I väntan på Regeringen

• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare lbb
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 535
  • Visningar Visningar 81 978
Status
Stängd för vidare inlägg.
De kravlistorna innehåller just de Brasklappar jag talar. Vill inte S kan L två sina händer och med gott samvete säga, att vi tog vårt ansvar. Vill S så kan man säga detsamma ;)
Fast nu var det inte något om brasklappar osv jag kommenterade utan att dessa kravlistor skulle vara "kasta sig i famnen på" vilket är ett helt annat ämne än det du kommenterar.

Å där kom V med sin kravlista :D. Varför är jag inte förvånad :laugh:? Nu får Annie välja mellan borgerlig regering med passivt SD stöd eller sosseregering med V stöd. :yuck:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/ddEy7J/sjostedt-vi-har-lamnat-en-detaljerad-kravlista

Näedå. En överenskommelse i mitten är bästa sättet att isolera såväl SD som V.

V behöver rösta på samma förslag som M, KD och SD för att fälla en överenskommelse av mittpartierna. Tror nog ändå V föredrar en S budget som drar högerut än en M budget som drar högerut, tror inte du? ;)

Näedå. En överenskommelse i mitten är bästa sättet att isolera såväl SD som V.

V behöver rösta på samma förslag som M, KD och SD för att fälla en överenskommelse av mittpartierna. Tror nog ändå V föredrar en S budget som drar högerut än en M budget som drar högerut, tror inte du? ;)
Inget av blocken har egen majoritet. Utan att man tar stöd, antingen av något/några av det andra blockets partier och eller SD. Totalt sett har ju L och C mer gemensamt med de andra allianspartierna än med S/MP/V. Samma sak gäller väl S/MP/V visavi alliansen. Varför inte alliansen lägger fram ett gemensamt förslag är egentligen obegripligt, ty vad än Åkesson flaggar för, tror jag , han av 2 onda ting, väljer det minst onda i hans ögon.

Inget av blocken har egen majoritet. Utan att man tar stöd, antingen av något/några av det andra blockets partier och eller SD. Totalt sett har ju L och C mer gemensamt med de andra allianspartierna än med S/MP/V. Samma sak gäller väl S/MP/V visavi alliansen. Varför inte alliansen lägger fram ett gemensamt förslag är egentligen obegripligt, ty vad än Åkesson flaggar för, tror jag , han av 2 onda ting, väljer det minst onda i hans ögon.

Tror nog Åkesson skulle kunna tänka sig nyval först. Det finns det andra som inte vill ha. Ingen annan antagligen.

Tror nog Åkesson skulle kunna tänka sig nyval först. Det finns det andra som inte vill ha. Ingen annan antagligen.
Skulle knappast tro att kartan skulle ändra sig nämnvärt efter nyval, L och MP hänger på gärdsgården. Men inget av blocken lär få egen majoritet efter ett nyval så, där andrar sig ingenting. Och snabbaste vägen till nyval är väl att välja Löfven till statsminister, med löfte om att han utlyser nyvalet, annars tvingas vi till 2 rundor till i riksdagen innan talmannen kan utlysa nyval

Skulle knappast tro att kartan skulle ändra sig nämnvärt efter nyval, L och MP hänger på gärdsgården. Men inget av blocken lär få egen majoritet efter ett nyval så, där andrar sig ingenting. Och snabbaste vägen till nyval är väl att välja Löfven till statsminister, med löfte om att han utlyser nyvalet, annars tvingas vi till 2 rundor till i riksdagen innan talmannen kan utlysa nyval

Tror inte heller kartan skulle ändras nämnvärt och nyval ser jag inte alls som eftersträvansvärt. Skulle kosta tid och pengar till absolut ingen nytta.

Tror jag inte alls. Resultatet blir med säkerhet ungefär detsamma. Vi räds inte ett nyval men faktum är att 7-klövern måste bestämma sig för höger med SD eller V på vänstersidan. Och jag är övertygad om att C och L väljarna inte föredrar V+S+MP, speciellt när man gått till val på en borgerlig politik med Kristersson som statsminister.
I ett nyval lär inte MP och L sitta säkert i sadeln. SD lär inte förlora 18% utan snarare vinna nån procent och då är vi tillbaka på ruta 1.

Om vid ett nyval tror jag C och L skulle tappa röster till M och KD. I övrigt tror jag det skulle bli ganska samma...

(Men jag är inte lika insatt som många andra i den här tråden,, utgår från mig själv och jag skulle definitivt ändra min röst vid ett nyval)

Om vid ett nyval tror jag C och L skulle tappa röster till M och KD. I övrigt tror jag det skulle bli ganska samma...

(Men jag är inte lika insatt som många andra i den här tråden,, utgår från mig själv och jag skulle definitivt ändra min röst vid ett nyval)
I senaste undersökningen från SCB som jag kikade på så stod C ganska still, L hade tappat och de som hade ökat var i stort sett S och SD.

I senaste undersökningen från SCB som jag kikade på så stod C ganska still, L hade tappat och de som hade ökat var i stort sett S och SD.

Vet du om förändringarna var så stora att de skulle lett till en annan fördelning mellan blocken? Var längesen jag tittade på en sån undersökning så är bara nyfiken.

Men vad SCB;: s undersökning inte tar ställning till, är de inre konflikter som situationen skapar i främst C och L. Dessa kan mycket väl splittra det ena eller tom båda partierna i falanger som gör det i det närmaste omöjligt att hålla ihop partierna. Ex C, har ju en stor andel väljare som är positiva till et samarbete med S, detta samtidigt som partiets ryggrad, de betalande medlemmarna inte är så positiva. Sprickan är ännu mer markant inom L.

Vet du om förändringarna var så stora att de skulle lett till en annan fördelning mellan blocken? Var längesen jag tittade på en sån undersökning så är bara nyfiken.
Nej. Alliansen försvagas lite och S/MP/V stärks. Inget av blocken har dock egen majoritet utan SD. Alternativet är därför att ett eller båda blocken splittras, om man inte ska ta med SD i beräkningen

577EA397-7A8E-4856-AD0C-2A07AFEA2FEF.webp

Detta flödesschema tycker jag var intressant. Från länken ovan, senaste SCB undersökningen.

Visa bifogad fil 22270
Detta flödesschema tycker jag var intressant. Från länken ovan, senaste SCB undersökningen.
Förvånad att så många som röstat på Mp skulle lämna och riskera att de faller under spärren.
De andra pilarna känner jag att jag förstår med undantag för 0,8 från V till S. Vad är det som de reagerat på/blivit missnäjda med? Det har jag missat.

Förvånad att så många som röstat på Mp skulle lämna och riskera att de faller under spärren.
De andra pilarna känner jag att jag förstår med undantag för 0,8 från V till S. Vad är det som de reagerat på/blivit missnäjda med? Det har jag missat.

Tänker att det är stödröstare som i en opinionsundersökning föredrar S, men som i skarpt läge stödröstar på MP pga spärren.

Tänker att det är stödröstare som i en opinionsundersökning föredrar S, men som i skarpt läge stödröstar på MP pga spärren.
Men frågan som ställs är hur man skulle rösta om det var val, inte vilket parti man sympatiserar med. De som stödröstade i höstas borde vara medvetna om att behovet av stödrösterna fortfarande kvarstår. Men du tror de alltså skulle stödrösta i praktiken, men inte säga så i en undersökning?

Men frågan som ställs är hur man skulle rösta om det var val, inte vilket parti man sympatiserar med. De som stödröstade i höstas borde vara medvetna om att behovet av stödrösterna fortfarande kvarstår. Men du tror de alltså skulle stödrösta i praktiken, men inte säga så i en undersökning?

Ja det tror jag en del kan göra. Just MP är ett parti som jag tror drar mycket stödröster generellt.

Blev lite tokigt i förra inlägget, stödröster på MP från V såklart.

Men att V-väljare lämnar för S vet jag inte. Är det för att V hamnat i ett mer isolerat läge än förra mandatperioden då de drog längsta strået? En del väljare tycks ju vara medgångssupporters konstigt nog.

Det intressanta är väl om C och eller L kommer att krypa ner i sängen hos Löfven, nu när V redan befinner sig där. Tidigare gånger då man lierat sig med S så har man väl tillsammans med S haft egen majoritet. För många genuina centerpartister är "kommunisterna" ett rött skynke ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda... 2
Svar
36
· Visningar
4 155
Senast: skiesabove
·
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej... 2 3
Svar
53
· Visningar
8 115
Senast: Angel
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar... 12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 091
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 288
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jag är inte så smart
  • Vad gör vi? Del CCXI
  • Om kvitton

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur får vi fler starter på klubbtävlingar?
  • Atletix
  • Födda -21
Tillbaka