Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad har du för källa på detta?
Sverige ligger ju i topp gällande klimatavtryck. Vår livsstil med hög konsumption, flygresor, stora hus och stora bilar är extremt dålig för miljön.
Exempelvis så ligger vårt utsläppsgenomsnitt i sverige på över 11 ton koldioxid per år och person (beroende på hur man räknar). Man pratar ju om att vi behöver ligga under 2 ton per år och person.
Inte heller läst jättenoga men det är även borttagen subvention av solceller och minskat naturskydd.Nu har jag inte läst budgetmotionen men av det jag sett som delats så är det flygskatten som slopas och man tar bort den automatiska skattehöjningen på drivmedel. Vilka andra klimatrelaterade "försämringar" finns där?
Varför överhuvudtaget lägga en budget som man vet inte går igenomJag tittade igenom Centerpartiets FB-sida som nu är fyllt av besvikna väljare. C:s enda bemötande är att de röstat på sin egen budget, "såsom de andra partierna också gjort". Är det kutym att rösta på egen budget, trots att man vet att den inte går igenom?
Ja, men vi och de andra välfärdsländerna står ju för utsläpp även i andra länder pga vår konsumption.I Sverige bor det 10 miljoner. På jorden lever det 8 miljarder.
Trots att hela världen gör insatser för klimatet är forskarna i stort sett ense om att det är alldeles för lite för att kunna förhindra en klimatkatastrof.
Varför överhuvudtaget lägga en budget som man vet inte går igenom![]()
Och hur många människor bor i u-länder och lever i fattigdom?
De flyger inte till thailand, kör inte bil överallt, värmer inte upp sina jättestora hus och konsumerar inte hur mkt som helst. En stor andel av jordens befolkning har inte råd att vara miljöbovar.
Nu har jag inte läst budgetmotionen men av det jag sett som delats så är det flygskatten som slopas och man tar bort den automatiska skattehöjningen på drivmedel. Vilka andra klimatrelaterade "försämringar" finns där?
Men dom slänger sina sopor i hav o floderJa, men vi och de andra välfärdsländerna står ju för utsläpp även i andra länder pga vår konsumption.
De flyger inte till thailand, kör inte bil överallt, värmer inte upp sina jättestora hus och konsumerar inte hur mkt som helst. En stor andel av jordens befolkning har inte råd att vara miljöbovar.
Tar fram ja. Men att gå till Riksdagen för omröstning är ju en annan sakMen alla tar väl fram en budget?
Men dom slänger sina sopor i hav o floder
Och det där som världen ska räddas, inte härÄndå är det dom som drabbas hårdast.![]()
Och det där som världen ska räddas, inte här
Ja, men vi och de andra välfärdsländerna står ju för utsläpp även i andra länder pga vår konsumption.
Och du menar att de slutar slänga sina sopor i havet om vi slopar vårt eget miljöarbete?Men dom slänger sina sopor i hav o floder
Ja det är väl rätt. Ni säger ju att Sverige är ett rikt land då kan väl folk ta pengar från sina egna plånböcker istället för att åka på solresor till Thailand o Canarieöarna. Då räddar vi miljönMindre satsningar på skydd av natur, mindre stöd till solel och elfordon
Om dom skeppas hit låt bli o använd dom då.Och du menar att de slutar slänga sina sopor i havet om vi slopar vårt eget miljöarbete?
Du har aldrig reflekterat över att en stor mängd av deras sopor är rester från produktion av prylar som skeppas till oss i Sverige?
Allvarligt talat, hur självcentrerad och verklighetsfrånvänd är det möjligt att vara? Blir mörkrädd.
Inte jag...jag hör till den majoritet som eldar upp sopor i utbyte mot värme...Det gör vi också.
Inte jag...jag hör till den majoritet som eldar upp sopor i utbyte mot värme...
Låt Bli med det då så är det ett enkelt sätt att rädda världenDet gör vi också.