Hur ska ni göra ? Vaccinera mot A(H1N1)

Sv: Hur ska ni göra ? Vaccinera mot A(H1N1)

Nej. Jag vill inte utsätta mig själv eller dottern för ett så pass oprövat vaccin, även om jag är för vacciner generellt.

Ja så tänkte jag också, men spridningen kommer bli stor och vill man riskera att utsätta sitt barn för sjukdomen ?

Klurigt.

Allmänt:
Vad jag hört så ska det inte finnas några åldersrestriktioner på det nya vaccinet, jag forskar vidare...

Olika infon varje dag känns det som. Igår stod att småbarn inte var i riskzonen.

Jag ska välan vaccinera mig som gravid. Sonen har vi inte tagit ställning till.

Jag har läst sedan det kom att barn under 2 år och äldre ligger i riskzon, samt gravida :)

Det här läste jag idag
http://www.corren.se/Sverige/?articleId=4936928&date=&menuids=

Pratade lite med sambon idag om vad dom säger om vaccinationer här, det är inte mkt prat alls. Det enda är egentligen att det har beställts mer vaccin än som kommer behövas och många är upprörda över att det kommer kosta staten mkt pengar. Men det är tydligen ett österrikiskt läkemedelsföretag som tillverkar vaccinet och dom är nog glada iaf :)

För min egen skull är jag osäker på vaccinering, jag har aldrig haft "vanliga" influensan. Feber har jag haft 2 ggr sen jag var 7år. Men jag avvaktar och ser vad som händer.

Nej, det kommer inte vaccineras här. Jag tillhör väl egentligen en riskgrupp men vaccinerar mig inte mot vanliga flunsan och jag har bara haft flunsa kanske två gånger i mitt liv.

E är enligt mitt tycke alldeles för liten för att utsättas för ett så nytt vaccin och vad jag vet är det inte ens säkert att han skulle få vaccineras ens om vi ville (han är 8 månader).

Jag pratade precis med vår läkarcentral, och där sa hon- att dom tyvärr fått sparsamt med information, Men att vaccinet först är tillgängligt från September, och att barn under 6 månader inte ska vaccineras, utan att de får skydd genom mamman och amningen. Sen vet jag inte hur det har tänkts med de som inte blir ammade...?

Inte äldre tror jag? Men barn under 2 har jag också läst samt personer och barn med vissa kroniska sjukdomar och gravida.

Dom tar för givet att ALLA barn under 6 månader blir ammade. Något annat är inte "normalt":cool:

Galet..

Jag får be mamma ( jobbar på sjukhuset ) att kolla upp detta mer, ska prata med sköterskan på BVC också..

Rent spontant känns det osäkert att ge vaccin till E ( nytt ), men om risken att hon blir jättesjuk är stor så vette sjutton hur vi ska göra..

Jaja, vi forskar vidare i ämnet..

Knepigt att det sägs olika beroende på vart man frågar.

Jag har hört att det inte ska ha några åldersrestriktioner, men vi får väl se när dom i höst sätter igång och vaccinerar.

Om jag fattat det rätt så blir man faktiskt snarare sjukare av den vanliga influensan och problemet snarare ligger i att MÅNGA blir sjuka samtidigt vilket kan ge personalbrist inom tex äldrevården, fabriker osv.

Jag kommer att vaccinera mig då jag är riskgrupp p.g.a. astma.
Efter en influensa blir jag så väldigt dålig så även om jag blir sjuk av vaccinet så är det bättre.
Minsta sonen kommer också att vaccineras, han är 7år.
Med resten av familjen vet vi inte riktigt ännu.
Vi bestämmer det när vi ser hur jag och lilla sonen mår av vaccinet.

Galet..

Jag får be mamma ( jobbar på sjukhuset ) att kolla upp detta mer, ska prata med sköterskan på BVC också..

Rent spontant känns det osäkert att ge vaccin till E ( nytt ), men om risken att hon blir jättesjuk är stor så vette sjutton hur vi ska göra..

Jaja, vi forskar vidare i ämnet..

Du är ju en klippa! Ser fram mot vidare info!! Jag vill gärna att L ska vaccineras- även om han inte har fyllt 1 ens när det blir aktuellt. Otäckt om det blir en riktigt agressiv "flu"...

*kl*

Maken kommer nog vaccinera sig eftersom deras företag har en kritisk verksamhet och vare sig han eller hans bror bör bli sjuka. Det gör att jag antagligen också bör vaccinera mig. Men hur vi gör med Matilda vet jag inte riktigt, tycker det känns lite osäkert med ett nytt vaccin, men man har ju lite tid på sig att fundera på saken så jag får ta och läsa på allt eftersom mer information kommer.

Som jag läst till mig nu så är vaccinet än så länge enbart godkänt för personer över 18 år..

Jag måste säga att jag tycker det är lite läskigt..

Yngre har lättare att bli frisk ( det köper jag ), men så små barn som Ella, hur blir det om så små blir sjuka?
Räknar dom med att alla småbarn ammas ?

Kanske ska ta och ringa till myndigheten som har hand om " A(H1N1) " och höra med dom :/

Håller med! Jätteläskigt!! Själv ammar jag ju Ludvig ett par gånger om dagen fortfarande. Hoppas han inte tröttnar så vi kan hålla på under hösten oxå i nså fall, så får han lite av mitt vaccin på så sätt.

Uppdatera gärna om du forskar vidare!!

Jag tycker också att det är lite läskigt, jag och Emilia flyger ju en del och flygplatser och flygplan är ju känt som platser där sjukdomar smittar lätt. Jag är inte så orolig om viruset håller sig som det är nu, men risken finns ju att det blir farligare.

Ska nog prata med barnläkaren när vi ska dit 1 sept, så kan jag medella er ett annat lands syn på vaccinet. Fast när jag har läst så verkar det som att vaccinet som kommer finnas här inte är samma läkemedelsföretag som tillverkar till Sverige, så det kanske inte blir exakt samma vaccin. Men jag ska fråga iaf.

Senast ändrad:

Tänker inte vaccinera mig och det tänker inte heller någon annan i min familj som vi disskuterat det här med. Ingen av oss har någon extra risk för att bli dåliga och det dör folk i sverige hela tiden pga olika influensor och t.om förkylningar!

Dessutom hörde jag på radion att vaccinet inte är helt klart än och att risken är stor att många dör pga vaccinet precis som när de "blandade fram" gardasil.

Som förälder gäller det ju att vara extra uppmärksam och vara på vården. Tänker på b.la den pojke som dog i tarmvred för sjukvårdsupplysningen trodde de var magknip!

Sen kan man ju alltid fundera på varför svininfluensan utvecklat sig så den sprids till människor. Kanske pga man vaccinerar sig och då hittar viruset andra sätt att smitta?
Det gäller ju allting som det vaccineras mot i onödan, när man inte är i riskzonen.
Tänker även på all avmaskning av hästar, kolla masken prov + recept från vet. kom ju för maskarna är på väg att bli resistenta pga över-avmasking i onödan.

Senast ändrad:

Jag har funderat och jag tänker inte heller vaccinera mig även om min doktor rekommenderade det. Jag har nog aldrig haft influensa och senaste gången jag var riktigt sjuk var i lunginflammation för tio år sen. Så peppar peppar klarar jag mig igenom svininfluensan också.

Det gäller ju allting som det vaccineras mot i onödan, när man inte är i riskzonen.

Bl a gravida och barn under 2 år är ju i riskgruppen !

det dör folk i sverige hela tiden pga olika influensor och t.om förkylningar!

Jag köper inte det resonemanget full ut faktisk..
Som jag har förstått med detta virus så är det inte säkert att man blir jättesjuk av det, men om man blir det så är det väldigt allvarligt.
Att man kan dö av vanlig förkylning går väl inte att jämföra med svininfluensa, jag tycker inte det ..

Att vaccinera sig mot svininfluensan har ju inte varit möjligt innan, eller menar du all vaccinering nu?

Ja alla gör vi våra val ang vaccinering, jag måste skaffa lite mer kött på benen innan jag avfärdar vaccination eller låter vaccinera mig.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 853
Senast: Milosari
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 312
Senast: Elendil
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 913
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar