Husköpstråden del 3

Det var kanske något av det mest sinnesrubbade jag hört! Snacka om att idiotförklara en potentiell kund! O_o
Det var ungefär det vi kände också, va fan liksom! Det är inte lätt att göra rätt här, om det ses som en dålig sak att ha bott i många år i en billig lägenhet för att kunna betala av lån och skulder. Samtidigt som att man har jobbat stenhårt i karriären och lyckats få upp lönen med över 60 % på fem år!

Något provocerande kan man lugnt säga 🤬.
 
Så orimligt less på detta nu. På sluttampen var vi två som budade men de andra budgivarna budade inte över, utan la sig på samma bud som oss och sa att säljarna fick välja tillträde. Mäklaren sa att tillträdet betydde mycket för säljarna eftersom de ska flytta långt och har ett barn. Jag fattar det. Vi har bebis och en riskgraviditet, har också en del att förhålla oss till. Men, vi släppte tillslut diskussionen om tillträdet och fick acceptera att vara hemlösa 1,5 månad. Vi har familj, det löser sig. Säljarna vill skriva kontrakt just i eftermiddag så vi har fått försöka lösa logistik och fullmakt eftersom maken är bortrest och jag är i stugan och måste ta mig hem med bebis och hund i bil trots att jag typ skulle behöva hänga över toaletten och kräkas hela dagen. Men vi sa att vi får lösa det. Nu blev vi överbudade när de andra insåg att de inte kan sälja in sig med tillträdet längre.

Det är så KUL att köpa hus.

Nej men fy fan. Hur gick det tillslut?
 
Haft världens mest absurda möte med en bank i dag, som ville att vi skulle lägga 300.000 extra i cash för att ens överväga att ge oss lån till huset 😤. Anledningen till det? Att vi har FÖR MYCKET pengar till rådighet varje månad 🤬! Om vi hade haft en dyrare hyra i dag eller typ 10.000 MINDRE i lön varje månad så hade det inte varit det minst problem. De menade att det kan vara svårt att anpassa sig till att betala mer för att bo varje månad när man är van vid att ha mer att leva för. Ursäkta mig, men vi är vuxna människor som dessutom levt på CSN och ingenting under många år som yngre.

Nu är det upp till kamp och prata med fler banker, som förhoppningsvis är mer intresserade av nya kunder 💪💪💪.

Men herre.. det var bland det dummaste jag hört :grin: Hitta en bättre bank!
 
Nej men fy fan. Hur gick det tillslut?

Nej vi la oss. Finns så mycket som går för bra priser just nu så det kändes dumt att pressa. Maken var mer förtjust i huset och tyckte det var lite jobbigt därför, själv var jag faktiskt inte helt såld på huset så för mig ingen större förlust. Jag är mest less på hela processen, jag vill ha det här klart nu. Orkar inte bo i fler hus i fantasin för att det sen inte ska bli nåt 😅

Nu har vi lagt bud på ett annat hus vi tittade på men som inte blivit sålt. Vi har lagt ett väldigt lågt bud i jämförelse med utgångspriset men tycker vi har försäljningsstatistiken på vår sida och haft dialog med mäklaren som såklart tycker att det är värt mer. Men, nu har han framfört det till säljarna i varje fall men vi har inte fått återkoppling ännu. Jag tror inte de kommer att ta det, men vem vet, vi kanske kan förhandla.

Annars är de visning på ett annat, nästan likadant, på söndag som känns lovande. Ligger mer rimligt i utgångspris.

Ja..

67DE0D19-74A8-4373-AC84-1270F42C7E8D.jpeg
 
Jahaja, vi har varit tvungna att inse att vi måste ge upp alla tankar på husköp 😭. Bankerna har dragit i handbromsen med all kraft och kräver helt sjuka förutsättningar för att kunna låna. Räntan är över 4 % och månadsbetalningarna för ett relativt oskyldigt lån på strax över 2 miljoner skulle kosta oss nästan 20.000 i månaden. Mitt CSN lån är helt plötsligt ett stort problem, trots nästan 0% ränta och stabil avbetalning. Det finns just nu inte en enda bank som vågar ge oss förstagångsköpare lån, trots en väldigt bra inkomst 😢.

Det suger sjukt mycket! Säljarna vågar nog inte sälja nu heller (när vi är ute), eftersom de i det nuvarande huset har en behaglig ränta på 0,5 %.

(Bor inte i Sverige, btw)
 
Jahaja, vi har varit tvungna att inse att vi måste ge upp alla tankar på husköp 😭. Bankerna har dragit i handbromsen med all kraft och kräver helt sjuka förutsättningar för att kunna låna. Räntan är över 4 % och månadsbetalningarna för ett relativt oskyldigt lån på strax över 2 miljoner skulle kosta oss nästan 20.000 i månaden. Mitt CSN lån är helt plötsligt ett stort problem, trots nästan 0% ränta och stabil avbetalning. Det finns just nu inte en enda bank som vågar ge oss förstagångsköpare lån, trots en väldigt bra inkomst 😢.

Det suger sjukt mycket! Säljarna vågar nog inte sälja nu heller (när vi är ute), eftersom de i det nuvarande huset har en behaglig ränta på 0,5 %.

(Bor inte i Sverige, btw)
Nä, vad tråkigt att höra!
 
Usch, så himla deppig dag i dag 😢. Känns så jobbigt att kastas ner i något slags mörkt hål för att man plötsligt förstår att det inte bara var en enda bank som uppförde sig ologiskt (den första) utan att det här är ”the new normal” 😭. Och besvikelsen hos våra vänner när vi skulle berätta att vi, mot alla odds, inte har råd till att köpa deras hus. Vilket gör att de i sin tur inte får huset som de hade skrivit under på. Känns som att vänskapen får sig en törn, även fast de säger att de förstår.

Vill bara ligga här i min säng/min cave och inte prata med någon! Vi tycker jättebra om vår hyreslägenhet, men det är den krossade drömmen om eget hus och en liten trädgård, som bara gör så ont så ont 💔.
 
Usch, så himla deppig dag i dag 😢. Känns så jobbigt att kastas ner i något slags mörkt hål för att man plötsligt förstår att det inte bara var en enda bank som uppförde sig ologiskt (den första) utan att det här är ”the new normal” 😭. Och besvikelsen hos våra vänner när vi skulle berätta att vi, mot alla odds, inte har råd till att köpa deras hus. Vilket gör att de i sin tur inte får huset som de hade skrivit under på. Känns som att vänskapen får sig en törn, även fast de säger att de förstår.

Vill bara ligga här i min säng/min cave och inte prata med någon! Vi tycker jättebra om vår hyreslägenhet, men det är den krossade drömmen om eget hus och en liten trädgård, som bara gör så ont så ont 💔.

Förstår verkligen att det känns så :heart Du kommer att få ditt hus en dag, ingen svacka varar för alltid. Inte ens detta kaos :heart
 
Usch, så himla deppig dag i dag 😢. Känns så jobbigt att kastas ner i något slags mörkt hål för att man plötsligt förstår att det inte bara var en enda bank som uppförde sig ologiskt (den första) utan att det här är ”the new normal” 😭. Och besvikelsen hos våra vänner när vi skulle berätta att vi, mot alla odds, inte har råd till att köpa deras hus. Vilket gör att de i sin tur inte får huset som de hade skrivit under på. Känns som att vänskapen får sig en törn, även fast de säger att de förstår.

Vill bara ligga här i min säng/min cave och inte prata med någon! Vi tycker jättebra om vår hyreslägenhet, men det är den krossade drömmen om eget hus och en liten trädgård, som bara gör så ont så ont 💔.

Krossade drömmar är bland det värsta. Och ni var ju så nära, allt var ju typ klart. Så jag kan bara tänka mig besvikelsen. Fy, vad orättvist.
 
Nu har vi lagt bud igen och jag vågar försiktigt ha förhoppningar om detta hus. Stort parhus på 166 kvm, praktiskt planerat och gott om förvaring. Två lummiga uteplatser på varsin sida av huset samt en liten gräsplätt. Nära förskolor, buss, skog och hav (och min storebror med dotterns jämnåriga kusiner). I ett område som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, jag har många fina minnen där.

Dock många på visningen, sannolikt på grund av ett lockande utgångspris. Så vi räknar med en ordentlig budgivning, men vi är villiga att ge någon miljon över budstart på detta och förhoppningsvis är det inte standard längre. Många sitter nog och väntar på ett klipp just nu så vi hoppas att det var många sådana på visningen, som inte är beredda att tömma plånboken. Fingers crossed 🤞 Det var länge sen vi hittade något som checkar precis alla boxar så snälla låt det vara vår tur.

Annars tittade vi faktiskt på ett annat, hemskt trevligt radhus, bara några minuter bort med bil. Det känns också aktuellt, om ovan skulle skita sig. Så mao en bra visningsdag!
 
Nu har vi lagt bud igen och jag vågar försiktigt ha förhoppningar om detta hus. Stort parhus på 166 kvm, praktiskt planerat och gott om förvaring. Två lummiga uteplatser på varsin sida av huset samt en liten gräsplätt. Nära förskolor, buss, skog och hav (och min storebror med dotterns jämnåriga kusiner). I ett område som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, jag har många fina minnen där.

Dock många på visningen, sannolikt på grund av ett lockande utgångspris. Så vi räknar med en ordentlig budgivning, men vi är villiga att ge någon miljon över budstart på detta och förhoppningsvis är det inte standard längre. Många sitter nog och väntar på ett klipp just nu så vi hoppas att det var många sådana på visningen, som inte är beredda att tömma plånboken. Fingers crossed 🤞 Det var länge sen vi hittade något som checkar precis alla boxar så snälla låt det vara vår tur.

Annars tittade vi faktiskt på ett annat, hemskt trevligt radhus, bara några minuter bort med bil. Det känns också aktuellt, om ovan skulle skita sig. Så mao en bra visningsdag!

Håller tummarna! Jag tycker också det borde få vara er tur nu!
 
Nu har vi lagt bud igen och jag vågar försiktigt ha förhoppningar om detta hus. Stort parhus på 166 kvm, praktiskt planerat och gott om förvaring. Två lummiga uteplatser på varsin sida av huset samt en liten gräsplätt. Nära förskolor, buss, skog och hav (och min storebror med dotterns jämnåriga kusiner). I ett område som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, jag har många fina minnen där.

Dock många på visningen, sannolikt på grund av ett lockande utgångspris. Så vi räknar med en ordentlig budgivning, men vi är villiga att ge någon miljon över budstart på detta och förhoppningsvis är det inte standard längre. Många sitter nog och väntar på ett klipp just nu så vi hoppas att det var många sådana på visningen, som inte är beredda att tömma plånboken. Fingers crossed 🤞 Det var länge sen vi hittade något som checkar precis alla boxar så snälla låt det vara vår tur.

Annars tittade vi faktiskt på ett annat, hemskt trevligt radhus, bara några minuter bort med bil. Det känns också aktuellt, om ovan skulle skita sig. Så mao en bra visningsdag!

Ser jävligt trevligt ut (om jag hittat rätt)! Ni som leder?
 
Ser jävligt trevligt ut (om jag hittat rätt)! Ni som leder?

Ja, vi är budgivare 1. Så less på när folk är sega budgivare. Ibland kan man vänta 24 h och sen kommer nån in med ett till fjuttbud. Liksom, vad väntar ni på? 😅 Nu la jag senaste budet kl. 12 och har stått still sen dess så en skulle ju kunna hoppas på att folk gett sig men vet bättre. Kan stå still i två dagar ibland och sen kommer nån in och krämar upp det flera 100 tkr på slutet.

Så, man vet ju aldrig hur det blir. Bara så trött på sega budgivare. Kör eller kör inte?!
 
Ja, vi är budgivare 1. Så less på när folk är sega budgivare. Ibland kan man vänta 24 h och sen kommer nån in med ett till fjuttbud. Liksom, vad väntar ni på? 😅 Nu la jag senaste budet kl. 12 och har stått still sen dess så en skulle ju kunna hoppas på att folk gett sig men vet bättre. Kan stå still i två dagar ibland och sen kommer nån in och krämar upp det flera 100 tkr på slutet.

Så, man vet ju aldrig hur det blir. Bara så trött på sega budgivare. Kör eller kör inte?!
Jag är en sån som aldrig är med i budgivningen förrän i slutet, men kanske inte väntar 2 dagar dock 😁 Håller tummarna för er!
 
Jag är en sån som aldrig är med i budgivningen förrän i slutet, men kanske inte väntar 2 dagar dock 😁 Håller tummarna för er!

Det är ju många som har det som strategi ☺️ Sen kan det ju finnas andra skäl, man har varit i en annan budgivning som man hoppat av, behöver uppdatera lånelöfte, behöver tänka osv. Men när man som vi är uppe i typ tionde budgivningen så är det förbaskat tröttsamt när folk sitter och suger på karamellen nåt dygn eller två.

Mao, tycker ingen budgivning är spännande längre utan tillåter mig att kanske, bli lite försiktigt hoppfull, den dan man har en kontraktstid bokad 🤷‍♀️ (och då har vi ändå haft 3 st sådana också sen i dec 😆)
 
Ja, vi är budgivare 1. Så less på när folk är sega budgivare. Ibland kan man vänta 24 h och sen kommer nån in med ett till fjuttbud. Liksom, vad väntar ni på? 😅 Nu la jag senaste budet kl. 12 och har stått still sen dess så en skulle ju kunna hoppas på att folk gett sig men vet bättre. Kan stå still i två dagar ibland och sen kommer nån in och krämar upp det flera 100 tkr på slutet.

Så, man vet ju aldrig hur det blir. Bara så trött på sega budgivare. Kör eller kör inte?!

Håller tummarna!
 
Jag är en sån som aldrig är med i budgivningen förrän i slutet, men kanske inte väntar 2 dagar dock 😁 Håller tummarna för er!

Jag och min partner väntade också ofta in slutet. Inte som strategi på något sätt, utan snarare blev vi så trötta och matta på alla galna budgivningar och vi orkade liksom inte emotionellt engagera oss i onödan. Hoppas och tro att man skulle vinna och sen föll man pladask igen osv. Så vi gav oss in i slutet om vi såg att priset fortfarande var sådant att det var aktuellt och man märkte att andra föll bort. Då blev liksom själva budgivningen och den processen lite kortare för oss på nåt sätt.
 
Jag får lite lagom ångest av alla inlägg om segdragna budgivningar och kontraktsskrivningar som går upp i rök samma dag.

Har varit med i 4 budgivningar på bostäder totalt genom livet och 3 resulterade i avslutad affär för mig och 2 av dem äger jag fortfarande. (Har varit på någon mer visning dock än budgivningarna). Och jag tycker det räcker. Det var jobbigt och man budade med någon annans pengar man inte ens hade sett röken av. 😬

Hoppas det går i lås snart för er!
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
873
Senast: Lilla
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 105
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
116 485
Senast: Nordthor
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp