Hur väl förberedd bör häst och ryttare vara???

Sv: Hur väl förberedd bör häst och ryttare vara???

Nyrelski skrev:
Nu finns ju reglen om 20 fel så jag förstår inte varför du hetsar upp dig.

Men grejen är ju den att om du INTE klarar hopprovet så kommer du ju INTE ut på banan. Detta borde ju få ryttaren att börja fundera varför ekipaget inte får fortsätta tävlingen. Varför finns hopprovsregeln, jo för att skydda häst o ryttare

Sen kan man ju vända på frågan: Måste det verkligen finnas en provhoppsregel, borde inte ryttaren ha så mycket kunskap att den själv borde få avgöra om man ska fullfölja tävlingen fullt ut.

Gammeln skrev:
Det är ju den här regeln (hopprovet) som är så intressant. Dvs klarar du inte hopprovet så säger regeln att du får lasta och åka hem :smirk:. Varför har man den regeln då. Jo, därför att många ryttare INTE har förmåga att själva inse att man inte hör hemma i terrängen, (iaf inte den dagen). Antag att denna regel inte fanns utan säg att hopprovet bara fungerade som nån typ av framhoppning. De som INTE klarade detta skulle ju naturligtvis ÄNDÅ ge sig ut i terrängen, för de skulle ju bara säga typ "äh det var nog bara en tillfällighet att hästen INTE klarade hopprovet, JAG provar ändå"......... sedan får folk o fä förmodligen ge sig ut i terrängen och börja leta.....:crazy:

Sedan måste man ju se lite tillbaka vad hästen har presterat tävlingen innan och även innan den, för att syna av hästens FORM. Har hästen haft en dålig formkurva där den inte har visat goda resultat tidigare, ja då förstår inte jag varför man vill forsätta att anmäla till tävlingar när man ändå inte får fullfölja tävlingen. Så kul är det väl ändå inte att dra runt med häst o släp :eek:

Den regeln kom till bara för ett par år sedan så hur klarade sig folk innan där då tror du??
Internationellt finns inte den regeln alls.

tant agda skrev:
visst kan det vara så. men jag håller fast vid att under 50% är väääldigt lite.
och rider man trestjärnigt kan man inte skylla sin höga straff på orutin och nervositet...

Kanske inte orutin men nervositet, folk är nog mer nervösa på *** nivå än på debutant iallfall, det finns liiiite mer att vara nervös för på den nivån.

Gammeln skrev:
Men grejen är ju den att om du INTE klarar hopprovet så kommer du ju INTE ut på banan. Detta borde ju få ryttaren att börja fundera varför ekipaget inte får fortsätta tävlingen. Varför finns hopprovsregeln, jo för att skydda häst o ryttare

Men vart vill du komma??? Alla vet att man inte kommer ut på terrängbanan om man inte klarar hopprovet, vad skall man fundera på??
Linda Algotsson kom inte ut på terrängbanan med My Fair Lady förra året på SM eftersom hon rev 5 hinder, dom vann Världscupsfinalen senare det året....

fio. skrev:
Som sagt jag försvarar det inte men har förståelse för att det kan hända och det kan hända vem som helst i stort sett, skall man såga huvudet av den/dom personerna för det då??

Näe.. men den dagen funkar det inte så då kan det vara dumt att fortsätta i terrängen. En av våra mest rutinerade ryttare hade en unghäst som dansade till musik (som bara den hästen hörde) ganska rockigt på dressyren sen åkte ryttaren av i terrängen. Här är ryttaren rutinerad och hästen behövde rutin.

MEN där finns ekipage som misslyckats på hoppbanan och ska rida fälttävlan istället. De är kanske inte så många men de finns. Vi hade en sådan på en CR hos oss. Hon hade 75 straff i dressyren, noll fel i hoppningen och red totalt okontrollerat i terrängen och klarade tiden med 1 sek. Hon fick rosett. Andra som red väl och hade någon sek för länge i terrängen blev utan. :(

Gissa vadjag tycker om CR i Flttävlan. Ändå envisas "min klubb" med att ha det. :crazy:

fio. skrev:
Kanske inte orutin men nervositet, folk är nog mer nervösa på *** nivå än på debutant iallfall, det finns liiiite mer att vara nervös för på den nivån.

Tror du? Ja att AH inteär nervös inför en deb DET vet jag men jag kan lova att min kompis är minst lika nervös när hon ska in på hoppprovet i lätt som AH är när hon tävlar. Då tävlar min kompis 120-125 i vanliga fall utan större problem men det är en annan sak med fälttävlan.
:banana:

Ja det tror jag faktiskt eller det vet jag efter att ha gått banan med ett antal personer :D

Vem är AH? Inte den jag tänker på antar jag..?

aicha skrev:
Vem är AH? Inte den jag tänker på antar jag..?

Du menar då att AH är skitnervös inför en debutant :angel: :D

Jag kan ju säga att jag skulle vara dödsnervös om jag hade ridit debutant på mitt fullblod, jag skulle vara mindre nervös om jag red Badminton på min andra häst.

Haha, nä Fio, läs inlägget igen! :angel: mycket_irriterande skrev ju "Ja att AH inte är nervös inför en deb, DET vet jag".. Blev nyfiken bara...som vanligt. :smirk:

Och då skrev du typ att "då kan det inte vara den AH som jag tänker på" :devil: :angel:

fio. skrev:
Den regeln kom till bara för ett par år sedan så hur klarade sig folk innan där då tror du??

Troligen inte alls eftersom den kom till :angel:

fio. skrev:
Men vart vill du komma??? Alla vet att man inte kommer ut på terrängbanan om man inte klarar hopprovet, vad skall man fundera på??
Jag vill komma till ett svar på min rubrik. Eftersom många inte klarar av att själva bedömma utifrån min rubrik så var man då tvungen att införa regeln dvs om du inte klarar hopprovet så betyder det med stor sannolikhet att du inte vet hur förberedd häst o ryttare bör vara för att få genomföra tävlingen fullt ut.

Gammeln skrev:
Jag vill komma till ett svar på min rubrik. Eftersom många inte klarar av att själva bedömma utifrån min rubrik så var man då tvungen att införa regeln dvs om du inte klarar hopprovet så betyder det med stor sannolikhet att du inte vet hur förberedd häst o ryttare bör vara för att få genomföra tävlingen fullt ut.

Visst finns det ryttare som inte är tillräckligt förberedda MEN samtidigt är det en del saker som man bara kan fixa genom att tävla. T.ex nervern. Det är ju därför man har 90 och 100-klasserna. De är i utbildningssyfte, för häst eller ryttare. ;)

Att först rida dressyr, sedan hoppa och därefter ut i terrängen ger ju en helhet som inte går att jmfr med att starta 2 dressyrklasser eller 2 starter i hoppning. Jag tror (vet) att de flesta tränar genom att tävla i både dressyr och hoppning. Ofta i "högre" klasser än vad fälttävlan går i.

Behöver bara se på min ena dotter som hitills klarat ren hoppning bättre än fälttävlanshoppningen. Här är det "pressen" att inte riva som är stor. Hon rider en "rutinerad" häst som inte bryr sej speciellt om ett ben dimper ner och det trillar en bom på en hoppbana men som är jätterädd om sej i terrängen. Nu har hon 2 starter i ft på honom, en där hon nollade i hoppningen och en med 3 ner. Inte så kul senast men det är något att jobba med. :idea:

Här kan man ha synpunkter på att hon skulle träna mer hoppning innan hon går ut men här kommer en annan faktor in. Antal tävlingstillfällen. + att utesäsongen på hoppbanan inte börjat ännu. :( Tränar hoppning gör hon givetvis! ;)

Dock måste du få rätt i en sak. Det finns ekipage och/eller ryttare sm varit med ett bra tag (många år) och bara rider 90/100 och det ser inte speciellt vacker ut :angel: men låt dessa hålla på. Det har ju något syfte.

Just snobbismen som vi upplevt inom dressyren dvs att "kom inte här och tävla dressyr om du inte kan" vill jag slippa inom ft. Det är en härlig sport och massa med härligt folk. I vilken annan sport tävlar de bästa mot de allra grönaste nybörjarna? Vilken fin förmån för alla "nya" inom sporten att få se "proffsen", gå banan med dom osv. :love:

För det första så var det inte bara därför den regeln infördes, regeln finns inte heller på Internationella tävlingar.
Som jag sa det finns världsnamn som oxå river bort sig , om inte dom vet hur väl man måste förbereda sig så vet väl ingen det.

Man måste ju tävla för att kunna få en insikt hur man skall förbereda sig det går inte att göra på träning, hoppar man 1.20 på vanlig banhoppning så förväntar man sig kanske inte riva bort sig på 95 cm kanske.
Problemet är inte hoppningen i sig utan att man ridit ett dressyrprogram en halvtimme innan + framridning till detta, hästen är inte alls lika "framme" efter dressyren som den brukar vara och det innebär att många sitter och har för dålig galopp på hoppbanan vilket i sin tur innebär att man antingen får stopp eller onödiga rivningar, detta lär man sig efter hand när man har tävlat lite mer och då inser man att man måste rida dubbelt så mkt framåt efter dressyren så hästen får tillbaka sin hoppegalopp.
Det är därför som många ryttare ger sina hästar en lungöppnare efter dressyren på stora tävlingar.

Som sagt får man inte tävla är det inte särskilt enkelt att lära sig av dom misstag som man gör.

tar man bort så mkt galopp i dressyren är det väl inte hoppningen som e problemet utan snarare dressyrträningen......

Nä men det var ju det jag sa , hoppningen i sig är inte problemet men att hoppa efter ett dressyrprogram skapar mkt problem för dom som inte är särskilt rutinerade.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 166
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 783
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar