Hur väl förberedd bör häst och ryttare vara???

Sv: Hur väl förberedd bör häst och ryttare vara???

Gammeln skrev:
Jag vill komma till ett svar på min rubrik. Eftersom många inte klarar av att själva bedömma utifrån min rubrik så var man då tvungen att införa regeln dvs om du inte klarar hopprovet så betyder det med stor sannolikhet att du inte vet hur förberedd häst o ryttare bör vara för att få genomföra tävlingen fullt ut.

Nu har jag tittat på resultatet på den tävlingen du såg och att det var många som inte klarade hopprovet var ju som jag tänkte inte särskilt nära sanningen, men å andra sidan överdriver du ju alltid :smirk:

Av 139 startande den dagen var det 4-5st som inte klarade hoppningen så jag undrar ju var ditt egentliga problem är?? Nämnas kan ju oxå att 2 landslagsryttare var bra nära att inte klara hoppningen då dom hade 4 nedslag var, vilket var det sämsta hoppresultatet i den klassen.

Om du verkligen ser detta som ett så stort problem att 4-5 st av 139 startande av någon anledning inte klarade hoppningen att du måste skapa en tråd om det , ja då kan du inte ha mkt att göra :confused:

fio. skrev:
Man måste ju tävla för att kunna få en insikt hur man skall förbereda sig det går inte att göra på träning,
Förklara för mig hur man ska få tävla om man inte Klarar hopprovet. Det är ju det som är hela grejen. Då återstår ju bara att lasta och åka hem och vad har man då lärt sig i hur man ska förbereda sig eftersom man inte fått tävla :confused: Åka hem o träna, det blir ju kontentan

Ska jag uppfatta hopprovet som ett lotteri 50/50 på att man får tävla och lära sig eller vad.........

fio. skrev:
Nä Sverige vann ju bara EM guld på den tiden :smirk:
Men den kom väl inte till för en handfull ryttare utan snarare för den stora massan lallare som trodde sig kunna behärska ft. Men för att inte ta död på sporten och förbjuda vissa att anmäla sig så var man då "snälla" och införde regeln som ger arrangörerna möjlighet att lyfta bort dessa från tävlingarna eftersom riskerna bedömms som alltför stora, vilket då skulle upplevas som negativt för sporten. Man har mao genom regeln försökt att minska antalet olyckor.

Innan regeln infördes var det mer olyckor då? Hur är det idag då är det mindre olyckor tack vare regeln?

Senast ändrad:

Varför tjafsa om en ganska klok regel?
Håller med om at det är synd att den behövs men tyvärr finns det ju folk utan självkritik och säkerhetstänkande överallt.
Det finns ju regler i fler grenar än ft för at hindra att hästar som inte har på tävlingsbanna att göra kommer dit. Det är veterinärbesiktningar på hopptävlingar (borde inte folk kunna se om hästen är halt?), kvalregler i hoppning på ponnysidan (borde kanske finnas även på stor häst), kvallöp och banveterinärer som kollar värmningen på trav och galopp sidan. Inget av detta borde ju behövas om alla alltid vore kloka och tog rätt beslut, men människan är inte perfekt, speciellt inte om det är ett tävlingsmoment och ännu mindre om det dessutom blir pengar inblandat.

Idasagare skrev:
Dock måste du få rätt i en sak. Det finns ekipage och/eller ryttare sm varit med ett bra tag (många år) och bara rider 90/100 och det ser inte speciellt vacker ut :angel: men låt dessa hålla på. Det har ju något syfte.

Jo ett syfte har det ju förstås, dom betalar väl förmodligen startavgift :angel: :rofl:

Senast ändrad:

Tulip skrev:
Varför tjafsa om en ganska klok regel?
Visst är det en klok regel som bottnar i min rubrik. Kanske den borde stramas upp ytterligare :angel:

Tycker att det fungerar ganska bra, men prov för att få starta och gräns efter banhoppning som stoppar dem som har en dålig dag (eller två ;) ). Förstår bara inte varför du bryr dig om att tjafsa om fälltävlan och antyder att just de som rider fälttävlanär speciellt oansvariga, tycker inte att det är värre där än i andra hästgrenar och du här väl inte speciellt engagerad in den grenen efter vad jag förstått.
(förstår inte varför jag engagerar mig i det iofs, jag har väl tråkigt...)

Tulip skrev:
Förstår bara inte varför du bryr dig om att tjafsa om fälltävlan
Forumet här heter väl Fälttävlan och då kan jag ju inte dra in andra grenar här, det får jag ju göra på respektive forum ju :confused:

"Ja att AH inte är nervös inför en deb DET vet jag men jag kan lova att min kompis är minst lika nervös när hon ska in på hoppprovet i lätt som AH är när hon tävlar."
Därför tyckte jag att det inte borde va den AH jag tänker på som h*n pratar om..

Skit samma, jag var mest nyfiken på vem hon menade.

Gammeln skrev:
Förklara för mig hur man ska få tävla om man inte Klarar hopprovet. Det är ju det som är hela grejen. Då återstår ju bara att lasta och åka hem och vad har man då lärt sig i hur man ska förbereda sig eftersom man inte fått tävla :confused: Åka hem o träna, det blir ju kontentan

Ska jag uppfatta hopprovet som ett lotteri 50/50 på att man får tävla och lära sig eller vad.........

Tittade också igenom vilka som var nära eller på fel sida gränsen. T.ex var där unghästar som kan vara på lite olika humör :angel:
eller bara behöver rutin. Vissa dagar funkar det, andra inte.
En häst som är äldre och brukar funka bra var vrålbrunstig och funkade inte alls. Hon valde att inte ställa upp i terrängen trots att hon fick (hade många fel men det var tidsfel p.g.a volter).

Tror egentligen inte att gränsen behöver finnas. Kanske en riktlinje till unga tjejer som nonchalerar goda råd :confused:

*knapplån*

Om någon startar låt oss säga en deb fälttävlan och det är första gången. Då har denna personen antagligen rätt så nyligen ridit upp för att bli godkänd och få sitt lilla klistermärke, fälttävlansmärket. Kanske är det tom så att uppridningen är gjort med hästen som ryttaren tänkt starta med. Vad är det då som säger att häst och ryttare inte är förberedda för att starta? Har tränaren ljugit, blundat, varit berusad eller helt enklet inte varit ärlig mot sin elev under uppridningen så tycker jag personligen att det är en värdelös tränare.

Sen kan det gå åt h**vete ändå trots alla förberedelser och då finns ju reglen att klarar man inte hoppprovet får man inte rida terrängen. Så vad är egentligen probelmet? :confused: Alla är vi nybörjare nångång och då måste man börja nånstans. ;)

Idasagare skrev:
I vilken annan sport tävlar de bästa mot de allra grönaste nybörjarna? Vilken fin förmån för alla "nya" inom sporten att få se "proffsen", gå banan med dom osv. :love:
Tex travsport, fast vi går inte banan :D Själv tycker jag inte att det är speciellt märkvärdigt att vara med i samma lopp som tex StigH eller några av dom andra "stora"

Senast ändrad:

Idasagare skrev:
Hon valde att inte ställa upp i terrängen trots att hon fick
Hon hade ju självklart klart för sig vad det handlar om och för den ryttaren behövs ju inte den regeln. Hade tex nån annan suttit på hästen så hade förmodligen ryttaren valt att forsätta trots att ingen regel satte stopp för fortsättningen. Hur detta skulle ha slutat vet ju ingen. Förmågan och förnuftet att dra sig ur i tid oberoende av regler eller att inte åka dit överhuvudtaget innehar en hel del ryttare, inte alla, därför behövs regeln.

Jag tycker det är löjligt att du uttalar dig i en sport du inte har den minsta insikt i. Fast jag kan ju ana vem det är som har börjat dra med dig på ft.
Som någon sa här innan var det ytterst få som inte klarade hopprovet så varför bry sig? Är det bara för att ha något att tjata på?
Jag såg då inga katastrofritter när jag var där (mer än min egen då tyvärr, eftersom min häst visade sig vara dålig :smirk: ).

Skärp dig.

LitenIsa skrev:
Exakt. Med en häst som är redo. vad är då probelmet?
Att man inte inser detta utan låter en regel styra detta istället

Senast ändrad:

Det är ju regler i alla sporter. Du får inte slå ner din motståndare i fotboll för då blir du utvisad, du får inte åka snålskjuts bakom en bil om du tävlar cykling, du får inte hoppa terräng om du inte tar dig runt banhoppningen, vad är skillnaden?

LitenIsa skrev:
Det är ju regler i alla sporter. Du får inte slå ner din motståndare i fotboll för då blir du utvisad, du får inte åka snålskjuts bakom en bil om du tävlar cykling, du får inte hoppa terräng om du inte tar dig runt banhoppningen, vad är skillnaden?
Skillnaden är att du hanterar ett DJUR i detta fall en häst. I alla hästsporter försöker man göra allt för att djuret inte ska fara illa. Far djuret illa ligger ju detta sporten till last. Självklart vill man ju även på nåt sätt skydda ryttare/kusk. Regeln i ft säger ju att "detta ser inte bra ut, du får avsluta tävlingen innan något händer". Förhoppningsvis händer inget förren regeln har vunnit laga krafft.

Det är ju precis som du själv skriver regler i alla hästsporter. Reglerna finns där för att hjälpa till. vad är det som gör att fälttävlansreglen skulle vara annorlunda mot tex distans? Klarar du inte en viss etapp får du inte fortsätta.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 166
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 783
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar