Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ia_ skrev:Som sagt det får han svara för själv, kan inte jag göra
ia_ skrev:Det var ett allmänt "ni" de som tar åt sig får göra det övriga går vidare i tråden...
Men det är ju terrängen som jag hela tiden har uppehållit mig vid. Du får ju inte avsluta tävlingen. Hur ska du då lära dig nåt Eftersom du inte genomfört en hel ft-tävling vad har du då lärt dig ang terrängen när du lastat och är på väg hem Vilka erfarenheter tar du med dig till nästa ft-tävling ang terrängen, inga alls vill jag påstå eftersom du inte fick avsluta tävlingen.fio. skrev:det är ju terrängen som du inte får rida.
Tja, om jag inte minns helt fel så brukar ju dessa "stålmänn/stålkvinnor bli bestraffade för "farlig ridning" 25p :smirk: är det sedan så att dom åker av så blir det till att packa ihopLitenIsa skrev:Du svarade aldrig på vad du har för åsikter om dem som uppför sig som stålmannen.
Jag har inte påstått att det är ett problem (läs första raden i min starttråd, dåligt förberedda eftersom man inte kommer vidare). Däremot verkar ju sporten som sådan tycka det är ett problem eftersom man införde en regel. Regler uppstår ju av att det finns problem som man helst vill slippa.Tulip skrev:Nej nån erfarenhet av terrängen lär man ju inte ta med sig, möjligen av att ha gått banan men det kna man ju göra iallfall.
Däremot får man ju erfarenhet av dressyren och hoppningen och hur man bör (eller om man nu inte klarar hoppningen, inte bör) lägga upp utrustningsbyte och framridning till hoppningen efter dressyren. Det tyckte iallfall jag kändes stressigt första gångerna.
Men visst håller jag med dig om att det är ett misslyckande att inte få gåvidare till terrängen, det är ju i de flesta fall terrängen man vill rida. Men misslyckas kan vi alla och jag förstår inte varför du anser att det är ett så stort probelm.
LitenIsa skrev:Det verkar ju MYCKET bättre med en sån häst. Som tar sig runt hoppbanan på sin fart och sedan är totalt livsfarlig ute i terrängen. men har de tur så kommer de ju runt iallafall.
De verkar ju vara de viktigaste enligt dig, att man tar sig runt och inte gör några missar.
......... En sak som jag har lärt mig under mitt liv som hästägare o tränare är nämligen att hästarna SKA vara väl förberedda det är du skyldig att se till som tränare/tävlande. Nästa grej är att du har förmåga att stryka bort hästen ur tävlingen om den inte är i TÄVLINGSMÄSSIGT SKICK och inte utsätta den för något som den för dagen inte klara av, detta ger ju inget. Detta gäller alla typer av hästsport.LitenIsa skrev:Du har så kloka åsikter. Borde nog satsa på fälttävlans avel. och som tränare skulle du bli helt perfekt, du vet ju så mycket om sporten är så pedagogisk och bra.
Nja, nu tog du väl i lite väl, allt vet jag väl inte......... Men det är mycket möjligt att jag kliver in i ett upplägg med en ft-ryttare och drar fram en ft-häst utöver det vanlig. Jag har nämligen plockat ut vissa träningsbitar ur travaren täningsupplägg och modifierat dessa för att passa ridhästen. Denna ft-häst kommer att vara oslagbar i terrängen, den kommer att vara så j-gt iordningsställd att den klarar av ett da capo på terrängbanan och ändå stå på 4 friska benLitenIsa skrev:ja, du vet ju verkligen allt.
Självfallet är det så men folk vill ju inte kännas vid detta. Dom är alldeles för heta och tror att det är så himla lätt att ställa en häst iordning. Dessutom tror dom ju att det är en baggis att rida på fasta hinder, men där är det ju en del som fått bita i gräset. Sen snackar en del om att hoppas på tur, TUR när man ska ut på fasta hindercetzyboy skrev:Jag tror det är detta som gammeln vill säga, ryttare vill snabbt ut och tävla utan att de egentligen inte kan hantera sin häst.
Jag tycker man skall klara en 90 bana innan man ger sig ut i terrängen det är minimum, klarar man inte det kan man inte hantera sin häst tillräckligt bra och bör således inte rida på fasta hinder.