Ja givetvis finns det alltid undantag. Det är ju inte komplett omöjligt liksom, men det krävs betydligt mer av oss i form av uppoffringar och längre besparingar - jämfört med när mina föräldrar köpte hus. Dels är hus betydligt dyrare nu (nästan 10 ggr dyrare på sina ställen...), man behöver 15% kontantinsats istället för 10% och man behöver nu amortera mer vilket gör att man får högre kostnad och får låna mindre.Jag är född 90, min man 84. Vi har inte fått en krona av våra föräldrar till vårt hus. Bara gnetat ihop själva. Men håller med om att typ samtliga av våra vänner och bekanta som äger sina bostäder har fått pengar av sina föräldrar, för de äger sina bostäder och har kunnat låna på dem och ge bort.
När min pappa dog fanns inte ens ett öre att fördela bland oss barn så inga arv heller.
Men jag själv hoppas på att kunna köpa om 1-2 år, så det är absolut inte omöjligt på något sätt. Bara mycket kämpigare än för generationen innan. Och det är inte unikt för Sverige. Det verkar se ungefär likadant ut i nästan hela världen.
Min bror har hus tex, och där fick han iofs markbiten huset står på, värde 1,5 miljon, och min mor står som medlåntagare på lånet. Men han byggde nytt, så där är det inte mycket som behöver göras Det finns alltid undantag, även om han givetvis fick hjälp på traven.
Och resultatet av detta är att jag inte kan få hjälp av min mor.