I väntan på Regeringen

• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare lbb
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 535
  • Visningar Visningar 81 918
Status
Stängd för vidare inlägg.
Min uppfattning är att Miljöpartiet bryr sig om miljön på riktigt medan Centern mest har det som en påklistrad image för att locka unga kvinnor.

Fast Centern har ju haft miljöpolitik ganska högt upp på agendan under många år. Även då jordbrukarna ansågs vara väljarbasen för Centern.
Det är ju där det blir en hel del skillnader mellan C och Mp.

Jag hörde på radio (eller läste på svt.se, minns inte vilket) att ett av problemen för C med det eventuella regeringssamarbetet med S och Mp troddes vara att Mp skulle få tunga "miljö-poster" vilket skulle bli besvärligt utifrån i vissa frågor diametralt motsatta åsikter om rätt miljöpolitik.

Det är därför vi har så enormt stor chans att påverka genom att visa att man kan ha en hög levnadsstandard OCH leva hållbart. Vårt bidrag kan bli väldigt stort.
Problemet är ju, att den höga levnadsstandarden då förbehålls dem som kan, jag säger kan använde de resurser vi gemensamt skapat. De som inte har den möjligheten fär istället en kraftigt försämrad levnadsstandard. Typexemplet är väl nu hur man straffar ut dieselmotorer pga kväveoxider. Städer har problem med kväveoxider alltså straffas alla för det. Landsbygden har knappast bekymmer av kväveoxider då det är ett lokalt problem. CO2 minskar däremot om vi skiftar till diesel, och den påverkar mer än lokalt. För min egen del värmer jag kåken med biomassa, som växer på fastigheten. Korta avstånd och mina co2 utsläpp kompenseras av tillväxten som avverkas nästa år. Skulle dock inte förvåna mig om man från storebrors håll börjar bestraffa det förfaringssättet genom beskattningar igen. Att utveckla nu teknik är naturligtvis inte fel, men incitamentet för detta får inte bestraffa den lilla människan in absurdum.

En budget som omfördelar, mer till dem som betalar kalaset och mindre till dem som bara konsumerar.
Det är väl inte fel ;)

Sveriges utsläpp löser fortfarande inte klimatet. Vi är irrelevanta eftersom vi står för så lite utsläpp i sammanhanget.

Värld som går att leva i? För 50 år sedan behövde du inte ens låsa dörren till hemmet i Sverige. Lycka till med den strategin idag. Bra exempel på Sveriges förfall orsakats av den nya vänstern.
@MiniLi svarade redan med allt jag ville säga :up: Med tillägget att det går faktiskt att leva med låst dörr, till skillnad från en förstörd värld.

Läste att budgeten innebär att de som tjänar mer än 30' i månaden får ha kvar mera pengar :meh:
Kapitalism fungerar inte i det att man tror att alla pengar som går till de "rikare" går tillbaka in i systemet, nej de sparas i banker.
Det räcker ju med att titta på USA och deras inkomstklyftor, de rikaste 1% har pengar som kan försörja tusen människor och som de själva inte kan spendera tillräckligt av för att de ska gå tillbaka in i systemet.
Amazon är ett tydligt exempel - chefen där har så mycket pengar att han inte vet vad han ska göra med dem samtidigt som de anställda på arbetsgolvet får vidriga arbetsförhållanden.

Och minska på pengar till AF? Ja men vad bra :banghead: Jag har mitt nuvarande jobb endast tack vare AF då de betalar min lön, och jag jobbar åt kommunen :grin:

En budget som omfördelar, mer till dem som betalar kalaset och mindre till dem som bara konsumerar.
Det är väl inte fel ;)
Som bara konsumerar? Vilka menar du då? Jag antar att du inte menar arbetarna. Om du menar de som behöver hjälp i samhället, dvs "konsumerar" stöd från olika myndigheter.
Är det inte ett sånt samhälle du vill ha? Ett som tar hand om de fattiga och svaga? :confused:

Som bara konsumerar? Vilka menar du då? Jag antar att du inte menar arbetarna. Om du menar de som behöver hjälp i samhället, dvs "konsumerar" stöd från olika myndigheter.
Är det inte ett sånt samhälle du vill ha? Ett som tar hand om de fattiga och svaga? :confused:

Jag tror att de flesta vill att de personer som verkligen inte har förmåga, ska tas om hand av det allmänna.
Det man har olika åsikter om är ju nivåerna.
Hur mycket ska vara samhällsfinansierat, och varifrån ska pengarna tas.

Sverige har (även om det framförs andra åsikter) ett generöst ekonomiskt system för personer som har mindre förmågor.
Väldigt generöst jämfört med många andra länder.
Frågan är ju hur många människor som ska ha rätt att få hur mycket; och hur många människor som ska betala hur mycket för att ge åt dem som är i mottagarändan.
En tanke kan ju vara att alla ska ha lika, de som tjänar mer ska betala mycket stora delar av sina inkomster i skatt, så att de som av olika skäl inte arbetar, ska få i stället.
Och jag har inga problem med att människor som är sjuka eller som har funktionshinder, får sin försörjning av det allmänna.
Däremot har jag problem med att ett antal människor som faktiskt har förmåga att försörja sig själv, inte gör det utan får sin försörjning via det allmänna.
Och jo, de människorna finns.

Vad gäller arbetsförmedlingen. Utmärkt att du kunnat få ett jobb via AF, även om det inte är en ordinarie anställning. Grattis, kanon verkligen! :)
Men det är ju väldigt mycket tid som går åt av AF handläggare, som inte leder till egen försörjning för de arbetssökande.
Det kanske inte är så tokigt att fundera på andra sätt att kunna matcha utbudet av arbetskraft med utbudet av lediga jobb.
Jag har förstås inte heller lösningen, men nog är det anmärkningsvärt att exempelvis metallindustrin skriker efter arbetskraft som man inte hittar. Alla de jobben inom industrin handlar inte om kvalificerat utbildade människor utan om "vanliga" personer som ska kunna "stå på golvet" och sköta en maskin.
Jag känner en 70-åring som är inne och jobbar i metallindustrin, "på golvet", eftersom arbetsgivaren inte får tag i anställningsbart folk. Gubben i fråga hade tänkt gå i pension vid 66 års ålder, han lyckades nästan pensionera sig tre månader innan 70årsdagen, men har alltså varit in och jobbat extra även efter att han fyllt 70.
Det är visserligen bara ett enda exempel, men visar ju just att det är svårt att matcha de arbetslösa med de lediga jobben. Och där lyckas ju som sagt AF inte så väl.

Läste att budgeten innebär att de som tjänar mer än 30' i månaden får ha kvar mera pengar :meh:
Kapitalism fungerar inte i det att man tror att alla pengar som går till de "rikare" går tillbaka in i systemet, nej de sparas i banker.
Det räcker ju med att titta på USA och deras inkomstklyftor, de rikaste 1% har pengar som kan försörja tusen människor och som de själva inte kan spendera tillräckligt av för att de ska gå tillbaka in i systemet.
Amazon är ett tydligt exempel - chefen där har så mycket pengar att han inte vet vad han ska göra med dem samtidigt som de anställda på arbetsgolvet får vidriga arbetsförhållanden.

Och minska på pengar till AF? Ja men vad bra :banghead: Jag har mitt nuvarande jobb endast tack vare AF då de betalar min lön, och jag jobbar åt kommunen :grin:

Nej även de med lägre inkomst får sänkt skatt på arbete. Men man måste tjäna över 30 000 för att få maxbeloppet 210 kr. De som uppnår brytpunkten för statlig skatt tjänar några tior till.

Med tanke på att boräntorna snart höjs är det väl dit pengarna kommer gå.

Jag tror att de flesta vill att de personer som verkligen inte har förmåga, ska tas om hand av det allmänna.
Det man har olika åsikter om är ju nivåerna.
Hur mycket ska vara samhällsfinansierat, och varifrån ska pengarna tas.

Sverige har (även om det framförs andra åsikter) ett generöst ekonomiskt system för personer som har mindre förmågor.
Väldigt generöst jämfört med många andra länder.
Frågan är ju hur många människor som ska ha rätt att få hur mycket; och hur många människor som ska betala hur mycket för att ge åt dem som är i mottagarändan.
En tanke kan ju vara att alla ska ha lika, de som tjänar mer ska betala mycket stora delar av sina inkomster i skatt, så att de som av olika skäl inte arbetar, ska få i stället.
Och jag har inga problem med att människor som är sjuka eller som har funktionshinder, får sin försörjning av det allmänna.
Däremot har jag problem med att ett antal människor som faktiskt har förmåga att försörja sig själv, inte gör det utan får sin försörjning via det allmänna.
Och jo, de människorna finns.

Vad gäller arbetsförmedlingen. Utmärkt att du kunnat få ett jobb via AF, även om det inte är en ordinarie anställning. Grattis, kanon verkligen! :)
Men det är ju väldigt mycket tid som går åt av AF handläggare, som inte leder till egen försörjning för de arbetssökande.
Det kanske inte är så tokigt att fundera på andra sätt att kunna matcha utbudet av arbetskraft med utbudet av lediga jobb.
Jag har förstås inte heller lösningen, men nog är det anmärkningsvärt att exempelvis metallindustrin skriker efter arbetskraft som man inte hittar. Alla de jobben inom industrin handlar inte om kvalificerat utbildade människor utan om "vanliga" personer som ska kunna "stå på golvet" och sköta en maskin.
Jag känner en 70-åring som är inne och jobbar i metallindustrin, "på golvet", eftersom arbetsgivaren inte får tag i anställningsbart folk. Gubben i fråga hade tänkt gå i pension vid 66 års ålder, han lyckades nästan pensionera sig tre månader innan 70årsdagen, men har alltså varit in och jobbat extra även efter att han fyllt 70.
Det är visserligen bara ett enda exempel, men visar ju just att det är svårt att matcha de arbetslösa med de lediga jobben. Och där lyckas ju som sagt AF inte så väl.
Först, jag vill gärna fortfarande ha svar av @lbb också. Men jag diskuerar gärna även med dig. :)

"Hur mycket ska vara samhällsfinanserat" - det låter som att du menar det finns något annat sätt att finansiera detta stöd? Vad tänker du då på? :confused:

Och dessa som har förmåga att försörja sig men ändå inte gör det ... Jag förstår att det är ett mörkertal men tror du verkligen att de är flera än de som behöver hjälpen? Är det värt att det går ut över de som behöver hjälpen, dvs fattiga, sjuka och pensionärer, på grund av dessa personer?

Är verkligen lösningen på problemet att minska på pengarna som går till dem då? Jag har också kritik på AF men jag tror inte att det är lösningen. Mina handledare har varit otroligt överhopade med personer som de skulle hjälpa med att få jobb. Jag hade tur som kunde få hjälp från ett annat håll också som hade mera tid åt att hjälpa mig. Det har känts starkt att de har knappt någon tid åt personer som faktiskt behöver hjälpen, och det är inte något som kan lösas med mindre pengar. Om något så behövs det flera handledare som kan hjälpa, och/eller pengar som går till dessa mindre avdelningar som hjälper minoritetsgrupper (som den jag fick hjälp av, och den kontakten fick jag via AF).

Nej även de med lägre inkomst får sänkt skatt på arbete. Men man måste tjäna över 30 000 för att få maxbeloppet 210 kr. De som uppnår brytpunkten för statlig skatt tjänar några tior till.

Med tanke på att boräntorna snart höjs är det väl dit pengarna kommer gå.
Ok tack för svar. Dvs ju mer man tjänar ju mer pengar kan man spara.
Vore det inte logiskt att de som har det sämst borde få mera pengar att leva på medan de som har tillräckligt får några tior till?

För att vara helt ärlig.
För att ta mig själv som exempel. Jag har just nu sådan tur att jag inte har mycket utgifter (pga jag bor hemma) och därmed får in en del på en månadslön (som jag sparar), och det märks i min attityd till pengar. En hundralapp är inte lika mycket värd längre i mina ögon så att säga. Medan när jag gick på studiebidrag och bodde hemifrån, dvs jag levde på mindre pengar, så var en hundralapp mycket.
Så om vi tar två personer som exempel, bägge med familjer och bostad - den ena tjänar 15' och den andra 30'. Vem ska få den extra hundralappen och vem ska få de extra tio kronorna?

Vore det inte logiskt att de som har det sämst borde få mera pengar att leva på medan de som har tillräckligt får några tior till?

Så du menar att den som redan betalar mycket mer skatt varje månad nog kan betala lite till och den som inte betalar lika mycket i skatt ska betala ännu mindre? Vad är det för logik?

30.000 kr är dessutom ingen särskilt hög lön. Det blev ju lite lustigt när du i samma veva som du nämnde det började prata om toppchefer (Amazon m.m.). de tjänar ju snarare miljoner varje månad. Hur man kan dra en parallell mellan sådana människor och typ en lärare med 30' i lön övergår mitt förstånd.

• Gilla
Reactions: fio
Först, jag vill gärna fortfarande ha svar av @lbb också. Men jag diskuerar gärna även med dig. :)

"Hur mycket ska vara samhällsfinanserat" - det låter som att du menar det finns något annat sätt att finansiera detta stöd? Vad tänker du då på? :confused:

Och dessa som har förmåga att försörja sig men ändå inte gör det ... Jag förstår att det är ett mörkertal men tror du verkligen att de är flera än de som behöver hjälpen? Är det värt att det går ut över de som behöver hjälpen, dvs fattiga, sjuka och pensionärer, på grund av dessa personer?

Är verkligen lösningen på problemet att minska på pengarna som går till dem då? Jag har också kritik på AF men jag tror inte att det är lösningen. Mina handledare har varit otroligt överhopade med personer som de skulle hjälpa med att få jobb. Jag hade tur som kunde få hjälp från ett annat håll också som hade mera tid åt att hjälpa mig. Det har känts starkt att de har knappt någon tid åt personer som faktiskt behöver hjälpen, och det är inte något som kan lösas med mindre pengar. Om något så behövs det flera handledare som kan hjälpa, och/eller pengar som går till dessa mindre avdelningar som hjälper minoritetsgrupper (som den jag fick hjälp av, och den kontakten fick jag via AF).

Med "hur mycket som ska samhällsfinansieras" avser jag att det finns olika åsikter om hur stor ersättningen ska vara till personer som får olika förmåner från det offentliga, och dels var gränsdragningen ska gå som avgör hur många som hamnar i "mottagargruppen".
Det handlar ju som regel om en gråskala.

Ta exempelvis sjukförsäkringen, bara för att välja något att diskutera kring.
Ska man få ekonomisk ersättning om man, förutom ett stökigt socialt liv med barn med flera olika partners där ett par av barnen har olika bokstavskombinationer och stora extra behov, inte mäktar jobba heltid? Eller ska det ses som eget ansvar utifrån situationen, att gå ner till exempelvis 75% utan att få ekonomisk ersättning från det allmänna?
(Nej, jag tycker inte att personen själv är "skyldig" till sin sociala situation men det finns ju ingen som är "skyldig" till en sådan situation)

Eller tänk dig en person som varit långvarigt sjukskriven för smärtor i nacke/axlar. Personen hittar ett lämpligt jobb (sådana finns), som personen på långt sikt klarar på 75%. Ska personen då få ekonomisk ersättning från det allmänna upp till heltiden, eller ska personen välja att antingen jobba 75% och få lite mindre pengar, eller välja att jobba 100% och då få lite mer pengar men då få mer besvär från nacken (ont i nacken är besvärligt men inte farligt)?

ska sjukförsäkringen "få" vara tidsbegränsad som ett stöd vid omställning, eller ska den kunna vara oändlig?

Ska en person som mår dåligt på jobbet behövas ta eget ansvar för sin situation genom att exempelvis byta jobb, eller ska personen kunna vara hemma lång tid från det jobbet med ekonomisk ersättning från samhället?

eller, som varit uppe för diskussion i en annan tråd.
Skolmaten.
Det kommer ju ökande krav på kostanpassningar enligt individuella preferenser. Ska vi ha en allmänt finansierad skolmat (eller för den delen mat i förskolan) där var och en får komma med krav på hur maten ska vara utformad? eller ska vi avskaffa skolmaten och så får var och en ta med sig mat efter egna preferenser, så som det är i stora delar av världen (nej, jag tycker inte att vi ska avskaffa skolmaten; det var mest en frustrerad reaktion utifrån att folk verkar ta för givet att man ska ställa ytterligare krav på en förmån och inte ens fattar att det är en förmån)?

Eller titta på äldreomsorgen.
Ska det "ingå" för personer som har behov av särskilt boende eller äldreomsorg att också få tillgång till personaltid för olika aktiviteter som promenader, tidningsläsande eller liknande?
Eller ska den typen av önskemål (som i sak är synnerligen rimliga) tillgodoses genom egen finansiering?

Det finns massor av exempel på hur man kan diskutera nivån på samhällelig finansiering av olika saker.

Jag anser att det finns ett antal människor som har förmåga att försörja sig själva, men som får sin försörjning via det allmänna.
En del personer som är sjukskrivna har en upplevd nedsatt arbetsförmåga, men den upplevda nedsättningen stämmer nog inte alltid överens med den objektiva nedsättningen.
Jag känner till ett antal personer som lever på sjukpenning, men som har stor förmåga till koncentration och organisation när det gäller egna intressesfären. Där går det att ifrågasätta (sedan hur man ska kunna identifiera de individerna är inte så jäkla enkelt).

En del personer som har försörjningsstöd, har faktiskt egen förmåga att försörja sig men misslyckas med att få ett jobb.
Jag hörde ett radioprogram för några år sedan, som handlade om ungdomsarbetslöshet. Här intervjuades en tjej som var i drygt 20årsåldern. Hon levde på försörjningsstöd, för det vore inte rimligt om hennes föräldrar skulle försörja henne. Det argumentet kan jag hålla med om.
Men hon ville inte ha något jobb, för de pengar hon fick via försörjningsstöd gav henne möjligheter att sitta och surfa på internet hela dagarna, och det tyckte hon var bra.
Det provocerade mig något enormt.
Hon tyckte alltså att det var rätt att hon försörjdes av de andra kommuninnevånarna, så hon skulle kunna sitta och surfa på nätet.

Så även om jag självklart inte förespråkar en "noll-nivå" så tycker jag att en del personer skulle behöva få starkare incitament att själva göra en insats för att försörja sig.
Och ett vanligt incitament till egen försörjning är ju att det lönar sig att göra den ansträngningen.

Det är ju den tanken kring rättvisa som förespråkas av V.
Ett annat sätt att se på rättvisa kan ju vara att alla ska få behålla lika stor andel av den lön man tjänar.

Fast Centern har ju haft miljöpolitik ganska högt upp på agendan under många år. Även då jordbrukarna ansågs vara väljarbasen för Centern.
Det är ju där det blir en hel del skillnader mellan C och Mp.

Jag hörde på radio (eller läste på svt.se, minns inte vilket) att ett av problemen för C med det eventuella regeringssamarbetet med S och Mp troddes vara att Mp skulle få tunga "miljö-poster" vilket skulle bli besvärligt utifrån i vissa frågor diametralt motsatta åsikter om rätt miljöpolitik.
Min bild är att C sedan länge påstått sig ha miljöpolitik högt på agendan, men mer sällan åtgärder som folk som kan miljö blir så där värst imponerade av. Snarare framstår för mig centerpartiet som ett parti som väldigt gärna vill att jag (alla) verkligen tror att det som gynnar skogsnäringen, fisket, jordbruket o dyl (på kort sikt) också är det som är mest miljövänligt.

Min bild är att C sedan länge påstått sig ha miljöpolitik högt på agendan, men mer sällan åtgärder som folk som kan miljö blir så där värst imponerade av. Snarare framstår för mig centerpartiet som ett parti som väldigt gärna vill att jag (alla) verkligen tror att det som gynnar skogsnäringen, fisket, jordbruket o dyl (på kort sikt) också är det som är mest miljövänligt.

Jag uppfattar dem som realister och Mp som idealister som till stor del är storstadscentrerade och orealistiska.

Så du menar att den som redan betalar mycket mer skatt varje månad nog kan betala lite till och den som inte betalar lika mycket i skatt ska betala ännu mindre? Vad är det för logik?

30.000 kr är dessutom ingen särskilt hög lön. Det blev ju lite lustigt när du i samma veva som du nämnde det började prata om toppchefer (Amazon m.m.). de tjänar ju snarare miljoner varje månad. Hur man kan dra en parallell mellan sådana människor och typ en lärare med 30' i lön övergår mitt förstånd.
Det är ju den logik vi haft i Sverige i vårt skattesystem, du beskrev den exakt där. Vilket innebär ju rent praktiskt att man med låg inkomst betalar man mindre än en med högre inkomst.
Men hursomhelst - det drabbar den med den lägre inkomsten hårdare att inte få den där hundralappen än den med den högre inkomsten. Det är omtanke.

När jag skrev om Amazon så skrev jag om kapitalism som koncept och tog USA som ett extremt exempel. Så det var inte riktigt i samma veva, inte ens i samma inlägg. Och så begär jag inte samma siffror av dem båda :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda... 2
Svar
36
· Visningar
4 122
Senast: skiesabove
·
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej... 2 3
Svar
53
· Visningar
8 082
Senast: Angel
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar... 12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 059
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 276
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025