, bara på gruppen kvinnor. Så käckt.

Det finns väl goda grunder att inte rösta på FI, vilket över 95% av valmanskåren insett:D

Så kan det vara. Inflytandet en sådan röst gav var noll senast. Däremot är det ett partiprogram många skulle kunna sympatisera med, till skillnad från exempelvis SD:s som lämnar en otäck smak i munnen av brun bomull. Jag ser det som ett problem att media ofta jippie-betonar alla utspel från Schyman & co.

Det där är ju typ klippt från FI:s partiprogram. Möjligtvis skulle Fi ha formulerat om (2). Dags att byta röstsedel?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 113
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 290
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 724
Senast: fixi
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 964
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar