Hur ska ni göra ? Vaccinera mot A(H1N1)

Sv: Hur ska ni göra ? Vaccinera mot A(H1N1)

*kl*

Nu verkar det som barn under 2 år ska få vaccinera sig, de ligger fortfarande i riskgruppen och kommer få vaccineras först ( prio 1 )

Jag har verkligen sökt källa på pmm:s påstående om dödliga biverkningar, men inte ens smittskyddsinstitutet har hört talas om det.

*knapplån*

Jag har en känsla av att det pmm tänker på är förra gången ett svininfluensa-vaccin stressades fram i USA 1976, under liknande former som idag. Där dog en person av själva svininfluensan, men 25 dog och 500 personer fick Guillain-Barré syndrome (GBS) på grund av biverkningar av vaccinet. Den här vändan har vaccin-tillverkarna också fått immunitet så alla skador pga. vaccinet kan inte belastas dem.

Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/1976_swine_flu_outbreak

Jag tänker inte vaccinera mig med ett oprövat vaccin. Normalt sett är jag för vaccin men det känns bara för osäkert här. Det kan hända att jag får ångra det här beslutet, men det känns rätt för mig, just nu.

Jag tycker också att man ska skilja på de olika effekterna. Fler personer dör av vanliga influensor, men det är ingen panikvarning för dem. De som dör av svininfluensan dör inte av själva influensan men pga av komplikationer i de flesta fall. Sedan är det samhällsproblemet, eftersom "ingen" är immun så kommer otroligt många människor att bli sjuka, och det kommer påverka sjukvård och andra samhällsstrukturer, och ju fler som blir sjuka, ju fler kommer dö även om själva 'dödsprocenten' är samma som andra mildare influensor.

I den här frågan får nog vi alla bara läsa på och försöka bilda oss en egen uppfattning. Personligen vill jag inte vara med i ett mass-test av ett oprövat vaccin.

Precis detta har jag också läst. Skrämmande. Gardasil har också orsakat dödsfall när det var nytt. Men det jag verkligen inte förstår är varför HELA Sveriges befolkning ska vaccineras, varför tillåts t.ex. Gothia cup om nu influensan är så farlig? Det var ju några spelare som var smittade. Varför stängs inte landets gränser?

Jag tror att detta bara är ett fult sätt av läkemedelsjättarna att tjäna pengar på människors oro. Jag kommer inte att vaccinera mig.

Jo precis, och vad är det som säger att ett oprövat vaccin hjälper? Tänker då främst på gravida och hur de kan påverka fostret. Äggallergiker får ju inte vaccinet för de är framtaget ur/genom ägg. Men om fostret i magen inte tål ägg då?

Fast det är ju inte totalt oprövat - då hade det ju inte fårr användas...
Anledningen till att man vill massvaccinera är ju faktist som ett led för att hindra att viruset får härja fritt och kanske mutera och bli betydligt farligare. Anledningen till att många tidigare dödliga sjukdomar (exempelvis TBC) är utrotade (på vissa håll i världen, bl a Sverige) är ju just att man vaccinerat alla mot dem.

Precis detta har jag också läst. Skrämmande. Gardasil har också orsakat dödsfall när det var nytt. Men det jag verkligen inte förstår är varför HELA Sveriges befolkning ska vaccineras, varför tillåts t.ex. Gothia cup om nu influensan är så farlig? Det var ju några spelare som var smittade. Varför stängs inte landets gränser?

Jag tror att detta bara är ett fult sätt av läkemedelsjättarna att tjäna pengar på människors oro. Jag kommer inte att vaccinera mig.

Stänga landets gränser? Du menar att vi skulle försätta landet i karantän så att vi går i konkurs?

Anledningen till att hela befolkningen ska vaccineras är att det är en väldigt mycket mer smittsam influensa än övriga. Som jag har förstått det så jämförs den med tex spanskan, som ju smittade väldigt många och också tog mångas liv. Sen innebär det ju inte att sjukdomen i sig kanske har högre dödlighet än andra influensor, även om många uppenbarligen blir väldigt sjuka om de inte får rätt behandling (tänker bla på den 22-åring som inte hade några andra sjukdomar och ändå får behandlas i konstgjord lunga).

För att inte hela befolkningen ska smittas och landet på så sätt stoppas upp så är det bra om alla vaccinerar sig. Annars är risken stor att sjukvård och andra nödvändiga saker helt kommer stanna av för att alla som arbetar där är sjuka. Det är i alla fall så jag har förstått det. Men jag har förstått fel förr ;)

Anledningen till att hela befolkningen ska vaccineras är att det är en väldigt mycket mer smittsam influensa än övriga. Som jag har förstått det så jämförs den med tex spanskan, som ju smittade väldigt många och också tog mångas liv. Sen innebär det ju inte att sjukdomen i sig kanske har högre dödlighet än andra influensor, även om många uppenbarligen blir väldigt sjuka om de inte får rätt behandling (tänker bla på den 22-åring som inte hade några andra sjukdomar och ändå får behandlas i konstgjord lunga).

För att inte hela befolkningen ska smittas och landet på så sätt stoppas upp så är det bra om alla vaccinerar sig. Annars är risken stor att sjukvård och andra nödvändiga saker helt kommer stanna av för att alla som arbetar där är sjuka. Det är i alla fall så jag har förstått det. Men jag har förstått fel förr ;)

Jag har tolkat det hela precis som du, så minst två är vi :)!

Det finns ju fler sätt att skydda sig än vaccinera sig. Som det stod i aftonbladet, tror de var den insjukna panademiforskaren som sa det. Folk i sverige är rädda för svininfluensan, men den morgonen reste X-antal svenskar till england där precis 50.000 personer insjuknat.

Det stod även att många inte ens märker av att de har svininfluensan! Och att man inte ska åka tills sjukuset först man pratat med dem i telefon för åker man dit är risken väldigt stor att man smittar alla som är där, redan sjuka som kan dö av svininfluensan + personalen som behövs på sjukhuset för de sjuka.

den heter svininfluensan pga att svin kan smittas AV människor, inte tvärtom som många tror... det är det som är väldigt ovanligt..

Jag skall inte vaccinera mig, inte som läget är just nu.
Inte Saga heller. Speciellt inte förrän vaccinet är TESTAT.
Aldrig att jag vill ha på mitt samvete att hon blir allvarligt sjuk i onödan för att sprutan skall ges.

Och så kommer någon säkert säga att hon kanske får svininfluensan och blir sjuk av det, men ärligt talat. Just nu känns det som ett liiiiitet problem, i en annan del av världen. Visst slår det säkert till här med, om det nu är så illa som media målar upp det.

Vart tog SARS vägen?
Galna kosjukan?

Jag är nog mer rädd för vanlig influensa just nu...

Stänga landets gränser? Du menar att vi skulle försätta landet i karantän så att vi går i konkurs?

Det där är lika klokt sagt som att låta gränserna vara öppna om det nu är så illa som media säger.

För nog sätts landet i konkurs allt om hälften av befolkningen dör. Vem skall sköta allt, och vem skall ta hand om alla kroppar, vart skall alla föräldralösa barn ta vägen?

Vaccinet är klart, men håller på att genomgå massa tester nu, egentligen är det inte säkert att det klarar testerna. Men såklart så kommer det inte hinnas testas lika mycket som andra vaccin. Ett problem i andra delar av världen är det ju inte, det är många som är drabbade och en tidigare helt frisk ung kille som är mycket sjuk.

Stänga gränser tror jag skulle vara helt omöjlig som världen ser ut idag, däremot kan man ju själv begränsa sitt resande om man är orolig. Jag planerar att resa "hem" till Sverige i november men väntar med att boka till jag ser hur influensan utvecklar sig. Österrike är just nu mkt mindre drabbat än Sverige. Vaccinet är ju också till för att undvika precis det du skriver, att halva befolkningen ska dö (vilket jag iof inte tror är troligt ändå).

Jag avvaktar och ser vad som händer, OM och NÄR det finns vaccin så beslutar jag då om jag vill vaccinera mig och hur vi gör med Emilia.

Sen vill man undvika att viruset muterar och drar ett andra vart runt jorden. Då kan det bli värre.

Jag funderar på det där med att vaccinet är helt otestat. Det finns redan influensavaccin. Är skillnaden så stor? Är det inte bara olika stammar mot tidigare vaccin? En fundering...

Fast jag tror inte att risken är särskilt stor att stora delar av befolkningen dör i svininfluensa. Eftersom den för de allra flesta inte blir värre än vilken influensa som helst. Problemet är att den är så mycket mer smittsam än de influensor som gått tidigare år vilket innebär att samhället kommer stanna upp om väldigt många är sjuka samtidigt.

Dock är väl stängda gränser knappast en lösning eftersom influensan redan är här. Skulle vi ha stängt Sverige redan vid utbrotten i Mexico då? Det hade nog varit värre för landet än om influensan slår till ordentligt.

Det finns ju fler sätt att skydda sig än vaccinera sig. Som det stod i aftonbladet, tror de var den insjukna panademiforskaren som sa det. Folk i sverige är rädda för svininfluensan, men den morgonen reste X-antal svenskar till england där precis 50.000 personer insjuknat.

Det stod även att många inte ens märker av att de har svininfluensan! Och att man inte ska åka tills sjukuset först man pratat med dem i telefon för åker man dit är risken väldigt stor att man smittar alla som är där, redan sjuka som kan dö av svininfluensan + personalen som behövs på sjukhuset för de sjuka.

Ja men precis. Turisterna fortsatter ju att flocka hit trots att vi far tusentals nya fall varje vecka.

Jag kan intyga att det inte ar sa farligt som media malar upp. Sjalva sjukdomen alltsa. Maken ar frisk nu, han insjuknade i fredags och var rejalt dalig hela helgen men som sagt, idag mar han bra. Amber har ocksa haft det, men en mycket mildare version an maken. Chloe och jag har klarat oss hittills.

Det framsta tecknet ar HOG feber som kommer valdigt hastigt, plus tva eller fler av symptomen som finns pa de listor som ni sakert har i Sverige ocksa overallt ;) och far man det ska man inte aka till doktorn utan man ringer, sa att man inte sprider det vidare.

Nu tillhör jag inte föräldrar kategorin här, men hoppar in ändå, då just detta ämne är ngt som jag har funderat på mkt. Har aldrig tidigare vaccinerat mig mot influensa och känner nog lite sådär att jag inte riktigt ligger i riskzonen och för den delen (peppar peppar) inte ofta är sjuk. Mina funderingar är lite, hur pass mkt värre är denna influensa typ, jämfört med de andra typerna som finns och som många faktiskt dör av varje år (uppmärksammas inte mycket).
Lite så här känner jag nog att om staten bestämmer att betala en massvaccinering till befolkningen så kommer jag att vaccinera mig, för det kräver nog en hel del för att de ska ta på sig notan. Om det bara är att man får vaccinera sig för att känna sig lite tryggare så skippar jag nog det.
Blev lite luddigt, men hoppas ni förstår tankegången.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 919
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 853
Senast: Milosari
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 312
Senast: Elendil
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 913
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar