Jag hade aldrig gått med på den sortens relation, jag hade inte orkat med en partner som inte är säker på dom vill mig 100%. Då är det tack och hej. Att umgås, se film ihop etc är helt normalt. Om ens partner inte tycker om det är det ens någon ide?
Jag tycker att i en bra relation så uppskattar man varandra, visa kärlek och närhet. Det betyder inte att man måste limma på varandra 24/7, men det låter lite som du tassar runt på tån runt honom väldigt mycket? och försöker vara honom till lags. Det skall ju inte vara så att du håller på att gå sönder själv för att vara honom till lags.
Nu har jag ju läst lite tråder från dig innan TS, och funderar på om du inte har anxious attachment style?
https://www.attachmentproject.com/anxious-attachment-relationships/ eftersom du ser det som en förlust att bli särbos etc. Att du försöker please honom och så (utifrån tråden och tidigare tråder). (kan vara väldigt lärorikt och hjälpsamt att lära sig om sina attachment styles, och man är inte dålig för att man har detta, men det kan hjälpa en framåt så man inte hamnar i samma fälla om och om igen i förhållanden)
Din partner låter ju också ha någon form av problematik eftersom det låter på denna tråden som har brinner väldigt hot and cold, och växlar om mycket. Om man är en person med anxious attachment så blir det otroligt psykiskt påfrestande att vara ihop med en sån person.
Det kan vara värt att gräva i detta tycker jag och få professionell hjälp med, så du kan få bolla dessa saker i er relation. Jag tycker par terapi är toppen, gick själv ihop för 4 år sedan och det styrkade verkligen vår relation och vi lärde oss riktigt bra redskap för kommunikation som verkligen fortfarande fungerar. Väldigt väldigt sällan att vi ens är irriterade på varandra (once in a blue moon) och när det väl händer så lösas det på kort tid.
Jag tycker inte det är hälsosamt alls att behöva "tassa runt" sin partner och inte känna sig älskad/uppskattad. Att hota någon med att göra slut, men ändå "ville ha halva inne" som att "vi kanske blir ihop igen" låter faktiskt lite manipulativt i min bok. Det måste ju ta mycket på din energi om han hela tiden går runt och är stressad och halv-irriterad.
Att bli särbos kan absolut vara ett alternativ, men om din partner inte uppskattar och visar dig den kärlek du behöver- är det värt det?
Hur är din psykiska mående i detta?