Hur ska ni göra ? Vaccinera mot A(H1N1)

Sv: Hur ska ni göra ? Vaccinera mot A(H1N1)

Jag är lite inne på samma tankar som dig. Jag tror inte att denna influensa är dödligare än andra, men mkt smittsammare och troligen kommer många fler än vanligt bli sjuka. Staten vill säkert därför att många vaccinerar sig för att inte bli sjuka. Staten (och företag) kommer förlora mkt pengar om många ligger hemma och är sjuka och inte kan jobba.

Det är inte större dödliget än någon annan influensa, men det kan slå ut samhället om alla blir sjuka samtidigt och det är det man befarar. Det är skrivet flera gånger i denna tråd.

Det förstår jag också, men det jag säger är att det är svårt att bedöma hur pass mycket värre denna influensa är. Har man någon sorts skala där man kan placera in sjukdomar?

det är många som är drabbade och en tidigare helt frisk ung kille som är mycket sjuk.

http://www.expressen.se/halsa/1.1642229/22-aring-med-svininfluensa-vardas-i-respirator-i-norrkoping

– Han fick andningspåverkan och kom in här. Han lades in på intensivvårdsavdelningen, säger Christer Liedgren, chefsläkare på Vrinnevisjukhuset i Norrköping.
– Det är inte influensan, utan det är komplikationerna till influensan som har tagit vid.
Enligt chefsläkaren är fallet det svåraste hittills i Sverige.
– Men jag är noggrann med att betona att det här är ett unikt ärende. Allmänheten har ingen speciell anledning till oro på grund av det här fallet, säger Christer Liedgren.

http://www.expressen.se/halsa/1.1639420/6-ariga-chloe-blev-hemskickad-dog-48-timmar-senare

Chloe Buckley, 6 år, klagade på halsont.
Läkaren ställde diagnosen halsfluss och skickade hem henne.
48 timmar senare dog hon av svininfluensan.

Klart dödssiffran stiger när personer blir felbehandlade. Nu hittar jag inte det men tyckte jag läst att svensken oxå blev felbehandlad i början? Eller så har jag blandat ihop honom med Chloe.

Svininfluensan smittar mycket snabbare än vanliga influensor. Vilket betyder att en hel arbetsstyrka/skolklass kan bli sjuka samtidigt. Sen kan den drabba alla allvarligt medans de andra influensorna mest dödar de som redan är väldigt dåliga.

Att dö av svininfluensa är extra känsligt för de som t.ex. har astma, och man kan även läsa att 1/3 av de som dött i mexiko hade fetma.

Felbehandlad blev han väl inte direkt eller egentligen blev han väl det. Men iaf så visade dom första testerna negativt på svininfluensatestet så då är det kanske inte så konstigt om dom utesluter det. Lär säkert hända igen, även om man hoppas att läkaren inte ska lita helt på testerna.

(hittar inte heller länken där jag läste det)

Fast Chloe hade lunginflammation och fick blodförgiftning som hon dog av, minns jag att jag läst i denna tråden redan?

Okey, jag försökte bara hitta om 22 åringen och fick då upp Chloe när jag sökte på google.

pmm

"Swine flu girl Chloe Buckley, 6, died of double infection (...) A post-mortem examination has shown that she also had a serious bacterial infection caused by streptococcus A, which led to tonsillitis and blood poisoning. (...) According to the post-mortem, Chloe, from Middlesex, died from “septic shock as a result of tonsillitis infection” after the bacteria entered her bloodstream "

http://www.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/health/article6722616.ece
:(

Chloe Buckley, 6 med svininfluensa, dog av en dubbel infektion. Tester efter hennes död har visat att hon också hade en allvarlig bakteriell infektion orsakad av Streptocock A, som ledde till halsfluss och blodförgiftning.

Enligt testerna dog Chloe från Middlesex av en septisk chock som orsakades av halsfluss efter att bakterien tagit sig in i hennes blodomlopp.

kl

Enligt aftonbladet så löper gravida 4 ggr så stor risk att få allvarliga kompikationer av svininfluensan. Ni får läsa och tolka själva vad ni tror om det http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5579825.ab

Dom skriver också

"... har spädbarn

Barn som ammas får sitt skydd av mamma. Barn som är äldre ska kunna vaccineras.

Undvik utlandsresor, som är en stor smittkälla.

Det kan vara bra att hålla spädbarnet undan syskon som är sjuka, om möjligt.

Var noga med hygienen. "

Vi som inte ammar då?

Vi är precis kommit "hem" till Sverige, såg inte en enda med munskydd varken på flygplatsen i Wien eller på arlanda. Antligen så är inte folk så rädda som media vill få det till eller så har folk förståt att vanliga munskydd inte hjälper.

De skriver ju även
Drabbas inte av panik – det finns inget som tyder på risk för fosterskador.

Jag vågar inte vaccinera mig, de är för lite testat för det känner jag. Åker till kreta i september men är inte det minsta orolig. Är på arlanda varje arbetsdag. Såg några kineser som bar munskydd för några veckor sen.

Sen är inte mitt förtroende så stort för aftonbladet längre efter dragracing em på mantorp där jag var med när en journarlist fick åka med i en bil och sen skrev att han hade kört top fuel :grin:

Vi är precis kommit "hem" till Sverige, såg inte en enda med munskydd varken på flygplatsen i Wien eller på arlanda. Antligen så är inte folk så rädda som media vill få det till eller så har folk förståt att vanliga munskydd inte hjälper.

Jag tror att media (som vanligt) har fått igång allt och alla lite mer än nödvändigt. Dom kan ibland behöva tona ner lite, men det gör dom ju aldrig ;)

Jo precis, och vad är det som säger att ett oprövat vaccin hjälper? Tänker då främst på gravida och hur de kan påverka fostret. Äggallergiker får ju inte vaccinet för de är framtaget ur/genom ägg. Men om fostret i magen inte tål ägg då?

Vacciner mot influensa är ytterst sällan noggrant testade, på grund att de utvecklas snabbt, och nästan aldrig testade på barn. Så har du vaccinerat dig tidigare är det nog rätt lugnt nu. Det här vaccinet är dessutom ovanligt "okontaminerat" och rent från tillsatser och innehåller bara 1/4 del ägg jämfört med tidigare vaccin - och varför skulle det vara farligare för fostret än om du äter ägg själv?

Detta från en källa som är med och godkänner vaccinet som representant för barnvården. Hon har alltså patientsäkerhet som sitt arbete.

Senast ändrad:

KL. Jag börjar tycka det känns lite halvläskigt nu efter att ha läst länkarna i aftonbladet osv. Vi är bjudna på bröllop i slutet av augusti o har tackat ja redan, men som det känns nu känns det ju inte alls bra att ta med då 10 månader gamla Ludvig till en så pass stor folksamling, o inte att vara där själv heller för blir man smittad själv lär ju han bli smittad :/. Hur hade ni gjort?

Var inte inte rädda för RS när han var ännu mindre?

Inte överdrivet oroliga, och är egentligen inte jätteoroliga för svininfluensan heller, men jag hade inte tagit med honom någonstans där det var större risk än normalt att smittas av RS när han var pytte, och på samma sätt resonerar jag nu kring bröllop - mycket folk nära inpå varandra under lång tid vid middagen och svininfluensa. Är det kanske en onödig risk?

KL. Jag börjar tycka det känns lite halvläskigt nu efter att ha läst länkarna i aftonbladet osv. Vi är bjudna på bröllop i slutet av augusti o har tackat ja redan, men som det känns nu känns det ju inte alls bra att ta med då 10 månader gamla Ludvig till en så pass stor folksamling, o inte att vara där själv heller för blir man smittad själv lär ju han bli smittad :/. Hur hade ni gjort?

Det är väl inte större risk att åka på bröllop än att handla i stan, åka buss, gå på bio eller något annat?

Säg att jag tar spårvagnen till jobbet där finns kanske 60personer, på jobbet finns i alla fall 140 stycken sen ska jag handla mat i en mataffär där det kan finnas allt ifrån 40-50 till ett par hundra beroende på vart man handlar och sen ska man hem...
Varje dag

Då verkar ett bröllopsbesök inte mycket att oroa sig över.

Jag skulle inte oroa mig ett dugg for brollopet, det ar ju en "sluten" samling manniskor som dessutom kanner (till) varandra och har man influensa sa lar man ju inte ga pa festen vare sig det ar svininfluensa eller vanlig :)

Som sagt, att aka tag, handla mat, shoppa, ga pa offentlig toalett eller andra vardagliga bestyr ar bra mycket smittsammare i sa fall.

Man kan inte lasa in sig och inte traffa nagon i tva ar eller hur lang tid det nu kommer att ta denna influensan att forsvinna...

Men så jag skriver, var ni inte ska det stå!

Du/pappan kan ju bi smittade nere på affären och sen dra med svininfluensan hem. Jag skulle absolut gå på bröllopet men ni kanske inte behöver låta alla som är där pussa på honom och peta i munnen ;)

Första tecknet vid svininfluensa är väl ashög feber, och då orkar man väl inte gå på bröllop?

KL o svar till alla :): Nej det är väl kanske inte värre med bröllop än något annat, har ju inte tänkt flytta till Norrland o isolera mig direkt ;). Tänkte mest på att man sitter nära inpå mga människor under flera timmar, o jag har för mig att jag läst att längre kontakt, som t ex i klassrum etc, är större smittorisk än att bara vistas bland folk o handla etc. Blir nog att shoppa shysst klänning o kanske en babyslips ändå :).

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 919
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 853
Senast: Milosari
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 312
Senast: Elendil
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 913
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar