Husköpstråden del 3

Spanar på budgivningarna i de kringliggande kommunerna. Få når upp till utgångspris. Inga lockpriser här inte. Är det säljarna eller mäklarna som inte hängt med?

Allihop tror jag. Säljarna vill nog testa, om ingen vet hur marknaden ligger till riktigt så varför inte testa. Mäklarna går nog på säljarnas spår. Köparna ser chans att göra klipp just nu och ger skambud. De tänker nog också, varför inte testa? Så, lite av alltihop tror jag? Tror alla känner en osäkerhet just nu kring prisläget och alla testar åt sitt håll, sen får marknaden (eller förhandling) reglera vad det landar på.
 
Huset avkomman var intresserad av ligger fortfarande ute och de drar sig ur. Det har kommit fram fakta som gör det osäljbart ifall de nån gång vill flytta. Säljaren står kvar vid utgångsbudet som ingen vill ge.

Andra hus budas under utgångspris.
Bra för köpare... Men lite lönlöst om säljaren vägrar acceptera vad huset är värt på marknaden.
 
Hus som täcker alla våra behov, är charmigt och till bra pris men radonmätning visar 170 +/- 30 vardagsrum och 190 +/- 30 i sovrum. Ny radonsug är installerad. 60-tals hus så sannolikt viss blå betong i konstruktionen. Hur hade ni tänkt? Deal breaker?

Jag bor i ett geografiskt område med väldigt mycket markradon.
Köpte mig ett hus förra året byggt -65. Fanns bara en gammal radonmätning från -96 med inte överdrivet höga värden (250)
Radon var för oss ingen deal breaker för det här huset.

Anledningen till detta är att "alla hus" i min stad är radonpåverkade pga att staden ligger där den ligger. Det "finns inga" hus utan radon. I grannkvarteret såldes ett hus nyligen med värden på 2500 🫣
Dvs normalbilden här är radon. Hade jag dock kollat hus i ett geografiskt område som inte är påverkat av radon så hade jag funderat lite om det var värt det. Men dina värden är inte alarmerande, utifrån hur jag tänker.
Vi renoverar med radon i åtanke och jobbar oss igenom huset. Men vi gör inga specifika åtgärder för tillfället.
 
Aha, det lät ju bättre. Jag hade nog räknat med att värdet var i det översta spannet av felmarginalen och läst på vad myndigheterna säger om det. Är det drömhuset eller bara ett helt okej hus. Känns ju som att en radonsug från 2016 borde vara så bra den kan vara, eller hur dyra är de kontra är det rimligt att byta ut den vart 5:e år.

Drömhuset tror jag vi kommer får vänta med av olika anledningar, så siktet just nu är på ett hus som täcket våra behov och som vi skulle trivas i några år framöver. Som inte innefattar några stora projekt i närtid då vi har dottern på 7 månader och tydligen, helt oplanerat, ett till litet mirakel i magen. Jag har mycket oro kring den här graviditeten som kom så hastigt inpå så fokus för oss just nu är att hitta något som täcker behoven av yta, trygghet och vardagsbestyr. Och som inte tömmer våra plånböcker eftersom ytterligare en föräldraledighet väntar närmsta åren. Så vi har fått tänka om lite, från att leta efter vårt ”forever home” till att leta efter något som är så smooth som möjligt närmsta 3-5 åren.

Men det är väl också därför radonet spökar så mycket, mitt huvud går redan spinn på olika typer av katastrofscenarier så oavsett de faktiska riskerna eller inte så kanske jag inte pallar fler orosmoment just nu. Mentalt skulle jag typ behöva en nyproducerad lägenhet just nu. Men vi behöver både mer yta och en liten trädgård till hund och barn så nåt litet hus/radhus blir det. Men kanske inte detta hus då, vi får se, tänker att jag ska ringa besiktningsmannen och bolla lite idag!
 
Drömhuset tror jag vi kommer får vänta med av olika anledningar, så siktet just nu är på ett hus som täcket våra behov och som vi skulle trivas i några år framöver. Som inte innefattar några stora projekt i närtid då vi har dottern på 7 månader och tydligen, helt oplanerat, ett till litet mirakel i magen. Jag har mycket oro kring den här graviditeten som kom så hastigt inpå så fokus för oss just nu är att hitta något som täcker behoven av yta, trygghet och vardagsbestyr. Och som inte tömmer våra plånböcker eftersom ytterligare en föräldraledighet väntar närmsta åren. Så vi har fått tänka om lite, från att leta efter vårt ”forever home” till att leta efter något som är så smooth som möjligt närmsta 3-5 åren.

Men det är väl också därför radonet spökar så mycket, mitt huvud går redan spinn på olika typer av katastrofscenarier så oavsett de faktiska riskerna eller inte så kanske jag inte pallar fler orosmoment just nu. Mentalt skulle jag typ behöva en nyproducerad lägenhet just nu. Men vi behöver både mer yta och en liten trädgård till hund och barn så nåt litet hus/radhus blir det. Men kanske inte detta hus då, vi får se, tänker att jag ska ringa besiktningsmannen och bolla lite idag!

Jag är dåligt insatt i radon men tänker som så att om ni ska köpa ett hus för att bara bo i några år kan det vara smart att inte köpa ett hus som har risk att bli svårsålt längre fram.
 
Spanar på budgivningarna i de kringliggande kommunerna. Få når upp till utgångspris. Inga lockpriser här inte. Är det säljarna eller mäklarna som inte hängt med?

I det område vi spanar på för att se lite hur marknaden ser ut är det mycket varierande. Det finns ett hus som ligger högt i pris och som inväntar sin 4e visning, och där det inkommit ett bud långt under utgångspris. Ett hus med relativt lågt utgångspris plockades bort väldigt fort och det såldes en bra bit över utgångspris utan budgivning. Största skillnaden är det är olika mäklarfirmor.
 
Jag bor i ett geografiskt område med väldigt mycket markradon.
Köpte mig ett hus förra året byggt -65. Fanns bara en gammal radonmätning från -96 med inte överdrivet höga värden (250)
Radon var för oss ingen deal breaker för det här huset.

Anledningen till detta är att "alla hus" i min stad är radonpåverkade pga att staden ligger där den ligger. Det "finns inga" hus utan radon. I grannkvarteret såldes ett hus nyligen med värden på 2500 🫣
Dvs normalbilden här är radon. Hade jag dock kollat hus i ett geografiskt område som inte är påverkat av radon så hade jag funderat lite om det var värt det. Men dina värden är inte alarmerande, utifrån hur jag tänker.
Vi renoverar med radon i åtanke och jobbar oss igenom huset. Men vi gör inga specifika åtgärder för tillfället.
Markradon är väl lättare att ventilera bort än byggmaterialradon dessutom om jag inte missminner mig?
 
5 visningar denna vecka. Budat på 1 som nu stack iväg så vi lägger oss. Börjar tröttna på detta nu 🤷‍♀️

Vi omvärderade och gjorde en come-back i denna budgivning. Ligger just nu högst men satan vad dyrt det blir. Alltså, känns som att ge sig ut och shoppa i mellandagsrean men ändå bara köpa saker till fullpris 😅👎 Aja, får se om de andra ger sig nu eller om de är segisar.
 
Vi omvärderade och gjorde en come-back i denna budgivning. Ligger just nu högst men satan vad dyrt det blir. Alltså, känns som att ge sig ut och shoppa i mellandagsrean men ändå bara köpa saker till fullpris 😅👎 Aja, får se om de andra ger sig nu eller om de är segisar.
Är det nr 36 ni budar på? Om det är i samma område som tidigare? 😀
 
Vi omvärderade och gjorde en come-back i denna budgivning. Ligger just nu högst men satan vad dyrt det blir. Alltså, känns som att ge sig ut och shoppa i mellandagsrean men ändå bara köpa saker till fullpris 😅👎 Aja, får se om de andra ger sig nu eller om de är segisar.
Åh vad spännande
 
Vi omvärderade och gjorde en come-back i denna budgivning. Ligger just nu högst men satan vad dyrt det blir. Alltså, känns som att ge sig ut och shoppa i mellandagsrean men ändå bara köpa saker till fullpris 😅👎 Aja, får se om de andra ger sig nu eller om de är segisar.
Spännande! Vad är det för hus 😊?
 
Är det nr 36 ni budar på? Om det är i samma område som tidigare? 😀

Noupe, den här är off market så ligger inte ute någonstans! Men ja, samma område. Ganska nära skolan.

Spännande! Vad är det för hus 😊?

En ganska nybyggd etagelägenhet/parhus nere vid havet. Den är redan uppe ett par 100 tkr över vad två liknande såldes för förra året så nej, ingen jäkla rea här inte :mad: Ligger högst, igen, men de som lagt bud precis under oss försöker sälja in sig med flexibelt tillträde så jag vet inte vad säljarna kommer att välja. Lite mer pengar eller 1,5 månad extra innan frånträde. Vi har pressat budgivningen så mycket nu att jag är inte sugen på att kontra med mer.


DE931BD6-BEBB-4F6C-8654-D4AA7681BFE6.gif
 
Så orimligt less på detta nu. På sluttampen var vi två som budade men de andra budgivarna budade inte över, utan la sig på samma bud som oss och sa att säljarna fick välja tillträde. Mäklaren sa att tillträdet betydde mycket för säljarna eftersom de ska flytta långt och har ett barn. Jag fattar det. Vi har bebis och en riskgraviditet, har också en del att förhålla oss till. Men, vi släppte tillslut diskussionen om tillträdet och fick acceptera att vara hemlösa 1,5 månad. Vi har familj, det löser sig. Säljarna vill skriva kontrakt just i eftermiddag så vi har fått försöka lösa logistik och fullmakt eftersom maken är bortrest och jag är i stugan och måste ta mig hem med bebis och hund i bil trots att jag typ skulle behöva hänga över toaletten och kräkas hela dagen. Men vi sa att vi får lösa det. Nu blev vi överbudade när de andra insåg att de inte kan sälja in sig med tillträdet längre.

Det är så KUL att köpa hus.
 
Jag och min sambo tittar på hus i de lilla kustsamhället vi bor i just nu.
Hittat ett vi gillar massor som ligger som "kommande" på mäklarens sida och gjort ganska länge?

Ska prata med bank nästa vecka och se vad vi har för budgett. Bra inkomster, varsitt mindre billån och mina päron som borgenärer. Inte mycket cash...

Känns som ett jättestort steg att göra nått sånthär :nailbiting:
 
Haft världens mest absurda möte med en bank i dag, som ville att vi skulle lägga 300.000 extra i cash för att ens överväga att ge oss lån till huset 😤. Anledningen till det? Att vi har FÖR MYCKET pengar till rådighet varje månad 🤬! Om vi hade haft en dyrare hyra i dag eller typ 10.000 MINDRE i lön varje månad så hade det inte varit det minst problem. De menade att det kan vara svårt att anpassa sig till att betala mer för att bo varje månad när man är van vid att ha mer att leva för. Ursäkta mig, men vi är vuxna människor som dessutom levt på CSN och ingenting under många år som yngre.

Nu är det upp till kamp och prata med fler banker, som förhoppningsvis är mer intresserade av nya kunder 💪💪💪.
 
Haft världens mest absurda möte med en bank i dag, som ville att vi skulle lägga 300.000 extra i cash för att ens överväga att ge oss lån till huset 😤. Anledningen till det? Att vi har FÖR MYCKET pengar till rådighet varje månad 🤬! Om vi hade haft en dyrare hyra i dag eller typ 10.000 MINDRE i lön varje månad så hade det inte varit det minst problem. De menade att det kan vara svårt att anpassa sig till att betala mer för att bo varje månad när man är van vid att ha mer att leva för. Ursäkta mig, men vi är vuxna människor som dessutom levt på CSN och ingenting under många år som yngre.

Nu är det upp till kamp och prata med fler banker, som förhoppningsvis är mer intresserade av nya kunder 💪💪💪.

Det var kanske något av det mest sinnesrubbade jag hört! Snacka om att idiotförklara en potentiell kund! O_o
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
873
Senast: Lilla
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 105
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
116 485
Senast: Nordthor
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp