Hur ska ni göra ? Vaccinera mot A(H1N1)

Sv: Hur ska ni göra ? Vaccinera mot A(H1N1)

Sen kan man ju alltid fundera på varför svininfluensan utvecklat sig så den sprids till människor. Kanske pga man vaccinerar sig och då hittar viruset andra sätt att smitta?
Det gäller ju allting som det vaccineras mot i onödan, när man inte är i riskzonen.
Tänker även på all avmaskning av hästar, kolla masken prov + recept från vet. kom ju för maskarna är på väg att bli resistenta pga över-avmasking i onödan.

Jag känner att detta låter lite mer otrevligt än vad jag egentligen menar men jag tycker du blandar ihop alldelles fel saker i din resonemang! Både i det inlägg och jag citerar och senare inlägg.

Att det finns problem med överanvändande av antibiotika och andra läkemedel är inte samma sak som att utbredda vaccinationsprogram leder till att svininfluena utvecklas! Likaså ser jag inte hur Gardasil har med denna situation att göra. Du jämför även svininfluensa med vanliga förkylningar! Även om de ofta inte blir så mycket värre än just förkylningar så händer det, även unga friska personer. Att förkylningar drabbar vissa hårt är ju för att de redan har hälsoproblem.

Jag tycker att du sprider skrämselpropaganda om båda svininfluensavaccin och vaccin i övrigt på helt fel grunder. Jag är faktiskt orolig att folk blir påverkade i denna fråga av någon som inte vet vad den pratar om.

Själv är jag inte speciellt oroad för svininfluensan men kommer vaccinera mig.

KL

Jag tillhör tydligen riskgrupperna pga astma. Nu pratas det om hemska biverkningar eftersom det är ett nytt och dåligt testat vaccin! Vet inte om jag vill vaccinera vare sig mig eller barnen, har en 2-månaders bebis som inte kommer att bli vacc antar jag? Och en treåring som väl är godkänd för vacc? Men jag vet inte...tycker det är svårt att ta beslut om vilket! Häromdagen var det en 5/6-åring som dog på kort tid efter smitta, i England. :crazy:

"Swine flu girl Chloe Buckley, 6, died of double infection (...) A post-mortem examination has shown that she also had a serious bacterial infection caused by streptococcus A, which led to tonsillitis and blood poisoning. (...) According to the post-mortem, Chloe, from Middlesex, died from “septic shock as a result of tonsillitis infection” after the bacteria entered her bloodstream "

http://www.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/health/article6722616.ece
:(

kl

Igår kunde man chatta med en expert från smittskyddsinstitutet på aftonbladets hemsida. Jag frågade om vaccin till bebis/barn under 2 år, men min fråga togs inte med.

Det är många som inte vet hur vaccin fungerar. En del verkar tro att det är något slags antibiotika man får eller annan "medicin". Så är inte fallet utan man smittas med sjukdomen och utvecklar då antikroppar mot sjukdomen. Det är som att smittas med sjukdomen, men bara så lite att kroppen inte "blir sjuk". Det är inte farligare att många vaccinerar sig än att alla skulle smittas på naturlig väg.

Varför är det inte plättlätt att göra ett vaccin då? Jag vet inte mycket om dem men de måste ju utvecklas och testas och ha sig.

OM det blir ett så extremt utbrott som det pekar på så har vi starka planer på att isolera oss helt då (om) de första större utbrotten kommer i våra grannkommuner. Min sambo kommer få bo hos kompisar eller hans föräldrar om han ska jobba och jag och Idun bor hemma här och isolerar oss. :(
Jag tror inte jag tänker vaccinera varken mig eller Idun för vaccinet är inte ordentligt testat.

*kl*

Jag tycker att den här frågan är skitsvår... jag ska ju ha i november och vaccinet kommer komma kanske i oktober... är det värt att vänta och vaccinera sig efter man fött? (om man vaccinerar sig) Tycker det känns så läskigt att vaccinera sig som gravid då många säger så olika om vaccin, tänk om det skulle påverka bebben i magen...man skulle ju aldrig förlåta sig...

Men det inte ett av mysterierna med svininfluensan och det som gör den så "hypad" att det är andra riskgupper än normalt. Vid vanliga influensor är det småbarn och äldre som drabbas hårdast medan det nu verkar slå hårdast med de med i regel bäst immunförsvar, dvs unga vuxna säg 20-40?

Är det inte också så att svininfluensan egentligen inte drabbar hårdare än vanlig influensa om man inte redan har någon annan sjukdom (som man kanske inte vet om?)

jo så är det. Se länken som jag la in i ett tidigare inlägg. Så att isolera sig som någon skulle göra känns ju rätt överdrivet. Gör de det varje influensasäsong så lär de inte komma ut mkt öht :s

*kl*

Som kuriosa till traden kan jag beratta att min man fick diagnosen svininfluensa imorse.
Han har fatt Tamiflu (eller ja, nar jag har varit och hamtat det pa apoteket senare idag ;)) och ligger och sover av sig den hoga febern (narmare 40c) for narvarande. Men utover den ovanligt (for honom) hoga febern ar det bara vanliga influensasymptom och inget vi ar oroade over. Sa nu vantar vi val bara pa att jag och barnen far det ocksa! Bla :mad:

Oj shit! är du orolig?

Nej faktiskt inte :)
Kanner redan flera barn som genomlevt svininfluensan och mina har ju inga underliggande halsoproblem och har dessutom redan haft influensa/rejala forkylningar tidigare i ar sa de kommer nog att klara sig fint :laugh:

Och maken lar nog overleva det hela ;)

Men jag AR mycket orolig for min nara van som lider av en mycket svar, kronisk lungsjukdom - hon ar i hogriskzonen for A(H1N1), om hon far det sa kan hon faktiskt do :cry:
Sa hon star pa priority listan for vaccinet nar det kommer.

Men är inte barn under 2 också i riskzonen? Speciellt om de har underliggande hälsoproblem?

Det känns som att man vet alldeles för lite, ena stunden låter det som pesten och att alla kommer gå under, andra stunden säger de pfft det är ju bara en vanlig influensa!

Hoppas maken kryar på sig snart och att din väninna slipper viruset!

Att virus som först bara fanns hos grisar (vad kallar man det, utvecklar sig?) så de även kan spridas till människor tycker jag är konstigt. Viruset är smartare än oss människor annars hade de aldrig hänt och vad är det som säger att ett oprövat vaccin stoppar influensan?

Biverkningen av vaccinet att de är samma som för gardasil sa en kvinna på P1 upptäckte jag idag när bilens radio slog över för trafiknyheter. Förra bilen slog alltid om till P4 men den här tutar till och blinkar och slår över till P1 (och så kommer de inga trafiknyheter....)

Senast jag läste i tidningen, då panademiforskaren och hans familj blev smittade på typ cypern. Skrev de att influensan inte är farligare än vanliga influensor och dödsantalet är lika, skillnaden är att den smittar mkt fortare och man blir sjuk fortare. 4-6 veckor mot 4-6 månader!!

Och vaddå fel grunder? Det är ju bara att söka på nätet och även läsa det som står på engelska och inte bara svenska sidor.

Att virus som först bara fanns hos grisar (vad kallar man det, utvecklar sig?) så de även kan spridas till människor tycker jag är konstigt. Viruset är smartare än oss människor annars hade de aldrig hänt och vad är det som säger att ett oprövat vaccin stoppar influensan?
r.

Virus muterar ständigt.

Jag har blivit smittad två gånger av ett sådant virus man bara "ska" få en gång och det beror troligen på att det är olika virusstammar i olika länder.
Jag fick sjukdomen när det är normalt att få den, i det ena landet och sedan fick jag den som vuxen i det andra...
Mycket frustrerande då alla sidor upprepade "mycket sällsynt hos vuxna personer "
"om barnet..." osv

Senast ändrad:

Jo precis, och vad är det som säger att ett oprövat vaccin hjälper? Tänker då främst på gravida och hur de kan påverka fostret. Äggallergiker får ju inte vaccinet för de är framtaget ur/genom ägg. Men om fostret i magen inte tål ägg då?

*kl*

Om jag var gravid skulle jag nog valja att vaccinera mig. Man har ju nedsatt immunforsvar som gravid och kan darmed inte skydda sitt foster heller :(
och jag skulle da inte vilja vara den skotska kvinna som just nu ligger pa Karolinska.

Vindvissla: har varnar de for barn under ett just for att de inte utvecklat ett stabilt eget immunforsvar annu. Men aldre an sa har vanligtvis varit sjuka nagra ggr redan, vilket hjalper. De raknar med att 50% av Englands barn kommer att fa AHN1 sa det blir nog svart att undvika....sarskilt nar de som mina gar pa dagis.

Maken repar sig fint, febern har gatt ner och nu ar det "bara" extrem trotthet, onda leder/muskler, halsont, lite svart att andas osv. Som en vanlig influensa mao. Problemet ar att bada barnen varit valdigt magsjuka over helgen, igar natt var han tvungen att komma upp och hjalpa mig och det var ju inte sa latt for honom i hans nuvarande tillstand...
Jag hoppas att jag inte far det, eller om jag far det att maken ar helt frisk da, for annars lar det bli knepigt att fa allt att ga runt.

Jo precis, och vad är det som säger att ett oprövat vaccin hjälper? Tänker då främst på gravida och hur de kan påverka fostret. Äggallergiker får ju inte vaccinet för de är framtaget ur/genom ägg. Men om fostret i magen inte tål ägg då?

Vad skulle skillnaden vara jämfört med om du äter ägg när du är gravid?

Jag tycker att du överdriver.

Ingen annan än du verkar ha hört att vaccinet kan vara dödligt. Men bra att du upplyser oss korkade ovetande om hur det är, utan att ens ha någon källa på det du säger.:grin:

Sluta nu sprid hysteriska påstående utan att kunna backa upp det.

Jag tror att nästan alla människor just nu funderar på det här med vilka biverkningar vaccinet kan ha, hur allvarlig influensan faktiskt är eller inte är, men du gör inte det bättre när du påstår något och inte kan peka på en riktig källa. Då är det bättre att vara tyst tills resten av världen vet det du redan vet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 853
Senast: Milosari
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 312
Senast: Elendil
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 913
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar