Jag jobbar med att införa nya it-system på företag, så joo... jag träffar de människorna och utbildar dem eller ger kollegor i uppdrag att utbilda dem. De är ganska jämnt utspridda över olika åldrar, skulle jag säga. Det finns 65-åringar som snappar upp saker hur enkelt som helst och 30-åringar som behöver mycket tid för att lära sig - och tvärtom givetvis! Hittills har dock ingen varit obildbar. Uppstår det problem skulle jag säga att de problemen har med rädsla för förändringar att göra, snarare än ålder eller förmåga att lära sig.Och du har aldrig träffat kollegor som har problem med att gå över från Excel till en företagsapp?
Som måste ringa IT-supporten för enkla lättlösta problem på jobbdatorn?
Som tar år på sig att få upp kompetensen i nya arbetssystem? Som behöver hjälp med word?
Du menar att jag behöver gå över till snapchat och tiktok nu, för att inte få problem med det om 20 år?Det spelar ingen större roll i det sociala livet NU för gen X, men när man är 70+ är det vanligt att det blir svårare kognitivt med nya saker, och de som missade "tåget" med att lära sig själv (och du verkar ju ha varit med på tåget) kommer ha stora problem i framtiden.
Kan nog vara så - jag är definitivt vassare på datorer än vad min dotter (född -00) är - trots att hon har betydligt fler sociala plattformar än jag!Sen kan man ju debattera huruvida gen z och alpha faktisk klarar det där med "lära sig själv". "Xennials" (unga gen x) och millenials verkar ha högst kompetens på DIY med teknik.
Som ett exempel från mitt eget liv om äldre och teknik: min mormor (81) är aktiv på FB och insta, men behöver hjälp om något blir knas med lösenord. Min morfar (84) använder inte sociala media alls. Min farmor (85) är rädd för mikrovågsugnar, så hon stannade nog tekniskt på 60-talet eller nåt. Min pappa (64) är IT-snubbe, min mamma (60) klarar av att ladda ner appar och använda dom men behöver hjälp om något går snett.
Mina föräldrar, som tyvärr inte lever längre, hade varit 86 respektive 87 idag, så aningens äldre än dina far- och morföräldrar. Pappa undervisade i "data" på 80-talet (en av de första högstadielärarna i landet som gjorde det) och mamma som jobbade som sekreterare var länge motståndare mot diverse ordbehandlingsprogram, men lärde sig till slut (och blev duktig på) Word. Även min fd svärmor (dotterns farmor) som inte är ett dugg teknikintresserad har lärt sig både smartphone och dator och höll kontakten med vänner via Teams under pandemin.