I väntan på Regeringen

• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare lbb
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 535
  • Visningar Visningar 81 942
Status
Stängd för vidare inlägg.
Minnet är kort. Den alternativa dealen är mycket sämre, det har redan förklarats i otaliga brandtal av C och L. Bär med er att beslutet från L är högst präglat av att C gav upp och det inte längre spelade någon roll. Företrädare inom L uttryckte förvåning över hur långt S sträckte sig, hur bra deal det ändå var på bordet.

Det är ett högt och otäckt spel som spelas av C. Inte imponerande. Från tänkbar röst till otänkbar på några dagar.
Du menar att det är taktik från C:s sida?

Att i princip helt skrota klimatpolitiken. Alltså. Jag kan inte ta in det. Golvet gungar.

Vi vet ju allihop att klimatpolitiken hela tiden har varit otillräcklig. Det är så uppenbart att ett barn (bevisligen) kan förstå det. Och så praktiskt taget skrotas den.
Utan att direkt tycka till om vad budgeten innebär rent klimatmässigt så tycker jag det är en väldig förenkligng att säga att man skrotar miljöpolitiken. Man förändrar vissa ekonomiska/budgetaspekter för klimat/miljödelar men vad det innebär i slutändan är lite svårt att förutspå innan man kan kombinera det med en politik/regering.

Att i princip helt skrota klimatpolitiken. Alltså. Jag kan inte ta in det. Golvet gungar.

Vi vet ju allihop att klimatpolitiken hela tiden har varit otillräcklig. Det är så uppenbart att ett barn (bevisligen) kan förstå det. Och så praktiskt taget skrotas den.

Till förmån för populistiska skattesänkningar på än det ena än det andra. Är C Sveriges svar på gula västarna? Minimera statens inkomster för att maximera sociala förmåner ? Logiken är inte klar.

Finns väl en hel del folk som tror att Sverige ligger på den sidan av lafferkurvan.

Ja, jag kan också tycka att skattetrycket är högt och felkonstruerat. Ingen anledning att dra populistiska poänger med skattesänkningar. Bättre med genomgripande reformer så att vi återigen kan beskatta tillgångar och kapital mot minskade inkomstskatter för löntagare.

Ägar- och kapitalkoncentration är ett globalt problem att börja att hitta lösningar på.

Utan att direkt tycka till om vad budgeten innebär rent klimatmässigt så tycker jag det är en väldig förenkligng att säga att man skrotar miljöpolitiken. Man förändrar vissa ekonomiska/budgetaspekter för klimat/miljödelar men vad det innebär i slutändan är lite svårt att förutspå innan man kan kombinera det med en politik/regering.
Jag skrev inte miljöpolitik - även om vi nu även får se försämringar när det gäller naturskydd - utan klimatpolitik. Såsom att slopa flygskatten.

Ja, jag kan också tycka att skattetrycket är högt och felkonstruerat. Ingen anledning att dra populistiska poänger med skattesänkningar. Bättre med genomgripande reformer så att vi återigen kan beskatta tillgångar och kapital mot minskade inkomstskatter för löntagare.

Ägar- och kapitalkoncentration är ett globalt problem att börja att hitta lösningar på.
Jag vet inte vad som motiverat budgeten och väljer därför inte att kalla den populistisk eller något annat.

Jag skrev inte miljöpolitik - även om vi nu även får se försämringar när det gäller naturskydd - utan klimatpolitik. Såsom att slopa flygskatten.
Sorry skrev fel men menar samma sak även om man byter ut orden. Klimatet bryr sig inte om vad som skattas och inte skattas utan helhetseffekten av vad vi gör så jag kan inte säga att man skrotar klimatpolitiken utan att ha helheten med budget och politik.

Sveriges klimatpolitik är fullständigt irrelevant för klimatet. Det handlar om sådana enorma mängder att våra utsläpp varken gör för eller till.

Sveriges klimatpolitik är fullständigt irrelevant för klimatet. Det handlar om sådana enorma mängder att våra utsläpp varken gör för eller till.

Jag håller inte alls med om din första mening, det är den typen av resonemang som allt snabbare för världen mot en större katastrof än nödvändigt. "Någon annans" fel. "Någon annan" får ta ansvar. "Någon annan" får lösa det.

Sverige är ett land med väldigt stor innovationskraft och väldigt stora möjligheter (eftersom vi har en hög levnadsstandard idag) att visa hur man tar till vara på möjligheterna. Förutom de rent själviska anledningarna, att vi kan bygga framgångsrika företag inom området, måste vi använda den kunskap, kraft, innovation och kompetens vi har lyckats bygga genom vårt fantastiska samhällsbygge - där många får chansen att utbilda sig vid universitet och högskolor. Extra bra möjligheter har vi genom vårt öppna, heterogena, samhälle där kontaktnätverken ut i världen är enastående för ett så litet geografiskt isolerat land i norr. Det här gäller både inom teknikutveckling och policyutveckling.

Om det finns möjligheter, testade i praktiken, behöver inte de växande befolkningarna i exempelvis Asien ta vägen över en katastrofal "västerländsk" konsumtionsstil för att uppnå en högre levnadsstandard. De kan ta vägen direkt till ett hållbart sätt att leva.

Nu spelar det såklart ingen roll om man ändå inte accepterar forskningsläget och väljer att neka inför det största hot vår civilisation ställts inför hittills.

Jag vet inte vad som motiverat budgeten och väljer därför inte att kalla den populistisk eller något annat.

Jag har läst förslagen och för mig är det uppenbar populism, och att driva igenom en sådan sak i nuvarande läge - faller inte mig i smaken, alls. Men det är såklart en fråga för var och en att bedöma.

Minnet är kort. Den alternativa dealen är mycket sämre, det har redan förklarats i otaliga brandtal av C och L. Bär med er att beslutet från L är högst präglat av att C gav upp och det inte längre spelade någon roll. Företrädare inom L uttryckte förvåning över hur långt S sträckte sig, hur bra deal det ändå var på bordet.

Det är ett högt och otäckt spel som spelas av C. Inte imponerande. Från tänkbar röst till otänkbar på några dagar.
Jaha du. Du har suttit här i 4år och sagt att SD inte kommer att få något inflytande alls, aldrig. Som Anders Lindberg på AF skriver, "Det här var SD största seger hittills serverad på silverfat av Annie och Janne".

Menar han att SD ska få mer segrar och inflytande fram över? Vad tror du? Ska du inte dra lite rasistiska och xenofobi kort nu då eller har du insett fakta nu att SD har inflytande och är större vågmästare nu än någonsin. Om det nu ligger ett förslag från dom rödgröna och ett från Alliansen så är det SD som bestämmer vilket som ska vinna och genomföras. Så nu gäller det för dessa block att hålla sig väl med SD annars blir det kaos i politiken i 4 år framåt:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda... 2
Svar
36
· Visningar
4 125
Senast: skiesabove
·
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej... 2 3
Svar
53
· Visningar
8 089
Senast: Angel
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar... 12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 063
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 281
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka