Hur viktigt är ett jobb?

Ja, precis som rubriken lyder-hur viktigt är ett jobb? Om man är frivilligt arbetsfri, om man inte behöver jobba för ekonomin, hur viktigt är det då? Jag har funderat över detta sedan en kvinna jag träffat i 10 minuter frågade mig om jag inte är rädd att jag en dag ska känna att jag slösade bort mitt liv för att jag inte jobbat.
Det fick mig att fundera lite. Är ett jobb så viktigt att det kan ses som att man slösar bort livet om man inte jobbar?

Om man är helt ekonomiskt oberoende och inte lever på vad vi andra ger i form av bidrag, tycker jag att man får välja själv.
Jag tror att jag skulle jobba ca 50% om jag var helt ekonomiskt oberoende. Jag skulle antagligen ha svårt att fylla tiden med sådant som kändes meningsfullt annars.

Problemet med den här tråden är att du startar den med så lite information.
Det man läser in från trådstarten är en helt annan bild än den som kommer fram när du lämnar mer info. Bilden av ditt liv ändras med varje ny info du lämnar.

Utgår man enbart från den info du lämnar initialt så är det väl inte förvånande att tråden utvecklar sig som den gör?

Jag tycker att din slutsats att svenska kvinnor "inte hjälper varandra" är extremt långsökt och dessutom ganska kränkande. Vem är du att döma andra?

Men det är ju lite det handlar om. När jag svarar att jag inte jobbar/har en betald anställning ifrågasätts jag direkt. Om jag svarar en viss yrkesroll på en viss arbetsplats ifrågasätts jag inte. Så varför måste jag försvara mina val vara för att jag inte berättar på en gång cad jag fyller min tid med. Om jag svarar tex " sjuksköterska pà Karolinska" skulle ingen kontra med att undra varför vi inte delar hushàllsarbetet. Det är mer det som är min fràga-varför är just att ha en anställning det " rätta" och varför måste man försvara/ försöka rättfärdiga val som inte ligger inom normen?
Jo, svenska kvinnor hjälper säkert varandra, men vi kan även vara ganska dömande.

Men- jag är uppväxt med pappa som är borta mkt och mamma hemma. Och relationen till pappan TAR stryk, det är jag helt övertygad om,
Den kan nog vara bra ändå.
Men problemet är vilka signaler en sådan pappa ger.
Att män är borta mycket, är till för att betala för andra och skall ha service då de är hemma.
Bevare mig för hans söner och döttrar och det som de lär sig.

Just det. T ex kvinnor som backar jämställdheten 60 år bakåt, vrider tillbaka klockan och förpassar kvinnan till hemmet och det oavlönade välgörenhetsarbetet i mån av tid och lust. Lever man så gör man andra kvinnor en björntjänst, för man bryter inte normen, man förstärker den. Normen är ju nämligen fortfarande att hemmet och den lilla världen är kvinnans domän, och arbetet och den stora världen är männens domän. Skulle jag hjälpa dig att förstärka den normen skulle jag motarbeta mig själv och alla andra kvinnor som vill ha samma möjligheter som män, och alla män som vill ha samma möjligheter som kvinnor.

Eh, TS har arbetat och byggt upp ett företag som är så framgångsrikt att hon kan leva på avkastningen. Tycker du verkligen att det är att backa jämställdheten 60 år bakåt?

Det är mer det som är min fràga-varför är just att ha en anställning det " rätta" och varför måste man försvara/ försöka rättfärdiga val som inte ligger inom normen?
Vi börjar med normen.
Du göder en gammal norm som vi försöker att komma ifrån.
Du ger dina barn den normen så att den på så sätt lever vidare till en framtid där vi inte vill ha den.

D.v.s. normen att män skall tjäna pengar och att kvinnor skall sköta om mannen, barnen och hemmet och inte tjäna egna pengar.

Sedan så tar vi det där med anställning.
Det måste man inte alls ha.
Men en egen inkomst oavsett hur man skaffar sig den eller har den.
Att leva på sin egen enorma, ärvda förmögenhet är okej.
Att leva på andras arbete är inte okej.

Och så är det det där med en tillräckligt intressant och utvecklande sysselsättning.
Alltså jag tycker att hemmafruar är vansinnigt tråkiga och ointressanta.
Medan någon med en framgångsrik sysselsättning är en intressant person.
Det kan vara en rörmokare eller en professor.

jag kan inte säga på mitt jobb att hörni, nästa vecka hinner jag bara jobba två dagar istället för fem, för min man är bortrest i jobbet.
Det var därför som jag bytte jobb till att köra buss.
Då så kunde jag det.
Ett flexibelt arbete som man gör när man har lust är värt ganska så mycket.

Om jag svarar tex " sjuksköterska pà Karolinska" skulle ingen kontra med att undra varför vi inte delar hushàllsarbetet. .

Om du hade skrivit att du var sjuksköterska och sedan i försvarande ordalag beskrivit hur du tar ensamt ansvar eller huvudansvaret för barnen, därför att "ni" tycker att "föräldrarna" ska vara så närvarande som möjligt, hade nog många velat diskutera det.

Varför svenska - eller några andra - kvinnor ska hjälpa varandra att konservera könsnormer, övergår mitt förnuft. Min stora nytta och glädje av mitt kvinnliga nätverk, är snarast att det hjälper mig med det motsatta. Jag vill inte hjälpa någon att konservera könsroller.

Har du tänkt på att byta jobb? Det låter inte bra att känna att tiden är bortslösad.

Jag har ett toppenjobb, men vilket jobb jag än skulle ha, så skulle jag hellre slippa jobba och kunna lägga tiden på min familj och massa andra grejer. Jämfört med de "privata" aktiviterna som jag skulle ägna mig åt, så är det slöseri med tid att jobba. Hade du hört mitt tonläge, så hade du förstått hur jag menade.

Jag ogillar den här leken "jaga pengar" som många ägnar sig åt. Hade gärna ställt mig helt vid sidan av om jag kunde. Så jag tycker inte att det finns ett egenvärde i lönearbete. Men jag tycker inte om idén att leva på någon annan heller. T ex att låta ens partner försörja en. Det är inte frihet från pengar.

Jag håller med dig! Värdet med arbete tycker jag personligen ligger i stimulans (t.ex. intellektuell stimulans) och att delta i det samhälleliga livet - att bidra med något.

Tänkte inte ge mig in i detta ormboet men kan banne mig inte låta bli!:D HUR kommer det sig att vissa i den här tråden inte är läskunniga? TS har skrivit om och om igen att hon lever av avkastningen på ett företag HON SJÄLV har jobbat upp. Hon lever inte på sin man även om hans inkomst gör att det har det ÄNNU lite bättre, good for them. Barnen lever antagligen ett mycket bättre och mindre stressat liv med föräldrar som är nöjda och glada av sina val, har ekonomisk trygghet och kan göra saker som är roliga betydligt oftare än vi andra löneslavar. Jag skulle byta i vilken sekund som helst med TS om jag fick chansen. De saker hon fyller sitt liv med, välgörenhetsarbete mm, är ju samma sak som jag skulle fylla mitt med även om jag enbart skulle ägna mig åt hästverksamhet av ngt slag.
Tycker det är fantastiskt bra gjort att ha jobbat upp ett företag så man i ganska ung ålder kan ägna sig åt det man vill och inte bara det man måste.

Eh, TS har arbetat och byggt upp ett företag som är så framgångsrikt att hon kan leva på avkastningen. Tycker du verkligen att det är att backa jämställdheten 60 år bakåt?
Ja för de signaler som hon och hennes man ger till sina barn är:
Män är borta och tjänar pengar och kvinnor är hemma och sköter hem, barn och frisk man.

Min fråga var hur det kan komma sig att folk har ett behov av att ifrågasätta/döma en person som inte lönearbetar. Jag skulle aldrig fördöma någon som tex har sina små barn länge på förskola. Alla gör olika val. Men det verkar som att om man är kvinna och inte följer normen är man ett offer/sjuk eller lat/pissar på de som kämpat för våra rättigheter.

Jag tycker inte ett dugg synd om mig själv. Jag förvånas bara över hur hätskt den kan bli när vissa ämnen avhandlas. Och det är alltid kvinnor som ifrågasätter, och nästan bara svenska kvinnor.

Det finns visst en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
Åh men du känner väl till jantelagen. Den är av tradition väldigt stark lag i Sverige. Googla på den du

Efter kriget behövdes kvinnorna att bygga upp Sverige och då fick kvinnorna den här positionen i Sverige. Jag tror dock kvinnor i Sverige alltid haft en stark position generellt eftersom vi ligger långt upp i obygden i norr. Politiska behov och beslut skapar åsikter som folk tar till sig. Att arbete ska sorteras in i olika kategorier som fint och fult är sjukt. Fint om du förflyttar dig för att jobba, fult annars.

Fokuseringen borde ligga på försörjning. Kan du försörja dig? Bra.

Sverige kommer aldrig att få en stark kvinnlig företagskultur inom något annat än praktiska arbeten om inte kvinnor tillåts att arbeta på en mer teoretisk nivå.

För övrigt blev jag otroligt deprimerad när jag läste den här artikeln. Tjejer, inse att mycket lite har hänt på 40år. Till på köpet summorna är lika från 70talet och en annan förening. Huuuuu. Usch. http://www.dn.se/sport/skrotar-dams...-herrlaget-inser-att-vi-kan-fa-mycket-kritik/

@Mabuse det är klart att förstärka normen för minskad jämställdhet är inte bra men har du funderat på vad normen är idag?

Om normen är förhindrande ska den ändras. Ingen ska bli misshandlad men "normen" kan bli ett hinder i sig.

Jag har väl aldrig sagt att han jobbar mycket? Han reser emellanåt och är borta 1-3 nätter var någon vecka i månaden. Alla andra som jobbar 40tim i veckan-har de också en dålig relation till sina barn? och det som nämndes om pappaledighet, ja han var pappaledig 10 månader med första barnet, 11 med andra och 10 med tredje. Barnens relation med honom blir väl inte sämre för att jag är hemma? Han äter frukost och middag med familjen kanske 25dagar i månaden( några nätter borta, ibland kundmiddag). Han tränar under arbetstid så kvällar är han hemma. Han har 5 v ledigt på sommaren samt tar ledigt höstlov, jullov och sportlov.

Ok, men då är det ju inte mannens bortavaro som hindrar dig från att jobba mer, utan helt enkelt att du inte har lust?

Och då var vi ju tillbaka till det där med vilken roll man får på jobbet - det blir något annat med en som är anställd, och som man faktiskt kan räkna med är där varje dag, och någon som är voluntär och kommer i mån av lust (även om du är schemalagd, så låter det ju som att du själv kan styra, beroende på hur mycket du har lust att jobba, hur mycket det blir). Sen har jag full förståelse för att man tycker det är slitigt att jobba natt med att hjälpa prostituerade, men det finns ju andra jobb.

Jag funderade lite på varför jag tycker det är så självklart och viktigt att ha ett jobb, och det är dels det där med självständigheten, vara vuxen och klara sig själv, dels att man är någon utanför hemmet, att man kan något och gör något som är viktigt och värdefullt för andra än den närmsta familje- och vänkretsen. Att man har ett yrke, nånting man kan så pass bra och är så pass skicklig med att det är värt andra att betala för det.

Förutom då jämställdhetsanledningarna till varför det är extra lämpligt att just kvinnor arbetar avlönat och finns i den stora världen, inte bara den lilla.

Ni gör säkert en bra insats för de ni jobbar med, men jag tycker även de prostituerade kvinnorna förtjänar avlönad proffshjälp, människor som har utbildning och tid att lägga på långsiktigt och genomtänkt arbete. Det är ju ganska svåra sociala problem att lösa, och lika lite som en man med hjärtinfarkt skulle bli lycklig av att mötas av t ex en voluntärjobbande ekonom istället för en läkare vid operationsbordet, tycker jag en prostituerad borde göra det. Därför är det lite ledsamt att höra att det inte finns resurser till att anställa någon i den organisation du jobbar i, att de är hänvisade till voluntärarbete från folk som egentligen är utbildade till helt andra saker för att kunna driva verksamheten.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 062
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 620
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 992
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka