Hur viktigt är ett jobb?

Man kan inte leva enbart på luft, man måste äta också och mat kostar pengar, alltså behöver man jobba eller på annat sätt dra in pengar. Så ja, det blir att på ett sett tänker man på sig själv först, men samtidigt som man gör det "hjälper man andra också", men det stoppar inte att tänka på sig själv först förstås. :)
På vilket sätt tvingas du att arbeta ojämställt menar du?

Numera.
Vi skriver om historia i forntiden.
Dock är bussföraryrket fortfarande ett oerhört mansdominerat yrke.
Jag vet säkert då jag kör buss.

Kan du inte ta och prova litet fakta i stället för eget tyckande som omväxling till detta fräsande som du nu ägnar dig åt?

Du. Jag provar fakta eftersom majoriteten av mina släktingar jobbar som just bussförare och har gjort i många, många år. Vill du ha namn och nummer till deras respektive garage också eller? :grin:

Ja, i dagens Sverige är det uppenbarligen fel. Man skall enbart finnas för alla andra. Kvinnor och män skall inte längre benämnas som kvinnor och män, men ändå så fokuserar vi enbart på könet.

Det är fascinerande. I princip det enda motstånd jag har mött på i mitt liv har varit från kvinnor. Kvinnor som försöker trycka ner mig när jag pluggat och jobbat med typiskt mansdominerande yrken. Kvinnor som försökt trycka ner mig när jag gått min egen väg. Kvinnor som tryckt ner mig när jag bytt hårfärg. Kvinnor som varit noga med att förklara för mig hur jag borde leva.

Nej, vänta. Jag hade en gång en manlig, muslimsk lärare som ansåg att jag inte skulle gå den utbildningen jag gick för att jag var kvinna. Men i övrigt så är resten av alla "motståndare" kvinnor. Det finns inga som är så duktiga på att tala om hur andra skall leva, som just kvinnor.

Ändå så pratas det om "systerskap", "feminism" och "kvinnokamp". Kvinnokamp mot vadå? Andra kvinnor? Jag skrev en gång att jag tyckte att det finns branscher där män möter på starkt motstånd och att det också är en viktig sida att jobba för. Jag tror aldrig jag har varit med om så mycket hat! Då var det också ungefär 95% kvinnor som tyckte att jag skulle "hålla käften", "suga kuk" och annat trevligt.

Well. Det här kanske flög iväg lite nu men det får väl sätta punkt för mina inlägg i den här tråden. Jag har ingen lust att "diskutera" med folk som kommer med påhopp som att jag pissar på andra, eller påstår att jag gör och känner på ett sätt som jag inte gör. Eller som försöker få mig att känna mig överflödig i världen (på riktigt, be mig begå självmord direkt då?).

Folk borde bli bättre på att ge utrymme för individen. Eller vända andra kinden till eller något, fan vet jag.
Ja, vi är väl snart "hönor" allihopa, inga män och inga kvinnor bara hen.

Många gånger tror jag "hatet" grundar sig i avundsjuka eller att de själva måste hävda sig och verka bättre eller inte tycker om att någon tänker annorlunda, men vad vet jag, jag är bara en höna. :rofl:

Nu förstår jag inte? Jag har inte skrivit något om att JAG arbetar ojämställt så jag förstår inte vart det kommer ifrån? :confused::confused::confused:
Du skriver i en tråd som nu handlar om jämställdhet, du skriver att man måste se till sig själv först innan man kan tänka på andra/samhället, sen skriver du att man måste ha mat på bordet och någonstans att bo för att kunna få det måste man arbeta. Vad jag inte förstår är varför det skulle finnas en konflikt mellan att få mat på bordet och någonstans att bo och att verka för ett jämställt samhälle (och därmed både tänka på sig själv och andra).

För egen del har jag bara mig själv att tänka på då jag lever själv. Jag går till jobbet gör mitt pass, handlar mat i affären, köper bensin på macken osv, så ja trots att jag inte tänker på andra så bidrar jag ändå konstigt nog, utan att tänka på andra. :p
Så du lever inte i samhället med oss andra då?

Jag har ju skrivit att jag gör betydligt mycket mer än att "bara fylla på en diskmaskin", t.ex engagerar mig politiskt.
Jag tycker nog mest att det är du som tjatar om den där diskmaskinen.
Samt hårdnackat vägrar att dela med dig av alla de fantastiska saker som du också gör.

Jag kan bara få den bild av dig som du förmedlar.
Om du tycker att den är skev så har du förmedlat en skev bild.

Jag tycker nog mest att det är du som tjatar om den där diskmaskinen.
Samt hårdnackat vägrar att dela med dig av alla de fantastiska saker som du också gör.

Jag kan bara få den bild av dig som du förmedlar.
Om du tycker att den är skev så har du förmedlat en skev bild.

Så har du uppenbarligen inte läst vad jag skriver.
Lägg ner härskartekniken, den har pågått i lite för många år nu.

Så har du uppenbarligen inte läst vad jag skriver.
Lägg ner härskartekniken, den har pågått i lite för många år nu.
Blev jag obekväm nu?
Jag brukar kunna bli det efter ett tag när mina sanningar börjar att skava.
Du kan ju bemöta mitt debatterande med fakta i stället för en massa tyckande.

Det är oerhört svårt att debattera med någon som kör varianten:
"Det har du inte med att göra" kombinerat med "Du vet ingenting om mig".
Det blir en sådan låsning av det.

Och det kan man enbart göra genom att förvärvsarbeta? Fyfan vilken tragisk livssyn tycker jag. Du har ingen aning om vad jag gör för samhället. Jag gör betydligt mer nu än när jag satt i kassan i en butik, så hoppa ner från dina höga hästar där du indirekt kallar mig för samhällsparasit.

Det kan man väl inte vara oavsett vad jag säger? Jag kan ju sitta och ljuga ihop mängder av saker om det skulle vara så. Men det är faktiskt inte relevant. Jag ser ingen anledning till att outa mig själv så mycket bara för att du skall bli nöjd. Jag har förstått för länge, länge sedan att du anser dig vara någon supermänniska som bidrar med mängder till samhället men det finns andra synvinklar än din.

Jag har jobbat sedan jag var 13, slutade när jag var 24. Har nu "gått hemma" lite mer än 1 år så jag har bidragit till samhället "enligt den enda rätta vägen" innan. Jag har inga planer på att vara hemma för resten av livet heller, men just nu trivs jag väldigt bra med det. Jag behöver inte ett jobb som definierar mig vem jag är, och jag behöver inte ett jobb för att känna mig viktig och behövd.

Vad jag bidrar med? I din värld, ingenting uppenbarligen. I mina nära och käras värld, genom att finnas. För samhället? Konsumtion, politiskt, utbildningsmässigt. I min värld? Genom att duga som jag är, jobb eller ej.

Jag jobbar med jämställdhetsfrågan på flera andra sätt, och jävlar vad mycket tid jag kan lägga på det nu när jag inte sitter som underbetald kassörska. :)

Det gör jag - på andra sätt än att förvärvsarbeta.

Jag har redan skrivit att jag bidrar till samhället politiskt. Läser du inte vad jag skriver?

Nej, sånt tänkte jag på innan jag sa upp mig och "ordnade det" redan då.
Min plan är att jobba längre fram i tiden, men tills dess så njuter jag av mina "engagemang", mina vänner, mina intressen, att studera fritt och framförallt - av min frihet.
Min plan från början var egentligen att börja kika på jobb lite smått här i vår nu, men då jag plussade i början på Januari så valde jag att skjuta fram det ytterligare. Annars hade jag kanske jobbat nu, vem vet?

Fast du jobbar utefter "kvinnor och män". Jag går direkt på "hen-frågan" och anser att vi inte kan uppnå jämställdhet genom att hela tiden fortsätta skilja på könen. Jag vill ha "lika lön för lika arbete". Du vill ha "lika lön för kvinnor och män".

Du är ju helt fixerad vid fittans roll i det hela. Jag jobbar utifrån individen, oavsett kön.

Men du har ju hakat upp dig. Jag har ju skrivit att jag gör betydligt mycket mer än att "bara fylla på en diskmaskin", t.ex engagerar mig politiskt. Du är inte sann! Skriv inte till mig, svara mig inte med påstående om du inte läst svaren på dina tidigare frågor.

@Inte_Ung Nej, jag tycker bara att det är jävligt sorgligt att jag skall behöva citera mig själv för att du inte har läst tillräckligt noga tidigare.

Du skriver i en tråd som nu handlar om jämställdhet, du skriver att man måste se till sig själv först innan man kan tänka på andra/samhället, sen skriver du att man måste ha mat på bordet och någonstans att bo för att kunna få det måste man arbeta. Vad jag inte förstår är varför det skulle finnas en konflikt mellan att få mat på bordet och någonstans att bo och att verka för ett jämställt samhälle (och därmed både tänka på sig själv och andra).
För ni påstår att man måste tänka på andra FÖRST innan man tänker på sig själv, men i själva verket är det tvärtom.

Ett exempel:
Om man skulle tänka på andra före sig själv, så skulle man i teorin glömma bort sig själv, att köpa mat till andra för de behöver det mer osv. Nu är det ett extrem exempel, men jag hoppas du hänger med på hur jag tänker.

Som i mitt egna fall tänker jag på mig själv först men det blir ändå att jag omedvetet hjälper andra, då jag jobbar och transporterar saker, arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgifter m.m., jag skattar, handlar i butiker och främjar de lokala handlarna osv. Så även om jag personligen inte tänker på andra före mig själv, så hjälper jag ändå samhället. :)

@Inte_Ung Nej, jag tycker bara att det är jävligt sorgligt att jag skall behöva citera mig själv för att du inte har läst tillräckligt noga tidigare.
Det finns inget i dina påståenden som verifierar att du arbetar för jämlikhet mellan könen.
Att arbeta politiskt kan ju t.o.m. vara precis tvärt om.
Att du stödjer några som är emot den jämställdheten.

Blev jag obekväm nu?
Jag brukar kunna bli det efter ett tag när mina sanningar börjar att skava.
Du kan ju bemöta mitt debatterande med fakta i stället för en massa tyckande.

Det är oerhört svårt att debattera med någon som kör varianten:
"Det har du inte med att göra" kombinerat med "Du vet ingenting om mig".
Det blir en sådan låsning av det.

Låsningen uppstår att du tydligen måste veta i princip mitt namn, personnummer och vilket parti jag engagerar mig i. Gärna adress också.

Räcker det inte med att veta att jag lägger ner en hel del tid på att engagera mig politiskt och även i mitt eget närområde? Måste du veta allt i minsta detalj? Det känns ju jävligt låst, måste jag säga.

Om svaret "jag engagerar mig politiskt" inte duger för dig utan enbart är en låsning så vet jag inte riktigt vad du vill ha ut faktiskt.

Det finns inget i dina påståenden som verifierar att du arbetar för jämlikhet mellan könen.
Att arbeta politiskt kan ju t.o.m. vara precis tvärt om.
Att du stödjer några som är emot den jämställdheten.

Men jag kommer ju aldrig kunna verifiera det utan att gå ut med exakt vem jag är, vad jag heter och var jag bor. Det enda jag kan säga till dig är att jag engagerar mig i ett parti som jobba för jämställdhet. Det får liksom räcka. Om du inte vill tro på det så fine. Men det finns ingen anledning för mig att tro på att du är "samhällets hjälte som är ekonomiskt oberoende och hur ut lägenheter till stackars familjer" heller.

Om man skulle tänka på andra före sig själv, så skulle man i teorin glömma bort sig själv, att köpa mat till andra för de behöver det mer osv.
Det räcker utmärkt om man tänker på hur det som man gör påverkar andra.
Så att man vet konsekvenserna av sitt handlande och vad man därigenom väljer.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 072
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 642
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 998
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka