Hur väl förberedd bör häst och ryttare vara???

Sv: Hur väl förberedd bör häst och ryttare vara???

Men hur många ligger ständigt över 75 straff då? Det är ju inte så vanligt att någon specifik person alltid ligger däruppe utan det händer ju olika personer allt som oftast av olika anledningar.

nä de va de ja undrade eftersom du skrev att vissa hade det mer än ett par ggr om året...och typ trestjärnigt startar man ju ine så många på ett år.....

men i de lägre klasserna finns det ett flertal som aldrig är under 75 straff.....å en del får vara glada om de klarar sej under 90.....:smirk:

På dom lättare tävlingarna som jag åker på kan det ju vara en och annan som hamnar över 75 straff, men jag tycker nog inte att det ständigt är samma personer iallfall och inte särskilt ofta heller utan en och annan då och då om det döms "normalt".

kan det inte vara så att häst och ryttare inte har bra tävlingsnerver och att dom gör allt kanon hemma men på tävling går det inte lika bra, då måste man ju ut och tävla för att man skall bli bättre där me få bort nervositeten etc jag e ingen ft expert men tävlar i hoppning och dressyr ser även där ekipage som man börjar undra över men dom kanske inte är tillräkligt vana på¨tävling och blir nervösa, en kompis var jätte nervös i början av hennes karriär var då ute och tävla var och varannan helg då försvann det

fio. skrev:
men visst jag håller med allt för många hör inte hemma på en ft bana utan bör åka hem och träna mer först.
Det är ju den här regeln (hopprovet) som är så intressant. Dvs klarar du inte hopprovet så säger regeln att du får lasta och åka hem :smirk:. Varför har man den regeln då. Jo, därför att många ryttare INTE har förmåga att själva inse att man inte hör hemma i terrängen, (iaf inte den dagen). Antag att denna regel inte fanns utan säg att hopprovet bara fungerade som nån typ av framhoppning. De som INTE klarade detta skulle ju naturligtvis ÄNDÅ ge sig ut i terrängen, för de skulle ju bara säga typ "äh det var nog bara en tillfällighet att hästen INTE klarade hopprovet, JAG provar ändå"......... sedan får folk o fä förmodligen ge sig ut i terrängen och börja leta.....:crazy:

Sedan måste man ju se lite tillbaka vad hästen har presterat tävlingen innan och även innan den, för att syna av hästens FORM. Har hästen haft en dålig formkurva där den inte har visat goda resultat tidigare, ja då förstår inte jag varför man vill forsätta att anmäla till tävlingar när man ändå inte får fullfölja tävlingen. Så kul är det väl ändå inte att dra runt med häst o släp :eek:

Senast ändrad:

visst kan det vara så. men jag håller fast vid att under 50% är väääldigt lite.
och rider man trestjärnigt kan man inte skylla sin höga straff på orutin och nervositet...

TYcker det låter väldigt hårt om man inte ens ska få vara med för att man vid något tillfälle misslyckas i banhoppningen.

Jag och min häst ska tävla deb om några veckor och det jag är mest nervös för är banhoppningen eftersom han är vansinnigt tramsig inne på en hoppbana. Det beror inte på att han inte klarar av det utan för att både han och jag blir nervösa och uppspelta (okej, mest jag men det utnyttjas glatt av min pålle :angel: ).

Bara för att man misslyckas så betyder det inte att hästen inte klarar av det. Du kan inte träna på att tävla på en träning lika lite som du kan träna på att kättra i berg genom att plugga latin ;)

men det är av säkerhetsskäl man inte får starta terrängen, det får man inte glömma.
kan man inte den dan komma runt hoppningen så anses det inte säkert att gå ut i terrängen med den hästen den dagen. det har inget att göra med vad häst el ryttare kan egentligen

LitenIsa skrev:
Jag och min häst ska tävla deb om några veckor och det jag är mest nervös för är banhoppningen eftersom han är vansinnigt tramsig inne på en hoppbana. Det beror inte på att han inte klarar av det utan för att både han och jag blir nervösa och uppspelta (okej, mest jag men det utnyttjas glatt av min pålle :angel: ).

Bara för att man misslyckas så betyder det inte att hästen inte klarar av det. Du kan inte träna på att tävla på en träning lika lite som du kan träna på att kättra i berg genom att plugga latin ;)

Oj då :crazy: ...........mitt råd är att du håller dig till banhoppningen ända till DU känner dig trygg o säker och även att hästen lärt sig sluta tramsa. Det är ju ändå fasta hinder ni ska klara av :crazy:. En häst som inte är fokuserad ska man INTE ge sig ut i ft med :cool: Tur att hopprovsregeln finns så att om man misslyckas på detta så får man INTE forsätta.

Senast ändrad:

Jag vet att det är av säkerthetsskäl och det köper jag. Men jag reagerade på det gammeln skrev. Jag tycker inte det är sjysst att döma någon utan att veta vad som ligger bakom.

Senast ändrad:

Så synd att jag inte följer dina råd då utan bestämmer själv vad jag och min häst är redo för.

Att han tramsar på banhoppning betyder inte att han tramsar i terrängen. :D

LitenIsa skrev:
Så synd att jag inte följer dina råd då utan bestämmer själv vad jag och min häst är redo för.

Att han tramsar på banhoppning betyder inte att han tramsar i terrängen. :D
Även om du inte följer mina råd så får du iaf rätta dig efter hopprovsregeln :angel:

Gammeln skrev:
Även om du inte följer mina råd så får du iaf rätta dig efter hopprovsregeln :angel:

Jag har inte tänkt att inte följa några regler. Jag hoppas och ber att Hugo ska ha en bra dag så vi kan ta igenom oss hela tävlingen.

När vi ändå är inne på ämnet med hästar som är tittiga och stannar ut sig. Personligen tycker jag nog det är värre med de sorten som tror de är odödliga och slänger sig över allt. Vad händer den dagen de inte räcker till?

LitenIsa skrev:
Jag hoppas och ber att Hugo ska ha en bra dag så vi kan ta igenom oss hela tävlingen.
Att hoppas o be är knappast några meriter man anmäler på till en ft-tävling. Nej, Hugo får nog allt kunna bättre än så. Är det så att Hugo brakar in i ett hinder så rasar ju inte hindret ihop precis utan Hugo lär ju rulla över hindret och hamna på andra sidan........på rygg :crazy: ..........och vad händer med dej då :eek:

Dom som är tittiga o stannar får man träna mer eller också är dom inte lämpliga att tävla med.

Senast ändrad:

Kan du läsa eller? Han gör bara så i banhoppningen, och jag har varit ute på massa hopptävlingar utan att varken han eller jag brutit nacken.

Du läser och tolkar allt som du själv vill.

Du svarade aldrig på vad du har för åsikter om dem som uppför sig som stålmannen.

LitenIsa skrev:
Han gör bara så i banhoppningen, och jag har varit ute på massa hopptävlingar utan att varken han eller jag brutit nacken.

.......och han kommer att göra lika dant på hopprovet och sedan löser allt av sig självt :angel: Att du inte brutit nacken på banhoppningarna beror ju på att där är det INTE FASTA HINDER.

Senast ändrad:

Jag har ju hoppat mängder av terränghinder och han gör inte så ute på terrängen. Finns det något annat sätt jag kan förklara det för dig så att du förstår? Problemet ligger inte i terrängen utan i banhoppningen. Det är DÄR han tramsar.

Har du en bra och vettig lösning på mitt problem får du gärna skriva den, men elaka påhopp och ogrundade kommentarer klarar jag mig utan.

Vad kontigt att du inte svarade på mitt inlägg. Du brukar vara snabb på att hugga.

Men i princip håller jag faktiskt med dig. Klarar man inte hopprovet ska man inte rida terrängen. Det blir för farligt.
Men som sagt finns det vissa undantag. Som den häst som vi hade ett tag som man fick pressa över banhoppningshinderna men som alltid nollade i terrängen.

Jag är anmäld både till Flyinge och Gärds men ska naturligtvis inte rida. Hästen har ju ont.
Jag förstår inte heller varför man åker på tävlingar när hästen bara vägrar ut sig. Vad är det för kul med det?

Sen det där med dressyren...visst kan man ha en dålig dag men att alltid, mest då i lättare klasser, rida på över 75 straff tycker jag är hemskt.
Då får man stanna hemma tills man förbättrar sin dressyr eller så åker man enbart på dressyrtävlingar tills hästen lärt sig att lugna ner sig.

Jag har tävlat flera hästar i ft och aldrig haft sämre än 70 straff (det var en gång när hästen av någon anledning blev livrädd för domaren och jag fick rida hela programmet på halva banan).
Man kan om man vill.

Nu finns ju reglen om 20 fel så jag förstår inte varför du hetsar upp dig.
Om man vill prova och se om man klarar det är väl upp till var och en.

Sen finns det faktiskt rutinerade fälttävlanshästar som vet att det inte gör ont att slå i banhoppningshinder, för de trillar och bryr sig därför inte om att lyfta på benen.
Det kan vara svårt att hoppa felfritt med en sån häst, men det betyder inte att den inte klarar terrängen. Tvärtom, där vet den precis var den har sina ben!

Som andra har skrivit finns det också de som blir en helt annan häst i terrängen än banhoppningen och går nolla där trots många ner och stopp i hoppningen.

Fälttävlanshästar är ett speciellt släkte... :p
hur mycket vet du om dem?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 166
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 783
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024
  • Secret Santa 2024