Hur viktigt är ett jobb?

Man ser tydligt vilka som ser sammanhangen och vilka som inte gör det.
Tur ändå att tillräckligt många gör det för att samhället inte skall avstanna.

Alltså, jag kan förstå grejen med att kvinnor och män bör dela på föräldraledigheten. Jag är absolut för det. Jag gillar inte riktigt vårdnadsbidraget man har/hade i vissa kommuner då jag på nära håll sett hur illa det kan göra relationerna i familjen samt med jobb osvosv. Vad jag däremot inte förstår är varför man inte kan få, inom familjen, bestämma själv. Om jag som kvinna vill vara hemma och skrota, leva på sparade medel jag tidigare arbetat ihop osv en tid för att jag surat ihop på mitt jobb måste jag väl själv få välja det? Om min familjs ekonomi inte lider av att jag är hemma och har en jobbpaus efter ett antal år och har lagt undan pengar för just det alternativt gjort mig ekonomiskt oberoende på annat sätt, betalar skatt etc är väl det skitsamma för folk utanför min familj?

Jag kan förstå att det sticker folk i ögonen. Jag kan förstå att folk reagerar om ett sådant val känns osunt etc men att försöka tvinga någon till arbete för att "du är kvinna och måste jobba för att visa att kvinnor kan" känns helt vrickat. Ska man då tvinga män att gå ner i tid med motiveringen att du måste gå ner i tid för att visa att män också kan gå ner i tid?

I min familj ser det ut så att sambon har hittat sitt drömjobb och jobbar gärna heltid. Vill han gå ner i tid av vilken anledning som helst ska han självklart göra det. Jag jobbar för att jag vill ha min trygghet, det känns bra att jobba. Jag jobbar heltid. Han är av åsikten att vill jag gå ner i tid av en eller annan anledning ska jag naturligtvis göra det. Ingen av oss har i dagsläget någon plan på att gå ner i tid men vi kanske väljer att lägga våra scheman så vi går lite omlott när båda är tillbaka i arbete igen (sjukskrivning f.n, kommande föräldraledighet för oss båda där planen är att vi varvar lite). Det viktiga måste väl ändå vara att vi mår bra i våra val och är stolta över vad vi gör osv.

Jag är lite frågande över situationen att inte jobba och leva snålt på sparade medel för det visar i min värld att man kanske inte har riktigt så tätt med pengar som man behövt för att vara hemma, egentligen. Detta för att man, genom att gå hemma, tappar SGI och lägstanivån är inte sådär himla fet. Blir man sjuk och inte kan jobba är det ju knappast vad man behöver att leva på soc. Jag hade inte varit bekväm i det heller.

Edit: Jag har, genom att vara föräldraledig, sjukskriven etc fått idéer på vad jag faktiskt vill göra när jag återgår till jobb och har genom pausen känt mig lite sporrad till att, när jag är redo och känner mig säker, studera till det jag vill. Därmed kan jag se flera fördelar med att ta en jobbpaus en tid.

Här på Senior är jag känd men kanske inte du lika mycket.

Därför så skulle de andra här på Senior reagera om jag for med osanning.
Men det skulle de inte vara lika insatta i när det kommer till dig.

Som jag sa - det får stå för dig. Jag orkar inte diskutera med någon som utsett sig till en outnämnd ledare på sidan. Du har ju faktiskt egentligen inte den blekaste aning om hur mina relationer till andra bukefalister här ser ut. :confused:

Om jag som kvinna vill vara hemma och skrota, leva på sparade medel jag tidigare arbetat ihop osv en tid för att jag surat ihop på mitt jobb måste jag väl själv få välja det?
Det handlar om att alla, även kvinnor, behöver dra sitt strå till den allmänna stacken.
Och nu så menar jag inte pengar utan funktioner.
Om ingen ville arbeta så skulle det inte finnas ambulanser, sjukvård, vägar, allmänna kommunikationer och allt det där som vi ser som självklart att ha tillgång till.
Att då dra sig undan arbete är att hänga på andra utan att själv erbjuda något att hänga på.

Jag har skrivit 157 inlägg i den här tråden för att försöka att förklara just det.
Och om det ännu inte har klarnat så verkar det ytterst svårt att komma vidare.
Det måste jag hålla med om.
Jag har inte läst alla inlägg, så ni får väl ursäkta att jag råkar ställa en likadan fråga som någon annan (utan att veta om det).

Jag har inte läst alla inlägg, så ni får väl ursäkta att jag råkar ställa en likadan fråga som någon annan (utan att veta om det).
Dock så undrar jag om inte det där med ladorna känns kryptiskt.

Det hänvisar till Bibeln och att spara i ladorna.
7 goda år och 7 svåra år.

Stå för mig?
Hur får du in det i sammanhanget?

Och nu så kom det där igen "Du vet inget om mig" nu i orden "Du har inte den blekaste aning...".

Det måste ju vara så att du inte själv ser hur det som du skriver ser ut.

Men det är ju du som berättar hur andra känner mig. Hur kan du göra det menar du? Du har ju faktiskt ingen aning om hur mina relationer till andra bukefalister ser ut. Och allvarligt talat har du ingenting med det att göra heller. Däremot så tycker jag att du skall ge fan i att berätta hur det ÄR, om något du inte VET. Du uttalar dig ju tvärsäkert om något du faktiskt inte vet någonting om. :confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:

Det handlar om att alla, även kvinnor, behöver dra sitt strå till den allmänna stacken.
Om ingen ville arbeta så skulle det inte finnas ambulanser, sjukvård, vägar, allmänna kommunikationer och allt det där som vi ser som självklart att ha tillgång till.
Att då dra sig undan arbete är att hänga på andra utan att själv erbjuda något att hänga på.
Det känns som om du inte läser allt, hon skrev att hon dragit sitt strå till stacken och tog en paus för att komma igen. Det är väl ändå inte fel? :confused:

Denna tråd visar ju på att det inte kommer bli så att alla slutar jobba om möjligen fanns utan många skulle ju fortfarande jobba, en del 100% och andra jobbat mindre, tycker det är få i tråden som helt skulle sluta helt.

Det känns som om du inte läser allt, hon skrev att hon dragit sitt strå till stacken och tog en paus för att komma igen. Det är väl ändå inte fel?
Nej då det är inte fel.
Men att påstå att det inte spelar någon roll för andra vilka val som man gör - det är fel.
Så fungerar det inte.

Denna tråd visar ju på att det inte kommer bli så att alla slutar jobba om möjligen fanns utan många skulle ju fortfarande jobba, en del 100% och andra jobbat mindre, tycker det är få i tråden som helt skulle sluta helt.
Ja tråden är inte så farlig alls.
Men verkligheten är.
25% av mammorna arbetar inte.
Eller i siffror 224000 kvinnor var hemmafruar år 2000 och var tredje mår dåligt av att vara hemmafru.
Här är länken igen: http://www.aftonbladet.se/wendela/article10764276.ab

Hur fungerar det då eller snarare borde fungera enligt dig? Vi verkar alla ha väldigt olika syn på det här. :confused:
Man skall vara medveten om hur de egna valen påverkar omvärlden.
Och noga tänka över om det är värt det eller ej och hur man kanske behöver kompensera för vissa mindre bra val.

Att tänka "Att det skall väl andra skita i" blir fel då valen påverkar även dessa andra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 072
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 642
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 998
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat