Husköpstråden del 3

Listan med nya saker LF ville få in fortsatte ända fram till en vecka före tillträdet. I sista sekund kom de även på att de behövde en fullmakt från oss för att få föra köpeskillingen från vårt konto till mäklarens klientmedelkonto/säljaren. Eftersom det var tajt med tiden så fick kasta oss hals över huvud från våra jobb för att besöka ett av deras få kontor.

Jag fick dock reda på varför jag inte hade lyckats få möjligheten att betala räkningar via LF. När jag för sju år sedan var på banken och legitimerade mig för att skaffa konton och ta huslån mm då glömde banken klicka i en ruta att det var gjort. Lätt hänt, men mer svårbegripligt hur det har kunnat gå sju år, oändligt många samtal och många gråa hårstrån att hitta orsaken.

Att de har så dålig koll förstärker bara min uppfattning om dem.

Tur att det finns guldkorn hos dem - jag har LF som ensamstående husköpare/renoverare och har en HELT fantastisk bankkvinna som aldrig har krånglat med något. :love:

Fast det verkar ju vara ett lotteri vem en får som bankperson. Jag har hört om alltför många som haft strul med LF för att våga flytta mina konton dit. Det har liksom varit basala saker som att kunna betala som krånglat och det har varit en nästintill total ovilja att se till att fixa problemet. Samt rena lögner om att "Nu är det fixat" när det inte alls varit det.

Swedbank är som sagt skit på många sätt men jag har aldrig haft problem liknande de på LF.

Fast det verkar ju vara ett lotteri vem en får som bankperson. Jag har hört om alltför många som haft strul med LF för att våga flytta mina konton dit. Det har liksom varit basala saker som att kunna betala som krånglat och det har varit en nästintill total ovilja att se till att fixa problemet. Samt rena lögner om att "Nu är det fixat" när det inte alls varit det.

Swedbank är som sagt skit på många sätt men jag har aldrig haft problem liknande de på LF.
Jag flyttade mitt lönekonto dit från Swedbank 2002 när jag köpte häst pga att det var villkoret för att få använda Agria Hästlån som fanns då. De hade inget kontor på orten jag bodde på då.
Swedbank vägrade låta mig ta över lånen på huset när ex-sambon drog 2003, trots att jag betalat dem själv i ett halvår (med över 5% ränta...) så där blev SBAB min smala lycka i eländet.

Flyttade 2008, köpte min lilla stuga 2010 och fick då nuvarande handläggare på banken och har använt dem för byggnadskreditiv och ett par blancolån genom åren, aldrig tjorvat. Betydligt bättre bemötande från LF än Swedbank och Handelsbanken när jag gjorde research inför husköpet, trots att det rörde sig om under 400 000.

Jag har min bank och försäkringar hos LF. Ska byta bank så fort vi bestämt oss var vi ska ha huslånet. Jag känner mig som en kriminell varje gång jag ringer dig och ska ex höja min swish gräns. Skulle köpa min häst för 50 000 kr ringde in för att höja min swish gräns, de ville se köpekontrakt på hästen, absolut skickade in detta. Sen började de läsa igenom allt som kommit in på mitt konto och ifrågasatte. Stod även hyra och då sa jag ja, jag hyr ut min lägenhet i 2a hand, då skulle de ha bevis på detta och skicka in. Sen ville de veta hur jag skulle klara mig resten av månaden om jag köpte hästen. Sa jag har en sambo som kommer stå för maten resten av månaden, och de tyckte de var konstigt? De neka mig att höja swish så jag fick överföra pengar till min sambo som i sin tur fick höja sin swish gräns för att köpa hästen. Sen skulle jag köpa en bil, tagit lån via wasa kredit på 100. Då ville jag höja min swish gräns, då vill de se köpekontrakt på bilen, men sa de kan jag ju inte ordna för vi ska ju titta på bilen först? Nu köpte vi ett hus som var via länsförsäkringar, skulle betala in 170 000 kr och var tvungen att ringa banken. Då började de ifrågasätta och jag sa titta på mitt konto så ser du en utbetalning från folksam då jag sålt mina fonder. DÅ skulle jag skicka in bevis för detta, då de inte kan veta om folksam skickats någon annans pengar till mig? Sen skulle de göra överföringen åt mig, fick absolut inte göra denna själv.

Kommer byta bank ASAP!!

Jag har min bank och försäkringar hos LF. Ska byta bank så fort vi bestämt oss var vi ska ha huslånet. Jag känner mig som en kriminell varje gång jag ringer dig och ska ex höja min swish gräns. Skulle köpa min häst för 50 000 kr ringde in för att höja min swish gräns, de ville se köpekontrakt på hästen, absolut skickade in detta. Sen började de läsa igenom allt som kommit in på mitt konto och ifrågasatte. Stod även hyra och då sa jag ja, jag hyr ut min lägenhet i 2a hand, då skulle de ha bevis på detta och skicka in. Sen ville de veta hur jag skulle klara mig resten av månaden om jag köpte hästen. Sa jag har en sambo som kommer stå för maten resten av månaden, och de tyckte de var konstigt? De neka mig att höja swish så jag fick överföra pengar till min sambo som i sin tur fick höja sin swish gräns för att köpa hästen. Sen skulle jag köpa en bil, tagit lån via wasa kredit på 100. Då ville jag höja min swish gräns, då vill de se köpekontrakt på bilen, men sa de kan jag ju inte ordna för vi ska ju titta på bilen först? Nu köpte vi ett hus som var via länsförsäkringar, skulle betala in 170 000 kr och var tvungen att ringa banken. Då började de ifrågasätta och jag sa titta på mitt konto så ser du en utbetalning från folksam då jag sålt mina fonder. DÅ skulle jag skicka in bevis för detta, då de inte kan veta om folksam skickats någon annans pengar till mig? Sen skulle de göra överföringen åt mig, fick absolut inte göra denna själv.

Kommer byta bank ASAP!!

Går det inte att höja swish-belopp tillfälligt med internettjänsten? På Handelsbanken har det alltid funkat så för mig, och inga frågor. Jag skulle bli skogstokig om jag fick opåkallad budgetrådgivning när jag bara vill använda mina pengar (penningtvättsfrågor förstår jag men de andra frågorna är ju helt orimliga).

Går det inte att höja swish-belopp tillfälligt med internettjänsten? På Handelsbanken har det alltid funkat så för mig, och inga frågor. Jag skulle bli skogstokig om jag fick opåkallad budgetrådgivning när jag bara vill använda mina pengar (penningtvättsfrågor förstår jag men de andra frågorna är ju helt orimliga).
Inte hos LF, du måste ringa varje gång du ska höja över 15. Så när jag köpte hästtransporten fick vi swisha från 3 olika personer för orkade inte med deras frågor..

Inte hos LF, du måste ringa varje gång du ska höja över 15. Så när jag köpte hästtransporten fick vi swisha från 3 olika personer för orkade inte med deras frågor..

Kollade nu och jag kan höja till 100.000 i internettjänsten, men de har krånglat till det (innan var höjningen omedelbar för samma dag) så att man måste göra det två dagar i förväg. Så det var en bra upptäckt att ha med sig!

Särbon har fått liknande nosiga frågor hos LF när han velat höja swish-gränsen vid köp av traktor samt vedmaskin... utgifter som är tämligen legitima när en har ett skogslantbruk. Han har typ behövt blodtryckssänkande varje gång :grin:

Han har dessutom noll lån.

Kollade nu och jag kan höja till 100.000 i internettjänsten, men de har krånglat till det (innan var höjningen omedelbar för samma dag) så att man måste göra det två dagar i förväg. Så det var en bra upptäckt att ha med sig!
Alla banker har försvårat det med swish pga alla bedrägerier som folk har krävt att de skall agera.

Fast nej, alla banker har absolut inte rutiner ens i närheten av vad som beskrivs här. Jag har danske bank och ändrar swishgräns enkelt själv i internetbanken.
Min sambo har Nordea och han ändrar enkelt sin gräns själv också. Har inte varit några problem när jag ändrat min på handelsbanken heller.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 277
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 982
Senast: Human
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 033
Senast: Nordthor
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka