Hur väl förberedd bör häst och ryttare vara???

Sv: Hur väl förberedd bör häst och ryttare vara???

Det var ett allmänt "ni" de som tar åt sig får göra det övriga går vidare i tråden...

ia_ skrev:
Som sagt det får han svara för själv, kan inte jag göra :)

Ärligt talat så tror jag inte ens han kan det , jag har ju redan frågat samma fråga säkert 3 gånger utan att få ett svar.

ia_ skrev:
Det var ett allmänt "ni" de som tar åt sig får göra det övriga går vidare i tråden...

Nä det konstiga var att det är gammeln som hugger vilt omkring sig det var därför jag blev förvånad.

fio. skrev:
det är ju terrängen som du inte får rida.
Men det är ju terrängen som jag hela tiden har uppehållit mig vid. Du får ju inte avsluta tävlingen. Hur ska du då lära dig nåt :confused: Eftersom du inte genomfört en hel ft-tävling vad har du då lärt dig ang terrängen när du lastat och är på väg hem :confused: Vilka erfarenheter tar du med dig till nästa ft-tävling ang terrängen, inga alls vill jag påstå eftersom du inte fick avsluta tävlingen.

LitenIsa skrev:
Du svarade aldrig på vad du har för åsikter om dem som uppför sig som stålmannen.
Tja, om jag inte minns helt fel så brukar ju dessa "stålmänn/stålkvinnor bli bestraffade för "farlig ridning" 25p :smirk: är det sedan så att dom åker av så blir det till att packa ihop

Nej nån erfarenhet av terrängen lär man ju inte ta med sig, möjligen av att ha gått banan men det kna man ju göra iallfall.
Däremot får man ju erfarenhet av dressyren och hoppningen och hur man bör (eller om man nu inte klarar hoppningen, inte bör) lägga upp utrustningsbyte och framridning till hoppningen efter dressyren. Det tyckte iallfall jag kändes stressigt första gångerna.

Men visst håller jag med dig om att det är ett misslyckande att inte få gåvidare till terrängen, det är ju i de flesta fall terrängen man vill rida. Men misslyckas kan vi alla och jag förstår inte varför du anser att det är ett så stort probelm.

Det verkar ju MYCKET bättre med en sån häst. Som tar sig runt hoppbanan på sin fart och sedan är totalt livsfarlig ute i terrängen. men har de tur så kommer de ju runt iallafall. :)

De verkar ju vara de viktigaste enligt dig, att man tar sig runt och inte gör några missar.

Senast ändrad:

Tulip skrev:
Nej nån erfarenhet av terrängen lär man ju inte ta med sig, möjligen av att ha gått banan men det kna man ju göra iallfall.
Däremot får man ju erfarenhet av dressyren och hoppningen och hur man bör (eller om man nu inte klarar hoppningen, inte bör) lägga upp utrustningsbyte och framridning till hoppningen efter dressyren. Det tyckte iallfall jag kändes stressigt första gångerna.

Men visst håller jag med dig om att det är ett misslyckande att inte få gåvidare till terrängen, det är ju i de flesta fall terrängen man vill rida. Men misslyckas kan vi alla och jag förstår inte varför du anser att det är ett så stort probelm.
Jag har inte påstått att det är ett problem (läs första raden i min starttråd, dåligt förberedda eftersom man inte kommer vidare). Däremot verkar ju sporten som sådan tycka det är ett problem eftersom man införde en regel. Regler uppstår ju av att det finns problem som man helst vill slippa.

LitenIsa skrev:
Det verkar ju MYCKET bättre med en sån häst. Som tar sig runt hoppbanan på sin fart och sedan är totalt livsfarlig ute i terrängen. men har de tur så kommer de ju runt iallafall. :)

De verkar ju vara de viktigaste enligt dig, att man tar sig runt och inte gör några missar.

Man får inte förlita sig på turen, ft är för riskabelt för detta. Det ska vara förberett o klart, performance på hästen. Självfallet är det viktigaste att ta sig runt och inte dra på hästen skador (eller dig självt). Att ta sig runt ger ju erfarenhet både för dig o häst samt självförtroende inte minst för hästen. Att man sen inte vinner är ju en annan sak. Du åker ju dit för att genomföra en tävling, inte för att göra en picknick i terrängen (även om nu vissa tycker det är upplyftande). Får du däremot bryta så är väl detta ingen hit direkt. Då kan ju hästen uppfatta detta som om "om jag river en massa då kommer jag snabbare hem" :D

Du har så kloka åsikter. Borde nog satsa på fälttävlans avel. och som tränare skulle du bli helt perfekt, du vet ju så mycket om sporten är så pedagogisk och bra.

Glöm travhästarna och gör en karriär inom fälttävlan istället.

LitenIsa skrev:
Du har så kloka åsikter. Borde nog satsa på fälttävlans avel. och som tränare skulle du bli helt perfekt, du vet ju så mycket om sporten är så pedagogisk och bra.
:o ......... En sak som jag har lärt mig under mitt liv som hästägare o tränare är nämligen att hästarna SKA vara väl förberedda det är du skyldig att se till som tränare/tävlande. Nästa grej är att du har förmåga att stryka bort hästen ur tävlingen om den inte är i TÄVLINGSMÄSSIGT SKICK och inte utsätta den för något som den för dagen inte klara av, detta ger ju inget. Detta gäller alla typer av hästsport.

Ja, det skulle vara något eftersom han har sett typ en ft och aldrig ridit det själv. Det är konstigt att man kan ha så mkt åsikter om något man uppenbarligen inte vbet något alls om. Patetiskt.

ja. Verkar vara en högst kunnigt insatt individ. Gammeln alltså.

Med det avslutar jag min insats i denna tramsdiskutionen och önskar alla fälttävalnsryttare, rutinerade som vana, lycka till denna säsongen. Skulle ni vid någon tävling riva ut er, eller ve och fasa, få ett stopp, så gräv inte ner er för det ;)

/Isa

Trav och Ftl går att kombinera ! Jag förstår vad du menar gammeln, har själv sett det du pratar om.
Det är bara fel människor som tar åt sig.
Det är skillnad på hur man inte klarar hopprovet, är det vanliga rivningar eller är det för att ryttaren inte kan hantera hästen.
Jag tror det är detta som gammeln vill säga, ryttare vill snabbt ut och tävla utan att de egentligen inte kan hantera sin häst.
Jag tycker man skall klara en 90 bana innan man ger sig ut i terrängen det är minimum, klarar man inte det kan man inte hantera sin häst tillräckligt bra och bör således inte rida på fasta hinder.
Det samma gäller dressyren du måste ha kontroll där med .
/Cetzy

LitenIsa skrev:
ja, du vet ju verkligen allt.
Nja, nu tog du väl i lite väl, allt vet jag väl inte......... Men det är mycket möjligt att jag kliver in i ett upplägg med en ft-ryttare och drar fram en ft-häst utöver det vanlig. Jag har nämligen plockat ut vissa träningsbitar ur travaren täningsupplägg och modifierat dessa för att passa ridhästen. Denna ft-häst kommer att vara oslagbar i terrängen, den kommer att vara så j-gt iordningsställd att den klarar av ett da capo på terrängbanan och ändå stå på 4 friska ben :D

Senast ändrad:

cetzyboy skrev:
Jag tror det är detta som gammeln vill säga, ryttare vill snabbt ut och tävla utan att de egentligen inte kan hantera sin häst.
Jag tycker man skall klara en 90 bana innan man ger sig ut i terrängen det är minimum, klarar man inte det kan man inte hantera sin häst tillräckligt bra och bör således inte rida på fasta hinder.
Självfallet är det så men folk vill ju inte kännas vid detta. Dom är alldeles för heta och tror att det är så himla lätt att ställa en häst iordning. Dessutom tror dom ju att det är en baggis att rida på fasta hinder, men där är det ju en del som fått bita i gräset. Sen snackar en del om att hoppas på tur, TUR :confused: när man ska ut på fasta hinder :confused:

Senast ändrad:

Det får faktiskt inte glömmas bort att det måste FT märket för att rida fälttävlan (om man inte red det innan på stor häst innan märket infördes).

Att sedan vissa ryttare inte har tagit åt sig av kort utbildningen och träningen får ju stå för dem.
Självfallet så håller jag med om att en häst ska vara mogen för sin uppgift, det gäller alla sporter.
Men även i alla sporter så kan man ha en dålig dag då det kan gå åt pipsvängen. Att dömma folk hur de rider/mognad efter bara ha sätt dem typ 1-2 ggr, säger ingenting.

Sedan så är bla reglen i hoppningen en regel som ska göra Ft mindre riskfyllt, en liten säkerhets regel!
Och jag tycker faktiskt det är bra, för Ft har alltid varit den "farliga" spoten, och då tycker jag det är viktigt med säkerhets tänkande och utveckling.

Jag förstår hur du menar i sak men jag förstår fortfarande inte egentligen VEM du talar om?? Detta problemet händer ju både Anna ute i skogen och Linda Algotsson, vad jag vill säga det händer den sämste och det händer den bäste.

Nu skall jag fortsätta packa för jag åker till Tyskland i morgon eller först åker jag och tränar banhoppning för Ragnar Bengtsson i Skåne för att vara EXTRA förberedd sedan åker jag för att träna dressyr i 4 dagar i Mûnster och sedan åker jag direkt och rider CIC *** i Marbach.

Så går det åt helvete nu kan jag inte skylla på dåliga förberedelser iallafall :D
Tur att det inte finns någon regel på Internationella tävlingar som stoppar en iallafall :angel:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 164
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 783
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar