Oberoende av vilket jobb man har? När proffsryttare rider så slösar de bort sitt liv, men samma ögonblick man slutar ge dem betalt blir ridningen meningsfull?
Det har jag inte sagt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oberoende av vilket jobb man har? När proffsryttare rider så slösar de bort sitt liv, men samma ögonblick man slutar ge dem betalt blir ridningen meningsfull?
Ja, precis som rubriken lyder-hur viktigt är ett jobb? Om man är frivilligt arbetsfri, om man inte behöver jobba för ekonomin, hur viktigt är det då? Jag har funderat över detta sedan en kvinna jag träffat i 10 minuter frågade mig om jag inte är rädd att jag en dag ska känna att jag slösade bort mitt liv för att jag inte jobbat.
Det fick mig att fundera lite. Är ett jobb så viktigt att det kan ses som att man slösar bort livet om man inte jobbar?
Problemet med den här tråden är att du startar den med så lite information.
Det man läser in från trådstarten är en helt annan bild än den som kommer fram när du lämnar mer info. Bilden av ditt liv ändras med varje ny info du lämnar.
Utgår man enbart från den info du lämnar initialt så är det väl inte förvånande att tråden utvecklar sig som den gör?
Jag tycker att din slutsats att svenska kvinnor "inte hjälper varandra" är extremt långsökt och dessutom ganska kränkande. Vem är du att döma andra?
Den kan nog vara bra ändå.Men- jag är uppväxt med pappa som är borta mkt och mamma hemma. Och relationen till pappan TAR stryk, det är jag helt övertygad om,
Just det. T ex kvinnor som backar jämställdheten 60 år bakåt, vrider tillbaka klockan och förpassar kvinnan till hemmet och det oavlönade välgörenhetsarbetet i mån av tid och lust. Lever man så gör man andra kvinnor en björntjänst, för man bryter inte normen, man förstärker den. Normen är ju nämligen fortfarande att hemmet och den lilla världen är kvinnans domän, och arbetet och den stora världen är männens domän. Skulle jag hjälpa dig att förstärka den normen skulle jag motarbeta mig själv och alla andra kvinnor som vill ha samma möjligheter som män, och alla män som vill ha samma möjligheter som kvinnor.
Vi börjar med normen.Det är mer det som är min fràga-varför är just att ha en anställning det " rätta" och varför måste man försvara/ försöka rättfärdiga val som inte ligger inom normen?
Det var därför som jag bytte jobb till att köra buss.jag kan inte säga på mitt jobb att hörni, nästa vecka hinner jag bara jobba två dagar istället för fem, för min man är bortrest i jobbet.
Det vore ju en bra motpol till det som ni gör nu.kanske startar jag upp en verksamhet och han sköter resten.
Absolut inte. Jag skulle inte jobba en sekund om jag inte behövde. Jag tycker mer att man slösar bort livet NÄR man jobbar.
Om jag svarar tex " sjuksköterska pà Karolinska" skulle ingen kontra med att undra varför vi inte delar hushàllsarbetet. .
Ja.Är det "fula" i kråksången att han jobbar och inte jag?
Har du tänkt på att byta jobb? Det låter inte bra att känna att tiden är bortslösad.
Varför turas ni inte om med dessa resor då?Men nu är det ju så att hans jobbresor ligger i bägges intresse eftersom det handlar om ett företag vi äger tillsammans och det är ett kapital vi förvaltar tillsammans.
Jag ogillar den här leken "jaga pengar" som många ägnar sig åt. Hade gärna ställt mig helt vid sidan av om jag kunde. Så jag tycker inte att det finns ett egenvärde i lönearbete. Men jag tycker inte om idén att leva på någon annan heller. T ex att låta ens partner försörja en. Det är inte frihet från pengar.
Helt ärlig?Nu hänger jag inte med. Kan du säga i klartext vad du menar?
Ja för de signaler som hon och hennes man ger till sina barn är:Eh, TS har arbetat och byggt upp ett företag som är så framgångsrikt att hon kan leva på avkastningen. Tycker du verkligen att det är att backa jämställdheten 60 år bakåt?
Åh men du känner väl till jantelagen. Den är av tradition väldigt stark lag i Sverige. Googla på den duMin fråga var hur det kan komma sig att folk har ett behov av att ifrågasätta/döma en person som inte lönearbetar. Jag skulle aldrig fördöma någon som tex har sina små barn länge på förskola. Alla gör olika val. Men det verkar som att om man är kvinna och inte följer normen är man ett offer/sjuk eller lat/pissar på de som kämpat för våra rättigheter.
Jag tycker inte ett dugg synd om mig själv. Jag förvånas bara över hur hätskt den kan bli när vissa ämnen avhandlas. Och det är alltid kvinnor som ifrågasätter, och nästan bara svenska kvinnor.
Det finns visst en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
Problemet är när det är någon annan som jobbar för pengarna som man lever på.Man slösar inte bort livet för att man är rik och slipper jobba.
Jag har väl aldrig sagt att han jobbar mycket? Han reser emellanåt och är borta 1-3 nätter var någon vecka i månaden. Alla andra som jobbar 40tim i veckan-har de också en dålig relation till sina barn? och det som nämndes om pappaledighet, ja han var pappaledig 10 månader med första barnet, 11 med andra och 10 med tredje. Barnens relation med honom blir väl inte sämre för att jag är hemma? Han äter frukost och middag med familjen kanske 25dagar i månaden( några nätter borta, ibland kundmiddag). Han tränar under arbetstid så kvällar är han hemma. Han har 5 v ledigt på sommaren samt tar ledigt höstlov, jullov och sportlov.