I väntan på Regeringen

• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare lbb
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 535
  • Visningar Visningar 81 918
Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag inte läst budgetmotionen men av det jag sett som delats så är det flygskatten som slopas och man tar bort den automatiska skattehöjningen på drivmedel. Vilka andra klimatrelaterade "försämringar" finns där?

Vad har du för källa på detta?
Sverige ligger ju i topp gällande klimatavtryck. Vår livsstil med hög konsumption, flygresor, stora hus och stora bilar är extremt dålig för miljön.

Exempelvis så ligger vårt utsläppsgenomsnitt i sverige på över 11 ton koldioxid per år och person (beroende på hur man räknar). Man pratar ju om att vi behöver ligga under 2 ton per år och person.

I Sverige bor det 10 miljoner. På jorden lever det 8 miljarder.

Trots att hela världen gör insatser för klimatet är forskarna i stort sett ense om att det är alldeles för lite för att kunna förhindra en klimatkatastrof.

Nu har jag inte läst budgetmotionen men av det jag sett som delats så är det flygskatten som slopas och man tar bort den automatiska skattehöjningen på drivmedel. Vilka andra klimatrelaterade "försämringar" finns där?
Inte heller läst jättenoga men det är även borttagen subvention av solceller och minskat naturskydd.

Jag tittade igenom Centerpartiets FB-sida som nu är fyllt av besvikna väljare. C:s enda bemötande är att de röstat på sin egen budget, "såsom de andra partierna också gjort". Är det kutym att rösta på egen budget, trots att man vet att den inte går igenom?
Varför överhuvudtaget lägga en budget som man vet inte går igenomO_o

I Sverige bor det 10 miljoner. På jorden lever det 8 miljarder.

Trots att hela världen gör insatser för klimatet är forskarna i stort sett ense om att det är alldeles för lite för att kunna förhindra en klimatkatastrof.
Ja, men vi och de andra välfärdsländerna står ju för utsläpp även i andra länder pga vår konsumption.
Och hur många människor bor i u-länder och lever i fattigdom?
De flyger inte till thailand, kör inte bil överallt, värmer inte upp sina jättestora hus och konsumerar inte hur mkt som helst. En stor andel av jordens befolkning har inte råd att vara miljöbovar.

De flyger inte till thailand, kör inte bil överallt, värmer inte upp sina jättestora hus och konsumerar inte hur mkt som helst. En stor andel av jordens befolkning har inte råd att vara miljöbovar.

Ändå är det dom som drabbas hårdast. :(

Mindre satsningar på skydd av natur, mindre stöd till solel och elfordon, mindre investeringar i gröna städer och färre inventeringar av nyckelbiotoper vilket innebär att den biologiska mångfalden hotas. Flygskatten avskaffas nästa år, bensin och diesel stannar i pris och det blir undantag i koldioxidskatten inom jordbruket. Höjd moms för naturguidning.

Finns någon liten ljusglimt i budgeten vad gäller hav och vatten, men resten är mörkt. Just det, de har föreslagit fler satsningar på klimatanpassning vilket känns helt galet kontraproduktivt när resten av budgeten ser ut som den gör.

Senast ändrad:
Ja, men vi och de andra välfärdsländerna står ju för utsläpp även i andra länder pga vår konsumption.
Men dom slänger sina sopor i hav o floder

Svenskarna är faktiskt redan duktiga. Så vi behöver inte ens ha dåligt samvete.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Miljo/Utslapp-internationellt/Koldioxid-per-capita/

Notera att staplarna visar per capita. Sverige har ju som bekant även få invånare.

Även om så Sveriges utsläpp helt skulle försvinna skulle det fortfarande inte gå någon noterbart effeu på klimatet.

Men dom slänger sina sopor i hav o floder
Och du menar att de slutar slänga sina sopor i havet om vi slopar vårt eget miljöarbete?

Du har aldrig reflekterat över att en stor mängd av deras sopor är rester från produktion av prylar som skeppas till oss i Sverige?

Allvarligt talat, hur självcentrerad och verklighetsfrånvänd är det möjligt att vara? Blir mörkrädd.

Mindre satsningar på skydd av natur, mindre stöd till solel och elfordon
Ja det är väl rätt. Ni säger ju att Sverige är ett rikt land då kan väl folk ta pengar från sina egna plånböcker istället för att åka på solresor till Thailand o Canarieöarna. Då räddar vi miljön

Och du menar att de slutar slänga sina sopor i havet om vi slopar vårt eget miljöarbete?

Du har aldrig reflekterat över att en stor mängd av deras sopor är rester från produktion av prylar som skeppas till oss i Sverige?

Allvarligt talat, hur självcentrerad och verklighetsfrånvänd är det möjligt att vara? Blir mörkrädd.
Om dom skeppas hit låt bli o använd dom då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda... 2
Svar
36
· Visningar
4 122
Senast: skiesabove
·
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej... 2 3
Svar
53
· Visningar
8 084
Senast: Angel
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar... 12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 059
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 276
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka