I väntan på Regeringen

• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare lbb
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 535
  • Visningar Visningar 81 978
Status
Stängd för vidare inlägg.
Så är det nog. De 90% har inte alla hästar hemma. Det är såklart extremhögern som har rätt.

Himla vad du är skarp.
Jag har inte lyft fram de 90 %, men eftersom SD fick närmare 20% så blir ju effekten den jag beskrev, det behöver man inga hästar för att begripa.

Restriktiv migrationspolitik må vara olyckligt för landet, men det är inte rasism.
Jag är HELT överens med dig om det. Jag och många med mig blev oerhört förvirrade och väldigt oroliga när våra etablerade partiledare lugnt och fint tog steget tillbaka och lät SD _helt gratis_ få framstå som att dom hade en rationell åsikt kring mega invandringen 2014-2015. Innerst inne visste alla (hela Sverige-utom du kanske) att slutar inte människor att komma hit, om inte fler länder tänker ta ansvar så kommer det att sluta väldigt tokigt:(. Och det finns ett ordspråk jag gillar -Högmod går före fall;). Etablerade partiledare har varit pinsamt högmodiga....och dom VET att Sveriges politiska karta ser ut som den gör med kravlistor, sonderingar och allt trams som idag sker för öppen ridå. Undrar om de tänker på det när de till slut tog ansvar över asylinvandringen och migrationspolitiken. Skulle ha skett några år tidigare.....

Jag är HELT överens med dig om det. Jag och många med mig blev oerhört förvirrade och väldigt oroliga när våra etablerade partiledare lugnt och fint tog steget tillbaka och lät SD _helt gratis_ få framstå som att dom hade en rationell åsikt kring mega invandringen 2014-2015. Innerst inne visste alla (hela Sverige-utom du kanske) att slutar inte människor att komma hit, om inte fler länder tänker ta ansvar så kommer det att sluta väldigt tokigt:(. Och det finns ett ordspråk jag gillar -Högmod går före fall;). Etablerade partiledare har varit pinsamt högmodiga....och dom VET att Sveriges politiska karta ser ut som den gör med kravlistor, sonderingar och allt trams som idag sker för öppen ridå. Undrar om de tänker på det när de till slut tog ansvar över asylinvandringen och migrationspolitiken. Skulle ha skett några år tidigare.....
Nu har ju de sk. etablerade partierna med ngt undantag anslutit sig till den politik SD gick till val på förra gången, den att vi skulle ha ett regelverk i fas med EU;s då var det rasistiskt,,,i dag är det realistiskt ;)

Nu har ju de sk. etablerade partierna med ngt undantag anslutit sig till den politik SD gick till val på förra gången, den att vi skulle ha ett regelverk i fas med EU;s då var det rasistiskt,,,i dag är det realistiskt ;)
SD kommer alltid att tycka värst och orealistiskt vad gäller asyl, integration, migration och invandring - och då är de övriga partiernas uppgift att vara en motpol, visa ansvar och ta kommandot och göra det som måste göras. Det tog för lång tid -tyvärr. Det misstaget har sett till att vi har ett stabilt och växande SD. Just nu känns det som att det är ett enat parti där alla kommer med önskelistor på ena sidan och SD på andra. Tvåparti regering?

Det är märkligt hur kränkta de högerkonservativa nationalisterna blir när andra partier står upp för sina värderingar.
Ehh? Vilka värderingar är det? Invandringen har ju alla i princip undertecknat den hårdare linjen som S och M driver. Vilka andra värderingar är det som vänstern (och ditt Folkparti) driver som dom kan tänkas få igenom i riksdagen?

Tyvärr kan vi inte förbjuda dumhet, men det vore en lisa.
Can't fix stupid.

SD kommer alltid att tycka värst och orealistiskt vad gäller asyl, integration, migration och invandring - och då är de övriga partiernas uppgift att vara en motpol, visa ansvar och ta kommandot och göra det som måste göras. Det tog för lång tid -tyvärr. Det misstaget har sett till att vi har ett stabilt och växande SD. Just nu känns det som att det är ett enat parti där alla kommer med önskelistor på ena sidan och SD på andra. Tvåparti regering?

Jaha, motpol? Till vaddå?
Att SD driver en linje där man gör sin plikt och sen kräver sin rätt, har ju 5 av sju partier ställt upp till 100% på.
Att integrationen är obefintlig, speciellt vad gäller kvinnor, syns ju varenda dag var helst i landet en har sina bopålar. Balkongflygare, hedersmord, könsstympningar, våldtäkter, bortgifta 11 åringar och misshandel är dagliga rubriker (som numera knappt renderar en notis) i dagspressen.
Varför ska vi som ser sådant hålla käften?

Har aldrig begripit att Buke som är befolkat av 99% kvinnor inte skriker i högan sky när sånt här blir vardag och knappt får någon att höja på ögonbrynet. Visst, skyll på patriarkatet eller på Gud eller nån annan, men för gudsskull reagera och säg nåt!!

Dock lär Annies sko vara ordentligt mörad vid det här laget.
Och dojjan lär stå C dyrt om de fortsätter på den inslagna vägen oavsett "pengar på banken" som C har, just nu i alla fall.

Jaha, motpol? Till vaddå?
Att SD driver en linje där man gör sin plikt och sen kräver sin rätt, har ju 5 av sju partier ställt upp till 100% på.
Att integrationen är obefintlig, speciellt vad gäller kvinnor, syns ju varenda dag var helst i landet en har sina bopålar. Balkongflygare, hedersmord, könsstympningar, våldtäkter, bortgifta 11 åringar och misshandel är dagliga rubriker (som numera knappt renderar en notis) i dagspressen.
Varför ska vi som ser sådant hålla käften?

Har aldrig begripit att Buke som är befolkat av 99% kvinnor inte skriker i högan sky när sånt här blir vardag och knappt får någon att höja på ögonbrynet. Visst, skyll på patriarkatet eller på Gud eller nån annan, men för gudsskull reagera och säg nåt!!

Det är bara ingen som på allvar tror att problemen hade varit färre om dessa flyende medmänniskor inte fått komma hit. Istället har vi enormt mycket bättre möjligheter (och det gör vi!) att påverka dessa utsatta kvinnors situation när de är här än om de inte varit här.

Jag tycker det är en mycket aktiv och konstruktiv diskussion kring dessa frågor, ser inte ”tystnaden” du hänvisar till.

Men vi är OT nu.

Men herregud vilket larv. För du rör dig i så många feministiska kretsar, antar jag? Varför skulle det bedrivas feministisk kamp på Bukefalos, av alla forum?

Det är bara ingen som på allvar tror att problemen hade varit färre om dessa flyende medmänniskor inte fått komma hit. Istället har vi enormt mycket bättre möjligheter (och det gör vi!) att påverka dessa utsatta kvinnors situation när de är här än om de inte varit här.

Jag tycker det är en mycket aktiv och konstruktiv diskussion kring dessa frågor, ser inte ”tystnaden” du hänvisar till.

Men vi är OT nu.
Nej du har rätt, problemen hade funnits, eftersom människorna finns. Men, och det är väl egentligen ditt allt pekar...problemen hade inte funnits här i samma omfattning. Misshandel, övergrepp och våld har alltid funnits i Sverige. visserligen i all minskande grad. Och ....för de pengar integrationsförsöken kostar i Sverige, hade vi förmodligen kunnat hjälpa mångdubbelt fler till drägliga liv i närområdena till konflikthärdarna...

Jag har lite svårt att bestämma mig för vart Annie Lööf är på väg med dagens förhandlingsutspel. Det var ju inte att bjuda in precis, snarast omöjligt att gå med på för S. Är det ett första utspel, med stort förhandlingsutrymme, eller planerar hon att gå tillbaka till Ulf Kristersson när S sagt nej? Eller bara ge upp och invänta nyval..?

Jag kunde inte följa hela presskonferensen men det lät mer troligt att hon kommer att acceptera ett SD-stöd än att hon vill ha nyval. Det oroar mig och gör mig uppriktigt besviken ifall det inträffar, hon har låtit väldigt säker i att aldrig sätta sig i förhandlingsknät hos SD.

Så vad tror ni nu händer i regeringsbildningen? Vem får uppdraget efter SL?

Jag kunde inte följa hela presskonferensen men det lät mer troligt att hon kommer att acceptera ett SD-stöd än att hon vill ha nyval. Det oroar mig och gör mig uppriktigt besviken ifall det inträffar, hon har låtit väldigt säker i att aldrig sätta sig i förhandlingsknät hos SD.

Jag uppfattade det som att hon motvilligt kommer släppa fram en regering med stöd av SD. Hon fick frågan om C passivt kan släppa fram en regering som kräver stöd av SD. Hon såg så uppenbart obekväm ut och svarade inte nej utan såg besvärad ut, slingrade sig och sa "vi har just nu inget nytt besked i den frågan".
Tolkar detta svar som ett motvilligt ja. Eftersom det verkar kört med ett blocköverskridande samarbete med S, och nyval skulle inte förändra situationen så verkar det som att det saknas andra alternativ.

Jag tror att det blir en M+KD regering som passivt kommer släppas fram av C, L och SD. Och Jan Björklund kommer i och med detta avgå.

Jag uppfattade det som att hon motvilligt kommer släppa fram en regering med stöd av SD. Hon fick frågan om C passivt kan släppa fram en regering som kräver stöd av SD. Hon såg så uppenbart obekväm ut och svarade inte nej utan såg besvärad ut, slingrade sig och sa "vi har just nu inget nytt besked i den frågan".
Tolkar detta svar som ett motvilligt ja. Eftersom det verkar kört med ett blocköverskridande samarbete med S, och nyval skulle inte förändra situationen så verkar det som att det saknas andra alternativ.

Jag tror att det blir en M+KD regering som passivt kommer släppas fram av C, L och SD. Och Jan Björklund kommer i och med detta avgå.
Ett nyval skulle kunna rita om den politiska kartan i en omfattning som skulle kunna få både MP och L att lämna kammaren.

Ett nyval skulle kunna rita om den politiska kartan i en omfattning som skulle kunna få både MP och L att lämna kammaren.

Ja men inte påverka ställningen mellan blocken. Det vore högst osannolikt om det skulle skapa majoritet, typ omöjligt. Så ställningen kommer bli densamma. Dödläge mellan blocken och SD som vågmästare.

Jag fattar faktiskt inte riktigt vad hon håller på med? Känner mig orolig och besviken på henne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda... 2
Svar
36
· Visningar
4 155
Senast: skiesabove
·
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej... 2 3
Svar
53
· Visningar
8 115
Senast: Angel
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar... 12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 091
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 288
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jag är inte så smart
  • Vad gör vi? Del CCXI
  • Om kvitton

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur får vi fler starter på klubbtävlingar?
  • Atletix
  • Födda -21
Tillbaka