Husköpstråden del 3

Nu blev jag helt chockad och superledsen! Banken hörde av sig för att de förmodligen inte kan godta objektet som säkerhet, så vi får inte lån på stället. Skitkonstigt eftersom taxeringsvärdet ligger högre än priset (även om jag tror att taxeringsvärdet ligger fel).

Det kan lösa sig genom att vi höjer lånet på huset istället med motsvarande. Men frågan är om det kanske finns nackdelar med det?
 
Nu blev jag helt chockad och superledsen! Banken hörde av sig för att de förmodligen inte kan godta objektet som säkerhet, så vi får inte lån på stället. Skitkonstigt eftersom taxeringsvärdet ligger högre än priset (även om jag tror att taxeringsvärdet ligger fel).

Det kan lösa sig genom att vi höjer lånet på huset istället med motsvarande. Men frågan är om det kanske finns nackdelar med det?
Här lär man sig nya saker minsann. Jag har inte ens tänkt på att detta skulle kunna hända. Hur motiverade de det?
 
Här lär man sig nya saker minsann. Jag har inte ens tänkt på att detta skulle kunna hända. Hur motiverade de det?

Det kunde bankpersonen inte riktigt svara på. Hon pratade om standardpoäng och pantbrev, men samtidigt ligger taxeringsvärdet över utgångspriset. Väldigt konstigt.
 
Nu blev jag helt chockad och superledsen! Banken hörde av sig för att de förmodligen inte kan godta objektet som säkerhet, så vi får inte lån på stället. Skitkonstigt eftersom taxeringsvärdet ligger högre än priset (även om jag tror att taxeringsvärdet ligger fel).

Det kan lösa sig genom att vi höjer lånet på huset istället med motsvarande. Men frågan är om det kanske finns nackdelar med det?
Det handlar inte om en fastighet på ofri grund väl?
 
Nu blev jag helt chockad och superledsen! Banken hörde av sig för att de förmodligen inte kan godta objektet som säkerhet, så vi får inte lån på stället. Skitkonstigt eftersom taxeringsvärdet ligger högre än priset (även om jag tror att taxeringsvärdet ligger fel).

Det kan lösa sig genom att vi höjer lånet på huset istället med motsvarande. Men frågan är om det kanske finns nackdelar med det?

Det fanns inga pantbrev när jag köpte min sommarstuga så jag valde att öka lånet på min lägenhet istället för att ta ut pantbrev och låna på stugan. Den enda nackdel jag kan komma på är att belåningsgraden på lägenheten nu är så pass hög att jag måste amortera lite mer, jag fick inte ligga kvar på den låga nivå jag amorterat tidigare., men jag rymmer det i min budget så det fungerar.

Ett problem för dig kan väl möjligen vara att det som gör att banken inte vill låna ut pengar på stugan skulle kunna göra att stugan blir värd mindre pengar och att ni därmed inte får tillbaka pengar så att det täcker det utökade lånet vid försäljning. Tänker om banken ser en sån risk så är det något man bör ta i beaktande. Men det beror ju på vad det är? Och om ni skulle klara av att ha kvar det utökade lånet även om ni hade sålt stugan.

Just att låna upp på erat befintliga lån tycker jag dock inte att ni behöver oroa er för 😊
 
Nu blev jag helt chockad och superledsen! Banken hörde av sig för att de förmodligen inte kan godta objektet som säkerhet, så vi får inte lån på stället. Skitkonstigt eftersom taxeringsvärdet ligger högre än priset (även om jag tror att taxeringsvärdet ligger fel).

Det kan lösa sig genom att vi höjer lånet på huset istället med motsvarande. Men frågan är om det kanske finns nackdelar med det?
Det är inte så ovanligt, men det är inte heller så ovanligt att garantera lånen med annan säkerhet. Kan ha påverkan på amortering dock. Ni kan ju fråga banken vad som är huvudsaklig motivering, så att det inte är nåt ni är omedvetna om som styr.
 
Det är inte så ovanligt, men det är inte heller så ovanligt att garantera lånen med annan säkerhet. Kan ha påverkan på amortering dock. Ni kan ju fråga banken vad som är huvudsaklig motivering, så att det inte är nåt ni är omedvetna om som styr.

Min gissning är att de går efter lista på vad som ska stå i fastighetsutdraget och prickar av. Då måste handläggarna på lägre nivå säga nej och ”ta det till en högre nivå”, som hon uttryckte det. Det dryga är ju att huset har ett bra pris pga att det har en lägre standard.

Jo, beroende på hur de värderar nuvarande fastighet så kan amorteringen bli väldigt hög att det känns ovärt. Men vi ber dem kolla upp och jag har samtidigt skickat in en låneansökan till en annan bank som påstår sig gå efter köpeskillingen och mäklares värdering istället för något annat luddigt.

Det handlar inte om en fastighet på ofri grund väl?

Nej då, det är äganderätt.
 
Min gissning är att de går efter lista på vad som ska stå i fastighetsutdraget och prickar av. Då måste handläggarna på lägre nivå säga nej och ”ta det till en högre nivå”, som hon uttryckte det. Det dryga är ju att huset har ett bra pris pga att det har en lägre standard.

Jo, beroende på hur de värderar nuvarande fastighet så kan amorteringen bli väldigt hög att det känns ovärt. Men vi ber dem kolla upp och jag har samtidigt skickat in en låneansökan till en annan bank som påstår sig gå efter köpeskillingen och mäklares värdering istället för något annat luddigt.



Nej då, det är äganderätt.
Kolla med en annan bank.
 
Vi fick byta bank när huset köptes. Första godkände inte på ganska oklara anledningar trots lånelöfte. Sa typ att huset låg för avsides - liten by på landet visserligen men mitt i Skåne så det är inte långt till flera lite större städer.
 
Vi fick byta bank när huset köptes. Första godkände inte på ganska oklara anledningar trots lånelöfte. Sa typ att huset låg för avsides - liten by på landet visserligen men mitt i Skåne så det är inte långt till flera lite större städer.

Jösses - var det Länsförsäkringar nån tro?

Kolla med en annan bank.

Jag skickade iväg en förfrågan via Avanza till Landshypotek bank. Blir samtalet med dem bra så flyttar vi även huslånet:
 
I dag har vi skrivit på säljkontrakt på vårt hus, vilket var ett villkor i köpekontrakt för gården. Sååå himla glad och lättad att det är i hamn!!!! :D

Det blev faktiskt kontrakt med budgivare 2 som hade budet under, då första hade en bank som fortfarande inte beviljat dem bolån efter en vecka. Vi vågade helt enkelt inte vänta längre, och det var tur för 2:an hade nästan köpt en annan bostad :nailbiting:
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
41
· Visningar
915
Senast: Mineur
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 136
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
116 521
Senast: Nordthor
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Husköpstråden del 3
  • Parfym

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp