Hur väl förberedd bör häst och ryttare vara???

Sv: Hur väl förberedd bör häst och ryttare vara???

LitenIsa skrev:
Det är ju precis som du själv skriver regler i alla hästsporter. Reglerna finns där för att hjälpa till. vad är det som gör att fälttävlansreglen skulle vara annorlunda mot tex distans? Klarar du inte en viss etapp får du inte fortsätta.
Precis som jag sa till moderatorn här så är det ju bara tillåtet att diskutera Fälttävlan här, så varför tycker du att jag ska dra in dom andra grenarna här och deras regler :confused: Nu var det ju hopprovet jag diskuterade kring och ryttarnas förmåga att själva bedömma om dom själva o deras hästar är mogna för ft-tävling. Vissa är inte det och de plockas då bort frän tävlingen av den regeln eftersom de själva trodde att de var mogna men så var då inte fallet eller också var hästen helt enkelt INTE iordningsställd.

Helt riktigt och vad jag (och gissningsvis även LitenIsa) undrar är vad är problemet? Visst i den bästa av världar skulle det inte behövas, alla ryttare skulla ha perfekt självkännedom och ryttarkänsla och aldrig göra en felbedömmning varken vad det gäller dem själva eller hästen. Nu lever vi inte i den bästa av världar varken i fälttävlan eller i andra sporter, vilket gör att den diskuterade regeln behövs i fälttävlan, veterinärgrindarna i distans, kvallopp och banveterinärer i trav, veterinärbesiktnign i hoppning osv.

Angående att diskutera andra grenar på detta forumet så kan jag visst tillåta att man gör jämförelser och diskuterar fälttävlan i ralation till andra grenar. Däremot ska det ju inte handla om andra grenar som huvudspår.

Senast ändrad:

Gammeln skrev:
Tex travsport, fast vi går inte banan :D Själv tycker jag inte att det är speciellt märkvärdigt att vara med i samma lopp som tex StigH eller några av dom andra "stora"

Men det är en STOR skillnad. Att planera ihop eller bara "vara med". Det är ju just det som är poängen.

Varför kör man trav? Nu sjönk min respekt för dina åsikter ner under noll för är det någonstans det finns mycket att diskutera om hur man behandlar hästarna så är det väl i den sporten. :devil:

Jag har faktiskt blivit utesluten i dressyren en gång.. det ni :angel:
Detta på en häst som i vanliga fall aldrig låg över 55 straff, eller 90 de åren det var sån räkning.
Efter den gången (en hel skock med duvor flaxade rakt på oss när vi gjorde halt och hälsning, hästen frös fast och vägrade röra sig) Så har jag fullförståelse för alla dåliga dressyrresultat. :p

Gammeln skrev:
Förklara för mig hur man ska få tävla om man inte Klarar hopprovet. Det är ju det som är hela grejen. Då återstår ju bara att lasta och åka hem och vad har man då lärt sig i hur man ska förbereda sig eftersom man inte fått tävla :confused: Åka hem o träna, det blir ju kontentan

Ska jag uppfatta hopprovet som ett lotteri 50/50 på att man får tävla och lära sig eller vad.........

Men hallå!! Är du både döv och blind, blir man det när man blir gammal?? Det var 3-4 st som inte klarade hopprovet på den tävlingen, DET ÄR LIKSOM INGET PROBLEM.

För det andra så har du ju fått tävla dressyren och hoppningen även om du river bort dig för om du inte fattar det så måste man hoppa hela hoppbanan för att kunna riva bort sig och då får du ju lära dig hur du förbereder till nästa gång för att få ett bättre resultat, det är ju terrängen som du inte får rida.

Du kan ju fråga din idol Niklas varför han rev 5 och 7 hinder i hopprovet i Frankrike vad som gick fel i hans förberedelser och om han borde ha stannat hemma då istället eller aldrig mer tävla om det nu stör dig så otroligt mkt och att folk inte får misslyckas ibland. *stön*

..............
aicha skrev:
"Ja att AH inte är nervös inför en deb DET vet jag men jag kan lova att min kompis är minst lika nervös när hon ska in på hoppprovet i lätt som AH är när hon tävlar."
Därför tyckte jag att det inte borde va den AH jag tänker på som h*n pratar om..

Skit samma, jag var mest nyfiken på vem hon menade.

Ha ha :p

Hade eg. inte tänkt lägga mig i dette men...

Gammeln har en poäng tycker jag, man ser ibland på FT hästar( och ryttare också) som inte borde vara där, utan hålla sig på träning tills de iaf kan styra sin häst...
Nu såg jag inte själv tävlingen Gammeln syftar på och vill därför inte kommentera just den!
Förra året dock så fanns det ryttare som red tävling efter tävling ( och har så gjort ett par år) där det nästintill såg livsfarligt ut, om det beror på dumhet, okunskap eller vad det nu är vill jag låta vara osagt men de måste då vara väldigt modiga när de ger sig på fasta hinder med de hästarna :crazy:
I slutändan får man ju ändå hoppas att ryttaren själv känner sin häst så väl att han/hon kan avgöra om den är mogen för att starta vilken gren eller nivå det nu gäller! :)

Sen är det ju alltid levande djur vi har med att göra, allt kan hända! Även den bäste går det dåligt för ibland, det är väl det som är tjusningen med hästsporten! :)

Gammeln skrev:
Men den kom väl inte till för en handfull ryttare utan snarare för den stora massan lallare som trodde sig kunna behärska ft. Men för att inte ta död på sporten och förbjuda vissa att anmäla sig så var man då "snälla" och införde regeln som ger arrangörerna möjlighet att lyfta bort dessa från tävlingarna eftersom riskerna bedömms som alltför stora, vilket då skulle upplevas som negativt för sporten. Man har mao genom regeln försökt att minska antalet olyckor.

Innan regeln infördes var det mer olyckor då? Hur är det idag då är det mindre olyckor tack vare regeln?

Jo den kom till för en handfull ryttare eftersom det bara är en handfull ryttare och inte ens det per tävling som inte går vidare efter hoppningen.
Nej det är varken mer eller mindre olyckor pga regeln.
Regeln kom till bl a för att det dog ett tiotal personer i England för ett antal år sedan, här i Sverige har vi inte haft sådana olyckor.

Sedan måste jag ju undra vilka "vissa" är som som skulle förbjudas att starta och som inte behärskar ft enligt dig???

Är det dom som råkar riva mer än 4 hinder någon enstaka gång?? Eftersom det nästan aldrig händer samma personer utan är olika på olika tävlingar så måste jag ju undra vad du menar med det egentligen??

Såg på en hopptävling i februari att Peder Fredricsson och Magic Bengtsson hade 24 fel i en 1.30 hoppning innebär det att du tycker att han skall packa och åka hem och träna istället och att han inte är mogen för att hoppa på den nivån :confused: *som en liten jämförelse*

När Linda Algotson rev bort sig på SM förra året tycker du inte att hon behärskar ft då??

Jag förstår fortfarande inte vad du ser som ett så stort problem faktiskt när det är 4-5 st på så många startande.
På en annan tävling var det 2 st på nästan lika många startande som inte tog sig igenom hoppningen.

Tycker du det är ett så stort problem med hoppningen när det är 4-5 st?? (varav en landslagsryttare faktiskt)

Shudde skrev:
Jag har faktiskt blivit utesluten i dressyren en gång.. det ni :angel:

Det har Niklas Lindbäck oxå blivit (jag tar upp honom enbart för att det är Gammelns idol) men han kanske borde sluta rida ft eftersom han den gången inte ens kom förbi första mellantraven i dressyrprovet, uppenbarligen är han inte mogen för att behärska ft:smirk:

Men har någon ens sagt något annat?? Idioter finns det överallt ialla sporter.
Men att säga att det är ett stort problem är väl att ta i.

JAG har aldrig sagt att det skulle vara ett stort problem!

Dessutom anser jag inte att jag varit ute på tillräckligt många FT för att avgöra om det är ett problem eller ej ( deltog i 3 debutant själv förra året, var väl åskådare på lika många till...)

ia_ skrev:
JAG har aldrig sagt att det skulle vara ett stort problem!

Dessutom anser jag inte att jag varit ute på tillräckligt många FT för att avgöra om det är ett problem eller ej ( deltog i 3 debutant själv förra året, var väl åskådare på lika många till...)

Nä men Gammeln kan avgöra det efter att ha varit på en enda och sett 4 st av 139 inte klara sig vidare... Märkligt :smirk:

Jag tror ju inte att Gammeln ville komma med "pekpinnar" med denna tråden, men hur han eg tänker berättar han bäst själv, jag framför bara MINA åsikter i tråden :)

Det är oerhört märkligt tycker jag också.
Men det är väl för att verka märkvärdig. Kan man inte hävda sig irl så är det ju lätt på nätet...

Om du för fram DINA åsikter, varför försvarar du då Gammelns?

De gjorde jag ju inte!
Jag skrev:
Jag tror ju inte att Gammeln ville komma med "pekpinnar" med denna tråden, men hur han eg tänker berättar han bäst själv

Jag försvarade ingen, men ni är bra snabba på att hugga som vanligt :smirk:

ia_ skrev:
Jag tror ju inte att Gammeln ville komma med "pekpinnar" med denna tråden, men hur han eg tänker berättar han bäst själv, jag framför bara MINA åsikter i tråden :)

Nä det är ju det han inte gör, han bara svamlar och målar in sig i ett hörn.
Han pratar om en regel och om oförberedda hästar/ryttare men eftersom denna regeln drabbar alla någongång och inte samma personer varje gång så förstår jag inte syftet med tråden alls eller varför det ens skulle vara ett problem?

Som sagt det får han svara för själv, kan inte jag göra :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 909
Senast: Svartkatt
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 077
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 596
Senast: Juli0a
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 034
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka