Husköpstråden del 3

Vi var och kikade igen nu på morgonen med fokus på några saker som gnagde igår. Vad vi kunde se så är det bara sommarvatten indraget + ingen egen brunn. Det betyder i så fall att vi även behöver borra brunn och dra in nytt vatten.

En smolk i glädjebägaren är att vi ingenting använda huset som tänkt vintertid innan det är vinterbonat. På vintern är systemet tömt på vatten och jag tolkar det som att det (vintertid) därför inte går att använda vatten från tappställe istället för ur kranen och sedan hälla ut det i avloppet. Eller hur tänker man kring det?
Vatten in är det man tömmer ut för att det inte ska frysa i ledningarna, i kranar o.s.v.
Det går utmärkt attt hälla ut vatten som man haft med sig i dunkar i avloppet även på vintern.
Avloppet är ju ett rör med fall, som mynnar ut i en avloppsbrunn av något slag.
 
Vatten in är det man tömmer ut för att det inte ska frysa i ledningarna, i kranar o.s.v.
Det går utmärkt attt hälla ut vatten som man haft med sig i dunkar i avloppet även på vintern.
Avloppet är ju ett rör med fall, som mynnar ut i en avloppsbrunn av något slag.

Aha! Jag trodde att det fanns en risk att även vattnet ut kunde frysa sönder rören när det är riktig kallt. Så i praktiken kan man ta en s.k. campingdusch och duscha nästan som vanligt i duschen?
 
Aha! Jag trodde att det fanns en risk att även vattnet ut kunde frysa sönder rören när det är riktig kallt. Så i praktiken kan man ta en s.k. campingdusch och duscha nästan som vanligt i duschen?
Ja, men det riskerar ju att stå kvar vatten i vattenlåset, men det är normalt inget problem, eftersom det finns plats för vattnet att expandera. Vill man vara bergsäker att det inte ska frysa i vattenlåset (har egentligen aldrig hört talas om det som ett problem), så kan man skvätta i en dl glykol (vanlig glykol till bilar) i vattenlåset.

Vattenledningar in är oftast gjorda av PEM-slang (plast) som det ska mycket till för att röret ska frysa sönder, men inne i huset är det, särskilt i hus äldre än ca 20-25 år det mesta av de invändiga rören gjorda av smala rör i koppar. När kvarliggande vatten i kopparrören, eller rester av vatten inne i kranar/blandare eller varmvattenberedare fryser, så expanderar vattnet, och kopparrör och kranar kan sprängas, så att säga inifrån.
 
Jag har insett att jag/vi mest troligt inte kommer ha råd att köpa ett hus, och har därför börjat titta på radhus med gräsmatta istället, sådana som är bostadsrätter...

Läste föreningsreglerna och tydligen är inte gräsmattan ens egen, så man kan rent tekniskt bli av med den när som helst. Känns ju sådär för mig som vill anlägga odlingar, gångar osv i trädgården. Ifall man blir skyldig att återställa...

Är det någon som har koll på hur sånthär funkar? Och vilka baksidor det finns med bostadsrätt? Jag har ju noll koll eftersom jag aldrig har haft någon.
 
Jag har insett att jag/vi mest troligt inte kommer ha råd att köpa ett hus, och har därför börjat titta på radhus med gräsmatta istället, sådana som är bostadsrätter...

Läste föreningsreglerna och tydligen är inte gräsmattan ens egen, så man kan rent tekniskt bli av med den när som helst. Känns ju sådär för mig som vill anlägga odlingar, gångar osv i trädgården. Ifall man blir skyldig att återställa...

Är det någon som har koll på hur sånthär funkar? Och vilka baksidor det finns med bostadsrätt? Jag har ju noll koll eftersom jag aldrig har haft någon.

Ingår trädgården i andelstalet för bostadsrätten?
 
Det där var ord ja. Tack för dina ord :rofl: :bag::o

Hur vet man det? Och vad händer om svaret är ja respektive nej? Som sagt, jag har verkligen noll koll.


Varje bostadsrätt har ett andelstal i föreningen. Lite förenklat så säger andelstalet hur stor del av föreningen som din bostadsrätt står för. Är andelstalet 2 så betalar du 2 % av del totala årsavgifterna tex.

Hur stort andelstalet är beror på flera faktorer, bland annat på hur stor lägenheten är. Om trädgårdarna ingår i andelstalet, så skulle det krävas att andelstalen för föreningen görs om för att en bostadsrätt skulle kunna bli av med sin trädgård. Om de inte ingår i andelstalen utan helt är föreningens gemensamma mark, så skulle det vara lättare för föreningen att bestämma att alla trädgårdar istället ska vara gemensamma.

Sen är väl sannolikheten att något sådan skulle inträffa oavsett liten, de flesta radhusägare lär ju vara intresserade av att ha sina trädgårdar kvar, och de är ju de som är föreningen. Men man kan ju alltid spekulera i situationer som att mark behövs för gemensam återvinningsstation eller liknande...

Osäker på om det alltid framgår av stadgar eller liknande. Kanske att man måste fråga föreningen.
 
Varje bostadsrätt har ett andelstal i föreningen. Lite förenklat så säger andelstalet hur stor del av föreningen som din bostadsrätt står för. Är andelstalet 2 så betalar du 2 % av del totala årsavgifterna tex.

Hur stort andelstalet är beror på flera faktorer, bland annat på hur stor lägenheten är. Om trädgårdarna ingår i andelstalet, så skulle det krävas att andelstalen för föreningen görs om för att en bostadsrätt skulle kunna bli av med sin trädgård. Om de inte ingår i andelstalen utan helt är föreningens gemensamma mark, så skulle det vara lättare för föreningen att bestämma att alla trädgårdar istället ska vara gemensamma.

Sen är väl sannolikheten att något sådan skulle inträffa oavsett liten, de flesta radhusägare lär ju vara intresserade av att ha sina trädgårdar kvar, och de är ju de som är föreningen. Men man kan ju alltid spekulera i situationer som att mark behövs för gemensam återvinningsstation eller liknande...

Osäker på om det alltid framgår av stadgar eller liknande. Kanske att man måste fråga föreningen.
Tack

Jag reagerade på det som stod nedan. Och insåg att jag inte alls visste vad detta innebar. Nu kommer det ju inte bli det objektet eftersom vi behöver spara sidodär 250 000 till i kontantinsats innan vi kan kvalificera oss för det, men det är bra att veta till framtiden tänker jag.

1727427928480.png
 
Tack

Jag reagerade på det som stod nedan. Och insåg att jag inte alls visste vad detta innebar. Nu kommer det ju inte bli det objektet eftersom vi behöver spara sidodär 250 000 till i kontantinsats innan vi kan kvalificera oss för det, men det är bra att veta till framtiden tänker jag.

Visa bifogad fil 154018

I det där fallet så ingår inte trädgården i bostadsrätten. Dessutom var det tomträtt (dvs föreningen äger inte marken).

Jag är verkligen ingen expert på bostadsrättsföreningar, men min uppfattning var att detta var ovanligt detaljstyrt. Lite beroende på vad de där ordningsreglerna säger kanske :p
 
I det där fallet så ingår inte trädgården i bostadsrätten. Dessutom var det tomträtt (dvs föreningen äger inte marken).

Jag är verkligen ingen expert på bostadsrättsföreningar, men min uppfattning var att detta var ovanligt detaljstyrt. Lite beroende på vad de där ordningsreglerna säger kanske :p
Ja precis, det var så jag förstod det. Men bostadsrätten har ändå rätt mycket trädgård, med en TÄT häck, grind och hela baletten. (och häcken slutar absolut inte 70 cm från gångbanan, som det står längre ner att de måste....).


Så kommunen äger marken om jag förstod saken rätt. Men vad innebär det i praktiken? Kan kommunen när som helst bara "Äh, vi river de här husen"? Knappast troligt, men...

Ja ellerhur. Jag höll på att bli snurrig när jag läste.
 
Tack

Jag reagerade på det som stod nedan. Och insåg att jag inte alls visste vad detta innebar. Nu kommer det ju inte bli det objektet eftersom vi behöver spara sidodär 250 000 till i kontantinsats innan vi kan kvalificera oss för det, men det är bra att veta till framtiden tänker jag.

Visa bifogad fil 154018
Ganska säker på att det varierar om bostadsrättföreningen äger marken eller inte. Det brukar väl generellt anses som mer osäkert att köpa bostad om föreningen inte äger marken (oavsett om det är radhus eller lägenheter). Jag har iaf läst att många väljer bort sådana bostäder.
 
Så kommunen äger marken om jag förstod saken rätt. Men vad innebär det i praktiken? Kan kommunen när som helst bara "Äh, vi river de här husen"? Knappast troligt, men...
Gissar största risken är att kommunen kraftigt höjer arrendeavgiften föreningen betalar för marken. Kan bli jättemkt dyrare om man har otur. Sett skräckexempel i närheten där jag bor, blev otroligt mkt dyrare arrendeavgift från en dag till en annan.
 
Gissar största risken är att kommunen kraftigt höjer arrendeavgiften föreningen betalar för marken. Kan bli jättemkt dyrare om man har otur. Sett skräckexempel i närheten där jag bor, blev otroligt mkt dyrare arrendeavgift från en dag till en annan.
Ja just det. Det var en aspekt jag inte hade koll på alls. Tack!

KL*

Gud så svårt det ska vara att hitta en vettig bostad med lite trädgård. Helst vill jag ju hitta ett HUS, men det känns som fantasiläge när sambon jobbar i stockholm. Han vill ju inte åka hur långt som helst.
 
Ja precis, det var så jag förstod det. Men bostadsrätten har ändå rätt mycket trädgård, med en TÄT häck, grind och hela baletten. (och häcken slutar absolut inte 70 cm från gångbanan, som det står längre ner att de måste....).


Så kommunen äger marken om jag förstod saken rätt. Men vad innebär det i praktiken? Kan kommunen när som helst bara "Äh, vi river de här husen"? Knappast troligt, men...

Ja ellerhur. Jag höll på att bli snurrig när jag läste.

Antagligen så skapades de stadgarna och reglerna för länge sen och kanske inte följs så noga längre. Och så länge alla är nöjda och glada så funkar det ju. Risken är väl om det skulle uppstå tvister inom förening osv och någon granne inte längre vill att man ska ha häcken så nära gångbanan osv...

Om det är tomträttsupplåtelse ska man kolla upp ifall den snart går ut. Dessa brukar vara långa (men är de nyare brukar de vara kortare), och när de går ut så finns möjligheten för kommunen att höja avgiften. Och eftersom upplåtelserna brukar vara på så lång tid brukar höjningen bli hög eftersom den baserar sig på marknadsvärde.

Bostadsrätt på tomträtt tycker jag låter vanskligt...
 
Antagligen så skapades de stadgarna och reglerna för länge sen och kanske inte följs så noga längre. Och så länge alla är nöjda och glada så funkar det ju. Risken är väl om det skulle uppstå tvister inom förening osv och någon granne inte längre vill att man ska ha häcken så nära gångbanan osv...

Om det är tomträttsupplåtelse ska man kolla upp ifall den snart går ut. Dessa brukar vara långa (men är de nyare brukar de vara kortare), och när de går ut så finns möjligheten för kommunen att höja avgiften. Och eftersom upplåtelserna brukar vara på så lång tid brukar höjningen bli hög eftersom den baserar sig på marknadsvärde.

Bostadsrätt på tomträtt tycker jag låter vanskligt...
Jag hittade lite mer på deras hemsida, så de arrenderar marken. Men själva arrendatet fanns inte med där, så det går man väl begära ut i så fall. Det finns ju väldigt förmånliga arrendat så det behöver inte vara jätteilla, men det beror ju helt på hur det är skrivet.
 
Tack

Jag reagerade på det som stod nedan. Och insåg att jag inte alls visste vad detta innebar. Nu kommer det ju inte bli det objektet eftersom vi behöver spara sidodär 250 000 till i kontantinsats innan vi kan kvalificera oss för det, men det är bra att veta till framtiden tänker jag.

Visa bifogad fil 154018
Jag bor i BR-radhus med gräsplättar. I våra stadgar står inget om egna förändringar i trädgården, bara att det där om sundhet och gott skick osv som står hos dig också. Alla trädgårdar ser därför olika ut vilket jag gillar. Men: vi är en pytteförening ute på vischan och framförallt äger vi marken. (Tidigare hade vi en del gästparkeringar på en liten marksträcka intill som var kommunens, men plötsligt ville de sälja den tomten så då rök våra p-platser där.)

I ditt fall skulle jag backa av två skäl: dels detaljregleringen om att det verkar stört omöjligt att få göra som man vill i trädgården, men framförallt för att marken bara är arrenderad.

Många brukar tycka att BR-radhus är en dyr boendeform, avgifterna är ju ofta rätt höga. Men flyttar man så långt ut att man inte behöver bekymra sig om lån så är det ju en annan sak. (Då lägger man pengarna på bensin i stället O_o)
 
Ja precis, det var så jag förstod det. Men bostadsrätten har ändå rätt mycket trädgård, med en TÄT häck, grind och hela baletten. (och häcken slutar absolut inte 70 cm från gångbanan, som det står längre ner att de måste....).


Så kommunen äger marken om jag förstod saken rätt. Men vad innebär det i praktiken? Kan kommunen när som helst bara "Äh, vi river de här husen"? Knappast troligt, men...

Ja ellerhur. Jag höll på att bli snurrig när jag läste.
En artikel jag läste där detta kom upp var när det behövde göras nya utrymningsvägar och någons gräsplätt ansågs vara bästa stället att installera någon brandtrappa på. Som exempel på när något kan hända som stör om marken inte är ens egen. Sen kan det väl i stadgar stå att vissa saker får göras oavsett ägandeform, det kan ju hända med villatomt också, att grannens avloppsrör går över och behöver grävas upp för att bytas mm. Så man får nog bara försöka informera sig så väl man kan och ta övervägda beslut vid köp.
 
Jag hittade lite mer på deras hemsida, så de arrenderar marken. Men själva arrendatet fanns inte med där, så det går man väl begära ut i så fall. Det finns ju väldigt förmånliga arrendat så det behöver inte vara jätteilla, men det beror ju helt på hur det är skrivet.
Jag skulle verkligen kolla på när arrendet ska omförhandlas, vet som sagt en brf där arrendet gick upp nästan 200% (och då var det på miljonbelopp redan innan…). Händer sådant blir allt problematiskt, är ju jättesvårt att sälja och bli av med problemet också. Rätt hopplös situation. Men kan så klart vara helt problemfritt också, jag skulle dock noga kolla på när arrendet ska omförhandlas nästa gång:)
 
Jag bor i BR-radhus med gräsplättar. I våra stadgar står inget om egna förändringar i trädgården, bara att det där om sundhet och gott skick osv som står hos dig också. Alla trädgårdar ser därför olika ut vilket jag gillar. Men: vi är en pytteförening ute på vischan och framförallt äger vi marken. (Tidigare hade vi en del gästparkeringar på en liten marksträcka intill som var kommunens, men plötsligt ville de sälja den tomten så då rök våra p-platser där.)

I ditt fall skulle jag backa av två skäl: dels detaljregleringen om att det verkar stört omöjligt att få göra som man vill i trädgården, men framförallt för att marken bara är arrenderad.

Många brukar tycka att BR-radhus är en dyr boendeform, avgifterna är ju ofta rätt höga. Men flyttar man så långt ut att man inte behöver bekymra sig om lån så är det ju en annan sak. (Då lägger man pengarna på bensin i stället O_o)
Ja det är avstånd som är problemet här med. Sambon vill helst ha som mest 1 h och 30 min till stockholm södra med kollektivtrafik. Och jag vill ha trädgård. Och vi har väldigt begränsat med pengar. Det gör det hela väldigt väldigt knepigt.

Nu ska jag på intervju söder om stockholm också, det känns lättare att hitta något norr om stockholm som vi har råd med.
 
Ja det är avstånd som är problemet här med. Sambon vill helst ha som mest 1 h och 30 min till stockholm södra med kollektivtrafik. Och jag vill ha trädgård. Och vi har väldigt begränsat med pengar. Det gör det hela väldigt väldigt knepigt.

Nu ska jag på intervju söder om stockholm också, det känns lättare att hitta något norr om stockholm som vi har råd med.
Gnesta.... Eller Flen. Man kan faktiskt komma lite längre bort från Stockholm

Pendeltåg eller Mälartåg, restid ca 1.30. SL-kort gäller i varje fall på pendeltåget.

Jag pendlade med tåg från Flens station till Stockholms central under många år, och den resan har strax under 1 timme restid. Men man får vara beredd på att det ibland är problem med tåget. Från centralen hade jag ca 5 minuters gångväg till jobbet.

Jag bodde då på en liten "hästgård" utanför Flen, med en restid till stationen i Flen på ca 15 minuter under barmarkstider, och ca 20 minuter när det var är vinterhalka. Men man måste ju inte bo så långt från stationen i Flen som jag gjorde...Flen är förhållandevis billigt att köpa hus i.

Det finns gott om avgångar som passar för pendlare, och det finns olika former av månadskort som även hänger ihop med SL:s system om man vill.

Även från Katrineholm, så funkar "max 1.30" till Stockholm södra. Där stannar dessutom en hel del fjärrtåg som inte stannar i Flen eller Gnesta, så möjligheterna att välja restid är större, men det kan behövas andra biljetter i vissa fall.

Det som man också behöver komma ihåg att trafikstockningar och köer är icke-existerande, och att det finns gott om P-platser för pendlare intill stationerna. Det som riskerar att försena bil eller bussresan till stationen, är snökaos t.ex.
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
40
· Visningar
857
Senast: Lilla
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
657
· Visningar
44 061
Senast: Cavallo
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
116 390
Senast: Nordthor
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp