Det här är nog inte så mycket ett svar till dig personligen - utan en mer allmän reflektion, men det var du som råkade skriva "jobba överhuvudtaget". Jag upplever verkligen inte att det är så enkelt - som att man bidrar (& att andra är nöjda med en) bara man har ett arbete överhuvudtaget. Jag är helt med på grejen att kvinnor såklart också ska arbeta, tjäna sina egna pengar, ha en uppgift etc etc. Men näää, det är inte "bara ett jobb" som räknas - eller som gör att man slipper stämplas av andra kvinnor, upplever jag.
Jag är undersköterska. Inom äldreomsorgen, i en nattpatrull, och jag fullkomligt älskar mitt jobb - trots sociologutbildning i grunden. Jag arbetar en viss procent på natten, som motsvarar heltid på dagen. Dels får jag skit för att jag är undersköterska (och alltså inte, just nu iaf, "siktar högre"), dels får jag skit för att jag jobbar "deltid" (som det ju blir om man jämför med dagtid), dels får jag skit för att jag har mycket ledig tid och dels får jag skit för att jag vill ha bättre villkor inom vården ("Skyll dig själv, skaffa ett bättre jobb eller var nöjd med din lön!")
Jag ÄR finansiellt oberoende, så till vida att jag absolut kan se om mig och mina djur ensam. Jag upplever verkligen inte att det räcker för att slippa kängor (från kvinnor, mestadels) om att jag är fast i någon kvinnofälla, inte bidrar till jämställdheten, borde tagit smartare beslut etc. Mitt jobb duger inte - för att det är just kvinnodominerat - och fasiken ta mig om jag önskar bättre villkor för då får jag skylla mig själv, för jag har faktiskt valt ett kvinnodominerat yrke...
Jag upplever kort sagt, som jag skrivit även i trådar om "dumma brudar som inte vet vad saker heter på byggmax" att det är helt hopplöst att göra rätt - OM man då inte heltidsarbetar (DAG!!) inom något som INTE är kvinnodominerat. Damn if you do, damn if you don't.