Hur ska ni göra ? Vaccinera mot A(H1N1)

Sv: Hur ska ni göra ? Vaccinera mot A(H1N1)

Men OM man skulle bli sjuk så finns det väl behandlingar då? Jag vet inte, det är lika scary att tänka på att vaccinera med ett helt nytt vaccin som att tänka på svininfluensan.

Men hur bra är det att vaccinera så små barn och gravida när de förutspår att biverkningarna av vaccinet kan leda till döden?
Man får inte vaccinera barn under 3 år mot TBC heller fast man bor i högriskzoner.

Man blir väl inte jätte sjuk av "vanliga" virus heller, men vissa går det åt skogen för. Inte vaccineras alla nyfödda mot RS-virus.

Maginfluensa är t.ex. den vanligaste dödsorsaken hos barn under 5 år.
http://www.tryggabarn.nu/barn/Page1034.html

30% av alla kvinnor i sverige bär på GBS, som tur är smittas bara 1/1000 barn och av dem dör 4-5%.
http://www.growingpeople.se/templates/PrintPage.aspx?id=24096

Miljoner barn dör i världen varje år pga. pneumokocker

Absolut, jätteläskigt :/

Så knixigt, men som sagt jag behöver mer info/kött på benen innan jag tar något beslut nag vaccination :)

Ja pneumokocker har man ju börjat vaccinera emot, så vad har det med saken att göra?

Vart förutspås det att biverkningarna kan leda till döden, det vill jag läsa mer om ?

Men ser du verkligen ingen skillnad på svininfluensan och vanlig förkylning :confused:

Fast visst vaccinerar man barn under 3 mot tbc? Här får man så fort de är födda!

Det finns en massa virus man kan dö av. En vanlig förkyning kan sätta sig på lungorna och så *poff* ligger man där. Media är så himla duktiga på att skrämma upp folk att tro att man dör bara man läser svininfluensa ;)

Det var på P4 uppland idag de sa det. Ska söka och se vad jag kan hitta.

vindvissla Bor i ett högriskområde för TBE och Rasmus får inte vaccineras! Där emot är han vaccinerad mot pneumokocker. Och det är även ett säkert vaccin (syftar på biverkningarna) att det i min kommun ingår i vaccinationsprogrammet för småbarn för alla födda efter oktober 08.

Maginfluensa (rotavirus) vaccineras bebisarna mot här i Österrike. Det är ett vaccin som ges oralt vid 1,2 och 3 månaders ålder.

De enda test som gjorts är korttidstest där högst femtusen vuxna, friska människor fått ett prototypvaccin som bara liknar det som ska användas. Kort sagt har vi ingen aning om biverkningarna.
Vem tar ansvar för biverkningarna?
- Jag tror inte läkemedelsföretaget Glaxo tar något ansvar, utan det är sjukvården som får göra det.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/h1n1-svininfluensan-professor-britton-1.913484

Men i flera andra länder har spridningen av det nya influensaviruset skett oväntat snabbt. Tidigare epidemier har behövt sex månader för att sprida sig lika mycket som H1N1-viruset gjort på mindre än sex veckor, enligt Världshälsoorganisationen.

Samtidigt är symptomen milda hos de allra flesta smittade. Bara ett par procent av de drabbade i USA har hamnat på sjukhus.
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/amnessida.asp?programID=83&Nyheter=&grupp=7649&artikel=2975105

Dödligheten i influensan H1N1 är runt 0,4 procent. Det visar en omfattande analys som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Science. Enligt Annika Linde, statsepidemiolog vid Smittskyddsinstitutet, ligger siffran 0,4 inom ramarna för dödligheten vid en vanlig vinterinfluensa. Skillnaden är att även unga personer har dött av influensan H1N1.
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/amnessida.asp?programID=83&Nyheter=&grupp=7649&artikel=2829559

Fast att säga att ett vaccin har dödliga biverkningar ( som du skrev ) är inte detsamma som det dina källor anger ( att dom inte har en aning om biverkningar ).

Rätt grov felskrivning.

Källan din säger ju att skillnaden mellan influensa ( vanlig ) och H1N1 är just att unga peroner har dött !

Som sagt, jag känner mig väldigt kluven i frågan och måste ha mer kött på benen innan jag beslutar mig för något rörande detta vaccin.

Jag har inte hittat vem det var som sa det, utan gick bara in på sr's hemsida. Måste ju först komma på ungefär vilket klockslag det var så jag kan lyssna på eftersändningen.

Ingenstans av de länkar jag la ut tar de upp gardasil som de gjorde på P4.

http://www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx?articleID=5249
Över 1600 biverkningsrapporter om HPV-vaccinet Gardasil har hittills kommit in till amerikanska läkemedelsverket, FDA. 371 av dessa klassas som allvarliga, varav tre är dödsfall. Men sambanden är för svaga för att FDA eller svenska Läkemedelsverket vill gå ut med en varning.

Senast ändrad:

TBE o TBC är knappast samma sak ;)... Blir ju tokigt om man snackar om olika saker.

Maginfluensa (rotavirus) vaccineras bebisarna mot här i Österrike. Det är ett vaccin som ges oralt vid 1,2 och 3 månaders ålder.

Undrar varför man inte gör det här? Lyckades du få med Emilia i den här vaccinationen efter att ni flyttat ner?

Man får inte vaccinera barn under 3 år mot TBC heller fast man bor i högriskzoner.

Pratar du om TBC = tuberkulos eller TBE = fästingburen sjukdom? TBC vaccinerar de visst småbarn mot! Min förstfödde blev vaccinerad mot TBC som pytteliten, eftersom vi har högre risk att bli smittade i och med att vi har släktingar som bosatt sig i utlandet (Spanien).

KL

Att vaccinera sig betyder inte bara att skydda sig själv. Det är för att hindra smittspridning och därmed skydda de utsatta grupperna som inte kan eller där vaccinera sig. Det är en kollektiv handling. Tack vare att så många vaccinerar sig mot röda hund kunde jag utan större risk vara gravid och samtidigt mottaglig för röda hund. Tack alla som vaccinerat sig!!

Ja så är det ju också.

Slutar vi vaccinera oss kommer ju sjukdomarna tillbaks..

Pmm:

Varför blanda in gardasil i denna diskussion egentligen?

Jag har försökt leta efter klippet du prastade om men har ännu inte funnit någon källa till påståendet att vaccinets biverkning ska vara dödligt.

TBE menar jag ju såklart! Det kommer vi vaccinera oss mot och Rasmus när han blir så stor då min syrra blev sjuk när hon var 5 år. Läste i dn i morse att de kommit in om det var ryska fästingar som vaccinet inte hjälper mot!

Calazirya: Personen på P4 jämförde biverkningarna av gardasil med det mot svininfluensan. Läste du ens vad jag skrev? Det var en interjuv med en kvinna och det gick någon gång efter ring så spelar vi.

Såklart jag läser vad du skriver, men jag hänger inte riktigt med i svängarna på att det var en jämförelse mellan gardasil och svininfluensa, vart skrev du det?

"En kvinna" säger mig ingenting som källa, minns du om hon var läkare, forskare eller något ?

Men hur bra är det att vaccinera så små barn och gravida när de förutspår att biverkningarna av vaccinet kan leda till döden?

Kommer man med ett sådant påstående borde man ( tycker jag ) ha en bra källa iaf :)

Nej jag minns inte ens när hon sa det, om de interjuvade någon eller om de var under nyheterna. Hade bara radion på i bakgrunden och reagerade till när de börja prata om svininfluensan och då sa hon att biverkningarna av vaccinet är samma som när de tog fram gardasil och då hade några avlidit som biverkning :crazy:

De har ju knappt testat svin-vaccinet på några människor. Och som jag förstod det på fullt friska personer och inga gravida.
Läser man om de som dött av svininfluensan verkar många varit sjuka redan innan. 1/3 av de som dött i mexiko var överviktiga.

Senast ändrad:

Undrar varför man inte gör det här? Lyckades du få med Emilia i den här vaccinationen efter att ni flyttat ner?

Japp, hon är vaccinerad mot rotavirus. Från januari 2007 ingår det i vaccinationsprogrammet här. Hon fick det en månad senare än vanligt men det gick bra det med sa barnläkaren. Smidigt vaccin, en vätska som smakar lite sött som Emilia glatt smaskade i sig. Fast jag tror jag hellre hade velat att hon skulle få vaccinet mot phenucker om man nu hade kunnat välja.

kl

Hittade det har pa smittskyddsinstitutet:

"Om man är med barn eller har någon sjukdom, är det inte farligt att vaccinera sig då?
Man har inte sett någon skadlig effekt av influensvaccin på foster. I USA rekommenderas influensavaccin till gravida, eftersom de har en liten ökad risk att få lunginflammation om de får influensa. En nylig studie har också visat att barn till influensvaccinerande mödrar får mindre influensa än barn till ovaccinerade om de föds under influensasäsongen.

I Sverige avråder vi från vaccination under tidig graviditet eftersom det är först mot slutet av graviditeten som sjukdomen kan bli svårare än normalt, och alla onödiga ingrepp under graviditet bör undvikas. Däremot är det mycket jobbigt att vara höggravid och föda barn under pågående influensa. Om man hör att en influensaepidemi är under uppseglande mot slutet av graviditeten kan man överväga vaccination. "

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 853
Senast: Milosari
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 312
Senast: Elendil
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 913
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar