Hur väl förberedd bör häst och ryttare vara???

Sv: Hur väl förberedd bör häst och ryttare vara???

Gammeln skrev:
Självfallet är det så men folk vill ju inte kännas vid detta. Dom är alldeles för heta och tror att det är så himla lätt att ställa en häst iordning. Dessutom tror dom ju att det är en baggis att rida på fasta hinder, men där är det ju en del som fått bita i gräset. Sen snackar en del om att hoppas på tur, TUR :confused: när man ska ut på fasta hinder :confused:

Vem tror det?? Vem talar du om egentligen?? Jag tror inte alls att folk tänker på det viset överhuvudtaget faktiskt och sedan förstår jag inte varför du är så säker på att dom tänker så efter att ha sett 1 tävling :confused:

Gammeln skrev:
Nja, nu tog du väl i lite väl, allt vet jag väl inte......... Men det är mycket möjligt att jag kliver in i ett upplägg med en ft-ryttare och drar fram en ft-häst utöver det vanlig. Jag har nämligen plockat ut vissa träningsbitar ur travaren täningsupplägg och modifierat dessa för att passa ridhästen. Denna ft-häst kommer att vara oslagbar i terrängen, den kommer att vara så j-gt iordningsställd att den klarar av ett da capo på terrängbanan och ändå stå på 4 friska ben :D

Oslagbar i terrängen?? Hur blir man det??, man kan inte göra mer än att rida felfritt inom tiden och helst precis på tiden för att rida för fort gynnar inte hästen. För att bli oslagbar i ft behöver du utöver det rida på typ 30 straff i dressyren.

Senast ändrad av en moderator:

Men det vet inte gammeln för han har ingen erfarenhet.

Lycka till i Tyskland!

fio. skrev:
Tur att det inte finns någon regel på Internationella tävlingar som stoppar en iallafall :angel:
Där har du ju tur att regeln inte finns. För hur skulle det kännas att göra en sån brytarresa och sedan inte få slutföra tävlingen pga reglen sätter stopp :cool:

Blir det rivningar hos RB så är det bara att stryka och inte åka ner, då är det inte iordningsställt :angel:

Senast ändrad:

Herregud, existerar den här människan på riktigt? :confused: :devil:

Iordningställd????

Senast ändrad:

Om vi tar upp fenomenet att folk borde förstå själva och inte behöva regler så undrar jag då varför travkuskar måste ha en regel som säger att de inte får slå hästarna så mycket de vill?

Gammeln skrev:
Det är ju den här regeln (hopprovet) som är så intressant. Dvs klarar du inte hopprovet så säger regeln att du får lasta och åka hem :smirk:. Varför har man den regeln då. Jo, därför att många ryttare INTE har förmåga att själva inse att man inte hör hemma i terrängen, (iaf inte den dagen). Antag att denna regel inte fanns utan säg att hopprovet bara fungerade som nån typ av framhoppning. De som INTE klarade detta skulle ju naturligtvis ÄNDÅ ge sig ut i terrängen, för de skulle ju bara säga typ "äh det var nog bara en tillfällighet att hästen INTE klarade hopprovet, JAG provar ändå"......... sedan får folk o fä förmodligen ge sig ut i terrängen och börja leta.....:crazy:

Sedan måste man ju se lite tillbaka vad hästen har presterat tävlingen innan och även innan den, för att syna av hästens FORM. Har hästen haft en dålig formkurva där den inte har visat goda resultat tidigare, ja då förstår inte jag varför man vill forsätta att anmäla till tävlingar när man ändå inte får fullfölja tävlingen. Så kul är det väl ändå inte att dra runt med häst o släp :eek:

Jag har faktiskt lyckats att riva bort mig i hoppningsprovet i *** klass, kan ju säga att hästen för övrigt brukar nolla och har varit placerad i samtliga starter i 120cm hoppning.

Red på delatpelham och hästen fick tungan över innan första hindret och fastnade och fick inte bort den (tungan). Vi rev de 5 första hindrena och hoppade resterande 14 sprången felfritt! Vi hade trots våra nedslag haft chans till bra placering efter felfri terräng vilket vi aldrig fick rida dvs.

Detta gör henne inte till en sämre terränghäst utan vi hade bara ren otur. Kan ju tillägga att denna häst aldrig någonsin varken innan eller efter lagt tungan över något bett alls.

Man kan inte hårddra att bara för att man river i banhoppningen så skulle hästen inte kunna hoppa i terrängen. Dessa hästar vet dessutom när det är fasta hinder.

Om denna regel funnits innan så hade tex LA forma storstjärna aldrig fått gå någon terräng :crazy:

tant agda skrev:
visst kan det vara så. men jag håller fast vid att under 50% är väääldigt lite.
och rider man trestjärnigt kan man inte skylla sin höga straff på orutin och nervositet...

Fast där är ju svårighetsgraden så oerhört mkt högre så där räcker det med lite bytesmissar så är man lätt över 70straff

Håller med, jag undrar om den som frågar har en aning hur lätt det är med en häst i superkondition om den råkar göra ett omslag i förvända, bli spänd, och sedan har svårt att lugna sig. Det blir snabbt ett par 30r plus avdrag på lydnad mm. Står den sen inte helt stilla i ett par halter så kommer 75-strecket snabbt... Det är inte ALLTID så att en dålig dressyrpoäng betyder att hästen inte är styrbar. Dessutom finns det hästar som har 42 straff i dressyren som är fullkomligt livsfarliga i terrängen! Trot eller ej

Håller med i princip, men det finns anledningar som kanske gör att en häst som har många nedslag en gång kan förbättras, den kan vara tittig t ex. Det finns en svensk landslagshäst som på Breeders rev samtliga hinder på banhoppningen (trött, vad vet jag) , och som ett par år senare gick 2 säsonger utan ett nedslag inkl genomförde senior-EM för 2 år sedan

Gammeln skrev:
då är det inte iordningsställt :angel:
Och så undrar jag lite stillsamt varför en del travhästar galopperar? :angel:

Är de inte iordningställda då? Är inte det en onödig regel, om man inte kan få sin häst att trava loppet ut har man väl inte där att göra? :angel:

Har inte "Gammeln" hört talas om "all vår början bliver svår"? Ett annat citat är "Det är alltid den som ger upp sist som vinner". Hörru du. Om alla skulle vara bäst då skulle ju alla komma 1:a. Eller hur? Det blir ju inte alltid som man har tänkt sig. Sen kan jag hålla med om att man ska vara så bra förberedd som möjligt, och att det finns en del som kanske ska träna lite mer på säkerhet i terrängen. Men att dra alla över en kamm och säga att om man har en dålig ritt i någon av disciplinerna så har det varit slöseri med hela tävlingen. Det är väl lite väl strängt? :crazy:

Heja Lena! Heja! :bow: :bow: :bow: :bow:
:rofl:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 164
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 783
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar