Ja det här med avloppsstammar skrämmer mig lite, kan bli väldigt väldigt dyrt har jag fått för mig, runt 300 000? Och eventuellt behöver delar av badrum och kök göras om vilket givetvis drar upp priset ytterligare. Gammal el skrämmer mig med, dels för att man måste göra det, och det måste göras av ett proffs = dyrt.
Samtidigt så känns det som att väldigt många inte skriver ut när stambyte gjordes senast, och då har jag kikat på hus som har varit runt 100 år gamla också, och har det aldrig gjorts så är frågan om det ens finns några avloppsrör kvar
Ytskickt har jag inga problem med att renovera, och kök känns inte så himla farligt heller, det har vi gjort förutom liksom och det gick bra - och blev bra. Men när det är mer komplicerade saker så känns det dyrt och läskigt.
Man stambyter inte hus på samma sätt som på lägenheter, alltså som en del i något slags planerat underhåll. Man skriver alltså inget om stambyte, dessutom så kan man ha bytt till badrum men inte kök, eller vice versa.
Men avloppsstammar inomhus är ju i princip alltid synliga någonstans (inget dolt fel), och är det stammar i gjutjärn sedan huset byggdes 1930 eller så, så får man ju räkna med att de kan hålla fem år till, eller måste bytas bums.
Priset på äldre hus brukar inte avspegla eventuella byten av avloppsstammar, all el renoverad eller ej, ny borrad brunn/gammal grävd brunn, utdömd enskild avloppsanläggning/nyligen omgjord avloppsanläggning, nyare tak/äldre tak, fiber/inte fiber (där det finns god mobiltäckning) med flera dyrare gjorda eller ej gjorda underhållsåtgärder.
Det är istället läget, tomtstorlek/tomtegenskaper och något slags sammanfattande "allmänt skick" och allmänt gjorda eller inte gjorda större renoveringar som avgör vilken prisnivå ett visst hus med tomt hamnar på.
Två extremt likartade hus (läge, storlek, skick, ålder, byggnadsstil), det ena i Djursholm eller på Lidingö, och det andra i t.ex. Tullinge eller Huddinge, eller Upplands Väsby, kommer att ha väldigt olika utgångspris.
För "gamla" hus gäller dessutom att eventuell besiktning försöker friskriva sig från en hel massa saker där man anger att byggnadsdelen "har nått sin tekniska livslängd".
T.ex. så har ett badrum som inrättades på 1970-1980 talet nått sin tekniska livslängd, och även om just det enskilda badrummet kan fungera utmärkt utan problem i tio år till, så antyder besiktningen att det borde göras om.
Likadant med tak, el, och eventuella källare. Inte sällan kallas traditionella byggnadsmetoder för "riskkonstruktion" i besiktningsprotokoll, eftersom de är byggda med en annan teknik än den numera vanligaste.
Så att lära sig och läsa på om byggnation av äldre hus är viktigt.