Hur ska ni göra ? Vaccinera mot A(H1N1)

Sv: Hur ska ni göra ? Vaccinera mot A(H1N1)

Ni kan ju lika väl åka på maginfluensa :crazy: Vi var sjuka i 2 veckor i vintras. Först Rasmus, sen jag, sen maken sen jag igen :crazy:

Ja visst finns det massor man kan åka på, men så kan man ju inte hålla på och tänka heller... Men det känns ju ändå som att det är skillnad nu när det faktiskt är en riktig pandemi vi har att göra med.

Fast i Sverige ar det ju inte riktigt en pandemi annu. Tar nog till vintern innan det blir sa illa, for an sa lange verkar det inte finnas sa varst manga fall?
Inte som har dar vi far over hundra tusen nya fall varje vecka...

*KL*

Någon som vet om det är mindre risk att föra smitta vidare om man är vaccinerad?
Tänker i banorna att man ändå kan smitta eftersom man kan föra vidare baciller även om man själv inte blir sjuk. Om någon förstår min tanke? :D

*KL*

Någon som vet om det är mindre risk att föra smitta vidare om man är vaccinerad?
Tänker i banorna att man ändå kan smitta eftersom man kan föra vidare baciller även om man själv inte blir sjuk. Om någon förstår min tanke? :D

Självklart smittar sjukdomen mer om man hostar och nyser på andra, och det gör man ju inte om man inte insjuknar.

Självklart smittar sjukdomen mer om man hostar och nyser på andra, och det gör man ju inte om man inte insjuknar.

Jo, det är klart. :laugh:

Men om man t ex tar i ett dörrhandtag eller blir hostad på på en buss, så borde man väl kunna föra vidare de bacillerna till någon som inte är vaccinerad? Så fort kan de ju inte dö.

Kommer ha en liten nyfödd snart, och är lite nojjig eftersom jag av medicinska skäl inte kommer amma.

Är kanske våtservetter att torka händerna med efter besök i affärer och decinficering av storasyster när hon kommer hem från dagmamman som gäller. :D

Jag pratade precis lite influensa med min granne som jobbar som sjuksköterska på infektion och enligt henne (och överläkaren på infektion) så är det en influensa som överlever väldigt kort tid utanför människan så att säga. Det innebär att det inte är någon risk att hon smittar sin familj även om det finns sjuka på avdelningen, för smittan hinner dö medan hon cyklar hem. Alltså är det inte så stor risk att vaccinerade smittar icke vaccinerade, utan det smittar via "droppar" alltså om någon hostar på dig osv.

Skönt att höra. För i så fall är det ju att se till att hålla sig borta från stora folksamlingar med bebis om/när svininfluensan bryter ut ordentligt här. :)

Huruvida vi vaccinerar resten av familjen tänkte jag tala med min läkare om. Det känns lite osäkert att vaccinera dottern på 2 år.

Tvätta händerna när man kommer hem tycker jag är en självklarhet när man har en liten bebis hemma oavsett om det går smitta eller ej. Vår son föddes i februari när RS var som "mest" så vi till och med spritade händerna när vi kom hem.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 919
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 853
Senast: Milosari
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 312
Senast: Elendil
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 913
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar