Hur stor risk?

N

Nervvraket

Jag har klantat till det rejält nu. Jag har haft oskyddat sex (väldgt dumt jag vet) och idag räknade jag på vart någonstans jag befann mig i menscykeln. Jag fick en chock då jag insåg att jag hade lyckats pricka in den min mest fertila dag enligt ägglossningskalender på familjeliv.se.

Jag kommer att vara toknervös fram till det att jag kan göra ett gravtes.. Men nu till min fråga, hur stor är risken att jag faktiskt är gravid?
 
Sv: Hur stor risk?

Iom att du prickat in själva ägglossningen så är nog risken rätt stor ja... men å andra sidan finns det ju många par som prickar in ägglossning efter ägglossning och aldrig blir gravid, eller att det tar väldigt lång tid, så det är ju inte säkert att det tagit sig. Hur stor % risk det är vet jag inte?

När hade du sex då? Om det inte gått mer än 72 timmar, dvs 3 dygn, så ta ett dagen efter piller för säkerthetskull. Finns att köpa receptfritt på apoteket.
 
Sv: Hur stor risk?

Och varför Tänkte inte jag på det.. Det är tyvärr försent..
 
Sv: Hur stor risk?

Inte för att vara elak, men det är många som har oskyddat sex och sen efter åt är rädd för att man har blivit gravid eller fått någon könssjukdom. Blir man dum när man har sex?

Mvh
 
Sv: Hur stor risk?

Finns "dagen efter piller" på apoteket som man kan ta. Tror det är senast 72 timmar efter oskyddat samlag.
Det är extra starka p-piller som avbryter ev graviditet, men även dom kan misslyckas.
Inget att rekomendera som preventiv metod. Endast som nödlösning om du inte senare vill genomgå en full abort.
Vilket du får göra om du testas positivt & bestämmer dig för att inte behålla ev barn.

Vet inte hur dom funkar då jag själv aldrig nyttjat dem, men dom skall vara receptfria & lilla i hyllan bland andra kvinnosaker
 
Sv: Hur stor risk?

Inte för att vara elak, men det är många som har oskyddat sex och sen efter åt är rädd för att man har blivit gravid eller fått någon könssjukdom. Blir man dum när man har sex?

Mvh

Nu hänger jag inte riktigt med här men menar du att man är dum som har oskyddat sex så håller jag helt och fullt med. Det har endast hänt mig en gång och jag det råkar vara nu. Jag är förbannad på mig själv men det förändrar inte hela situationen.
 
Sv: Hur stor risk?

kl
Jag lyckades pricka in ägglossning direkt efter att jag slutat med p-piller o blev på smällen direkt.
Men som sagt, en del par får försöka i flera år, det är väldigt olika.

Tyvärr verkar det som att det enda du kan göra nu är att vänta o se..
 
Sv: Hur stor risk?

Jag hade sex i princip varje dag dygnet runt och det tog 8 månader innan det tog sig.

Spirit Dagen efter piller påverkar livmodern så ett ev. befruktat ägg inte kan fästa, men jag vet inte hur länge de påverkar livmodern. För spermierna kan ju leva i några dagar i väntan på ägget, så kanske man får ägglossning efter man tagit pillret, sen kan det ju ta upp till 10 dagar innan ägget tagit sig ner till livmodern för att fästa. Då är man ju nästan uppe i 2 veckor.
 
Sv: Hur stor risk?

Dagen efter piller är absolut inget att lita på, jag vet flera (däribland jag själv) som har blivit gravida trots att dom tagit dagen efter piller och gjort detta inom tidsgränsen. Ska man vara riktigt säker får man hålla sig till avhållsamhet ;)
 
Sv: Hur stor risk?

Ja då finns det hopp för mig då :) Det är inte riktigt läge för mig att skaffa barn. Ensamstående studerande med nyinköpt häst..
 
Sv: Hur stor risk?

Dagen efter piller är absolut inget att lita på, jag vet flera (däribland jag själv) som har blivit gravida trots att dom tagit dagen efter piller och gjort detta inom tidsgränsen. Ska man vara riktigt säker får man hålla sig till avhållsamhet ;)

Haha ja det kanske jag skulle ha tänkt på innan ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur stor risk?

Jag har klantat till det rejält nu. Jag har haft oskyddat sex (väldgt dumt jag vet) och idag räknade jag på vart någonstans jag befann mig i menscykeln. Jag fick en chock då jag insåg att jag hade lyckats pricka in den min mest fertila dag enligt ägglossningskalender på familjeliv.se.

Jag kommer att vara toknervös fram till det att jag kan göra ett gravtes.. Men nu till min fråga, hur stor är risken att jag faktiskt är gravid?

Cirka 30 procent, beroende på ålder och individuella förutsättningar. Så det är alltså cirka 70 procents chans att du inte är det.
 
Sv: Hur stor risk?

En fråga till, ni som har varit/är gravid. Vad var det första tecknet? Stämmer det att man kan känna en stickning i livmoderns slemhinna när ägget fastnar? Och hur lång tid tar det innan ägget fastnar?

Oj det blev visst några fler frågor.. :o
 
Sv: Hur stor risk?

En fråga till, ni som har varit/är gravid. Vad var det första tecknet? Stämmer det att man kan känna en stickning i livmoderns slemhinna när ägget fastnar? Och hur lång tid tar det innan ägget fastnar?

Oj det blev visst några fler frågor.. :o

Ja, det stämmer att man kan känna det, inte så vanligt kanske, men det förekommer. Man kan då även få en blödning, en sk nid blödning. Det fick jag första gången jag var gravid, ca 1 vecka efter äl. Det tar allt från 3-10 dgr för ägget att fastna, vanligast är väl runt 7 dgr.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 828
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på...
2
Svar
33
· Visningar
5 704
Senast: Gabby_Ossi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 160
Senast: TinyWiny
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 314
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • E-coli hund
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp